Een berg is een berg en sneeuw is sneeuw?

SkileraarJohn16 oktober 2013 · 17:20

Ik vroeg me af waar toch elke keer die voorkeuren vandaan komen van iedereen. Waarom wil iemand graag naar Sankt Anton of naar Ischgl of naar Sölden waar een skipas voor een week al snel meer dan 200€ kost.

Waarom gaat niemand naar b.v. Annaberg, Hochkar, Semmering of naar Lackenhof am Ötscher waar de accommodaties en de skipassen veel goedkoper zijn.

Een berg is een berg en sneeuw is sneeuw… of niet?

Skiën. What else.
Alex16 oktober 2013 · 17:28

I guess so :-)

When life gets too complicated.... SKI
M316 oktober 2013 · 17:52

Gedeeltelijk mee eens! Maar zo te horen zegt dit een man met overtollig veel liefde voor de bergen! Dan maakt het niet uit waar je zit…als je maar een berg op kan met het witte goud!

Ton_16 oktober 2013 · 18:03

Hahaha, nee natuurlijk niet John. Maar dat weet jij ook wel, anders zou je volgend jaar de stap naar ergens in de US of ergens anders ook niet maken. Of althans daar over nadenken.

Sterker nog; als jij gelijk had zouden we allemaal naar Landgraaf of Rucphen op vakantie kunnen :-)

En als we deze lijn door zouden trekken naar auto’s zouden we allemaal Lada rijden.

Ieder zijn motivatie is natuurlijk anders. De Frankrijkgangers hebben -neem ik aan- doorgaans weinig met een flinke pot bier in een drukke kroeg na afloop van een dag knallen. En het maakt ze ook niet uit om in een piepklein appartement in een betontoren te zitten.

Zelf heb ik die pot bier juist heel hard ‘nodig’ om mijn dag echt af te maken. Voor mij is dat de slagroom op de taart. Dat kan nu eenmaal heel goed in Ischgl of St. Anton. En ook in tal van andere grotere plaatsen en in de meeste kleine Oostenrijkse plaatsen ook. In Frankrijk heb ik de ervaring om in een lege kroeg te stappen om half 5 en dat vind ik persoonlijk weer helemaal niets. (En toegegeven; boarden in Alpe d’Huez zelf wad fantastisch!! Maar toch ga ik daar niet meer heen)

Verder kijk in naar het aantal beschikbare kilometers en de ambiance. Ik vind Oostenrijkse dorpen mooier en sfeervoller dan de Franse die ik gezien heb. (Flaine en Oz en Oisans) En voor de krokus kijk in naar kindvriendelijkheid en dan komen we op Serfaus, wat een prima compromis is tussen gezinsvakantie en flink apres skieen. Ik vind alles (ski school / liften/ passen/ medische zorg etc.) daar super georganiseerd en omdat de kinderen daar al een aantal jaren komen lopen ze er niet snel kwijt.

Ik ben ooit een keer in Italie geweest met de kids, (Paso Tonale) maar dat was een ongeorganiseerde bende, qua ski school. En qua ski gebied was t ook niet best.

Prijs is voor mij van ondergeschikt belang.

Een berg is dus geen berg en sneeuw is geen sneeuw! Het gaat om t totaalplaatje.

NB: Vorig jaar ben ik een paar dagen in Hochfugen/ Kaltenbach geweest. Dat vond ik echt zo’n mooie meevaller. Qua gebied, apres ski, alles. En daar hoor je eigenlijk maar weinig over.

Onnem16 oktober 2013 · 18:08

Ik denk dat dit komt door de overtreffende trap van Pareto.

Voor Nederlanders geldt niet de 80-20-regel, maar zelfs de 90-10-regel.

Van de NL’ers komt 90% alleen in 10% van de bestemmingen.
Ze lopen elkaar achterna in een grote polonaise.
Als er 1 schaap over de dam is, dan is er nog maar 1 dam… toch?

