Elan Waveflex ski's

Beste forummers, Een aantal maanden geleden heb ik Waveflex 11 ski’s gekocht via een online webwinkel, het was het model van vorig seizoen en stonden voor een leuke prijs te koop. Door verschillende mensen werd mij verteld dat het een goede ski is.

Helaas is er met de bestelling iets fout gegaan en nu blijkt dat de ski’s dit seizoen alleen nog maar aan Intersport geleverd worden (http://www.elanskis.nl/?showpage=Intersport_details&mode…).

Dezelfde webwinkel doet mij nu een goede aanbieding voor iedere andere ski die mijn interesse wekt. De Waveflex 12 is mij nu aangeprezen maar ik kom ook de Waveflex 78 TI in de webshop tegen. Die laatste wordt mij geadviseerd door vrienden. Ik zou echter ook graag jullie mening over deze ski’s ontvangen zodat ik zeker weet dat ik de juiste ski’s koop.

Ik heb pas 2 seizoenen in de sneeuw geskied, wilde eigenlijk ook nog even wachten met het kopen van eigen ski’s, maar door de aanbieding heb ik toch iets sneller mijn slag geslagen. Ik ski wel al 2 seizoenen op een rollerbaan. Ben met name gewoon een piste skiër maar een keer poederskiën moet er wel mee kunnen.

Alvast bedankt!

Elan Amphibio Waveflex 78 TI: http://www.onlineskishop.nl/Webwinkel-Product-29108147/Elan-…
Elan Amphibio Waveflex 12: http://www.onlineskishop.nl/Webwinkel-Product-4910857/Elan-A…

Volgens mij ontlopen de ski’s elkaar niet veel. De 78ti is ietsjes breder onder de voet en heeft een iets grotere radius. Je kunt op onderstaande link ski’s (Elan) met elkaar vergelijken:

http://www.elanskis.com/en/compare/amphibio-12-fusion.html…

When life gets too complicated.... SKI

Hangt ervan af wat je er mee wilt. Je zei al vooral op de piste, wil je dan lange (78) of korte bochten (12) maken? Ski je op snelheid? Zo ja, dan zou ik voor de 78 ti gaan. Die is net wat veelzijdiger en heeft een hoger plafond. Ook de kern (power vs. laminate woodcore, zie website Elan) van de 78 zorgt voor iets meer torsiestijfheid en edge hold, dit is fijn als je al aardig skiet alleen straft het je af als je echt nog lerende bent. Als dit laatste het geval is kun je beter voor de 12 gaan. Die is beter geschikt om op te leren. Je moet dus voor jezelf bedenken waar je behoefte aan hebt.

Over het algemeen, uitzonderingen daargelaten, geven Elan ski’s je veel vertrouwen en draaien ze makkelijk, daarom denk ik dat de 78 ti de beste (langetermijn) keuze is.

Deze website heeft ze ook allebei getest, dus als je dat nog niet gedaan hebt kun je hier nog kijken.

Serfaus

Dank voor jullie reacties!
Lastige keus alsnog.
De Amphibio 12 komt duidelijk beter uit de test dan de 78 xti. Die laatste komt op mij over als een meer sportieve ski voor meer snelheid e.d. Eigenlijk verwacht ik vooral een pisteskiër te zijn maar zo nu en dan offpiste moet wel enigszins mogelijk zijn. Ookal ben ik de komende jaren van plan veel en snel bij te leren denk ik toch dat de Amphibio 12 meer voor mij is weggelegd. Momenteel ben ik inderdaad nog wel lerende (mijn houding is nog niet optimaal en moet krachtiger leren skiën, ski’s meer kantelen e.d.).

Het lijkt mij dat je ook met zo’n ski alsnog wel snelheid kan bereiken en er ook wel mee off-piste te skiën valt toch?

Ik denk dat de ski’s nagenoeg gelijk zijn aan elkaar. De width (underfoot) van de 78ti is iets breder waardoor de de radius iets groter wordt t.o.v. de 12. Het andere verschil zit hem in de woodcore. Laminated of power (whatever that mey be??), maar allebei hout. Of je dit gaat merken betwijfel ik ten zeerste.

Als je puur afgaat op de positionering van de ski door de fabrikant afgegeven dan zitten ze allebei in het zelfde segment waardoor het volgens mij appels met appels vergelijken is.

En Offpiste skien kun je met elke ski, alleen met een dikke laag pow zal het iets lastiger zijn met deze (allebei) latten. Hoe dan ook de keuze blijft aan jou.

Verder heb je het over ‘2 seizoenen in de sneeuw geskied’. Bedoel je daarmee 2 ‘hele’ seizoenen of 2 weken? Dat maakt namelijk nogal een verschil. Wat ik ook vaak mis in dit soort topics zijn de schoenen. Heel veel mensen leggen de focus als eerste bij de aanschaf van ski’s terwijl de schoenen nog veel belangrijker zijn.

When life gets too complicated.... SKI

Dank voor de uitgebreide info. Ik heb slechts 2 weken sneeuwervaring, wel 2 volle seizoenen skiles op een indoor rollerbaan (september tot april wekelijks les). Dit jaar en komende jaren zal ik de sneeuw veel meer gaan opzoeken.

