Wat is jouw niveau?

Zolang mensen zichzelf blijven overschatten maakt het volgens mij niet zoveel uit als de beschrijvingen subjectief zijn :-P

When life gets too complicated.... SKI

Helemaal met @Alex eens. Kom op mensen, wij Nederlanders (en Belgen) staan hoogstens een paar weekjes per jaar op de sneeuw of als ski leraar (meestal niveau anwarter) een of twee seizoenen. In deze lijst worden niet de mensen die als tussenjaar eens een keer een seizoen met een kinderklasje de berg op gaan bedoeld, maar de mensen die er hun dagelijkse brood mee verdienen. Bovendien is het compleet onzin om mensen zichzelf in te laten schalen, ik zou mezelf nooit een niveau stempel op durven plakken. Het inschalen van je niveau moet subjectief zijn, zo snel je dit zelf gaat doen is het zo objectief als de pest.

Ik weet dat ik aardig ski en daar houd het mee op, voor verdere details over mijn niveau vraag maar aan Ronald Miezelmoe, @Boa of Eric Pereira.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Het blijft héél subjectief en dan gaat de menselijke natuur en zelfoverschatting er wel voor zorgen dat mensen zich snel als een 7 of 8 zien…

Lars3 op 9 sep. 2013 09:34

Ik denk dat er heel veel mensen zijn die zich gruwelijk overschatten.

Alex op 9 sep. 2013 10:53

Klopt, ik vind het ook lastig om mezelf ergens in te delen nu. Ik denk dat er eigenlijk ook meer dan 10 stappen moet zijn. Ik kan bijvoorbeeld redelijk goed omgaan met buckels, maar of ik echt in 8 zit betwijfel ik. Ik vind het nogal hoog, maar volgens de beschrijving zou het redelijk moeten kloppen.

Ik ben wel een snowboarder, maar ik denk dat ik een 6 of 7 ben. Ik kom wel op alle pistes, maar ik ga niet off-piste (één keer gedaan, klein stukje (dachten we), zonder gids, nooit meer).
Ik vind zelf ook wel dat ik redelijk goed de zwarte pistes af kom.

Ik weet dat ik aardig ski en daar houd het mee op, voor verdere details over mijn niveau vraag maar aan Ronald Miezelmoe, @Boa of Eric Pereira.

bartus op 9 sep. 2013 11:45

Als het toch subjectief is waarom zouden we dan navraag gaan doen bij een ander over jouw niveau :-P

When life gets too complicated.... SKI

@Alex omdat ik vind dat je niveau door derden beoordeeld moet worden en niet door je zelf.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik vind het ook erg moeilijk om mezelf in te schatten. Ik ben eerder het type dat mezelf onderschat. Dat is(net als overschatting) ook niet altijd goed, heb ik ervaren.
Ik heb het in juni tijdens een privéles gevraagd aan de skileraar en die zei dat ik tegen expert aan zit. Ikzelf zie dat niet echt zo omdat ik vind dat ik nog heel wat te leren heb. Qua off-piste en buckels weet ik eigenlijk toch wel vrij zeker dat ik dit niveau ook niet haal.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Suggesties voor een herformulering om die subjectiviteit er zo veel mogelijk uit te halen?

Cheizz op 9 sep. 2013 10:59

Niet makkelijk :)

'k ben redelijk te spreken over die test van op carving-ski.de … okay, zelfsoverschatting blijft goed mogelijk natuurlijk!
Mss dat referentievideo’s iets zijn?

@Alex omdat ik vind dat je niveau door derden beoordeeld moet worden en niet door je zelf.

bartus op 9 sep. 2013 12:01

Hoe ‘objectief’ zijn die derden dan :-)

When life gets too complicated.... SKI

Het opvallende vind ik is het feit dat Nederlanders kennelijk de behoefte hebben om zichzelf een bepaalde stempel te geven en vaak over hun “skitechniek” te praten. Duitsers, Oostenrijkers of Zwitsers skiën gewoon en lopen zichzelf of elkaar niet zo te beoordelen. Zien verder geen hogere status door ‘beter’ te kunnen skiën en zijn vaak ook eerlijker als je ze er speciaal naar vraagt. Hoogstens plaagt men elkaar wat om het niveau, maar daar houdt het ook wel mee op.

Kennelijk voelen Nederlanders zich als mensen uit een vlak land in de bergen bedreigt en willen hun ‘wintersport-ego’ wel even oppoetsen. Vergeet niet dat juist Nederlanders hiervoor door de locals belachelijk gemaakt worden en niet zozeer voor het daadwerkelijke niveau.

Het opvallende vind ik is het feit dat Nederlanders kennelijk de behoefte hebben om zichzelf een bepaalde stempel te geven en vaak over hun “skitechniek” te praten. Duitsers, Oostenrijkers of Zwitsers skiën gewoon en lopen zichzelf of elkaar niet zo te beoordelen. Zien verder geen hogere status door ‘beter’ te kunnen skiën en zijn vaak ook eerlijker als je ze er speciaal naar vraagt. Hoogstens plaagt men elkaar wat om het niveau, maar daar houdt het ook wel mee op.

