Moeilijkheidsgraad Montafon

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Montafon

Ik ga met een gevarieerd gezelschap wintersporten. Van goede tot beginnende skiërs en van betere tot beginnende snowboarders. Is Montafon daar een geschikt gebied voor? Zijn er nog dingen die we beter kunnen mijden als groep? Dingen die we zeker moeten doen? Hoe zijn de skiroutes?

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 07 apr 2021 17:47

Hoi Montafon is prachtig, zeer uitgestrekt met vele mooie brede pistes. Voor ieder wat wils. Zelf gezeten in St. Gallenkirch, zeer stil in de avonduren. Dus voor een levendige apres ski moet je even goed uitzoeken waar wel vertier is. Vond de beginners piste silvretta niet erg leuk, de gargellen heeft een leukere.

Wees voorzichtig met de dalafdaling naar Gaschurn. Eerste gedeelte is rood, tot het middenstation, daarna dacht ik is het een skiroute. Was afgelopen winter erg ijzig, dus alleen doen met gevorderden.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@Greenfield hoe gevaarlijk is die met lawinegevaar? Wij zijn allen niet uitgerust met lawinepiepers omdat we echt niet verder dan 100m buiten de piste gaan eigenlijk. Is het alleen vanwege de ijzige stukken lastig voor beginners of ook omdat hij steil is of iets?

1 Meter buiten de piste is net zo ver buiten de piste als 4km.

@Greenfield hoe gevaarlijk is die met lawinegevaar? Wij zijn allen niet uitgerust met lawinepiepers omdat we echt niet verder dan 100m buiten de piste gaan eigenlijk. Is het alleen vanwege de ijzige stukken lastig voor beginners of ook omdat hij steil is of iets?

Tim18 op 24 sep. 2013 17:09

Onjuist, 3999m verschil!

Ik denk dat hij net zo gevaarlijk bedoelde. Toch voelt het veiliger dan verder buiten de pistes. Zijn er nog meer mensen met een mening over het skigebied. Aanbevelingen of afraders?

De afdaling naar Gaschurn is tot de Alm, bijna onderin prima te doen. Het laatste stuk staat niet aangegeven en is slecht te zien waar het (idd ijzige) pad loopt. Absoluut geen lawine gevaar, je mocht willen dat er juist wat meer sneeuw lag, ligt tussen de huizen en bomen.

Dienten Die Alte schule

Heel mooi en gevarieerd skigebied en voor ieder wat wils! Wijzelf zitten altijd in Gaschurn en daar vind je heerlijke piste’s en mooie skiroute’s,ook leuk om te doen zijn de scorpion piste’s …mooi,steil en uitdagend! Je kan ook een skisafari boeken die erg goed schijnt te zijn (gehoord van familie).voor de beginnende skiers moet je ook zeker bij de Gargellen gaan skien! Het avondrodelen bij St Gallenkirch vind ik ook wel een aanrader. Zoals eerder vermeld …let op bij de dalafdaling in gaschurn!

Silvretta Montafon Liefhebber

@Greenfield hoe gevaarlijk is die met lawinegevaar? Wij zijn allen niet uitgerust met lawinepiepers omdat we echt niet verder dan 100m buiten de piste gaan eigenlijk. Is het alleen vanwege de ijzige stukken lastig voor beginners of ook omdat hij steil is of iets?

Tim18 op 24 sep. 2013 17:09

Brrrr niet verder dan 100 meter buiten de piste. Een stap naast de piste is offpiste.

Heel mooi en gevarieerd skigebied en voor ieder wat wils! Wijzelf zitten altijd in Gaschurn en daar vind je heerlijke piste’s en mooie skiroute’s,ook leuk om te doen zijn de scorpion piste’s …mooi,steil en uitdagend! Je kan ook een skisafari boeken die erg goed schijnt te zijn (gehoord van familie).voor de beginnende skiers moet je ook zeker bij de Gargellen gaan skien! Het avondrodelen bij St Gallenkirch vind ik ook wel een aanrader. Zoals eerder vermeld …let op bij de dalafdaling in gaschurn!

Patje op 24 sep. 2013 20:46

Nog een aanvulling. Net na het middelstation naar Gashurn zit een skihut genaamd de Lamm hutta. Hier heb ik de tijd van mijn leven gehad. Vaak zitten hier ook de skileraren na een dag skiles geven nog even een biertje te doen. De afdalingen naar Alpenhotel Garfrescha is ook leuk. Deze is goed te doen voor mensen die voor het eerst skiën, boarden en er is genoeg ruimte om off piste te gaan en zelf je weg te vinden. De afdalingen bij de Schwartzkopfhe richting Gargellen liggen vaak in het zonnetje als de rest in de schaduw ligt. De skisafari is geweldig. Op een gegeven moment wordt je met zo’n piste bully om hoog getrokken aan een touw om daarna weer door te skiën. Zeker een aanrader.

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Komt ie weer. plaatje zegt meer dan 1.000 woorden:

null

@Tim18: Dalafdaling naar Gaschurn is lawineveilig, maar zoals Elly3 aangeeft onderin smal en ijzig op het pad.

@Gast241: Toch even graag 1000 woorden bij dit plaatje… Waar is dit? Waarom juist hier? En inderdaad 1 meter buiten de paaltjes is al off-piste.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Montafon is zeker een aanrader! Wij gaan dit jaar voor het 5de jaar naar Montafon met een gevarieerde groep met skiërs/snowboarders die genoegen nemen met blauw en skiërs/snowboarders die eerder rood/zwart opzoeken. Naar mijn mening genoeg voor iedereen! En ik zag ook ski safari langs komen, dat is inderdaad ook een echte aanrader! Heb hem zelf ook gedaan, nog een aantal kilometers extra die je eraan kan plakken!

@Tim18 Een skiroute wordt net als een piste gecontroleerd. Is hij dicht, dan is hij niet veilig. Is hij open dan hij veilig. Wat is veilig? De skiroute wordt gemarkeerd met een rij paaltjes in het midden ipv een piste met paaltjes aan de zijkant. Links 25 meter en rechts 25 meter is dan veilig onder verantwoording van het skigebied. Let wel, 26 meter is dus weer off-piste. Waarschijnlijk hoef je het niet op te meten, maar theoretisch is dat wel het geval.

It's all about the turns duuuuuude!

@Greenfield ik vind het juist een goed plaatje om elke wintersporter ervan bewust te maken wat lawinegevaar is. Kijk maar hoeveel sporen. Andere mensen hebben dit toch ook gedaan? Het is toch goed gegaan? Het is toch maar net buiten de piste? Maar het is off-piste, als jij er bent kan het misgaan. Ik vind het altijd wel confronterend, ook naar mezelf… En eigenlijk maakt het niet uit waar het is, dit kan langs elke piste zijn.

It's all about the turns duuuuuude!

@Greenfield ik vind het juist een goed plaatje om elke wintersporter ervan bewust te maken wat lawinegevaar is. Kijk maar hoeveel sporen. Andere mensen hebben dit toch ook gedaan? Het is toch goed gegaan? Het is toch maar net buiten de piste? Maar het is off-piste, als jij er bent kan het misgaan. Ik vind het altijd wel confronterend, ook naar mezelf… En eigenlijk maakt het niet uit waar het is, dit kan langs elke piste zijn.

Arjen5 op 25 sep. 2013 23:43

ik snap je verhaal uiteraard maar omdat het topic over het Montafongebied gaat had ik verwacht/gehoopt dat je foto uit dit gebied zou zijn omdat ik er zelf ook heen ga.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

wij liggen al jaren in Gaschurn, fantastisch skigebied, en vanuit nova stoba richting st Gallenkirch is heel mooi, en daar natuurlijk de dalafdaling is geweldig, de dalafdaling in Gaschurn is ook mooi, maar vanaf het middelstation een avontuur, dus bezint eer je begint, mijn vriendin heeft daar een angsttrauma van opgelopen, voor de gevorderde is het een uitdaging, en de apres ski in Gaschurn is ook goed, voor ieder wat wils,

Dan ken je het verhaal achter dit plaatje niet. Deze lawine is expres losgeschoten door de pistedienst…

Bij het onderdeel gebieden hier op deze site lees ik dat er staat dat er sprake is van meerdere deelgebieden. Is het gehele gebied goed te doen met ski’s zonder gebruik te maken van een bus?

Niet het gehele gebied, om van hochjoch naar nova stoba te gaan enkel twee liften, voor golm em gargellen moet je de bus nemen of met de auto gaan. Dus voor alleen 2 losse gebieden in montafon.

Dan ken je het verhaal achter dit plaatje niet. Deze lawine is expres losgeschoten door de pistedienst…

skijeffrey op 31 okt. 2013 19:55

Als ze die sneeuwmassa niet hadden losgeschoten, was hij dus naar beneden gekomen terwijl er mensen op aan het skiën waren. Het los schieten van lawines is toch niets meer dan de timing aanpassen van een lawine die toch vroeg of laat wel los zou komen?

Zijn er mensen die al in Golm gaan skiën zijn? Hoe is de dalafdaling naar Vandans?
Nog eventjes mijn mening over het off-piste Iedereen moet doen waar hij zin in heeft! Het is dan ook niet verboden. Maar die mensen moeten zich dan ook wel bewust zijn van het gevaar die naast de pistes ligt. Kortbij of veraf!

Pieter -> wij hebben ons iets meer dan halve dag prima vermaakt in Golm. Lijkt mij voor kinderen ook prima gebiedje voor een hele dag. Laatste stuk van dalafdaling is rood en dat is ook wel een terechte kleur voor dat stuk :-)

Plaats een reactie