Het houdt ook zichzelf in stand, zie bijv. het topic over Zauchensee vs Rohrmoos.
Deze plaatsen liggen 20 kilometer van elkaar. Qua prijs-kwaliteit en authenticiteit is (mijn mening) Rohrmoos veel beter. Maar toch… ik zou wel erg positief verrast zijn wanneer de topic starter durft af te wijken van het platgetreden pad.

The older I get, the better I was
Mathijs!16 oktober 2013 · 18:30

Onbegrijpelijk he? Menno verwoordt het goed, zo zijn we allemaal. We zijn niet beter geïnformeerd zoals sommigen stellen, want als we beter geïnformeerd waren, dan wisten we wel dat er meer dan 10 skigebieden in de Alpen zijn.

Een interessant topic hierover voor wel eventjes leesplezier :)

(31/01 - 06/02) Serre Chevalier (FR)
Jesper16 oktober 2013 · 18:38

Natuurlijk is een berg een berg en sneeuw is sneeuw, maar mensen hebben meer eisen dan dat: goede aprés ski, kindvriendelijk en ga zo maar door…

Skileraar bruin Jelmer
Bruno16 oktober 2013 · 18:41

Ben het er niet mee eens! Een berg is een berg en sneeuw is sneeuw tot daar ben je juist.
Maar al wat er rond hangt scheelt zoveel op alle plaatsen.
Als echte Oostenrijk freak liggen de verschillen (voor mij) helemaal anders dan wat ik hierboven lees.
Ik ben geen fan de Apres ski op zijn Oostenrijks ik kan er heel soms wel even van genieten afhankelijk van het gezelschap. Mij plezier je meer met een apres ski lekker rustig in de zetel van je mooi appartement… of zelf in de sauna…
Daarom ook Oostenrijk als je een deftig hotel/appartement zoekt met sauna heb je in Oostenrijk gigantisch veel keuze in alle prijsklasse in Frankrijk vind je dit alleen op onbetaalbaar niveau!
Alsook de sfeer van de dorpen de mensen etc… viva Austria!
En dan de liften, Oostenrijkse skigebieden hebben state of the art liften … in France kan je liggen kou lijden en open trage liften!

Onnem16 oktober 2013 · 19:23

Toch niet weer een wedstrijdje Oostenrijk - Frankrijk? Zucht… die hebben we al tig keer gehad.

Ik vond het onderwerp juist wel origineel, en ook de moeite.

Wat zijn volgens jou de onterecht, onderschatte skigebieden.
Mayrhofen, Gerlos, Saalbach-Leogang-Hinterglemm, Ischgl, Wagrain en co - die kennen we onderhand wel.

Op het snowheads forum is een mooi topic: hidden gems.
http://snowheads.com/ski-forum/viewtopic.php?p=2359494…

Niels32216 oktober 2013 · 19:32

De discussie gaat volgens mij totaal niet over Frankrijk vs Oostenrijk (vs Italië enz.)
Maar wel over bekende massagebieden vs. kleinschaligere gebieden.

Ja, ook al ben ik een arme student, ik geef liever veel geld aan een skipas in Ischgl/Sankt Anton dan in een klein gebiedje te gaan skiën en ik zal je ook vertellen waarom.

Ten eerste ligt het overgrote merendeel kleine gebiedjes laag. Als je naar een gebied gaat waarvan de top op 1800m ligt, heb je bij zachte/warme weersomstandigheden op heel veel plaatsen slechte sneeuwkwaliteit. Voor mij is het een onmisbaar iets om te weten dat ik hoog genoeg kan gaan om zelfs bij zacht weer te kunnen genieten van goede condities. Ik sta maar enkele dagen per jaar op de skilatten en het kost me een fortuin, dus ik wil elke dag garantie op goede en voldoende sneeuw. Je zal me ook niet snel in de SkiWelt terugvinden om deze reden. Als ik het pisteplannetje van Dachstein-West zie, klik ik eerlijk gezegd spontaan weg. Veel te veel groen, veel te laag.