Kennelijk voelen Nederlanders zich als mensen uit een vlak land in de bergen bedreigt en willen hun ‘wintersport-ego’ wel even oppoetsen. Vergeet niet dat juist Nederlanders hiervoor door de locals belachelijk gemaakt worden en niet zozeer voor het daadwerkelijke niveau.

Frans op 9 sep. 2013 16:10

het gaat hier niet echt om een prestigestrijd, meer interesse …

Certified ski-boy, glijbewijs

Tussen de 7 en de 8 denk ik

@Frans heeft wel een punt. En natuurlijk in het geen prestigestrijd, maar het 'overschat-ratio" is in dit topic vrij hoog.

When life gets too complicated.... SKI

@Alex, hoe weet jij dat? Ik vraag maar ;)

Ik zie juist dat bijvoorbeeld op Amerikaanse fora mensen veel nadenken over niveaus en Nederlanders niet per sé? Ik zie de link Nederlanders - skitechniek niet echt. Ik heb eerder het idee dat Nederlanders zichzelf niet onder de loep durven te leggen omdat ze trots en nuchter zijn (als we toch met vooroordelen en generalisaties gaan strooien :P)

Daarnaast is het heel handig om niveaus onder te verdelen als je denkt aan skireviews, het nemen van lessen, doel voor jezelf te stellen, enzovoorts. Op deze website wordt gesproken over gevorderd/expert enz. en deze verdeling is al iets meer gespecificeerd.

Er zijn altijd mensen die zich over- of onderschatten en ik denk dat derden ook nog subjectief zijn. Je kunt dit het best aan een skileraar vragen en/of jezelf op film zetten. Het kan een leuke/handige tool zijn? Zou ook leuk zijn als er eentje voor snowboarders komt.

Serfaus

Niveau 7 denk ik maar maak wel gesneden bochten

@Alex, hoe weet jij dat? Ik vraag maar ;)

Cheizz op 9 sep. 2013 20:30

Aannames op basis van een beetje rondklikken hier. En misschien zit ik er wel helemaal naast.

When life gets too complicated.... SKI

Ik zie juist dat bijvoorbeeld op Amerikaanse fora mensen veel nadenken over niveaus en Nederlanders niet per sé?

Karlijn op 9 sep. 2013 20:38

Amerikanen zijn competitief ingesteld en kun je niet vergelijken met Europeanen.

When life gets too complicated.... SKI

Ik denk ook niveau 6-7, Ben op wintersport 80% off piste te vinden maar vind mijn techniek nog niet goed, al kan ik me in moeilijker off piste terrein goed redden zonder een goede techniek te hebben, hopelijk verbeterd dit nog in de loop van de jaren. board nu 2 jaar al zit ik wel in de laatste groep zonder dat ik daar door de mand val. Dit is geen arrogantie maar denk dat als je veel valt en durft te vallen heel veel leert, misschien dat ik niet in de laatste groep thuis hoor qua techniek maar als je alle terreinen kan pakken zonder te vallen en ook goed mee te gaan bij de tricks hoor je wel in de laatste groep al is de techniek nogmaals een 6-7.

Ik zit op een 5 à 6je denk ik. Kan behoorlijk vlot blauwe pistes af en ben dan aardig in balans (regelmatig laat ik de stokken boven staan), ga meer op techniek naar beneden dan twee jaar terug. Wel gooi ik nog regelmatig m’n heup/gewicht in de strijd om makkelijk m’n bochten te maken, dus daar is nog het nodige aan te schaven.
Het echte carven zit er niet in: ik ga meer rutschend naar beneden, maar dat kan ik wel op aardige snelheid doen en bochtencombinaties maken zonder tussentijds telkens de snelheid eruit te halen, zowel op blauw als op rood. Blauw biedt vaak niet voldoende uitdaging en kom ik in alle comfort af; op de eenvoudige rode pistes kom ik goed beneden en de wat moeilijkere is wat harder werken, maar kom ik er ook wel.

Een dikke 7 en hopende mijn examen van 8 snel af te ronden :-)

Mijn ondervinding is wel dat vele mensen zich hoger inschatten, ik heb al meerdere malen meegemaakt dat mensen hun omschrijven als hele goede skiërs voor we op skitrip vertrekken en als ik ze dan bezig zie pfff
Komend seizoen terug proberen 60 skidagen te versieren en dan moet ik toch wel die verdomde 8 halen (dat denk ik toch)

Offpiste vind ik weer wel leuk maar dan wel naast de piste en onder de liften door,nog niet het "Echte werk"

Patje op 8 sep. 2013 12:09

jusit, dat bedoelde ik, vooral onder de liften en naasten pistes en tussen de bomen enzo, maar geen echte offpiste tours/afdalingen

Jorian op 8 sep. 2013 12:42

Allereerst, mijn reactie is niet bedoeld om te dissen of om het topic te claimen. Ik wil wel waarschuwen om een topic als deze je ski/boardniveau te koppelen aan je off-piste skills.

