bootfitter of fischer vacuum fit?

Na jaren van vooral niet teveel uitgeven aan wintersport-uitrusting, ben ik tot het besef gekomen dat goed materiaal absoluut van belang is voor nog meer plezier en technische vooruitgang in het skiën.
Ik denk erover om m’n skischoenen te vervangen en ofwel bij een bootfitter langs te gaan ofwel me een fischer vacuumfit aan te laten passen. Maar welke van de twee moet ik kiezen?

Er is al wel wat info aanwezig hierover op 't forum. Ik zou echter graag van jullie argumenten voor/tegen het een of het ander c.q. lezen wat het verschil is.

En hoewel ik besef dat ik niet op basis van prijs een afweging moet maken, ben ik toch wel benieuwd wat dit me ongeveer gaat kosten. Is er iemand die me daar wat over kan vertellen?

Alvast bedankt voor je reactie!

Hoe goed het vacuumfit systeem ook mag werken, je vastleggen op 1 schoen en die naar je voet aanpassen is niet de oplossing. Een goede bootfitter zoekt een skischoen uit een groot arsenaal die bij jouw voet past. De laatste tweakjes kunnen dan gemaakt worden door vacuumfit, vervormbare binnenschoenen door verhitting of aanpassingen aan de buitenschaal door de bootfitter. Maar het begint bij een buitenschaal die an sich al goed zit!

to ski or not to ski, thats no question

Dank voor je reactie Simon! Je opmerking over de buitenschaal zet me wel aan het denken over de vacuumfit inderdaad.
Het lijkt erop dat je uit ervaring spreekt, kun je een indicatie geven van de prijs?

Norbert Maier is een bekende bootfitter die Fischer Vacuum aan biedt. Je zou hem kunnen vragen om advies. Aangezien hij beide doet lijkt het mij dat hij een eerlijk objectief antwoord kan geven. Daarnaast heeft hij een goede naam als ik de berichten op internet mag geloven.

Denk dat de beste keuze namelijk erg persoonlijk is en het lastig is om op basis van een aantal goed bedoelde antwoorden de juiste keuze te kunnen maken. Of andersom, voor een guru op basis van een vraag op een forum om goed advies te kunnen geven. Maw, maak een afspraak en laat je adviseren door een professional die je voeten heeft gezien en ervaring heeft met maatwerk en Fischer Vacuum.

@ernst2 Dat hangt er vanaf :)
Meestal betaal je gewoon de prijs voor de schoen wat uiteraard van nogal verschilt. Die zal mogelijk een paar tientjes hoger liggen dan bij de prijsvechter maar dat is de service wel waard. Eventuele aanpassingen zaten bij mij tot nu toe bij de prijs in. Ik heb 1 keer in Oostenrijk nog een aanpassing laten doen door een schoenmaker (tijdens het skiën merk je pas echt hoe het zit), koste 10 euro.

Speciaal op maat gemaakte schoenen zoals norbert maier ze aanbied zijn uiteraard duurder en veelal niet nodig tenzij je echte probleem voeten hebt. Meestal volstaat een keuze voor een normale schoen uit een groot assortiment van een bootfiter, eventueel met kleine aanpassingen. Ik heb ze zelf niet maar velen zweren bij op jouw voeten gemaakte zooltjes voor in de skischoen ipv de standaard zooltjes. Ik ga die waarschijnlijk dit jaar ook maar eens laten aanmeten. Dat kost ronde de 90 euro zo uit mijn hoofd.l

Waar je heen moet verschillen de meningen over maar als je even zoekt op dit forum vind je wel een paar goede namen.

to ski or not to ski, thats no question

Ik heb zelf twee weken geleden een paar nieuwe schoenen gekocht (salomon quest 120). Deze heb ik ook gekocht bij een goede bootfitter (MK skiservice in Bilthoven). Eventuele aanpassing van de schoen zitten bij de prijs in, maar ik heb nu twee uur intensief op de schoenen geskied en ze zitten perfect.

Het kan dus zijn dat een "standaard" schoen al direct goed zit.

Daarnaast maken ze daar ook zooltjes. De prijzen varien van 70 eu voor een standaard tot 120 eu voor een zooltje met zilverdraad. Hier door schijnen ze niet te gaan stinken.

Succes met je zoektocht.

Waarom zou je naar een bootfitter willen? Passen normale skischoenen niet goed?

@RR naar een bootfitter hoeft niet per se aanpassingen te betekenen he. Keuze van de juiste schoen door het bekijken/opmeten van de voet en keuze uit een groot arsenaal volstaat vaak. Maar dan moet dat wel aanwezig zijn.
Van bekijken/opmeten en een groot arsenaal is bij de gemiddelde sportzaak vaak geen sprake. Slechts enkele merken en series schoenen op voorraad en er worden 2 of 3 schoenen gepast en hop naar de kassa.
Niet voor niets skiet een groot deel van de Nederlanders op te grote schoenen, en vervolgens maar klagen over koude voeten en kramp en denken dat ze juist te krappe schoenen hebben.

to ski or not to ski, thats no question

Door de beperkte keuze, de hoge prijzen en het ontbreken van productkennis zou ik sowieso mijn skischoenen niet in Nederland kopen.

Ik heb 2 jaar geleden Strolz gekocht en ik ben daar zeer tevreden over. Niet goedkoop, maar overal zeer nauw sluitend aan je voet en kuit zonder dat ze (teveel) klemmen.
Succes, Jabo

Sinds 1996 de gelukkige gebruiker van Stroltz schoenen, het tweede paar wel te verstaan. Lekker op maat gemaakt, zitten top, geen koude voeten, krampjes of wat dan ook. Kost wat, hebbie wat. Productkennis is er echt wel in Nederland maar je moet ff je best doen het te vinden.

Plaats een reactie