Alternatief Sauerland: Skiën in de Harz!

Wie van de forummers onder ons komt in de Harz om te skiën? En wie heeft nog nooit over de Harz gehoort, terwijl het een kleine 2 uur verder rijden is dan Winterberg en/of Willingen?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen! Voor iedereen die niet weet wat de Harz is, hierbij een korte uitleg. Voor mijzelf is de Harz één van m’n favoriete plekjes in Duitsland.

Afgelopen week was ik voor één dag in de Harz. Een prachtig middengebergte in Duitsland, met echte bergtoppen, waarvan de Brocken (1141 m) de hoogste is.

Er zijn drie grotere skigebieden te vinden.

  1. Wurmberg (Braunlage)
  2. Bocksberg-Ski-Center (Hahnenklee)
  3. Alberti-Ski (Sankt Andreasberg)

Daarnaast zijn er nog diverse aparte sleepliften, zoals in Torfhaus en Hohegeiss. Ook kan er op de Brocken geskied worden.

In het algemeen is de Harz een zeer rustig gebied, vooral in de Krokusvakantie: De pistes zijn dan zo goed als uitgestorven. Er is aanzienlijk wat meer kans op sneeuw als in Winterberg. De liftpassen en overnachtingen zijn dan ook spotgoedkoop.

Daarbij zijn de pistes vaak een stuk langer dan in Winterberg. Vooral op de Wurmberg en op de Bocksberg zijn er langere pistes te vinden. Off-piste mogelijkheden zijn er ook tussen de bomen en bospaadjes door.

Voor langlaufen is de Harz al helemaal heel goed geschikt. Er zijn honderden kilometers lange Loipes uitgezet voor iedereen z’n niveau.

Máár in de kerstvakantie loopt de Harz helemaal vol met mensen uit voormalig Oost-Duitsland. Dan zijn de wachttijden nog langer als in Winterberg en/of Willingen. Bij de Bocksberg heb ik zelfs 1,5 uur moeten wachten op één ritje in de kabelbaan.

De Bocksberg in Hahnenklee is persoonlijk m’n meest favoriete skigebied in de Harz. Het is niet groot, maar heeft wel lange en uitdagende pistes. Een blauwe en rode piste van 1,5 kilometer lang die loopt naar het dal en een steile zwarte piste van 600 meter lang, met ook een rode uitloper. De zwarte piste is daarbij altijd ongeprepareerd. Héérlijke poeder sneeuw! Verder is er ook nog een korte brede blauwe piste voor beginners. De blauwe piste naar het dal is met kunstsneeuw. Alle andere pistes zijn kunstsneeuw vrij!

Voor de meer avontuurlijke skiër loont zich een rit met de stoomtrein naar de Brocken. Vandaaruit zijn er talloze (ongeprepareerrde!) afdaling routes te vinden.

De Brocken is zelfs nog kouder als de gemiddelde hoge bergtop in de Alpen. Dat komt omdat de Brocken een kale top heeft en het de hoogste berg is van heel noord-Duitsland. De wind heeft erop vrij spel en de boomgrens ligt op 1000 meter i.p.v. ruim 2000 meter in de Alpen.

Verder zijn de mensen er in het algemeen heel vriendelijk en kennen ze een speciaal drankje: Schierker Feuerstein, wat absoluut een keer geprobeerd moet worden.

Ik ben erg benieuwd welke ervaringen andere mensen met de Harz hebben. Wie interesse heeft in de Harz en wat vragen erover heeft, kan die natuurlijk ook hier stellen. ;-)

2 uur verder dan sauerland betekent ook 2 uur terug.
bij elkaar 4 uur extra reizen op een dag, wat niet bevordelijk is voor de skipret (m.i.)

Ik zou er wel eens heen willen, puur om te proberen.

wat ik me afvraag: hoeveel afstand is er tussen de diverse gebieden en is er een skipas voor alle gebieden (soort superskipas)?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@Ferdinand:
De Harz is inderdaad géén bestemming voor een enkele dag. Dan moet je een weekendje gaan of een midweekje. Daarvoor is het prima geschikt. Zelfs 2 dagen gaat nog.

De afstand tussen de skigebieden is 20 a 30 kilometer. De wegen zijn inmiddels behoorlijk uitgebouwd dus je bent er vrij snel.

Zover ik weet is er geen gemeenschappelijke skipas voor alle skigebieden. Maar wees gerust: De prijzen zijn gunstig.

