Alle ins and outs om skileraar te worden!

Inderdaad zoals hier boven allemaal beschreven. Anwärter vinden ze in Zwitserland geen diploma waardig niveau. Het staat eigenlijk ook voor assistent.
Dit is grofweg het zelfde niveau als 2 weken de skischoolopleiding volgen, waarna je geëxamineerd wordt en er je verteld wordt tot welk niveau je mag lesgeven.

Er is wel zoiets als Jeunesse + sport, maar dat komt overeen met jeugd sportleraar. Voor Zwitsers door de overheid gesubsidieerd. Daar heb je 3 verschillende niveaus in. Als je alle 3 de niveaus hebt doorlopen voor het skiën zou je op het zelfde skiniveau moeten zijn als aspirant instructeur. Dit is zelden het geval.

Na aspirant instructeur komt instructeur en daarna kan je gaan voor het beroepsdiploma ("Schneesportlehrer mit eidg. Fachausweis“). Hiervoor moet je minimaal 2 glijsporten beheersen en/of tegenwoordig een opleiding gevolgd hebben tot gehinderde sportbegeleider. Je kan kiezen uit, telemark, snowboard en langlaufen. Je kan het laatste diploma alleen behalen als je 40 dagen in een skischool gewerkt te hebben onder leiding van een expert van Swiss Snow Sports. Dit diploma is het zelfde als het Italiaanse Maestro di Sci, het Franse Professeur de ski met card pro en het Oostenrijkse Staatliches diploma.

Daar bovenop kan je nog een toegevoegde opleiding doen tot het gidsen en coachen in het off piste terrein.

*bericht bewerkt door SanderKan op 06 mrt 2019 19:43

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Ik heb anders jaren geleden Zwitsers skiles zien geven.
De tranen sprongen spontaan in mijn ogen.
Zo belachelijk slecht.

Ik heb anders jaren geleden Zwitsers skiles zien geven.
De tranen sprongen spontaan in mijn ogen.
Zo belachelijk slecht.

Hooykaas op 6 mrt 2019 20:28

Precies zoals in Oostenrijk, Frankrijk en Italië dus.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

He he eindelijk eens de waarheid.
Precies zoals in Oostenrijk Frankrijk en Italië @SanderKan
Op een paar goede na natuurlijk 😜

Precies zoals in Oostenrijk, Frankrijk en Italië dus.

SanderKan op 6 mrt 2019 20:47

En ik die dacht dat ze in Frankrijk toch wel streng waren op het niveau van de skimonitors.
b.v. max 20% langzamer dan een referentietijd van een competitieskiër op europcupniveau en dit op meerdere disciplines
https://fr.wikipedia.org/wiki/Dipl%C3%B4me_d%27%C3%89tat_de_…

Ik kan me toch echt niet herinneren dat ik ooit ook maar 1 ESF monitor heb zien sukkelen of rare bewegingen maken op zijn/haar skis.
(dat wilt natuurlijk niet zeggen dat ze allemaal perfect didactisch onderlegd zijn of dat ze elke dag evenveel zin hebben om te luisteren naar hun leerlingen, daar zit natuurlijk wel altijd veel verschil op)

Glide on!

[quote]Ik heb anders jaren geleden Zwitsers skiles zien geven.
De tranen sprongen spontaan in mijn ogen.
Zo belachelijk slecht.

Hooykaas op 6 mrt 2019 20:28

vertel eens…

*bericht bewerkt door Auke83 op 06 mrt 2019 23:20

Ik neem toch aan dat je ook in Zwitserland gewoon een skileraar-diploma moet hebben om skiles te mogen geven via een professionele organisatie (zoals een skischool)?

GiGi op 10 feb 2019 18:28

Zonder diploma sta je in de Kindergarden.
Met Anwarter geef je over het algemeen beginners en intermediate les.
Bij de Schweizer Ski- und Snowboardschule ga je sowieso eerst elk seizoen weer een week op training voordat je gaat les geven.

Ik neem toch aan dat je ook in Zwitserland gewoon een skileraar-diploma moet hebben om skiles te mogen geven via een professionele organisatie (zoals een skischool)?

GiGi op 10 feb 2019 18:28

Zonder diploma sta je in de Kindergarden.
Met Anwarter geef je over het algemeen beginners en intermediate les.
Bij de Schweizer Ski- und Snowboardschule ga je sowieso eerst elk seizoen weer een week op training voordat je gaat les geven.

Auke83 op 6 mrt 2019 23:28

Zonder diploma geven ze hier gewoon beginnerslessen tot het niveau wat jij aankan met je eigen niveau. Ben het er niet altijd mee eens maar dat is wel de realiteit. Sommige leraren wordt verboden om in hun outfit (lerarenjas) af te dalen naar het dal aangezien ze te matig skiën voor wat de skischool wil uitstralen. Dit betreft dan meestal de buitenlandse werknemers. De meeste Zwitserse leraren kunnen wel een potje skiën met hun race achtergrond. Maar methodisch didactisch en sympathisch kan je wel er wel je vraagtekens bij zetten.

In Oostenrijk is 70% van de anwärter van Nederlandse komaf heb ik begrepen. Dat is in Zwitserland en Frankrijk zeker niet het geval. Hier lopen wel veel BASI level 1 en 2 leraren rond die over het algemeen een redelijk goede techniek hebben.

*bericht bewerkt door SanderKan op 07 mrt 2019 09:00

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Precies zoals in Oostenrijk, Frankrijk en Italië dus.

SanderKan op 6 mrt 2019 20:47

En ik die dacht dat ze in Frankrijk toch wel streng waren op het niveau van de skimonitors.
b.v. max 20% langzamer dan een referentietijd van een competitieskiër op europcupniveau en dit op meerdere disciplines
https://fr.wikipedia.org/wiki/Dipl%C3%B4me_d%27%C3%89tat_de_…

Ik kan me toch echt niet herinneren dat ik ooit ook maar 1 ESF monitor heb zien sukkelen of rare bewegingen maken op zijn/haar skis.
(dat wilt natuurlijk niet zeggen dat ze allemaal perfect didactisch onderlegd zijn of dat ze elke dag evenveel zin hebben om te luisteren naar hun leerlingen, daar zit natuurlijk wel altijd veel verschil op)

Vivace op 6 mrt 2019 23:17

Die euro speed test waar je het over hebt hanteren ze in Oostenrijk, Italië, Engeland (BASI) ook. Maar een goeie racer maakt nog geen goede leraar.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Die euro speed test waar je het over hebt hanteren ze in Oostenrijk, Italië, Engeland (BASI) ook. Maar een goeie racer maakt nog geen goede leraar.

SanderKan op 7 mrt 2019 09:08

Totaal mee eens, het enigszins overdrevene is dat ze in FR deze “test technique” vereisen om te mogen beginnen met de opleiding van skileraar.
Dus ook de monitors voor de kinderklasjes moeten dit top-niveau hebben.
Vroeger moesten ook de snow-board monitors experts zijn in slalom op ski’s, maar daar is Frankrijk voor veeroordeeld door Europa en nu is dit wel mogelijk (ten minste via een backdoor met een zwitsers staatsdiploma).

Glide on!

Heeft iemand dit boek liggen? Ik zou het graag van je overnemen. Dit boek zit bij de Anwärter opleiding van Snowsports academy.

https://www.snowsportsacademy.com/snowsports-academy/webshop…

null
[post]Schoenend00s op 21 aug 2019 20:25[/post]

Hey mensen,
Dit is echt een fantastisch topic, maar toch heb ik nog een vraagje:
Hoe oud zijn de mensen in het skileraar-onderkomen? En komen zij ook uit veel verschillende landen?
Ik weet dat dit flink kan verschillen, maar ik wil jullie ervaring graag weten…

Dat kan verschillen, ik heb altijd met “oudere” leraren gezeten, niet met zestienjarigen die alleen in Kinderland werken.
Bij onze skischool wordt daar wel rekening mee gehouden, ook in wat voor soort huis je wordt ingedeeld, in een appartement voor voor max vier personen, of in een huis met twaalf man en maar 1 keuken… Daar zitten toch vooral de jongere leraren

Hoi Thijs,

Ik heb een seizoen en 4 vakantie periodes in St. Christoph am Arlberg lesgegeven. We woonde in een groot lerarenhuis aan de Arlbergstrasse in St. Anton. Leeftijd lag veelal tussen 18 en 35 jaar. De ‘oudjes’ sliepen in andere onderkomen, en de locals in hun eigen Gasthof (konden wij lekker “party machen”).

Qua nationaliteiten was er een mooie mix van Duitsers/Oostenrijkers, Nederlanders, Denen, Britten en ook een handje vol Zweden. Leeftijd en nationaliteiten zijn uiteraard erg afhankelijk van de skischool en skigebied.
St. Anton am Arlberg is erg populair bij een divers en internationaal publiek dus is er veel vraag naar (jonge) leraren uit verschillende landen. Daarbij komt nog dat de skischool (een van) de grootste ter wereld is.

Mocht je meer vragen hebben zal ik proberen vanuit mijn ervaring ze te beantwoorden.

Hoi allen,
toch nog even een vraagje over de Anwarter bij de Snowsportsacademy.
Ik zou dit jaar, omdat ik wat tijd overheb, graag mijn Anwarter willen halen, en ik zag dat er over 2 weken weer een cursus start in Spaarnwoude. Nu ben ik enorm aan het twijfelen…

Ik kan geloof ik goed genoeg skiën (bijna elk jaar op wintersport met les vanaf m’n 5e en daarnaast 4 jaar een seizoen lang slalomtraining en wedstrijdskiën in NL gedaan) en met m’n Duits zit het ook wel goed, maarr… ik ben al 31.

Is het heel vreemd om op deze leeftijd nog de cursus bij de Academy te volgen? Ik weet dat de meeste mensen een stuk jonger zijn, maar zou ik de enige ‘oudere’ zijn? In dat geval is het misschien toch wel een beetje ongemakkelijk… Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? (zowel de NSI NL als Anwarter in Oostenrijk) Vanwege mijn werk is 10 dagen aaneengesloten in Oostenrijk eigenlijk niet mogelijk, vandaar mijn voorkeur voor de cursus in 2 delen. Volgens de website van Snowsports is het natuurlijk geen probleem, maar in de praktijk?

Ik hoop dat iemand me hier iets over kan vertellen :-)
Alvast dank! Eline

Hey Eline,
Geen ervaring met de Anwärter, maar heb afgelopen seizoen in Canada m’n lesbevoegdheid gehaald met mensen die een 11-weeks programma deden. Tuurlijk, het aandeel negentien- en twintigjarigen was groot, maar ook een aantal “oudere” mensen, van begin 30 tot eind 50. Net zo deel van de groep, net zo blij met hun diploma.

Dus nou ja, je bent misschien wat ouder, maar er bestaan ook een hoop leuke tieners. ;) En anders ben je 2x vijf dagen met ze op stap, en waarschijnlijk zo kapot dat “naar bed” ook heel prettig is 's avonds… Zo lang is het nou ook weer niet!

Setting forth in the universe

Hoi Eline,

Ik heb in december 2017 mijn anwarter gedaan. Ik was toen 28.
Meerendeel van de deelnemers is wel begin 20 maar er waren ook oudere mensen. Bij mij in de groep ook mensen van 40.

Ik heb het overigens direct in Oostenrijk gedaan. Omdat er 2 weekenden in de cursus vielen was het ook makkelijker te combineren met mijn werk.

Heeft iemand hier ervaring met les geven in Japan? Het lijkt me mega om daar les te geven maar ik heb nog erg veel vragen over het krijgen van werk, visums en dat soort praktische zaken.

Vraagje
Spreek je vloeiend Japans ?

Hoi @Schoenend00s,
Heb eind oktober dit jaar de improvers cursus gedaan bij de SIA in Oostenrijk https://siaaustria.com/product/improver-ski-clinic/…, zij leiden dit seizoen 250 leerlingen op voor Anwärter en Landes. Leerlingen komen uit de hele wereld; Nieuw Zeeland, USA, Canada, Zuid Afrika, China, het grootste gedeelte uit het Verenigd Koninkrijk. Ze zijn eind oktober begonnen (er zijn ook mensen bij die nog nooit geskied hebben) en 15 december zijn ze klaar. Ze krijgen dan 6 weken lang van 9.00 tot 15 u skiles van ma t/m vrijdag en op zaterdag en zondag vrij skiën op de gletsjer. Een hele grote groep van die geslaagden gaan dan door naar Japan om daar les te geven. De meesten spreken alleen Engels. De leerlingen die in Oostenrijk les gaan geven krijgen ook extra Duitse lessen (wat voor de meeste Engelstaligen best wel moeilijk is). Je zou hun een mailtje kunnen sturen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Als je bij hen je Anwärter of Landes haalt is de kans op een baan in Japan natuurlijk een stuk groter, maar je kunt er altijd een mailtje aan wagen! 👍

Heeft iemand hier ervaring met les geven in Japan? Het lijkt me mega om daar les te geven maar ik heb nog erg veel vragen over het krijgen van werk, visums en dat soort praktische zaken.

Schoenend00s op 20 nov 2019 18:50

Heb je al diploma('s)? Werkervaring?

Heeft iemand hier ervaring met les geven in Japan? Het lijkt me mega om daar les te geven maar ik heb nog erg veel vragen over het krijgen van werk, visums en dat soort praktische zaken.

Schoenend00s op 20 nov 2019 18:50

Ik spreek geen Japans. Mocht ik echt naar Japan om les te geven zou ik hier een basiscursus voor willen volgen.

Hoi @Schoenend00s,
Heb eind oktober dit jaar de improvers cursus gedaan bij de SIA in Oostenrijk https://siaaustria.com/product/improver-ski-clinic/…, zij leiden dit seizoen 250 leerlingen op voor Anwärter en Landes. Leerlingen komen uit de hele wereld; Nieuw Zeeland, USA, Canada, Zuid Afrika, China, het grootste gedeelte uit het Verenigd Koninkrijk. Ze zijn eind oktober begonnen (er zijn ook mensen bij die nog nooit geskied hebben) en 15 december zijn ze klaar. Ze krijgen dan 6 weken lang van 9.00 tot 15 u skiles van ma t/m vrijdag en op zaterdag en zondag vrij skiën op de gletsjer. Een hele grote groep van die geslaagden gaan dan door naar Japan om daar les te geven. De meesten spreken alleen Engels. De leerlingen die in Oostenrijk les gaan geven krijgen ook extra Duitse lessen (wat voor de meeste Engelstaligen best wel moeilijk is). Je zou hun een mailtje kunnen sturen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Als je bij hen je Anwärter of Landes haalt is de kans op een baan in Japan natuurlijk een stuk groter, maar je kunt er altijd een mailtje aan wagen! 👍

SimonW op 22 nov 2019 02:20

Goede tip!

Heeft iemand hier ervaring met les geven in Japan? Het lijkt me mega om daar les te geven maar ik heb nog erg veel vragen over het krijgen van werk, visums en dat soort praktische zaken.

Schoenend00s op 20 nov 2019 18:50

Heb je al diploma('s)? Werkervaring?

RavSki op 22 nov 2019 04:59

Ik heb een seizoen in Oostenrijk gedaan en heb nu snowboardlandes zonder alpinkurs afgerond.

Ik was eigenlijk ook verbaasd dat van die groep, Engelsen, Australiërs, Amerikanen en Nieuw Zeelanders, naast Engels niemand een woord Japans sprak, laat staan een andere taal. Ze waren ook wel jaloers dat ik naast Nederlands ook vloeiend Engels, Duits en goed Frans en Servo-Kroatisch sprak.
Het schijnt dat er qua toerisme veel mensen uit Australië, Nieuw Zeeland, China en de Verenigde Staten komen. De Chinezen die ik in Kaprun tegen kwam spraken goed Engels. (Heb in 2007 ooit 2 maanden Chinees gestudeerd in Beijing dus was wel leuk om mijn Chinees weer op te halen ;-) ).Ga er vanuit dat de Chinese toeristen in Japan in het Engels les krijgen.
Hier nog een leuk stukje in de Volkskrant over wintersport in Japan: https://www.volkskrant.nl/de-gids/skien-in-japan-na-de-poede…

Joehoe (aankomende) skileraren, hebben jullie al plannen voor de winter?
Of wachten we nog af?

Thank God summer is over!

Ik denk dat ze wachten tot dat ze een baan aangeboden krijgen.

Hoi @Lisa.,

Wil je mij jouw e-mailadres in een PB toesturen? :-)

*bericht bewerkt door silvijn op 13 okt 2020 20:54

Hoi @Lisa.,

Wil je mij jouw e-mailadres in een PB toesturen? :-)

silvijn op 13 okt 2020 20:54

Je hebt een PB!

Thank God summer is over!

Plaats een reactie