Mölltaler Gletscher 2 juli 2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Mölltaler Gletscher

Wanneer: Dinsdag 2 juli
Waar: Mölltaler Gletscher (Oos/Kar)
Hoe lang: 10:45-14:00
Route: Heiligenblut-Innerfragant (Mölltaler Gletscherbahnen) in 45 minuten
Geopende liften en pistes:

null

Hoogte zomerski: 2714 meter - 3122 meter
Weer: 's Morgens stralend blauw met zon, later tegen de middag enkele stapelwolken, maar nog steeds overwegend zonnig. Temperaturen op 2800 meter van 7 graden tot 14 graden.

Het was dinsdagmorgen toen we na een uitgebreid ontbijt in ons hotel te Heiligenblut vertrokken naar de Mölltaler gletscher om voor de eerste keer te gaan zomerskiën. Het was een prachtige dag met temperaturen in het dal tot wel dertig graden! Sneeuw was er ook nog genoeg, de Grossglockner Alpenstrasse die we de dag ervoor hadden bereden lag vanaf 2200 meter vol met sneeuw.

De Mölltaler gletsjer is moeilijk te bereiken, ik zou er niet aan willen denken om hier 's winters te gaan skiën. De route vanuit Heiligenblut loopt vlak over Winklern naar Flattach, waar je toch al snel dertig minuten over doet aan een goede 100 km/h. Daarna volgt een smalle en steile bergweg die nog acht kilometer naar boven voert tot aan het dalstation van de bergtrein. Om kwart over negen waren we aangekomen.

De skipasprijzen voor zomerski zijn niet goedkoop op de Mölltaler gletscher, je betaalt 42 euro voor een volwassene en 21,50 euro voor kinderen t.e.m. 18 jaar. De Kärten Card die wij in het hotel hadden gekregen en toegang geeft tot vele attracties in Karinthië, en dus ook de bergtrein en gondel van de Mölltaler gletsjer, geeft geen toegang tot gratis gebruik van de skipas, zelfs geen lichte reductie.

Natuurlijk hadden we juist de bergtrein gemist en moesten we wachten tot de volgende bergtrein om 10u vertrok, hierna huurden we skimateriaal (erg duur voor de beperkte tijd) en stapten we de gondel in naar het bergstation Eissee vanwaar je de latten kon aanbinden.

null

Omstreeks kwart voor elf waren we klaar om te beginnen skiën, wat lag er nog veel sneeuw! De skiteams maakten nog gebruik van de trainingspiste, maar de vrije piste was nog goed te doen.

null

^^Eerste bovenkomst met de Gletscherjet

null

^^In de Gletscherjet

Na enkele keren de vrije piste te hebben genomen, die wel goed zit qua steiltegraad, merkten we op dat de wedstrijdteams van Kroatië, Slovenië en Slowakije massaal afdropen, wie bleven er nog over? Wij met vijf en nog twee Duitse skiërs, dat begon op een privé(zomer)skigebied te lijken :) De wedstrijdpiste gebruikten we na 12u ook als piste, alhoewel deze wel een beetje ijzig lag, integendeel tot de vrije piste. Nergens kwam er gletsjerijs naar boven.

null

^^Rode trainingspiste

null

^^Zonovergoten blauwe piste, met restaurant Eissee op de achtergrond.

Tegen twee uur 's namiddags begon de sneeuw erg zwaar te worden, grote hopen waren er niet, maar de sneeuw remde wel af bij te lage snelheid. Tijd voor de laatste afdaling, helemaal alleen in het skigebied.

null

^^Links voor blauw, recht voor rood. Laatste afdaling van de dag

Na de laatste afdaling gingen we voldaan naar huis, zomerski macht spa§§ :) Nog een opvallend dingetje: het Hochtwurtspeichermeer lagen nog ijsschotsen, gedeeltijk water en gedeeltelijk ijsschotsen en dat op 2400 meter!

null

^^Ijschotens op 2400 meter hoogte in het meer

null

^^Middenstation

Leuk verslag, lijkt me fijn om te doen :)

Leuk!

Ziet er nog goed uit! Ik ben jaloers!;)
Bedankt voor je verslag:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Mooi verslag Mathijs, bedankt! Het ziet er goed uit om daar te skiën in de zomer :)

Leuk verslag !

Het begint weer te kriebelen door jouw verslag. Ik zou graag weer een keer deze zomer op de ski’s staan. Gelukkig komt Henri binnenkort met zijn verslag van de Stelvio.
:)

Overigens volgende keer wat vroeger beginnen voor een langere skidag!

Dan nog een vraagje over de 4 geopende pistes: Via één lift worden alle pistes ontsloten en varieert de moeilijkheidsgraad van blauw tot zwart. Was de zwarte piste werkelijk zoveel moeilijker als de blauwe piste?

Dan nog een vraagje over de 4 geopende pistes: Via één lift worden alle pistes ontsloten en varieert de moeilijkheidsgraad van blauw tot zwart. Was de zwarte piste werkelijk zoveel moeilijker als de blauwe piste?