Ik heb je volgens mij al eerder positief horen uitlaten over de Harz. Ben er wel in geinteresseerd voor in de krokus omdat je schrijft dat het er dan erg rustig is.
Maar hoe koud is koud? Wij hebben een dochtertje van 5 en een zoontje van 1,5. Voor die kleine jongen moet het niet al te koud zijn, want dan is het voor hem niet leuk. En de kleine meid kan zelfstandig een blauwe piste af en aan een skituig een rode piste; is daar dan genoeg te doen voor haar? Hoe zijn de sleepliften, zijn dat van die trage b.k-liften of niet? Zijn er genoeg hutjes bij de skiliften waar we om de beurt met de kleine man kunnen zitten? Is er evt. ook kinderopvang voor de ochtenden te regelen? Hoe zit het met de accomodaties? Zijn er appartementjes heel dicht bij de liften (onze jongste slaapt tussen de middag nog namelijk en heb je misschien tips in die richting). Ik heb al eens gezocht, maar kan er niet veel over vinden op internet. Ik hoor graag van je.

mama on a mission in the snow

Hallo Rachel,

Inderdaad ben ik in het algemeen zeer positief over de Harz. Het is min of meer een onontdekt stukje gebergte van Duitsland. In onze krokusvakantie is er ter plaats geen vrij en dat betekend dat alle skigebieden super rustig zijn. Ik heb zelfs meerdere keren meegemaakt dat de kabelbaan in Hahnenklee speciaal voor mij werd aangezet als ik naar boven wilde. Zo rustig was het doordeweeks. Leuk babbeltje maken met de liftbediende en 's middags zelfs een kop warme chocolademelk aangeboden gekregen door de ‘lift baas’. Geweldige ervaring! De mensen in de Harz zijn erg vriendelijk en ook héél eerlijk.

In de weekenden is het soms (gek genoeg niet elk weekend) wat drukker. Zeker als er veel sneeuw ligt. Maar goed, dat is het in Winterberg en/of Willingen ook.

Wat betreft de koude temperaturen: Die zijn er uiteraard op de Brocken. De gevoelstemperatuur kan daar zelfs overdag zakken tot onder de -50 graden. Meestal liggen de gevoelstemperaturen echter zo rond de -15 a -20 graden overdag. De Wurmberg (de buurman van de Brocken) is ook erg koud, maar wel iets minder heftig als de Brocken. Als je de foto’s van de Wurmberg bekijkt lijkt het er op de top ook deels als een poollandschap. Iets lager is het meestal al direct wat warmer.

Qua skigebied is de Wurmberg veruit de grootste. Er zijn lange dalafdalingen tot wel over de 4 kilometer lang. De langste afdalingen zijn vaak wel (erg) makkelijk, dus de moeilijkere afdalingen zijn zo rond de 2 a 3 kilometer lang, waarvan de Hexenritt echt een moeilijke afdaling is, maar ook de uitdagendste.

Het skigebied van de Wurmberg ligt bij de plaats Braunlage, midden in het Harz gebergte. Braunlage is zo min of meer dé toeristische plaats van de Harz in west-Duitsland. Wernigerode is dat van (voormalig) oost-Duitsland.

Direct naast het dalstation van de kabelbaan ligt een hotel, maar ook in het dorp zijn er genoeg hotels en pensions te vinden. Ze zijn inderdaad nog lang niet allemaal op internet te vinden. De mensen zijn er ook allemaal wat ouderwetser, ook al heeft Braunlage altijd in west-Duitsland gelegen.

Met Hahnenklee als plaats heb ik de meeste ervaring. Het is een super gezellig klein dorp, met een prachtige Scandinavische kerk (geheel uit hout gemaakt) en er zijn talloze restaurantjes te vinden. Verder zijn er veel wandelweggetjes te vinden en is er volop de mogelijkheid om te rodelen. Neem de slee dus mee!

Direct naast het dalstation van de kabelbaan in Hahnenklee zijn er diverse appartementen, pensions en hotelletjes te vinden. Ook hiervoor geldt: Dit staat vaak niet op internet, maar wel in de lokale brochures. Op de website van Hahnenklee kan je gratis die brochures bestellen. Hetzelfde geldt ook voor Braunlage. Bij het aanvragen van die brochures kan je voor de zekerheid ook explicit aangeven dat je opzoek bent naar onderkomen in de buurt van de kabelbaan. De lokale VVV zal je beslist verder willen helpen.