Schoenen heb ik vorig seizoen al aangeschaft. Salomon Quest, erg tevreden over!

null

Zoals eerder al aangegeven ben ik eigenlijk ook net even te vroeg met de aanschaf van ski’s, maar de aanbieding die mij momenteel voor een set nieuwe ski’s gedaan wordt ga ik niet nog eens krijgen. Vandaar dat ik toch nu al de keus wil maken.

@Justinos Ik zou hetzelfde doen hoor. Ik ben een gearfreak :-)

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb toch gekozen voor de Amphibio Waveflex 12. Komende jaren eerst maar eens flink ervaring op doen en daar zijn deze ski’s de beste keus voor.

null

Ben benieuwd naar jullie mening v.w.b. de skilengte. Ik ben ongeveer 1.85 lang en weeg 75-80 kg. Ter verduidelijking; ben nog altijd lerende maar durf na +/- 30 rollerbaan lessen, les in de sneeuw en 2 wintersporten wel te stellen dat ik al aardig kan skiën.

Deze ski is er in de lengte 1.60, 1.68 en 1.76. De middenmaat had ik in gedachten omdat ik die lengte op de rollerbaan gebruik (niet 100% zeker van overigens). Volgens een tabelletje dat ik via Google vond zou 1.76 echter beter passen…

Ik denk ook de 176 cm. Kan je makkelijk hebben met jouw gewicht en lengte.

Ik zeg: 176cm

When life gets too complicated.... SKI

176 is beste

ik zou ook voor de 176 gaan

@Alex en anderen; bedankt voor jullie reacties!

Zojuist de Elan Amphibio 12 176cm besteld. Dat de sneeuw nu maar snel mag gaan vallen! :)

Hm, misschien dat ik een recente ontwikkeling gemist heb, maar voor wat betreft skilengte heb ik altijd geleerd ‘lichaamslengte -/- 20cm’. Gaat dat niet meer op tegenwoordig?

Hm, misschien dat ik een recente ontwikkeling gemist heb, maar voor wat betreft skilengte heb ik altijd geleerd ‘lichaamslengte -/- 20cm’. Gaat dat niet meer op tegenwoordig?

ErikP op 25 okt. 2013 13:33

Dan zou ik het met ski’s (skietjes?) van 1.33 moeten doen, no way ;)

Ik zou dan ook kinderskietjes moeten hebben, qua lengte. Qua gewicht gaat 'm dat niet worden.
Als beginner kun je de ski’s wel wat korter nemen. Als je gevorderd ben, kunnen ze wel wat langer.
Mijn vorige ski’s waren 8 cm korter dan ik. Mijn nieuwe zijn lichaamslengte.

Goede keus. Ik ski er al 2 jaar met veel plezier op. Ze zijn vorig jaar in Winterberg gestolen. Dief had kennis van zake. Toch maar weer dezelfde teruggekocht.

Have fun met je nieuwe latten. May the pow be with us :-)

When life gets too complicated.... SKI

Klinkt als een goede keuze, Elan maakt hele fijne skietjes :) veel plezier!
@ErikP je kunt hier kijken voor skilengte https://www.wintersport.nl/forum/topic/82521

Serfaus

Thnx! En goed om te weten Gast383.

Over gestolen ski’s gesproken, dat heb ik mij eerder al eens afgevraagd, komt dat niet veel vaker voor? Afgelopen 2 jaar heb ik enkel huurski’s gehad. Als ik dan wat ging eten/drinken zette ik mijn ski’s zonder zorgen weg in de rekken waar nog 30 ski’s van andere in staan. Maar nu ga ik er nieuwe ski’s van, winkelprijs, 600 euro in wegzetten… valt dit onder risico van 't vak of is hier slimmer mee om te gaan?

Als ik het dan zo hoor van Gast383 gelijk bij de verzekering maar even informeren naar de mogelijkheden :D

Ik gebruik nu een kabelslotje met cijfercode. Geeft iets meer bescherming. Als iemand kwaad wil is dat ook door te knippen. Je kunt ook een ski met een ander paar wisselen. Maakt het ook lastig om ze ongevraagd te lenen. Heb 70% van de aanschaf waarde van de verzekering terug gekregen. Gast 383.

Ik heb ook een kabelslotje met sleuteltje. Gaat trouwens niet eens zo makkelijk hoor, dat door knippen. Wij waren afgelopen vakantie zo handig om de verkeerde sleuteltjes mee te nemen(we hadden twee slotjes waarvan we er dus 1 hadden mee genomen). We moesten op zoek naar een tang. In het restaurant hadden ze alleen een schaar. Daar lukte het niet mee. Toen bij de liftbedienden een nijptang geleend.Na flink wrikken uiteindelijk de kabel door kunnen krijgen. Tang terug gebracht en slotje de vuilbak in. Achteraf erg gelachen om onze slimme actie ahumm!

@joepiedepoepie

Weet je zeker dat het jou skies waren ? LOL

May the ski force be with you !!

Hahahaha! We hadden er zelfs twee paar mee vast gezet. Ik had beter een paar nieuwere kunnen jatten. Dan had ik nu geen nieuwe ski’s hoeven kopen!

Goede tip, ik ga zeker een kabelslotje aanschaffen die in de jaszak mee kan!

Plaats een reactie