PaulE op 10 jul. 2013 01:27

Zij geven aan dat er vier pistes geopend zijn, terwijl ik vindt dat het er maar twee zijn. De blauwe piste voor vrije skiërs en de rode voor wedstrijdskiërs (die na 12u ook tot je beschikking staat), de tweede rode piste is eigenlijk dezelfde als de eerste rode, al moet ik toegeven dat de rode piste erg breed is. De zwarte piste is niet gemarkeerd en ik zou niet weten hoe je daarmee moet beneden geraken. Het eerste deel waar de piste moet liggen is te doen (off-piste, heb er ook vele sporen gezien), maar alle skiërs keren onder het midden van de lift terug naar de rode trainingspiste omwille van de (gevaarlijke) gletsjerspleten die onder de sneeuw verborgen liggen bij het onderste deel. Ga er dus maar vanuit dat er maar twee (brede) pistes zijn.

Hadden ze bij de Mölltaler Gletscher moeite gedaan en sneeuwkanonnen aangezet in juni (was zeker mogelijk een aantal slechte dagen of weken) dan hadden ze probleemloos de afdaling van Eissee naar het middelstation kunnen openhouden, evenals alle pistes onder de Alteck en de Kühspies, vanwege de vele sneeuw die er nog lag. Ik denk dat ze dat uit economische redenen niet doen (niet genoeg belangstelling voor groot zomerskidomein).

Overigens volgende keer wat vroeger beginnen voor een langere skidag!

PaulE op 10 jul. 2013 01:27

Daar heb je gelijk in, veel te laat zijn we naar boven gegaan, de eerste wedstrijdskiërs zaten al in de gondel naar beneden toen wij naar boven gingen. Het was voor ons met vijf moeilijk mogelijk om daar op tijd te staan. Wij hadden alles de avond ervoor al klaargemaakt maar het ontbijt in het hotel was pas om 7u30 waardoor we pas tegen 8u uit het hotel konder vertrekken en nog eens zes verdiepingen moesten rijden door de smalle parkeergarage van Heiligenblut met een brede auto :) Zo waren we pas tegen 8u30 echt op de weg en hadden we de trein van 9u30 nipt gemist.

In de winter denk ik trouwens niet dat het skigebied aan te raden valt, de pistekilometers zijn zeker overdreven, de pistes lijken veel op elkaar en de weg naar het skigebied in moeilijk en lang, zelfs voor wie in Flattach zelf verblijft. Daarna komt nog een de bergtrein die je telkens op en neer moet nemen, zonder de mogelijkheid tot een dalafdaling. Daarnaast hoorde ik van Limburgers (ze kwamen zowel uit Nederlands als Vlaams Limburg) met krokus dit jaar dat het erg druk was op de Mölltaler.

Ik vertrek morgen naar karintie.
Ik zit nog in twijfel of ik mijn ski’s mee neem.
Als ik je verslag zo lees dan is het zeker aan te raden.

Als je plek hebt in de auto, zou ik het zeker doen!

Mooi verslag! Ik moet er ook niet aan denken om daar in de winter heen te gaan, zeker omdat er geen dorp onderaan is.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ik vertrek morgen naar karintie.
Ik zit nog in twijfel of ik mijn ski’s mee neem.
Als ik je verslag zo lees dan is het zeker aan te raden.

ArjandeWolff op 25 jul. 2013 00:04

Als je kan zeker doen, zomerski is iets speciaal dat je zeker eens gedaan moet hebben :)
Let wel op hoe lang je juist moet rijden, want Karinthië is groot.

Ze liggen op het dak.
Op naar de molltaler.

Mooi verslag!! Mooie foto’s

The mountains shall bring peace to the people

42 euro? sorry maar wat zijn dat voor belachelijke prijzen… Kom net van Alpe d’Huez af, en daar kostte een skipas op de Sarennegletsjer 16 euro voor een hele dag? (&gebruik van ALLE geopende liften in Alpe d’Huez)

Vandaag op de gletsjer geweest. Wat een heerlijk gevoel om in de zomer op de latten te staan.
De sneeuw was om 10uur al pap, maar om 12uur eigenlijk niet meer te doen, zo zwaar, zo warm.
Wel leuk te zien dat er toch relatief veel Nederlanders op de ski waren. Wat heb je een bekijks als je in je ski outfit loopt tussen alle bezoekers van de gletsjer.
Ik vind het zeker geen aanrader voor de winter, iedereen moet omhoog en omlaag met het treintje. Daarnaast is de slingerweg omhoog in de winter best spannend.

null

null

Dit is de piste van bovenaf. Ik moet wel zeggen dat 42 euro voor 2-3 uur skiën best aan de prijs is.
Maar het is wel gaaf.! Mijn dochter van 6 moest 21 euro betalen, ze heeft het 3 rondjes vol gehouden.

Wellicht ga ik hintertux nog bezoeken.

Het treintje/metro (zoals mijn dochter zei) naar boven:

null

Bedankt voor de update, er ligt al veel minder sneeuw dan toen ik er was en mooie foto’s zijn dat :)

Wij hebben hier een huis in de buurt en zijn er geweest in de februarivakantie. Waar ik het in Tirol altijd veel te druk vond was het hier lekker rustig voor zo’n vakantieweek! Afgelopen zomer waren we er ook weer met 3 weken 30-39

Plaats een reactie