De Bocksberg is verder ook een stuk minder koud als de Wurmberg, wat ter gelijkertijd ook een nadeel kan zijn: Sneeuwzekerheid. In februari is de Wurmberg vrijwel sneeuwzeker. Op de Bocksberg zal dan beslist ook sneeuw liggen, maar dat hoeft dan niet altijd genoeg te zijn om uitgebreid te kunnen skiën. De hoofd dalafdaling van de Bocksberg heeft sneeuwkanonnen, maar alle andere pistes moeten het puur van de natuursneeuw hebben.

Hahnenklee heeft naast een (zeer oude maar snelle) gondelbaan ook twee sleepliften. Lift 1 heeft een brede blauwe beginners piste en Lift 2 heeft een uitdagende zwarte piste, die super steil is, inclusief een rode aftakking van de zwarte piste. Persoonlijk vond ik deze zwarte piste toch wel de pittigste piste buiten de Alpen. Zeker omdat deze nooit geprepareerd wordt.

De sleepliften op de Bocksberg zijn super snel. Ik heb in mijn leven nog nooit zo snel een sleeplift zien draaien. Sommige mensen worden letterlijk bij de start ‘gelanceerd’. Voor kleine kinderen zetten ze de lift even iets langzamer bij de start, maar daarna gaat ie weer op volle toeren. Zeker de lange lift van de zwarte piste kan dit een inspanning zijn!

De Wurmberg heeft naast een lange (moderne) gondelbaan ook diverse sleepliften. Deze zijn niet extreem langzaam, maar ook niet bijzonder snel. Een normaal tempo zullen we maar zeggen.

Voor jullie kan ik eigenlijk Hahnenklee het beste adviseren. Gezellig en knus schilderachtig dorpje, ver weg van de drukte en grote wegen… Ik zelf heb vroeger met m’n ouders in vakantie appartementen Mahlmann overnacht. Familie Mahlmann heeft erg gezellige appartementen met woonkamer (met balkon!), slaapkamer, keuken en badkamer. Van de sofa in de woonkamer kon ook nog een extra 2-persoons bed worden gemaakt. Het appartement lag aan de rand van het bos en er konden direct wandeltochten en/of slee tochten worden gemaakt. Nadeel was wel: Naar het dalstation van de kabelbaan is 5 a 10 minuten lopen. Niet fijn dus met ski’s in de hand en op skischoenen lopen…

Nu heeft Hahnenklee nog een nadeel. Als het veel te hard heeft gestormd (met eventuele harde sneeuw of ijzel) is de aloude gondelbaan uit 1970 vaak een dagje gesloten. In zo’n situatie kan je met de auto in 30 minuten in Braunlage of Sankt Andreasberg komen om te skiën.

Dat de gondelbaan van Hahnenklee zo voorzichtig is heeft er alles mee te maken dat hij oud is, maar ook omdat in 2006 een (onbemande) gondel is neergestort. Vermoedens gaan alle jaren al uit naar sabotage, maar het kan ook altijd nog een technische fout zijn geweest. Nu hoeven jullie niet bang te zijn, want de kabelbaan staat onder zeer strenge controle en heeft inmiddels een nieuwe eigenaar. Een oud werknemer (van de oude eigenaar) zou uit jaloezie voor een eventuele koper van de kabelbaan een gondel gesaboteerd hebben. Een verhaal wat heel Hahnenklee en omgeving in z’n greep houd. Want de Bocksberg is natuurlijk dé motor van de gehele lokale economie.

De Bocksberg in Hahnenklee heeft twee lange dalafdalingen van ieder 1,5 kilometer lang. De ene is blauw (met kunstsneeuw) en de ander is rood (natuursneeuw). Direct aan het einde van de piste kan je een trap omhoog lopen en kan je weer in de gondelbaan stappen.

Bovenop de Bocksberg is een gezellig restaurant en beneden aan de piste is er ook een hutje aanwezig. Daar kan prima op de kleine worden gewacht. Van kinderopvang heb ik verder geen idee, maar ook daarbij zal de lokale VVV je graag willen helpen. Ze zijn er behulpzaam.

Dan nog ter afsluiting het Alberti Skigebied van Sankt Andreasberg. Dit skigebied heeft twee stoeltjesliften en diverse sleepliften. De pistes zijn er behoorlijk steil, maar ook kort vergeleken Hahnenklee of Braunlage. Enigsinds vergelijkbaar met het Sauerland. Wel zijn de hoogteverschillen groter als in bijv. Winterberg.