Off-piste draait om meer dan je daalniveau. Het gaat ook om onder andere je kennis van het terrein en lawines. En ja… ook net naast de piste kan een lawine ontstaan. Dan kun je nog zo goed afdalen, dat helpt dan niets.

De reden waarom http://www.thesnowpros.org/ wel met off-piste en terrein werkt ligt in het feit dat ze in de US met een boundary werken. Daar is alles binnen een bepaald gebied beveiligd tegen lawines en dan draait het enkel om de daalskills. In Europa geldt dat niet, daar is 1 meter buiten de piste off-piste.
Hier lees je er meer over: http://wepowder.nl/info/boundary

Met de juiste kennis resteert er 1% restrisico net buiten de pistes, maar zonder die kennis is off-piste net zo gevaarlijk als skydiven en klimmen in de Himalaya. Om een beeld van je off-piste niveau te krijgen kun je beter gebruik maken van het freeride paspoort. Dat geeft je een eerlijker beeld: http://wepowder.nl/passport

May the powder be with you!

Een 8. Heerlijk om buckles te pakken, echter nog geen tijd gevonden om eventueel skileraar te worden. In de toekomst ben ik dit zeker van plan. Off piste (nooit alleen) is ook altijd een must. Echter nog werken aan betere kaartlees skills! Leuk topic dit!

Houd moed! Houd vol! Samen komen we er wel.

Indeling van de niveau’s 7 t/m 10 is nogal vreemd.

Ik ga knetterhard, op techniek, zwarte pistes af onder alle omstandigheden. Ik heb mijn ski’s altijd 100% onder controle.

Toch kom ik niet verder dan:

7: skiet goed op blauw en rood – gaat soms off-piste – zoekt zekerheid in elk terrein en in alle condities – veelal toegewijde recreatieskiërs

Omdat ik niet off-piste ga, zou ik nooit niveau 8 kunnen bereiken. Beetje vreemd, niet?

@NickC ik ben ook voor de -8, ben ik ook denk ik… maar jij bent wel een 8! Toch?

Karlijn op 8 sep. 2013 20:17

@Karlijn, Ik vind dat mijn buckel techniek te ondermaats is om me een volledige 8 te geven. Daar moet ik nog heel veel aandacht aan geven. De rest van mijn techniek is een dikke 8.

Onze techniek scheelt niet veel van elkaar en de manier van skien ook niet heel veel :P

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

Ik hang ergens tussen 6 en 7, maar mis eigenlijk nog onderscheid in de weersomstandigheden. Zodra ik geen hand voor ogen meer zie keldert mijn niveau namelijk naar 4… Terwijl ik links en rechts ingehaald wordt door skiërs die volgens mij zelfs blind strak de berg afkomen!

Indeling van de niveau’s 7 t/m 10 is nogal vreemd.

Ik ga knetterhard, op techniek, zwarte pistes af onder alle omstandigheden. Ik heb mijn ski’s altijd 100% onder controle.

Toch kom ik niet verder dan:

7: skiet goed op blauw en rood – gaat soms off-piste – zoekt zekerheid in elk terrein en in alle condities – veelal toegewijde recreatieskiërs

Omdat ik niet off-piste ga, zou ik nooit niveau 8 kunnen bereiken. Beetje vreemd, niet?

RR op 10 sep. 2013 21:02

Heb je ook meegekregen dat de verdeling van de niveaus uit de VS komt? Lees ook de reactie van @morris vlak boven jouw eigen reactie.

When life gets too complicated.... SKI

Indeling van de niveau’s 7 t/m 10 is nogal vreemd.

Ik ga knetterhard, op techniek, zwarte pistes af onder alle omstandigheden. Ik heb mijn ski’s altijd 100% onder controle.

RR op 10 sep. 2013 21:02

kun je ff je filmpje posten dan, bode miller?

Certified ski-boy, glijbewijs

Het punt dat ik wil maken is dat een goede pisteskiër kan komen dan "7 skiet goed op blauw en rood", maar daarvoor moet ie al af en toe offpiste, dus eigenlijk kom je niet eens verder dan 6.
@Jorian, bedankt voor het compliment! Ik wil me niet te bewijzen, dus helaas geen filmpje.

Het punt dat ik wil maken is dat een goede pisteskiër kan komen dan "7 skiet goed op blauw en rood", maar daarvoor moet ie al af en toe offpiste, dus eigenlijk kom je niet eens verder dan 6.

@Jorian, bedankt voor het compliment! Ik wil me niet te bewijzen, dus helaas geen filmpje.

RR op 11 sep. 2013 06:52

Nogmaals: Beter lezen!

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie