wintersport met kleine kinderen: zelf rijden met landcruiser of motorhome?

Aan iedereen met kleine kids, wat vinden jullie het beste vertrekuur en manier van reizen? 's nachts door rijden of ergens stoppen? Hoe zorgen jullie voor een relatief comfortabele houding in die kinderstoelen?
Wij twijfelen of we met onze auto (4x4 landcruiser) OF met de mobilhome van mijn schoonouders de rit naar Oostenrijk zouden doen… (vakantie zelf zal in app zijn, zeker niet in mobilhome met de 2 kids!)
De landcruiser rijdt vlotter, maar hoe zit het met de banden? Winterbanden + kettingen? De mobilhome is natuurlijk handiger voor de kids die onderweg een dutje kunnen doen, en om evt onderweg ook een paar uur te pauzeren 'snachts…

Wat is jullie mening en ervaring?

De enige mening die ik heb is dat je volgens mij een luxeprobleem hebt :-\

When life gets too complicated.... SKI

Kinds mogen in de mobile home niet slapen onderweg maar moeten in de gordel op de stoel.

Persoonlijk zou ik zeker met de Land Cruiser gaan, (geweldige auto overigens) binnen een uurtje of 8 ben je op bestemming. Kids achterin, tablet in de hand filmpje opzetten/ spelletje laten spelen.

Wat betreft winterbanden, deze heb je denk ik voor de auto als ook voor de Motorhome nodig. Misschien is kettingen verplicht, echter heb je deze met een 4X4 niet nodig mits je geen echte steile bergpas hoeft te nemen. In Oostenrijk valt dit meestal wel mee. Wij rijden al 10 jaar met een 4X4 nog nooit kettingen nodig gehad, vrienden die met een BMW mee op wintersport gaan moeten regelmatig kettingen leggen. Wat is jullie bestemming?

Verder kan parkeren ook een probleem zijn met een motorhome op bestemming, zeker wanneer je in het centrum zit. Met een motorhome door een pak sneeuw rijden word je niet vrolijk van denk ik, heb er overigens persoonlijk geen ervaring mee.

Bovenstaand was ik, was niet ingelogd

Ik zou ook met de landcruiser gaan. Wat betreft formaat is het namelijk al bijna een motorhome. Ik zie het voordeel van een motorhome niet t.o.v. de LC. Ik zou zelf mijn kinderen niet laten slapen in een bed als ik aan het rijden was. Daarnaast moet je inderdaad ook zorgen voor winterbanden onder je MH terwijl je die voor je LC waarschijnlijk al hebt.
Afhankelijk van wanneer je weggaat hoeft de reis niet zo lang te duren. De kinderen zou ik vermaken met een filmpje. Als je op een goed tijdstip weggaat en vooral in het eerste gedeelte veel km maakt zonder te stoppen ca. 4 a 500km dan ben je al weer een heel eind op weg. Daarna een keer goed stoppen en de kinderen laten spelen en daarna nog eens 250km. Op dat moment zijn de bergen vaak al wat in het zicht en vinden ook de kinderen het leuk om in een andere omgeving te zijn.

De Landcruiser.
En dan om een uurtje of vier 's nachts vertrekken. Kunnen ze de eerste paar uur nog pitten (rechtstreeks uit bed overhuizen), en als ze wakker zijn, vallen ze later wel in slaap.

Gas er lekker op houden die uren, dan heb je de helft van de reis er al op zitten als ze echt wakker worden. Dan even rond laten kijken, tablet/laptopje met een film of serie mee voor als je op 2/3 van de reis bent. Het laatste uur, anderhalf uur lekker naar buiten laten kijken en samen met mama verwonderen over alle mooie bergen.

Met een beetje geluk ben je begin van de middag op locatie. Alle tijd om te settelen, even een rondje te lopen en de pootjes te strekken, en boodschappen te doen.

Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn. Maar die horen in een veilig autostoeltje, op een veilige zitverhoger met gordel of als ze nog wat groter zijn, gewoon in de gordel! Dus de Landcruiser!

Los van het feit dat je tijdens het rijden in een stoel en in de gordels dient te zitten, lijkt een mobilehome me geen goede keuze. Ik weet niet in hoeverre het op genoemde voertuig van toepassing is, maar mobilehomes blinken in het algemeen niet uit van motorvermogen. Hierdoor hebben ze, zeker op lange hellingen en in de bergen vaak moeite om "mee te komen", wat niet alleen voor je zelf frustrerend kan zijn, maar ook voor medeweggebruikers. Daarbij zijn die dingen mijns inziens meer bedoeld om te trekken, dan om (lange afstanden) te reizen. Voor de duidelijkheid: Ik heb principieel niets tegen motorhomes, maar ze lijken me voor dit werk ongeschikt.

Rob

Plaats een reactie