skieen in september

Dit onderwerp gaat over de bestemming Stubaier Gletscher

Heey,

Ik ga begin september met een fietsevenement in zwitserland meedoen en mij leek het wel mooi om er meteen een paar dagen boarden aan vast te plakken.

Vorig jaar ben ik in begin september naar de Hintertux gletsjer geweest en had toen het geluk dat ik 25 cm nieuwe sneeuw had.

Maar weten jullie nog meer gletsjers in de alpen die in september al geopend zijn? zat ook aan de stubai gletsjer te denken?
Nog mogelijk andere bestemmingen die interessant zijn?

Begin september is Stubai gesloten. Normaal gesproken opent Stubai met Pitztal en Kaunertal in de tweede week van oktober.

Wel open zijn Hintertux in Oostenrijk, Stelvio in Italië en Zermatt in Zwitserland. Stelvio ligt net over de grens met Zwitserland aan de kant van Oostenrijk.

thanks !! ik zit davos in zwitserland dus als ik zo kijk ligt stelvio het dichts bij. Ik heb nog vrij weinig info gehoord op het forum over het zomer skieen op de stelvio (met uitzondering van een actuele topic nu op het forum), maar is het zomerskieen vergelijkbaar met hintertux (qua km pistes en het soort pistes etc)?

@Rob-board, ik ga eind Juli een dag op de Stelvio skiën, dan kan ik er meer over vertellen :)

@Rob-board en @Henri, wij gaan dit weekend op en neer naar Stelvio. Vrijdagavond weg en zondagavond terug richting Nederland.

Afgelopen zaterdag (de openingsdag) was de weg geruimd en vrijgegeven naar de Stelvio Pas vanuit de Oostenrijkse kant (Nauders). Alleen werd de weg dezelfde dag al weer afgesloten wegens lawinegevaar. Momenteel is de Stelvio Pas alleen bereikbaar vanuit Bormio (Italië ). Hoe de situatie vanuit Zwitserland is weet ik niet.

De eigenaresse van Berghotel Franzenshöhe (2150 m) denkt dat a.s. zaterdag de weg weer vrijgegeven wordt.

Vanuit Davos is het een mooie fietsdagtocht naar de Stelviopas. De combi met skiën is alleen te doen als je een van de vele hotels op de pas boekt. De pistes openen om 08:00 uur en de meesten zijn om 11:00 uur al weer vertrokken. Om 13:00 uur sluit het gebied.

Op de site http://www.passostelvio.com/ staat ook een piste plattegrond. Of er begin september nog veel te doen is, is de vraag. Normaal gesproken zijn de gletsjers in deze periode het minst voorzien van sneeuw en zijn er volop plekken waar je over ijsplaten skiet. Schaatsen zijn dan misschien handiger.

Qua pistekilometers is Hintertux in september waarschijnlijk de winnaar. Qua entourage wint de Stelvio Pas, met name door de mix van dagtoeristen, toerwielrenners, internationale skiteams, souveniershops en motorrijders.

Op Alpinforum staat een mooi verslag van Noisi. Hij is op 2 oktober 2012 daar geweest. De sneeuwvoorraad was toen aangevuld door vers gevallen sneeuw aan het einde van september:

http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=44481…

Plaats een reactie