Ski's online kopen?

Wat ik me af vraag, ik heb me in verschillende webshop op wintersport gebied verdiept en ik zie dat er een hele hoop online winkels zijn die ski’s online verkopen. Ik snap alleen niet zo goed hoe dit mogelijk is? een ski moet toch afgesteld worden op je schoenen en je gewicht enzo? dit kan naar mijn idee niet als je ze online koopt?

Je kunt dat vaak in een mailtje doorgeven, of je doet het zelf (of je gaat er daarna mee naar een winkel en laat het daar doen).

hey, ik heb vorige week voor de eerste keer de stap gezet bij Duijvestein, de ski’s waren prima afgesteld hoor. Ze doen dit op basis van de zool van je skischoen (aantal cm)

Heb vorige week ski’s uit Oostenrijk laten komen. Vandaag even naar de wintersportspecialist gebracht om de bindingen af te stellen. Kost 10 euro. Scheelt me meer als 100 euro.

kan je zonder problemen laten doen:

  • voetzoolgrootte doorgeven (mm)
  • gewicht & ski ervaring doorgeven (zij bepalen een gewicht, je kan zelf daar al een goed idee van vormen dankzij bindingskaarten als je weet welk merk & type het is)

wat je zelf dan doet als je die dingen hebt gekregen:

  • controle afstelling binding grootte (afstand schoen, markering achteraan binding)
    (- waxen & slijpen)
  • bij aankomst plaatselijke skishop opzoeken en binding laten testen (veersterkte is niet altijd hetzelfde als het nummertje op de binding)

BSL = Boot Sole Length. Deze vindt je links of rechts achter aan de zijkant van je skischoen. Dit hebben ze nodig voor het monteren van de binding op de ski. Net voor je de eerste lift pakt ff langs een shop voor de instelling van de veerspanning van de ski en voila!

Veerspanning testen? Moet niet gekker worden.

@Gast231:
het moet eigenlijk niet gekker worden dat je blind vertrouwt op een getalletje dat bij heel wat bindingen met een plastiekje in een vormpje wordt aangegeven en dat een schaal moet weergeven voor een onderdeel dat zowat het hardste afziet tijdens z’n levensloop.

Ik heb zelf al verschillen van -1 tot +1.5 meegemaakt. Met die -1 kan je nog leven, met die +1.5 haal je een knie over als het tegenslaagt.

Het afstellen kun je heel goed zelf doen. Als de binding maar ongeveer op je schoen grote gemonteerd wordt. Als je de skies dan thuis krijgt kun je de laatste afstelling in 5 min met een schroevendraaier zelf doen.

@ SaintUsuge

En jij weet precies hoe sterk de veringen in elke binding zijn… Din 6 is niet bij elke binding Din 6! Er zijn hier geavanceerde machines voor de jou gewicht en skistijl nabootsen en de binding mee kan worden afgesteld

Denk dat ook dat er twee soorten afstelling zijn:

  • grootte: easy
  • din: ofwel blind vertrouwen op het nummertje (easy), ofwel toch even laten controleren (specialisme)

Bij de weg: vorig jaar hadden we nog gesprekken met Duitsers die kurkdroog zeiden dat hun verzekering eist (!) dat de bindingen elke 2 jaar worden gecontroleerd door een erkend specialist. Ok, dan kan je weer de hele discussie hebben over dat het een mooie commerciële truuk is, maar in de praktijk kan je dus wel degelijk stevige verschillen hebben tussen effectieve veerspanning (meetbaar) en aangegeven veerspanning op de binding (visueel).

@Lars3 Sterker nog: Je moet de bon die je voor de bindingsinstellingen van een skiwinkel krijgt in sommige gevallen zelfs aan de verzekeraar kunnen overhandigen. Voorwaarde is ook dat de desbetreffende instelapparaten van de skiwinkel door de TüV gekeurd zijn.

Mocht er een ongeval plaatsvinden en de verzekeraar heeft het vermoeden dat de gevolgen verkleind of voorkomen hadden kunnen worden door een correcte bindingsinstelling, dan kan de verzekeraar van je extra ski of wintersport dekking weigeren geld uit te betalen. Alleen de (wettelijke) ziektekostenverzekeraars zijn verplicht bij schuld of onschuld te betalen.

Voor beginners kan je zelfs nog gewoon die persoon in de skischoen laten staan. In een binding klikken en dan tot de zwaarste stand waar je er nog "uit kan lopen" met een ruk. Dan weet je zeker dat de binding in ieder geval loslaat als je een val maakt.

Je kan dan niet garanderen dat hij blijft aanzitten als je de ziekste carvebochten maakt op een steile helling maar dat is voor beginners vaak geen probleem.

Wat je vooral moet onthouden is dat een te lage din instelling beter is dan een te hoge. Je merkt vanzelf als je er te snel uitvliegt bij een kleine val. Dan moet je dus iets hoger instellen.

ehm… die methode zou’k toch niet bepaald aanraden… geslacht, gewicht, lengte, leeftijd, etc. zijn gewoon enorm variabel.

Daarnaast:

  1. "eruit lopen met een ruk": wat is dat? Een binding heeft wanneer alles goed gaat drie richtingen waarin krachten worden opgevangen. Lateraal, frontaal en diagonaal. Eruit lopen met een ruk is frontaal en laat dat nu net een richting zijn waar een binding héél weinig spel heeft.

  2. "een te lage din instelling is beter dan een te hoge": maar allebei wil je eigenlijk vermijden. Akkoord, ik heb liever -1 dan +1 afwijking, maar dan nog moet je maar die juiste instelling weten te vinden.

  3. "vanzelf merken" en "iets hoger instellen": mensen merken héél weinig "vanzelf". Zeker wanneer ze iets aan het leren zijn. Weten zij veel wat een zware val of een kleine val is of wat iets hoger wil zeggen. Je zit nota bene op een schaal te werken die voor een doorsnee tourist misschien van 4 tot 8 varieert. Is iets hoger dan een kwart slagje of een vol punt?

Het is niet persoonlijk, maar die “het loopt wel los” instelling heb’k al zoveel keer mogen meemaken in zowel m’n beroeps- als m’n hobbyleven dat ik er bijna gek van wordt en het principe van een sociaal werkende (ziekte)verzekering waarin iedereen de kosten van een ander gedeeltelijk meedraagt helemaal wil afschieten. Als je dan even de gevolgen overloopt en het absolute gemak dat het is om dat in 5 minuten professioneel en goed te laten doen …

DIN 7 op het ene merk ski zou toch echt wel gelijk moeten zijn aan DIN 7 op het andere merk, anders kun je niet meer spreken van een DIN!
Ik bedoel, een 6" DIN flens heeft echt overal in de wereld de zelfde afmetingen en dat geldt ook voor de veren van een binding.
En een veer kan eigenlijk niet verslijten want dan breekt die, en een gebroken veer moet je vervangen.
Als de verhuurder/verkoper de DIN instelling doet adhv je schoenmaat, gewicht en ervaring, dan kun je dat zelf ook want die verkoper/verhuurder kijkt ook alleen maar naar de nummertjes op de schaal.
De ene mens heeft ook sterkere botten/spieren dan de andere en daar hoef je niet voor te kunnen skiën, maar dat wordt niet meegenomen in de afstelling.

@Gast460, je hebt denk ik gelijk dat als een professional het op een bepaalde methode doet, dat je het dan zelf ook kan als je dezelfde methode volgt. Het verschil wat hier ook al is aangehaald, is dat het volgen van de juiste methode iets anders is dan "als je er met een flinke ruk uit kan lopen, is het goed". Daarnaast zijn er nog verzekeraars die verlangen dat je regelmatig het materiaal test op geijkte of gecertificeerde machines. En die hebben maar weinig mensen in hun garage staan denk ik.

DIN 7 op het ene merk ski zou toch echt wel gelijk moeten zijn aan DIN 7 op het andere merk, anders kun je niet meer spreken van een DIN!
Ik bedoel, een 6" DIN flens heeft echt overal in de wereld de zelfde afmetingen en dat geldt ook voor de veren van een binding.

Tot hiertoe heb je gelijk.
En dan moet je eens een binding effectief open schroeven en zien hoe je schaal wordt aangegeven. Dat is vaak, héél vaak, een ordinair plastiek plaatje dat je een halve cm kan opschuiven (Tyrolia, Marker en Atomic zijn daar "meesterlijk" in bij hun goedkopere or huurbindingen) . En daar sta je dan met je 7 die staat aangegeven op een onbetrouwbare afleesbare schaal. Daarom dus --> fysiek meten. Zoals hierboven al gezegd, ik heb het zelf al genoeg meegemaakt dat een stevig verschil zit tussen wat aan veerspanning wordt gemeten, of wat op een onbetrouwbare schaal wordt aangegeven.

@Lars3 : ik ken zelfs verhalen waarbij dit ook in Nederland gold.
Heb ook de ervaring met een vriendin die na dag 2 niet meer kon skiën door een foute afstelling en nu 4/5 jaar later nog steeds problemen met haar knie heeft.
Dus sindsdien laat ik het ieder jaar weer controleren op het moment dat ik mijn ski’s hun jaarlijkse poetsbeurt geef.
Die paar euro heb ik wel over voor het behoud van mijn knieën.

Ja, een goede bindinginstelling is belangrijk. Maar een binding jaarlijks te laten testen is echt overbodig. Voordat bindingen in productie gaan worden ze al uitgebreid getest. Din 6 is din 6. Er kunnen altijd kleine afwijkingen zijn, maar din 4 zal echt niet opeens din 6 zijn. Dus ja, binding af (laten) stellen door een vakman, maar jaarlijks testen is mijns inziens overbodig.

… want iedereen bewaart z’n skies zoals het altijd moet.

Als je je materiaal kent, van goede kwaliteit is en goed behandelt, zou’k het inderdaad overbodig vinden.

Indien niet, zou je het best laten nazien. Dingen die voor mij aanleiding zijn om te laten controleren zijn bijvoorbeeld:

  • bindingen op spanning houden na het seizoen (doe ik dus niet)
  • bindingen met losse plaatjes als schaalverdeling, … Wat ben je met een standaard norm als je meetschaal er los op ligt? (vermijd’k als de pest)
  • skies van iemand anders lenen (of tweedehands) voor op reis

dankjewel voor jullie reacties, maar ik was toch echt in de veronderstelling dat je verzekering technisch een afstel bon moet overhandigen als er iets zou gebeuren! en in de meeste winkels hebben ze een speciaal afstel apparaat staan waarmee ze kijken of de bindingen goed afgesteld zijn… ik ga er vanuit dat jullie die thuis niet hebben?

is het wettelijk niet verplicht dan om de afstel bon te overhandigen als er iets zou gebeuren tijdens het skieen?

Nee. Moet niet gekker worden.

Afstellen doe je met schroevendraaier. Niet met een machine.

@Lars3, jij moet wel hele slechte ervaring hebben gehad gezien jou reacties hier.
Maar hoe verklaren we dan het lopende band werk op een zaterdagmiddag bij de diverse verhuur bedrijven op de ski lokatie?
Zijn de schaalverdelingen op de huurski’s dan wel van goede kwaliteit, want er wordt echt niet getest die dag want dan loop je weer een klant mis.
Oké je krijgt dan waarschijnlijk wel een bonnetje mee waar de DIN uitkomst op staat adhv de door jou verstrekte gegevens maar wie bepaald of je een beginner of expert bent?
M.a.w. er blijft altijd een risicofactor over waar rekening mee gehouden moet worden en die kan ook een verzekering niet uitsluiten.
Ik durf zelf wel mijn binding (DIN afstelling) in te stellen na al die jaren dat ik ski.

Hoge bomen........lange latten!

Helemaal eens met Piet… onzin…

Nee, ik heb persoonlijk geen bijzonder slechte ervaringen gehad … toch geen “uitzonderlijke” (één kruisbandletsel bij m’n vrouw, maar niet in het bijzondere en ook niet bepaald “persoonlijk”… just bad luck).

Ik heb wél een goed beeld op collectief risico: het aantal skiongevallen per skier is relatief beperkt tot zeer klein. Dat is gewoon terug te vinden via organisaties als DSV en vroeger KfV (ja, die deden ooit tamelijk wat voor de wintersport). Dat relatieve risico is eigenlijk zelfs verwaarloosbaar klein en je zou dan kunnen zeggen "goh, waar maak je je druk over". De kans dat ik dat krijg is …

Thing is, skiën (of wintersport) wordt gewoon meer en meer gedaan. Het doelpubliek is, in absolute aantallen, groot. Dat maakt dat het absolute risico (over een groep) niet meer zo verwaarloosbaar is. Die absolute risico’s worden gebruikt om, bvb, je verzekeringsrisico mee in te schatten. Lees: je betaalt hierop. Het stomme is dat, net zoals bij autorijden, je eigenlijk relatief makkelijke dingen kan doen om de risico’s op (stevige) blessures voor die groep kleiner te maken… waar je als individu ook van profiteert. Eén van die dingen is gewoon een goede instelling van je bindingen. Dat is en blijft gewoon een sleutelpunt.

Het is m.a.w. gewoon een spelletje van getallen en groottes. Laag risico en kleine getallen = lage incidentie. Laag risico en grote getallen = hoger risico. Ik weet in ieder geval dat in de alpenlanden dat een hele industrie is geworden (verzekering, ziekenhuis, behandeling, …). Bijvoorbeeld: Medalp imst (klein, klein, privéziekenhuisje) behandelt per skiseizoen ongeveer 7.000 man, meer dan de helft kniletsels; de behandelende chirurg gaf aan dat hij het hele skiseizoen door 9 knieoperaties per dag doet… dat zijn, ruwweg, 1000 voor hem. Medalp Imst trekt misschien een kwart van de skiongevallen van de Regio Tirol aan. Reken zelf maar.

Dat is één kant. Trek daar rustig je plan mee… ik kan objectief geen reden bedenken waarom een verzekering hier geen rekening mee zou mogen houden (en jij/wij dus niet mogen compenseren)… of mensen die een minimum aan gezond verstand onzin noemen succes te wensen en te hopen dat het getallenspelletje niet bij hem ophoudt. Anderzijds, ik vraag me ook nog af waarom’k elk jaar ongeveer 6 à 7 keer een skitochtje onderbreek om bij een wildvreemde persoon een kruis te zetten en een hulpdienst te bellen… het is héél vaak iets anders dan “brute pech”.

En dan is er de andere kant zoals bvb met verhuurbedrijven. Zij dragen zo goed als geen enkel risico. Jij huurt, jij draagt verantwoordelijkheid om aan te geven welke je skimogelijkheden (en afmetingen) zijn, jij draagt verantwoordelijkheid om het materiaal na te zien. Zij dragen in de praktijk énkel verantwoordelijkheid als ze categoriek en aantoonbaar in de fout gaan. Neem dan nog dat wintersport voor véél mensen een sporadische bezigheid is, en een low-frequentie accidentje voor een individu wordt al snel als "pech", "een uitschietertje", of "stom toeval" gezien. Zij gaan in ieder geval zo goed als géén financiëel risico of verlies hebben. Waarom zouden ze dan extra investeren in een goede tester voor hun materiaal?

Wat je zelf doet, met je eigen materiaal, dat je hopelijk goed verzorgt, vind ik iets anders (heb’k hierboven ook gezegd). Er is dan enerzijds het bepalen van een goede waarde (de tabellen kan je makkelijk genoeg betrouwbaar gebruiken), en anderzijds de effectieve instelling. Als je vertrouwen hebt in je materiaal … hell, why not? Ik laat ze elke twee jaar controleren, en stel ze best wel regelmatig in (3-4 keer skiverlof per jaar en nog een reeks weekendjes … meestal aan de verre kant van de 30 skidagen dus). Van de binding van skies die ik niet ken, of die geen controle hebben gehad, blijf ik af. Zo ver gaat mijn vertrouwen in een stress-onderdeel dus.

@Lars3 natuurlijk zit er een kern van waarheid in maar hoe exact weet jij wat jij weegt. De ene dag is bij mij de andere niet en met of zonder bepakking kan ook nog veel schelen. Al met al kan daar zo 10kg in zitten. Wil jij zeggen dat je dan gelijk je ski anders gaat afstellen?

Ik laat ze elke twee jaar controleren, en stel ze best wel regelmatig in (3-4 keer skiverlof per jaar en nog een reeks weekendjes … meestal aan de verre kant van de 30 skidagen dus).

Lars3 op 27 sep. 2013 18:35

Waarom jij je binding meermaals per skiseizoen instelt is mij een compleet raadsel. Enige reden kan een nieuw paar skischoenen zijn.

Lang verhaal… bindingsinstelling is zeer belangrijk, verder een hoop blabla.

@Lars3 natuurlijk zit er een kern van waarheid in maar hoe exact weet jij wat jij weegt. De ene dag is bij mij de andere niet en met of zonder bepakking kan ook nog veel schelen. Al met al kan daar zo 10kg in zitten. Wil jij zeggen dat je dan gelijk je ski anders gaat afstellen?

SaintUsuge op 27 sep. 2013 20:03

Ik ski (meestal) niet met bepakking; denk niet dat’k 10kg op een seizoen zal afvallen/bijkomen :p.

Ik laat ze elke twee jaar controleren, en stel ze best wel regelmatig in (3-4 keer skiverlof per jaar en nog een reeks weekendjes … meestal aan de verre kant van de 30 skidagen dus).

Lars3 op 27 sep. 2013 18:35

Waarom jij je binding meermaals per skiseizoen instelt is mij een compleet raadsel. Enige reden kan een nieuw paar skischoenen zijn.

Tussen eerste en tweede vakantie zit al gauw een maand, dan ontspan’k ze
Zelfde naar einde van het jaar.
Als’k weet dat er even tijd tussen gaat zitten, ontspan’k ze.

Lang verhaal… bindingsinstelling is zeer belangrijk, verder een hoop blabla.

RR op 27 sep. 2013 20:14

Ik zou zeggen, keep it nice … maar hey,'t zegt genoeg. veel plezier ermee

Dat de bindingsinstelling zeer belangrijk is ben ik volledig met je eens, maar die tralala eromheen is nergens voor nodig.

top, hou het maar daarop ;-)

Plaats een reactie