Sankt Andreasberg heeft ook een aardig centrum, maar niet zo knus als Hahnenklee en niet zo uitgebreid als Braunlage. Verder zijn er vlakbij de liften geen echte appartementen. Daarvoor moet je omhoog lopen naar het dorp. Al met al is Sankt Andreasberg wel eventueel de moeite waard om eens een dagje ergens anders heen te gaan. Vooral als je ook in het weekend in de Harz bent, en het is druk, dan is Sankt Andreasberg meestal het rustigste.

Overigens is de oude Bocksberg Seilbahn geen nadeel van Hahnenklee, maar juist het typische ervan. Het past geweldig in het landschap en hij gaat ook nog eens behoorlijk snel voor zo’n oud ding. Daarbij zijn de stoelen in de gondeltjes ook comfortabel, maar wel krap met 4 personen.

Ik heb inmiddels zoveel getypt dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben dan kan je ze gerust stellen. ;-)

Nog een paar handige websites:

http://www.wurmberg-seilbahn.de
http://www.bocksberg-seilbahn.de
http://www.alberti-lift.de
http://www.braunlage.de
http://www.hahnenklee.de

Nog 2 uurtjes verder en je zit in de Alpen…:)

Uhh Frans…beetje Harztikke fan? Leuk om je enthousiasme te lezen.

@RR:
En dan nog twee uurtjes verder rijden en je zit in de grote Franse skigebieden. Tja, het is maar net hoe ver je wilt gaan en hoeveel tijd je te besteden hebt.

Ter vergelijking is de Harz maar slechts 480 kilometer vanuit Utrecht. Sommige grote skigebieden zijn (meer dan) het dubbele! In ieder geval zijn de eerste mooie skigebieden in de Alpen al meer dan 800 kilometer. Daar zit toch wel even ruim 300 kilometer tussen. Heen + terug 600 kilometer dus, en daarbij begrijp ik zeer goed dat sommige mensen liever dichterbij huis leuk willen skiën.

@Martijnski:
Inderdaad ben ik een groot fan. Dat ik zoveel vertel komt ook omdat er zo weinig informatie op internet erover te vinden is en het onbekend is. Ik ben ook groots Zwitserland fan, maar ja, dat kennen veel mensen al. En daar is ook al veel op internet over te lezen. ;-)

@Frans: heel erg bedankt dat je de moeite hebt genomen e.e.a. zo uitgebreid voor ons te beschrijven! Ik ga eens wat info opvragen bij de VVV’s. De erge koude schrikt me wel wat af voor de kids, maar ik hou er wel van om gebiedjes op te zoeken die niet zo bekend zijn.
@RR: ja, idd je hebt gelijk hoor, nog even doorrijden en je zit in de Alpen. Normaal gesproken gaan we naar Oostenrijk, maar deze krokus zit daar waar wij de laatste jaren heengaan (Damüls e.o.) helemaal volgeboekt. Grote skigebieden heb ik het voorlopig even mee gehad; met 2 kleintjes met ons mee hebben we totaal geen behoefte aan het kunnen maken van kilometers want daar komen we gewoonweg niet aan toe. Ik ben dus op zoek naar wat alternatieven. Sauerland hebben we net een midweekje gehad dus is de Harz misschien wel eens wat.

mama on a mission in the snow

@Rachel:
Als je heel graag naar de Alpen gaat en naar een klein en rustig skigebied wil, dan kan ik je Malbun in Fürstentum Liechtenstein ook aanraden. Malbun is een klein bergdorpje (wat al op behoorlijke hoogte ligt) met diverse appartementjes vlakbij de pistes. Het is ongeveer even snel aan te rijden als Damüls. Malbun heeft 3 stoeltjesliften en 2 sleepliften, met makkelijke en diverse pittige afdalingen. Erg overzichtelijk en klein skigebied. Wel zit je in Malbun min of meer ‘aan het einde van de wereld’. Dorpje is rustig, maar ook gezellig.

Alleen ja, de Harz is natuurlijk een heel stuk dichterbij en ook erg leuk! :-)

Heb even rondgesnuffeld en dat ziet er echt hardstikke leuk uit Frans!!! We zijn hier enthousiast over! Hoe lang geleden ben jij er geweest? Hoe lang doe je ongeveer over het laatste deel van de reis vanaf de snelweg? Heb je evt. nog een tip voor een goed appartement? Enig idee hoe sneeuwzeker dit is en of het in de Krokus druk is daar?

mama on a mission in the snow

@Rachel:
Dan hervatten we het onderwerp Malbun in het nieuwe topic: https://www.wintersport.nl/forum/topic/11811 ;-)

Kunnen we hier ondertussen weer verder discussiëren over de Harz. Nu ben ik wel eens heel benieuwd wie al eens in de Harz heeft geskied en de ervaringen daarvan zijn. :-)

Ik heb op de Wurmberg geskied en vond met name de Nordhang en de Kaffeehorst interessante afdalingen. De Hexenritt naast de schans is uitdagend.
De lange dalafdalingen vond ik echter nogal saai en vlak.
De Harz zou wel wat ondernemersgeest uit het Sauerland kunnen gebruiken, want er is daar véél meer van de maken en de mogelijkheden zouden veel beter kúnnen zijn dan die in het Sauerland. Tot nu toe loopt de lift-infrastructuur en de sneeuwkanonnenvoorziening er echter hopeloos bij achter.

@Frans: ja, je hebt gelijk, ik ging ff off topic, sorry.

mama on a mission in the snow

@Harry (Winterberg):
De lange dalafdalingen van de Wurmberg zijn inderdaad lang en vlak. Beetje vergelijkbaar met de (vlakke) Brembergkopf afdalingen.

Gelukkig is er ook nog een kortere dalafdaling in Braunlage en die is een stukje steiler. Het grote pluspunt van de Wurmberg is natuurlijk de lengte van de Pistes en de moderne gondelbaan uit 2000.

Wellicht zou je ook maar eens de twee andere skigebieden in de Harz uitproberen. De liften zijn zeker niet modern (jaren '70), maar voldoen (buiten vakanties en speciale weekenden) prima en geven je ook iets van de sfeer mee.

Verder ben ik het geheel met je eens dat er van skigebieden in de Harz véél meer gemaakt kan worden. Wellicht moet ikzelf dan maar eens een skigebied beginnen of overkopen en moderniseren.

Het zou wat zijn als men de Brocken kan gaan gebruiken als skiberg. Daar is héél veel leuks van te maken. Maar ja, dat valt onder natuurbescherming en de HSB (Harzer Schmalspurbahnen) zullen daar vast niet blij mee zijn: Wie gaat er dan nog mee in de stoomtrein? Opzich ook wel logisch.

Echter dan hebben we ook nog Torfhaus en de bergen rondom de Brocken waarvan heel wat te maken is. Ook de Wurmberg zou zich helemaal kunnen uitbereiden naar Schierke. Daar zijn zelfs kleine plannen voor, maar voordat die daadwerkelijk gerealiseerd worden zijn we 50 jaar verder.

Van Hahnenklee weet ik dat daar eventuele toekomstige vernieuwingen aankomen. Een investeerdersgroep wil het gehele Bocksberg skigebied opkopen en daar ‘Erlebnisberg Hahnenklee’ van maken. Plannen voor een stoeltjeslift (op rails) hangen in de lucht…

Hallo Frans en alle anderen op dit forum,

Leuk zo’n forumtopic over de,ook door ons, zo geliefde Harz te vinden!

Wij zijn net terug van een heerlijk weekje Harz in Sankt Andreasberg.

Wij zijn vooral langlaufers (sportieve oudjes?!)

Na 8 jaar in Sauerland gelopen te hebben zijn we in 1988 verkast naar de Harz en hebben daar tot 2002 jaarlijks nieuwe loipes ontdekt. Vooral toen de grens openging. Je wilt niet weten welke mogelijkheden dit gebied rond Schierke heeft toevoegd aan wat er al was.
En dit jaar dus voor het eerst terug.
Helaas wat weinig sneeuw, maar het was nog wel mogelijk om b.v. de Waageloipe te doen en dit vooral omdat Sankt Andreasberg de hoogste Bergstadt van de Harz is. Dat betekent dus ook dat je bij Sonnenberg deze week de meeste liftjes nog zag draaien.

En… het hangt er natuurlijk vanaf waar je in Nederland woont. Vanuit Groningen zijn we in 4 tot 4,5 uur op de plaats van bestemming. Ik ken mensen die deze reistijd de moeite waard vinden voor een dagje skièn of langlaufen.

Tip Kijk eens op http://www.oberharz.de

Het is ons weer zó goed bevallen dat we eraan denken een appartementje te kopen in Sankt Andreasberg.
Nee dit is geen advertentie, het appartement houden we lekker voor onszelf en onze vrienden en bekenden.
We gaan ervoor om het gebied iets meer bekendheid te geven zonder het te druk te maken.
Want, mee eens, ik snap niet dat er niet veel meer van gemaakt wordt op skigebied maar ik houd ook erg van een rustige wandeling door de sneeuw zonder iemand anders tegen te komen.

P.S. Ik schrijf dit onder het genot van een glaasje meegebrachte Schierker Feuerstein. Inderdaad één van de vele geneugten van de Harz.

groetjes,

Marjolein

Klinkt allemaal heel leuk. We overwegen om er met kerst heen te gaan maar je geeft aan dat het dan veel te druk is! Er is nu nog veel te kiezen aan accomodatie. Als er geen sneeuw ligt vermaken we ons ook vast wel (mooie natuurgebieden).
Groet van Maria

nog nooit geweest, maar ik zou er voor een weekendje best eens heen willen gaan!

Net terug uit Braunlage.
Erg leuk en erg goedkoop. Beter dan sauerland en toch dichtbij.
Goed te doen voor een weekendje of midweek.
Weer was niet zo geweldig. Toch nog 2 dagen goed kunnen skien op de wurmberg. Ondanks de oud en nieuwperiode en de beperkte hoeveelheid pistes die open waren was het redelijk rustig.
2013 wordt het gebied uitgebreid met 2 extra pistes en 1 6 persoons lift.
Dan komen er ook sneeuwkanonnen. Dit bied meer zekerheid. Als het er sneeuwd dan sneeuwd het ook goed.
Je kunt er zelfs heen zonder iets te boeken. Er is daar genoeg te huur voor weinig geld.
Zie ook http://www.weekendjeharz.nl
Wij zijn met 2 volw en 3 kids… Volgend jaar gaan wij zeker weer.
Leuk en betaalbaar alternatief…

Groet Mathijs

Ik ben zelf nog nooit in het harz geweest. Maar heb er wel interesse in. Maar als ik dan ga kijken naar de reistijden dan is het voor mij ook heel erg interessant om naar sud schwarzwald te gaan. Dit is voor mij ook een 4 a 4,5 uur rijden. Ik woon dan wel in limburg.

Maar ik ga zeker eens naar de skigebiedjes kijken op internet.

Gr kevin

Ondertussen is ook in de Harz nog maar één babyliftje open (in het Sauerland 1 sleper, 1 babylift, 1 sleelift en 2 lopende bandjes)… http://www.wurmberg-seilbahn.de/index.php?op=show&id=283…

@Harry: Alle liften zijn in de Harz gesloten wegens zware windstoten. Dat tref je daar wel vaker. De sneeuw is bijna weg, maar komt veel sneller en massaler terug dan in het Sauerland. Bovenop de Brocken ligt in ieder geval nog ruim voldoende.

Maar daar staat geen skilift, Frans… Algemeen is het inderdaad sneeuwzekerder door minder invloed van de zee, maar weer minder skizeker door minder sneeuwinstallaties.

hoi frans,

ik heb voor aankomende maandag / dinsdag een overnachting geboekt in braunlage haus viktoria.

Waar kan ik in jou ogen het beste gaan skiën ??
welke piste en welk dorp.

waar ligt de meeste sneeuw en wat wordt er nog verwacht

hoop dat je me snel kunt antwoorden

gr ivo

Als je in Braunlage zit is de Wurmberg uiteraard het aangewezen gebied, heeft en krijgt ook de meeste sneeuw. Op werkdagen ook lekker rustig.

harry bedankt voor je reactie

hoe is het er momenteel met de sneeuw ??

valt er momenteel sneeuw in wurmberg ??
hoeveel ligt er en kan er maandag geskied worden ??

gr ivo

is de wurmberg seilbahn nog steeds gesloten vandaag ??

Volgens de websites van de gebieden zijn alle liften nog steeds gesloten, veel te harde wind.
Ik weet niet of er nog veel sneeuw voorspeld wordt, kan niet echt een weerbericht vinden.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

nee ik ook niet ,

maar mag toch wel verwachten dat maandag de lift weer draait wat denk jij ??
en als er in winterberg sneeuw valt zal het in braunlage tog ook wel moeten zijn ??

zou jij de gok nemen om maandag gewoon te gaan ??

Er zijn diverse sneeuwverwachtingen te vinden.
Gewoon googelen op "sneeuwverwachting braunlage".
Er valt dit weekend wel sneeuw.

Plaats een reactie