skibrillen voor als het sneeuwt

Als het slecht weer is e, het is "jour blanc" zoals ze dat in Frankrijk noemen, dan zie je gewoonweg geen reliëf. Dan mag je nog de allerduurste glazen nemen. Het voornaamste is dat je lichte glazen neemt dus zeker geen zonneglazen.

dus als ik het goed begrijp kam je het beste chroom of geel-oranje pakken aangezien je met bewolkt weer gewoonweg je bril afdoet (nee ik ga dan niet huilen)

je moet alleen zon reflecteren (chroom) en je moet als t aan het sneeuwen is goed zicht houden wat je hebt met lichte glazen (chroom en geel-oranje)

Geel is voor sneeuw.

Oranje is meer allround.

Nu we het toch over lenskleuren hebben, bij de Adidas Terrex Pro wordt oa een LST Space Lens geleverd. Deze is voor cat.4 Is dit niet iets teveel van het goede? Wordt het zicht daar niet wat donker mee voor tijdens het skiën?

In hooggelegen oorden als Zermatt is cat 4 wel prettig. Wat ik in Zermatt al een paar keer gezien heb, mensen die een kleine zonnebril droegen onder hun ruime skibril. Dan kom je ook tot cat 4. Gaat de zon weg, doen ze de zonnebril er tussenuit.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

beste ik heb een Adidas id2 maar de lens is beschadigd langs de binnenkant waar kan ik hier een nieuwe voor vinden of maken ze deze niet meer? ik was er zo content van het koste dan ook redelijk wat geld dus zou ik graag gewoon een nieuwe lens kopen dit is de bril

Baum sport in Hengelo kan je vast helpen met deze vraag!

Toen ik mijn Adidas ID II Pro kocht zeiden ze in de winkel dat je lenzen en andere losse onderdelen kan bestellen op de site van Adidas.
https://www.adidas.com/Eyewear/content/es/

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ik ga deze vrijdag weg en ik zie op de vooruitzichten dat het weer niet altijd even mooi wordt. Op zich geen enkel probleem, maar wil dus ook nog even een goede goggle aanschaffen voor dat weertype. Heb nu alleen één met donker spiegelend glas.

Ga op basis van jullie tips, ga ik nog even kijken naar een goggle met oranje of geel glas.

Vraagje: Wat houden die categorieën in die ik bij de brillen zie staan??

null

null

Deze Carrera heb ik inmiddels alweer 4 jaar. Iemand enig idee waar dit dan onder valt? Dacht altijd dat hij behoorlijk donker was, maar nu ik er een foto van maak…

Vraagje: Wat houden die categorieën in die ik bij de brillen zie staan??

chriskraima op 5 jan 2015 14:52

S1 is voor bij mistig weer, S2 bewolkt, S3 zonnig weer.

Jouw bril lijkt toch héél erg licht te zijn. Maar zolang hij voldoende UV-straling wegfiltert is dat geen probleem. Ik heb ook liever geen te donkere bril.

Ik kan het net niet zien maar rechts onder op de eerste foto staat iets. Het zou me niet verbazen als de categorie erbij staat. Categorieën skibrillen lopen van cat 1 tot cat 4. Eigenlijk is er ook cat 0. Dat is helder glas en die gebruik je bij avond en nacht skieen met kunstlicht. Verder houden de categorieën samen met het percentage van het licht dat ze blokkeren. Cat 1 het minste blokkade cat 4 het meest. 3 en 4 heb je nodig bij zonnig weer en 1 en 2 bij minder zicht. Kleur van de lens kan contrast toevoegen. Soms is dat persoonlijk. Vaak is roze, geel of oranje de kleur die bij weinig zicht de meeste contrast geeft.

Het percentage blokkade wordt door een fabrikant meestal aangegeven op de bril of de verpakking van de bril. Het wordt ook genoemd in de online aanbiedingen.

Jouw bril lijkt toch héél erg licht te zijn. Maar zolang hij voldoende UV-straling wegfiltert is dat geen probleem. Ik heb ook liever geen te donkere bril.

Ja inderdaad. Terwijl ik altijd dacht dat hij donker was omdat niemand mijn ogen kon zien als ik de bril op had. Maar dat zal wel met de spiegeling te maken hebben.

Ik kan het net niet zien maar rechts onder op de eerste foto staat iets. Het zou me niet verbazen als de categorie erbij staat.

null

Geen categorie helaas. Denken jullie dat een gele of oranje bril bij mistig weer beter zicht geeft dan deze bril? Heb daar geen ervaring mee namelijk.

@chriskraima Ik vrees dat je dat zelf zult uit moeten proberen, aangezien de bril wat ouder is.

De nieuwe versie van je bril (Carrera Chiodo met Silver Flash lens) is ingeschaald als een Cat2 lens:
http://www.snowinn.com/ski-winkel/carrera-chiodo-black-matte…
@SPAM heeft al een goede uiteenzetting gedaan van het type bril je het beste bij welk type weer kunt gebruiken.
In slecht zicht situaties zullen gele/oranje lenzen met Cat 1 inderdaad een beter zicht (en mogelijk ook meer diepte) laten zien. Mijn advies zal zijn (op basis van de gegoolde lens) om ook een bril met oranje / gele lenzen Cat 1 te halen, zeker als je in slecht zicht situaties komt. Veel brillen hebben tegenwoordig verwisselbare lenzen (of een soort magneetkliksysteem waarmee je een extra lens op je Cat1 kunt leggen) waardoor je met diverse weertypes dezelfde bril kunt dragen.

If you snooze, you loose!

Heeft iemand van jullie ervaringen met fotochrome lenzen en in hoeverre dit fatsoenlijk functioneert… zit op dit moment namelijk te kijken naar een nieuwe bril en heb er een op het oog die voor S1-S2 weer zou moeten zijn :)

2015: Val Thorens I 2016: Flachau | 2019: Ischgl | 2022:Tignes

@kyle Fotochrome lenzen hebben een basis tint(vaak cat. 1 of 2.) en naar mate er meer UV stralen in de lucht zijn wordt de lens donderder, dus ook als het bewolkt is en er toch een scherpe lucht is wordt de lens donkerder.
Bij bewolkt weer/ sneeuw/mist is een contrastverhogende lens aan te raden( geel/ oranje), voor zonnige dagen een bruine( groen/grijs kan ook, maar die geven minder contrast).
De donkere lenzen hebben vaak cat. 3.
Lenzen met een mirror coating(spiegellens) worden vaak als nog donkerder ervaren.
Welke goggle heb je op het oog?

@chriskraima waarschijnlijk heb je een cat 2 bril, 3 zou donkerder moeten zijn, het is wel een spiegellens, dat is waarschijnlijk de reden dat andere mensen jouw ogen niet zien, verder lijkt de lens wat bruin…
Neem je huidige goggle mee naar een winkel en pas verschillende modellen(neem ook je helm mee) niets is zo vervelend als een goggle die niet goed aansluit op je helm!
Gewoon zelf kijken en ervaren wat je prettig vindt!
succes!

@Joost7 de volgende bril heb ik op het oog: http://www.decathlon.nl/max-bones-fotochroom-14-id_8317050.h… en daar wou ik dan als extra de volgende lens bij halen: http://www.decathlon.nl/lenzen-skibril-bones-s3-p-id_8317512… . Ik zou dan zeggen dat ik voor de meeste categoriën goed zit toch?!

Als laatste heb ik nog een 4-jaar oude bril met een spiegellens, maar die wil ik als tweede bril gebruiken omdat het zachte materiaal rond de neus los laat en ik er een zwarte neus van krijg :P

2015: Val Thorens I 2016: Flachau | 2019: Ischgl | 2022:Tignes

waarschijnlijk heb je een cat 2 bril, 3 zou donkerder moeten zijn, het is wel een spiegellens, dat is waarschijnlijk de reden dat andere mensen jouw ogen niet zien, verder lijkt de lens wat bruin…
Neem je huidige goggle mee naar een winkel en pas verschillende modellen(neem ook je helm mee) niets is zo vervelend als een goggle die niet goed aansluit op je helm!
Gewoon zelf kijken en ervaren wat je prettig vindt!
succes!

Als ik op internet zoek, lijkt het inderdaad een Cat 2 bril.

Ik ga straks even een bril passen die ik op marktplaats heb gezien. Goede tip om mijn helm mee te nemen!

null

Die zou bij slechter weer dan beter moeten zijn.

@kyle, voor het geld is het niet gek, de meekleurende lens is cat 1 tot max cat 2, de extra lens is spiegelend en cat 3.
hopelijk heb je alleen de donkere nodig, dan heb je goed weer!! ;-)
succes
@chriskraima de goggle op de foto heeft denk ik ook c1 of c2…

@joost7 maar oranje glazen zouden me dan toch wel moeten helpen? Of zal het weinig profijt geven t.o.v. mijn huidige goggles??

Ik heb net mijn nieuwe Anon WM1 binnen gekregen. Dit is de dames versie van de mannen Anon M2. Ik heb nu een S0 en S4 lens bij zitten. Ik gok erop dat ik nog wel voor een S2 verwisselbare lens moet kijken. In de beschrijving zit ook een mooi overzichtslijstje met alle type lenzen met de daarbij horende specificaties. Het is uiteraard gericht op het merk Anon, maar andere merken hebben vergelijkbare kleuren lenzen. Misschien heb je er iets aan.

Nu met foto.

null

Plaats een reactie