Wat is jouw niveau?

@IkBakErNiksVan zou het niet meer dan een 5 of 6 geven gok ik ;)

Ik ben eruit. Ik ben een 7,142. Afgerond 7,14 dus.

Technisch is er vast nog ruimte voor verbetering (eens bekijken hoe ik dat ga doen, lessen in de alpen zelf vind ik niet leuk aangezien mijn vrouw dat sowieso niet gaat doen)

Powermage op 13 feb 2018 10:37

Niet dat ik wil stoken in je huwelijk, maar mijn vrouw wilde dat ook nooit, tot ik haar een keer overhaalde, en nu prijst ze (privé)les aan als het allerbeste deel van de skivakantie!

*bericht bewerkt door Slim op 07 mrt 2018 21:11

5 voor mij nu duidelijk.

“Niveau 5: skiet zekerder op blauwe pistes, parallel en probeert af en toe wat meer te carven. Rode pistes of lastige omstandigheden (buckels, slush, verse sneeuw) zijn nog eng”

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Kan de lijst van pagina 10 niet in de 1e post worden gezet? maakt het een stuk duidelijker…

Skiën zit ik op niveau 5 a 6. Parallele bochten kon ik prima. Zwart ook wel gedaan, maar niet heel relaxed. Maar aangezien het even geleden is zal ik wel op niveau 5 zitten nu.

Snowboarden zit ik op 8. Misschien wel iets hoger zelfs, want buckels is gewoon leuk om te doen op een snowboard. Zwart is ook geen issue (naast dat het vermoeiend is om een lange zwarte te pakken dan) en heb ook wel wat lesjes en cursusjes gevolgd om daar te komen. Ook trainingen voor leraren gevolgd (geen officiele cursussen trouwens) waar ik veel heb moeten herleren.

Miss Waah zit nog op niveau 5 kwa snowboarden. Maar dat zit meer tussen de oren dan dat het aan de techniek ligt. Ik heb haar wel eens van een zwarte piste gestuurd (die goed te doen was) en haar wijsgemaakt dat die rood was. Dat ging haar prima af :-) maar ze vond het wel raar dat die paaltjes langs de piste een andere kleur hadden toen we beneden stonden.

Over cijfers geven gesproken… Kunnen we niet een jury samenstellen, en bij het Sytycs (So you think you can ski)-topic cijfers geven? Lijkt me leuk ;-)

*bericht bewerkt door Waah op 13 dec 2018 10:48

Kan de lijst van pagina 10 niet in de 1e post worden gezet? maakt het een stuk duidelijker…

Waah op 13 dec 2018 10:33

Om die reden was er inmiddels al een ander topic, waar nog veel meer in staat… https://www.wintersport.nl/forum/topic/417398

Staat ook gewoon onder ‘de beste topics van Wintersport.nl’

Kan de lijst van pagina 10 niet in de 1e post worden gezet? maakt het een stuk duidelijker…

Waah op 13 dec 2018 10:33

Om die reden was er inmiddels al een ander topic, waar nog veel meer in staat… https://www.wintersport.nl/forum/topic/417398

Staat ook gewoon onder ‘de beste topics van Wintersport.nl’

GiGi op 13 dec 2018 10:35

Ja maar daar is niet de bedoeling te melden wat jou niveau is toch? Dat is meer voor informatie over ski’s. Ik verwacht niet dat mensen die hier posten, eerst dat topic al gelezen hebben en onthouden hebben om het dan hier over te nemen…

Een aangepaste startpost, voor mensen die het topic zien langskomen, lijkt me veel handiger. Maar dat ben ik :-)

*bericht bewerkt door Waah op 13 dec 2018 10:50

Tja, dat wordt lastig denk ik.

ik ben wel niveau 8 tegen 9 aan.
ski vanaf mn 8e.
bijna 30x op wintersport geweest.
nu 45j man.
vanaf niveau 8, zijn er weinig denk ik in NL.
Jop

ben het niet eens met nummer 8. zet een Anwarter eens goed in de buckels en het gaat bikkelen worden. niveau 8 is imho ls2 niveau.

echte mannen lopen naar boven,

De Anwärtergroep bij Oberschneider zag er vorige week tijdens de training weer matigjes uit ja… 😭

ben het niet eens met nummer 8. zet een Anwarter eens goed in de buckels en het gaat bikkelen worden. niveau 8 is imho ls2 niveau.

martijnuiterwijk op 7 apr 2019 08:53

Ik ook niet meer. Daarom is de lijst ook al weer helemaal vernieuwd, alleen niet in de openingspost van dit topic.

Niveau 6, tegen 7 aan…

In de losse en zware poeder een paar dagen geleden heb ik niemand boven niveau 3 gezien. Mezelf gaf ik niveau 1. 🙄
Tsja het ligt dus ook aan de omstandigheden. 😉

Bla, bla, bla.

Een absoluut skiniveau gaat volgens mij net om het goed kunnen skiën in alle omstandigheden (extremen daargelaten).
Volgens topic https://www.wintersport.nl/forum/topic/417398 staat dit er ook steeds bij.
Niveau 7: skiet blauw en rood goed en op flink tempo; zoekt meer zekerheid op zwarte pistes, buckels en in het terrein en in alle condities (goede recreanten, beginnende leraren)
Niveau 8: skiet blauwe en rode pistes onder alle omstandigheden erg goed; skiet zwarte pistes, buckels en off-piste veilig en gecontroleerd, maar technisch nog verbetering mogelijk (hoger niveau leraren, recreanten met veel wedstrijdervaring)

Specifiek voor die mensen die maar 1x per jaar naar de bergen gaan is het dus moeilijk om goed te skiën onder alle omstandigheden omdat ze meestal maar 1 soort sneeuw leren kennen, wat niet tegenspreekt dat zo een persoon onder de juiste omstandigheden technisch heel goed kan skiën.

ivm extremen:
Een blauwe piste na/tijdens een zware dump heeft bij voorbeeld niet veel meer met een blauwe piste te maken.
(zelf meegemaakt bij mijn laatste trip naar Valmorel begin februari waar ik op de piste meermaals tot aan mijn kniën in de diepsneeuw stond).
Het gebrek aan helling op blauw (en aan brede poederlatten) maakte dat er in deze omstandigheden soms niet vooruit te komen was. Ik vond steilere rode pistes toen veel vlotter te doen. Alleszins, dit was ook weer een leerervaring voor mij en mits voldoende snelheid en zeer subtiel sturen kon je daar ook doorkomen.

Glide on!

In de losse en zware poeder een paar dagen geleden heb ik niemand boven niveau 3 gezien. Mezelf gaf ik niveau 1. 🙄
Tsja het ligt dus ook aan de omstandigheden. 😉

bartvwg op 7 apr 2019 19:43

Ha, en dan met een lekker korstje er op, nog een punt eraf voor iedereen. Uiteindelijk kom je in situaties dat het gewoon voor niemand meer fijn is, los van het feit dat er altijd wel mensen zijn, die gewoon soepeltjes beneden komen.

Edwin van Riel

In de losse en zware poeder een paar dagen geleden heb ik niemand boven niveau 3 gezien. Mezelf gaf ik niveau 1. 🙄

Tsja het ligt dus ook aan de omstandigheden. 😉

bartvwg op 7 apr 2019 19:43

Ha, en dan met een lekker korstje er op, nog een punt eraf voor iedereen. Uiteindelijk kom je in situaties dat het gewoon voor niemand meer fijn is, los van het feit dat er altijd wel mensen zijn, die gewoon soepeltjes beneden komen.

evr66 op 8 apr 2019 13:56

Vooral dat laatste, ik verbaas mij telkens weer dat als je ziet dat jij en alles om je heen aan het ploeteren is vanwege de condities er altijd wel een aantal voorbij gezoefd komen alsof het een biljart laken op een blauwe piste is…

LA NORMA😍☃️

In de losse en zware poeder een paar dagen geleden heb ik niemand boven niveau 3 gezien. Mezelf gaf ik niveau 1. 🙄

Tsja het ligt dus ook aan de omstandigheden. 😉

bartvwg op 7 apr 2019 19:43

Ha, en dan met een lekker korstje er op, nog een punt eraf voor iedereen. Uiteindelijk kom je in situaties dat het gewoon voor niemand meer fijn is, los van het feit dat er altijd wel mensen zijn, die gewoon soepeltjes beneden komen.

evr66 op 8 apr 2019 13:56

Vooral dat laatste, ik verbaas mij telkens weer dat als je ziet dat jij en alles om je heen aan het ploeteren is vanwege de condities er altijd wel een aantal voorbij gezoefd komen alsof het een biljart laken op een blauwe piste is…