Ookal is skiën het leukste wat je kan doen, als er maar 6 of 7 uitdagende afdalingen zijn, zal ik dit gebied na hooguit 2 dagen beu zijn. Eén van de belangrijkste redenen dat ik graag ski, is de gedachte dat je je kan erg snel kan verplaatsen door plaatsen die erg mensonvriendelijk zijn: het hooggebergte. Oké we worden serieus geholpen door pistes en liften, maar de gedachte dat je op 1 dag van Orelle tot Courchevel kan skiën door 1 van de ruigste gebieden van Europa in soms erg gure omstandigheden is toch fantastisch! Dat gevoel zou ik veel minder hebben als ik elke dag dezelfde afdalingen zou moeten maken tussen de vredige naaldbomen. Het argument van de kilometervreter dus.

Niels32216 oktober 2013 · 19:46

Ik denk dat dit komt door de overtreffende trap van Pareto.

Voor Nederlanders geldt niet de 80-20-regel, maar zelfs de 90-10-regel.

Van de NL’ers komt 90% alleen in 10% van de bestemmingen.
Ze lopen elkaar achterna in een grote polonaise.
Als er 1 schaap over de dam is, dan is er nog maar 1 dam… toch?

Het houdt ook zichzelf in stand, zie bijv. het topic over Zauchensee vs Rohrmoos.
Deze plaatsen liggen 20 kilometer van elkaar. Qua prijs-kwaliteit en authenticiteit is (mijn mening) Rohrmoos veel beter. Maar toch… ik zou wel erg positief verrast zijn wanneer de topic starter durft af te wijken van het platgetreden pad.

Menno op 16 okt. 2013 18:08

Met Zauchensee vs. Rohrmoos ben ik niet bekend en er zullen vast wel voorbeelden zijn van "kuddegedrag" zoals we het hier noemen. Maar het feit dat gebieden als Sankt Anton en Ischgl zoveel volk lokken, is ook niet toevallig he. Het zijn gewoon erg goede skigebieden. Infrastructuur, sneeuwzekerheid, landschappelijk etc. En ja, daar zit een prijskaartje aan vast.

Alex16 oktober 2013 · 20:19

Ben ik ff blij dat ik een freerider ben. Hoef ik me niet druk te maken over het aantal km piste :-)

PS. de stelling over kleine gebieden klopt geenszins.

Niels32216 oktober 2013 · 20:30

PS. de stelling over kleine gebieden klopt geenszins.

Alex op 16 okt. 2013 20:19

Als je vindt dat iets niet klopt, zeg dan ook waarom.

DickPagie16 oktober 2013 · 22:08

Voor mij geldt het totaalplaatje:

Mooi gebied met lange pistes, leuk dorp, pistes die snel te bereiken zijn, lekker eten en natuurlijk de vrijheid om iedere avond lekker los te gaan.

In het begin gaf ik niet veel om de Après Ski dus vond ik Frankrijk prima. Na een paar jaar begon de Après Ski toch wat meer te trekken. Het idee van een drankje doen direct na de piste staat me wel aan, ‘helaas’ is dat drankje inmiddels uitgegroeid tot een aantal pinten bier met de bijbehorende Jeagermeisters. ;) Maar het positieve punt is dat je rond 20 - 21 uur dan redelijk verrot bent en je dus gewoon nog voldoende kan slapen. Dat was in Val Thorens wel anders met die Malaysia-bar ;)

Verder hou ik gewoon van gezelligheid. Ik kan mezelf prima vermaken met mijn vrienden maar uiteindelijk wil je toch ook weer wat andere mensen leren kennen. En communiceren met Nederlanders gaat mij nou eenmaal makkelijker af, dus een beetje Nederlands gebied vind ik geen probleem. ;)

joepiedepoepie16 oktober 2013 · 23:29

Als ik vaker dan 1 keer per jaar op skivakantie zou kunnen gaan, zou ik ook wel eens een wat kleiner gebied willen proberen. Zeker omwille van de rust.

Maar ja…ik kan maar 1 keer en dan moet het sneeuwzeker zijn en voldoende piste kilometers. Tig keer dezelfde piste nemen doe ik het hele jaar door al in Zoetermeer.

Mathijs!16 oktober 2013 · 23:34

Ben het er niet mee eens! Een berg is een berg en sneeuw is sneeuw tot daar ben je juist.
Maar al wat er rond hangt scheelt zoveel op alle plaatsen.
Als echte Oostenrijk freak liggen de verschillen (voor mij) helemaal anders dan wat ik hierboven lees.
Ik ben geen fan de Apres ski op zijn Oostenrijks ik kan er heel soms wel even van genieten afhankelijk van het gezelschap. Mij plezier je meer met een apres ski lekker rustig in de zetel van je mooi appartement… of zelf in de sauna…
Daarom ook Oostenrijk als je een deftig hotel/appartement zoekt met sauna heb je in Oostenrijk gigantisch veel keuze in alle prijsklasse in Frankrijk vind je dit alleen op onbetaalbaar niveau!
Alsook de sfeer van de dorpen de mensen etc… viva Austria!
En dan de liften, Oostenrijkse skigebieden hebben state of the art liften … in France kan je liggen kou lijden en open trage liften!

Bruno op 16 okt. 2013 18:41

Begrijp wat je bedoelt, maar het is naast de kwestie. Het gaat inderdaad over ‘bekende’ gebieden vs. onbekende gebieden. Dat is evengoed zo in Frankrijk als in Oostenrijk en Zwitserland.

Ten eerste ligt het overgrote merendeel kleine gebiedjes laag. Als je naar een gebied gaat waarvan de top op 1800m ligt, heb je bij zachte/warme weersomstandigheden op heel veel plaatsen slechte sneeuwkwaliteit. Voor mij is het een onmisbaar iets om te weten dat ik hoog genoeg kan gaan om zelfs bij zacht weer te kunnen genieten van goede condities. Ik sta maar enkele dagen per jaar op de skilatten en het kost me een fortuin, dus ik wil elke dag garantie op goede en voldoende sneeuw. Je zal me ook niet snel in de SkiWelt terugvinden om deze reden. Als ik het pisteplannetje van Dachstein-West zie, klik ik eerlijk gezegd spontaan weg. Veel te veel groen, veel te laag.

[/post]

Het gedeelte kleine gebiedjes dat zo laag ligt is wel wat genuanceerder, in elk land kan je tientallen voorbeelden geven van kleine skigebiedjes die hoog (of sneeuwzeker liggen). In Oostenrijk het merendeel zelfs hoger dan de ‘bekende’ gebieden.

Als je een druk skigebied neemt dat hoger ligt, waar de sneeuwkwaliteit beter is moet je je afvragen of de sneeuwkwaliteit daar niet lijdt onder de drukte. In vele (grotere) drukkere gebieden die hogerop liggen vind ik de sneeuwkwaliteit minder dan in de ‘lagergelegen’ kleine skigebieden. Bijvoorbeeld Matrei <-> Hochstein en Orcières <-> Saint Leger. Dit komt omdat in de meeste (in Zwitserland moet je daar soms mee oppassen) kleine skigebieden niet zoveel volk over de vloer hebben (en vanwege oudere infrastructuur ook minder snowboarders, die maken de piste ook goed kapot :D). Daarom prefereer ik kleine gebiedjes boven de grote, vooral voor de rust en de kleinschaligheid.

Natuurlijk als je niet over een auto beschikt om wat andere ‘kleinere’ gebiedjes aan te doen, dan begrijp ik heel goed, dat je een groter skigebied kiest. Dan ben je het inderdaad na 2 dagen beu, als dat kleine skigebied in kwestie je enige optie is.

Mijn motto is: liever alleen op een papsneeuwpiste, dan op een perfect geprepareerde piste met honderd man :)

Alex16 oktober 2013 · 23:43

@Niels. You’re right, I owe you. Er zijn echt wel veel kleine gebieden die hoog gelegen zijn.

Bobdeboarder17 oktober 2013 · 06:45

Als ik ga snowboarden met vrienden dan kiezen we een gebied op basis van offpiste mogelijkheden en op de beschikbaarheid van en gids. Als ik met mijn vriendin ga snowboarden (zij skieen) dan kiezen we een gebied met veel pistes en veel gezelligheid 's avonds, lekkere wellness in het hotel enz, dus dan kom je meestal in een groot bekend gebied terecht.
En over twee weken lekker naar Solden voor drie dagen, even sfeer (en sneeuw) proeven.
Het kan dus alle kanten op en niet elke sneeuw en elke berg is dus hetzelfde :)

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)
Robin17 oktober 2013 · 11:40

@Niels. You’re right, I owe you. Er zijn echt wel veel kleine gebieden die hoog gelegen zijn.

Alex op 16 okt. 2013 23:43

Waarom deze vijandigheid ?

Een snelle blik op deze site zegt me dat er in Oostenrijk 6 kleine gebieden boven de 2500 meter zijn tov 16 grote. Dit terwijl er 28 grote gebieden en 55 kleine zijn volgens de site. Zo dom lijkt het me dus nog niet.

Waarom ik naar grote gebieden ga ? Omdat ik meer van een sneeuwvakantie verwacht een berg en wat sneeuw.

Alex17 oktober 2013 · 11:50

Waarom deze vijandigheid?

.robin op 17 okt. 2013 11:40

Ik weet niet op welke vijandigheid je doelt, maar ik heb wel een vermoeden.

‘I owe you’ betekent ‘Ik ben je iets verschuldigd’ -> Een antwoord in dit geval.

Als ik had geroepen ‘I own you’ had het heel negatief geklonken :-)

Robin17 oktober 2013 · 11:59

Ik dacht inderdaad dat het een typfout was en je own bedoelde. Mijn excuses voor het misverstand !

Droopy-d17 oktober 2013 · 14:34

Gedeeltelijk mee eens! Maar zo te horen zegt dit een man met overtollig veel liefde voor de bergen! Dan maakt het niet uit waar je zit…als je maar een berg op kan met het witte goud!

M3 op 16 okt. 2013 17:52

dus jij loopt graag met een kilo asperges de berg op :D ?

don't count the days, make the days count !
Henriblogger17 oktober 2013 · 17:21

Ik snap allebei de kanten eigenlijk wel.

Net zoals anderen hier ben ik ook een student en heb ik niet zoveel geld om aan de wintersport te besteden. Als je niet meer dan 1x per jaar op vakantie kan, heb ik als kilometervreter liever een groot gebied met moderne liften en sneeuwzekerheid. Het kost wel wat meer, maar dan heb je die ene week in het seizoen wel precies wat je wil, lekker knallen op een zeer uitgebreid aanbod aan pistes.
Als je een week in Annaberg, Hochkar, Semmering of Lackenhof am Ötscher zit, raak ik zoals heel veel andere mensen snel verveeld, want er is gewoon een te klein pisteaanbod.

Dit betekent niet dat ik die kleine gebieden niet graag wil bezoeken, integendeel, ik droom er van als ik geld heb om meer dan 1x zelf te gaan, om een week weg te gaan en op een centrale plek te overnachten, zodat ik elke dag een ander skigebiedje kan bezoeken zonder dat ik veel hoef te rijden en verveel. (Bijv. Ofterschwang - Bolsterlang - Oberstdorf - Bad Hindelang - Tannheimertal). Ook de eerder genoemde Annaberg, Hochkar, Semmering en Lackenhof am Ötscher staan ook op mijn verlanglijstje. Het is een hele andere vakantie dan een weekje in bijvoorbeeld het Zillertal, Sölden of Lech, maar toch kun je flink wat kilometers maken zonder dat je verveeld raakt.
Om sneeuwzekerheid maak ik me absoluut niet druk bij de kleine lagere gebiedjes. Ook daar leveren de sneeuwkanonnen vaak goed werk en papsneeuw maakt mijn skidag niet minder leuk.

Onnem17 oktober 2013 · 17:57

Voor de liefhebbers… hier een serie verslagen van de koning van de skigebieden tours.
De verslaggever heet "starli" op Alpinforum. Dit is zijn blog.
Zitten echt een paar pareltjes bij.

Randgebiete (skigebieden aan de buitenrand van de Alpen)
http://blog.inmontanis.info/?cat=116&lang=de

Balkan tour
http://blog.inmontanis.info/?cat=117&lang=de

Zuidwesten (FR IT) van de Alpen
http://blog.inmontanis.info/?cat=94&lang=de

Henriblogger17 oktober 2013 · 18:05

@Menno, echt niet normaal wat hij allemaal bezoekt, ik probeer het allemaal bij te houden met zijn verslagen lezen, maar dat is bijna onmogelijk ;)

Jeffrey.18 oktober 2013 · 11:44

Hmm Ik behoor dan denk ik tot de 10% die al eens eerder is genoemd. Toegegeven de eerste keer ging de reis naar Zillertal, de paar keer daarna Kirchberg en Seefeld. Seefeld was een beetje een domper kwa bontjassen zegmaar.

Toen ben ik opzoek gegaan, en eerlijk is eerlijk dat is al heel veel pret! IPV van bij Kufstein eraf (ja we zijn oostenrijk gangers, volledig ongegrond ik heb niets met Frankrijk) iets verder door gereden.

We zijn 3 keer naar Sankt michael im Lungau geweest, als je het niet erg vind om niet direct aan de piste te zitten en de keuze wilt uit 3 leuke gebeiden met als uitwijk mogelijkheid Dachstein is dat een leuk gebied. Gewoon opstaan s’morgens en dan eens nadenken welke zullen we vandaag kiezen…

Dit jaar gekozen om voor de Tauerntunnel de ankers uit te gooien en in Dachstein-west te gaan zitten, in het door john genoemde Annaberg. Word vast heel leuk we zitten er tijdens de winterspelen en het is het geboortedorp van de half Nederlandse Marcel Hirscher.

Waarom deze keuze? Geen horde’s Hollanders (niets te nadelen) en (nog) iets goedkopere skipas. En gewoon omdat ik graag iets anders wil dan de rest!

Volgend jaar? Wie weet http://www.oetscher.at/de/winter
Ook wil ik nog een keer terug naar de allgau Hornergruppe met als uitwijk Didamskopf…

Seriously snow addicted family!
Mathijs!18 oktober 2013 · 11:53

Ook wil ik nog een keer terug naar de allgau Hornergruppe met als uitwijk Didamskopf…

Jeffrey. op 18 okt. 2013 11:44

Diedamskopf is een heel mooi skigebied. Verder moet je ook absoluut eens naar Osttirol gaan, heel rustig, geen Nederlanders en nog goedkope prijzen.

Onnem18 oktober 2013 · 14:27

Net niet meer Oostenrijk, wel Duitstalig, rustig, prettig geprijsd.

http://www.skiforum.it/forum/reportage/60359-belpiano-schoen…

google translate IT > NL
http://translate.google.nl/translate?sl=it&tl=nl&js=…

Bien19 oktober 2013 · 14:24

Een berg met sneeuw is een berg met sneuuw. Maar omdat zoals iedereen al aangeeft je ook rekening moet en wil houden met de rest van het gezelschap is de ene berg veel geschikter dan de andere.

Toen wij als gezin gingen, gingen we naar Zwitserland. Terwijl ik studeerde minder budget, dus Frankrijk, veel piste voor weinig zeg maar.

Nu ik werk en dit jaar waarschijnlijk twee keer naar de sneeuw ga (vorig jaar helaas niet geweest) is het beeld weer anders. Ik ga één keer met mijn moeder en zusje en 1 keer met een goede vriendin die niet ruim in het budget zit. Met mij moeder en zusje wordt het waarschijnlijk vliegen of rijden en dan Italë of een minder groot frans gebied. Maar dus met wat meer luxe. Met vriendin half maart met de bus, en veel meer budget, maar wel dicht bij de piste. Dus dat wordt een typisch Frans verhaal.

Let it snow, let snow, let it snow!
Visscher19 oktober 2013 · 15:05

Ik denk dat het bij Nederlanders vooral is dat wintersport een jaarlijks iets is. Aangezien het iets is wat je niet vaak doet kan je er dan vaak ook juist wat meer geld aan besteden. Ook is dan vaak wel, zoals hierboven al meermaals genoemd, zekerheid en plezier op en buiten de piste van groter belang. Juist omdat je het zo weinig doet moet de wintersport zo compleet mogelijk zijn. Veel piste km/offpiste terrein km, wat luxe in de accommodatie, gezelligheid in de apresski, sneeuwzekerheid. De grotere gebieden hebben hier op ingespeeld en bieden dit, terwijl de wat kleinere gebieden vaak hierin net wat achter blijven.

Ferdinand19 oktober 2013 · 21:55

Ik snap allebei de kanten eigenlijk wel.

Net zoals anderen hier ben ik ook een student en heb ik niet zoveel geld om aan de wintersport te besteden. Als je niet meer dan 1x per jaar op vakantie kan, heb ik als kilometervreter liever een groot gebied met moderne liften en sneeuwzekerheid. Het kost wel wat meer, maar dan heb je die ene week in het seizoen wel precies wat je wil, lekker knallen op een zeer uitgebreid aanbod aan pistes.
Als je een week in Annaberg, Hochkar, Semmering of Lackenhof am Ötscher zit, raak ik zoals heel veel andere mensen snel verveeld, want er is gewoon een te klein pisteaanbod.

Dit betekent niet dat ik die kleine gebieden niet graag wil bezoeken, integendeel, ik droom er van als ik geld heb om meer dan 1x zelf te gaan, om een week weg te gaan en op een centrale plek te overnachten, zodat ik elke dag een ander skigebiedje kan bezoeken zonder dat ik veel hoef te rijden en verveel. (Bijv. Ofterschwang - Bolsterlang - Oberstdorf - Bad Hindelang - Tannheimertal). Ook de eerder genoemde Annaberg, Hochkar, Semmering en Lackenhof am Ötscher staan ook op mijn verlanglijstje. Het is een hele andere vakantie dan een weekje in bijvoorbeeld het Zillertal, Sölden of Lech, maar toch kun je flink wat kilometers maken zonder dat je verveeld raakt.
Om sneeuwzekerheid maak ik me absoluut niet druk bij de kleine lagere gebiedjes. Ook daar leveren de sneeuwkanonnen vaak goed werk en papsneeuw maakt mijn skidag niet minder leuk.

Henri. op 17 okt. 2013 17:21

Henri, dit kun je als arme student juist heel goed!
ik heb dit in de eerste 2 wintersportjaren gedaan, vanuit een dorpje vlakbij Imst overnacht in een Gasthof, 18pppn incl ontbijt, en van daaruit elke dag een ander skigebied(je) bezocht. Het waren wel voornamelijk de grote Tiroolse/Arlbergse gebieden (Lech, Ischgl, Fiss, Solden, Zillertal) maar er zaten ook wat kleinere bij (Hoch Ötz, Nauders, Obergurgl)
Kosten: wat voor de auto, skihuur, elke dag een ski-ticket, eten op de piste en goedkoop overnachten. We hadden wel het voordeel dat we elke dag bij familie konden avond-eten, die stonden erop dat we kwamen aanschuiven ;)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Plaats een reactie