Piefke op 8 apr 2019 14:27

ach, je hebt altijd baas boven baas. We moeten ook niet de illusie hebben dat we met maximaal 30 of 40 dagen per jaar waarvan maar een klein deel serieus getraind wordt, als cracks gaan eindigen natuurlijk ;)

Edwin van Riel

In de losse en zware poeder een paar dagen geleden heb ik niemand boven niveau 3 gezien. Mezelf gaf ik niveau 1. 🙄

Tsja het ligt dus ook aan de omstandigheden. 😉

bartvwg op 7 apr 2019 19:43

Ha, en dan met een lekker korstje er op, nog een punt eraf voor iedereen. Uiteindelijk kom je in situaties dat het gewoon voor niemand meer fijn is, los van het feit dat er altijd wel mensen zijn, die gewoon soepeltjes beneden komen.

evr66 op 8 apr 2019 13:56

Vooral dat laatste, ik verbaas mij telkens weer dat als je ziet dat jij en alles om je heen aan het ploeteren is vanwege de condities er altijd wel een aantal voorbij gezoefd komen alsof het een biljart laken op een blauwe piste is…

Piefke op 8 apr 2019 14:27

ach, je hebt altijd baas boven baas. We moeten ook niet de illusie hebben dat we met maximaal 30 of 40 dagen per jaar waarvan maar een klein deel serieus getraind wordt, als cracks gaan eindigen natuurlijk ;)

evr66 op 8 apr 2019 14:36

En ik had zo gehoopt van wel. 😯🙄🤓😜😅

Bla, bla, bla.

En ik had zo gehoopt van wel. 😯🙄🤓😜😅

bartvwg op 8 apr 2019 14:47

Ik ook ;). Maar de vakantie-skiers die en een zware poederlaag met een lekkere plak karton erop en een pittige buckelpiste (iets als Le Mur Suisse of de Mont-Fort) in moeilijke omstandigheden soepeltjes afkomen, blijken vrij zeldzaam ;)

Edwin van Riel

Ik geef me eigen een niveau 6. Maar wat al voorbij kwam, zijn het vooral de condities die het verschil maken.
Had het zelf ook weer op de pistes van Ischgl afgelopen weekend, na de sneeuw die donderdag gevallen was hadden ze vrijdag wel de pistes geprepareerd, maar heel laat, de bully’s waren op veel pistes nog bezig toen wij om 8:30uur de eerste pistes al afsuisde. Als je dan een bocht inzette kwam het regelmatig voor dat je gewoon door de nog zachte toplaag heentrapte, als je dan net fff niet alert bent blijft je buiten ski hangen en ga jezelf door, resultaat sneeuwknuffelen☃️
Zo kun je zeggen dat op dat moment je geen niveau 6 bent en je dat op had moeten kunnen vangen bijvoorbeeld.
Nog een keer met de sneeuw geknuffeld toen ik ineens m’n rechterski verloor op de piste, nog steeds geen idee waarom, maar ik maakte een bocht naar links en had geen rare beweging gemaakt of wat dan ook en toen zweefde mijn rechter voet boven de piste want de ski was er niet meer, ging te hard om een poging te doen mezelf zonder val tot stilstaan te kunnen brengen op 1 ski op die piste, dus maar laten vallen🥶
Zal toch eens de bindingen laten checken😅
Zo ook volgas een mooie rode piste afgeknald, dan zou je kunnen zeggen dat is een hoger niveau dan 6🤷‍♂️
De andere dagen begonnen met zeer harde opgevroren pistes, dan geef ik me ook geen niveau 6 voor dat beetje rutschen en zorgen dat je (wel) blijft staan🙈

Kortom, het niveau wat je met de ene sneeuwconditie op die piste haalt is niet vanzelf ook met een betere of slechtere sneeuwconditie van hetzelfde niveau.

*bericht bewerkt door Piefke op 08 apr 2019 15:53

LA NORMA😍☃️

@piefke, jij knuffelt wat af zeg, als je met de mannen op pad bent ;)

Edwin van Riel

@piefke, jij knuffelt wat af zeg, als je met de mannen op pad bent ;)

evr66 op 8 apr 2019 16:05

Hahah, nu ben je nog jaloerser dan je al was eej😘

LA NORMA😍☃️

;) ;)

Edwin van Riel

Ik ben eruit. Ik ben een 7,142. Afgerond 7,14 dus.

DrPhil op 3 mrt 2018 19:35

Snoever ;)

Edwin van Riel

https://youtu.be/Tj-LaFBdQVw
https://youtu.be/LCUb5nicTaU
https://youtu.be/foMCs5IyetM

Op de huidige schaal van GiGiski zou ik dit echt maximaal 9 geven. Ik ben benieuwd hoeveel mensen zo denken te kunnen skiën. Velen denken hier niveau 8/9 te zijn namelijk.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 13 apr 2019 15:18

Maximaal 9 ja. Op dit makkelijke terrein kan niveau 7 of 8 er ook heel goed uitzien. Niet dat deze skiër 7 zou zijn overigens.
Volgens mij is de schaal van Gigi logaritmisch (met redelijk hoog grondtal) als functie van je ervaring in aantal skidagen. Klinkt misschien wat wiskundig, maar ik bedoel: tussen 8 en 9 zit x keer zoveel arbeid als tussen 7 en 8. En tussen 9 en 10 zit x keer zoveel als tussen 8 en 9. Met b.v. x = 10.
Daarom vind ik het bijzonder knap dat b.v. Jop hierboven 8 a 9 haalt met nog minder dan 30 weken ervaring (of lees ik dat verkeerd?) Dat bereik je volgens mij alleen met 30 weken pure focus op techniek.

Ik heb wel een geüpdatet lijstje gemaakt…

null

GiGi op 15 jan 2017 21:17

Volgens dit lijstje ben ik niveau 5 a 6
Vooral vanwege het meer proberen te carven.
Hoewel ik het woordje “eng” liever lees als “soms nog lastig”.

Frequentie van wintersport is heel onregelmatig geweest. Als kind vier keer geweest met tussenpozen. Als student paar jaar overgeslagen. Toen weer wat vaker maar zonder les (mee skiën met goeie skiërs maar geen persoonlijke tips/correctie). Daarna volgden winters met zwangerschappen (en heb het nooit gedurfd met baby in buik) en winters met peuters/kleuters.
Laatste drie jaar kunnen we weer volop genieten van wintersport en dit jaar hebben mijn man en ik ook indoor lessen gedaan wat enorm nuttig was. Veel verbetering techniek. Komend voorseizoen weer de rollerbaan op en denk dan niveau 6.

Oudste zoon skiet ons voorbij met niveau 8 (black League / snowacademy bij de Zwitserse ESS). Jaloersmakend haha. Ook de middelste heeft een 7 al te pakken.

*bericht bewerkt door Marije77 op 14 apr 2019 07:39

❄️

Maximaal 9 ja. Op dit makkelijke terrein kan niveau 7 of 8 er ook heel goed uitzien. Niet dat deze skiër 7 zou zijn overigens.
Volgens mij is de schaal van Gigi logaritmisch (met redelijk hoog grondtal) als functie van je ervaring in aantal skidagen. Klinkt misschien wat wiskundig, maar ik bedoel: tussen 8 en 9 zit x keer zoveel arbeid als tussen 7 en 8. En tussen 9 en 10 zit x keer zoveel als tussen 8 en 9. Met b.v. x = 10.
Daarom vind ik het bijzonder knap dat b.v. Jop hierboven 8 a 9 haalt met nog minder dan 30 weken ervaring (of lees ik dat verkeerd?) Dat bereik je volgens mij alleen met 30 weken pure focus op techniek.

Martin7182 op 14 apr 2019 00:06

Jop heeft zich speciaal op het forum geregistreerd om te kunnen delen wat zijn niveau is. Ik denk dus dat hij daar zelf hard voor gewerkt heeft.

Zelf geef ik me een dikke 7. Met ca 30 jaar gemiddeld 2 weken per jaar ervaring en paar keer lessen in NL op een borstelbaan. Komt vooral doordat ik het voor het plezier doe en een hekel heb aan harde buckelpistes. Sulzbuckel vind ik daarentegen heerlijk, komt denk ik ook doordat ik al 10 jaar op allmountains sta.

Jop heeft zich speciaal op het forum geregistreerd om te kunnen delen wat zijn niveau is. Ik denk dus dat hij daar zelf hard voor gewerkt heeft.

77steve op 14 apr 2019 08:46

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/da947f4dcc68dd53ddae5b9a...

*bericht bewerkt door Alex op 14 apr 2019 11:00

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie