Tolvignet Duitsland

Wanneer in Duitsland een grote coalitie komt met het CDU en de SPD, en dat is inmiddels vrijwel zeker, wil men een tolvignet voor alle snelwegen gaan invoeren. De sterke motor achter dit plan is de CSU uit Beieren die persé een tolvignet voor buitenlanders wilde hebben. Anders willen ze namelijk niet meeregeren. Het plan van die partij die met het CDU samenwerkt is een tolvignet van 80 euro per jaar! Of er ook een vignet komt voor een kortere periode is nog onzeker.

Dit betekend dat een trip naar de Alpen of een dagje Sauerland ineens een stukje duurder kan worden. Duitsland wil (eindelijk) weer eens meer geld in het wegennet stoppen, dat werd overigens ook hoogste tijd, maar vinden dat buitenlanders daar ook voor moeten gaan betalen vanwege het transitverkeer. Duitsers zelf krijgen met het betalen van de jaarlijkse wegenbelasting het tolvignet gratis thuisgestuurd. Uiteindelijk gaat het dus puur om buitenlanders geld uit de zakken te kloppen, dank daarvoor maar de deelstaat Beieren.

Bron:
http://www.focus.de/politik/deutschland/vignette-fuer-alle-d…
http://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/bundestagswa…

klinkt eigenlijk best logisch, niet dat ik op een vignetje van 80 euri zit te wachten. begrijp me niet verkeerd maar we gebruiken die wegen allemaal en betalen er niets voor. Wel graag ook een nederlands vignetje voor alle duitsers die naar zandvoort willen aub anders gaan we met twee maten meten

Was idd te verwachten. Ach dan moeten we maar vaker gaan halen we dat vignet eruit ;-)

Dat ze hier niet eens een keer op europeesch niveau een systeem maken. Straks wil je naar italie dan heb je 6 stickers op je voorruit. Moet ook nog wat kunnen zien ;-)

En inderdaad nederland en Belgie moeten dan wel volgen zodat alle toeristen hier dan ook maar moeten betalen.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Nederland en België zullen niet snel tol speciaal voor buitenlanders gaan invoeren. Het aandeel aan buitenlanders dat in de lage landen rijdt is zo gering, dat de eventuele winst van een tolvignet niet opweegt tegen de administratiekosten en dergelijke. Ook in Duitsland komen per jaar slechts 5% van alle auto’s uit het buitenland.

Ben benieuwd of de EU hiermee akkoord gaat.

Het aandeel aan buitenlanders dat in de lage landen rijdt is zo gering, dat de eventuele winst van een tolvignet niet opweegt tegen de administratiekosten en dergelijke.

Frans op 29 okt. 2013 10:42

Ik denk dat je je daar nog eens lelijk op verkijkt. Denk eens aan al het vrachtverkeer en alle gast arbeiders. Dan laat ik vakantie bezoekers nog volledig achterwege, want dat aantal zal inderdaad reuze meevallen. Tijd dat hier inderdaad een Europees iets voor komt, want het zou toch bizar zijn om straks in elk land te betalen voor de weg.

Aan de andere kant… ik kom zoveel in Duitsland dat die 80 euro nog wel te doen is. Maar kan me indenken voor die mensen die er vrijwel alleen door reizen voor wintersport, het een bijzonder hoog bedrag is.

Het vrachtverkeer zal hier denk ik weinig hinder van hebben. Het vrachtverkeer wat al over de autobanen heen gaat, betaalt al wegenbelasting.

Deze hebben namelijk een mautkast in de cabine. Anders moet je losse kaartjes kopen en deze zijn dusdanig hoger dan een mautkast. Maar dat even terzijde.

Nu is alleen mijn vraag eigenlijk, hoe zit dit dan met de wegenbelasting van de Duitsers zelf? Ik kan me herinneren dat deze bij lange na niet zo hoog is als in omringende landen? Zal deze ook omhoog gaan?

Net wat Rene zegt, die 80 euro extra voor een wintersport vakantie is toch wel redelijk hoog. Vooral voor de gezinnen. Mocht je met vrienden of iets dergelijks gaan dan is het splitten, dan valt het meestal wel mee.

Wel, wat een hypocretie van Duitsland. Ze zijn zelf de eersten die voor economische uitbreiding zullen vragen in de EU, maw vrij verkeer van goederen en personen door de EU. Een vignet van 80 euro is wel een serieuze tegenwerking daaraan, zoiets zou de EU moeten verbieden.

Misschien eens ‘verplicht’ vanuit de EU minimumlonen gaan installeren in Duitsland, eens zien wat ze daar van vinden.

Ik denk dat je je daar nog eens lelijk op verkijkt. Denk eens aan al het vrachtverkeer en alle gast arbeiders. Dan laat ik vakantie bezoekers nog volledig achterwege, want dat aantal zal inderdaad reuze meevallen.

Rene op 29 okt. 2013 11:03

Vrachtverkeer heb ik niet meegerekend. In Duitsland wordt dat al electronisch afgehandeld en hebben niks met het tolvignet te maken. Op de snelwegen van Nederland en België rijden slechts 2-3% aan buitenlandse auto’s. Een tolvignet daarvoor invoeren heeft geen zin.

Nu is alleen mijn vraag eigenlijk, hoe zit dit dan met de wegenbelasting van de Duitsers zelf? Ik kan me herinneren dat deze bij lange na niet zo hoog is als in omringende landen? Zal deze ook omhoog gaan?

DylanLiewerink op 29 okt. 2013 11:09

De Duitse wegenbelasting gaat niet omhoog en deze is inderdaad behoorlijk laag. Duitsers betalen gemiddeld slechts 20% van wat men in Nederland voor de motorvoertuigenbelasting moet betalen.

Een vignet van 80 euro is wel een serieuze tegenwerking daaraan, zoiets zou de EU moeten verbieden.

Mathijs! op 29 okt. 2013 11:17

Vergis je niet dat Duitsland uiteindelijk ook binnen de EU de touwtjes in handen heeft. Duitsland en Frankrijk bepalen eigenlijk min of meer wat er in Europa gebeurd. Wat Nederland en België ervan vindt zal men een worst wezen.

Ik zie bijna niks meer door al die stickers op mijn voorruit. Dit zou de genadeklap zijn voor de - net weer florerende banenmachine(!) - wintersport in het duitse Middelgebergte en een forse aanslag voor het toerisme in de Oostenrijkse, Italiaanse en Zwitserse Alpen. Kunnen ze daar vervolgens weer subsidiëren om de tent overeind te houden. De enige winnaars zijn de raamambtenaren die het geld - na aftrek van raamambtenarenkosten incl. nieuw kantoorpand en een stroom bureaucraten - mogen rondpompen.

Krankzinnig plan met dramatische gevolgen. Laag fruit plukken noemen ze dit in de politiek. Lekker makkelijk te plukken met weinig weerstand vanuit de bevolking.

Wij Belgen mogen gerust zeggen dat we zowat de slechtste wegen van West-Europa hebben. Maar als ik kijk naar de prijzen die in Nederland en Frankrijk worden betaald voor de benzine, dan is dat ook niet meer dan logisch. Péages kennen we niet, BPM evenmin.

Wat bij Belgen veel frustratie oproept, is dat hier elk jaar toch een niet te onderschatten aantal Nederlanders met hun sleurhutten de wegen komt kapottrekken. Tanken en koffie drinken doen ze in Luxemburg, en als ze dan toch sigaretten willen inslaan doen ze het nog altijd beter daar dan bij ons.

Dus een wegenvignet voor het buitenlands vervoer is ook in België de toekomst. België is een van de weinige landen waar je als buitenlander nog altijd niet moet betalen om er over te mogen rijden. Alleen al aan het groot aantal vrachtwagens uit Oost-Europa kan er in ons land behoorlijk wat geld "verdiend" worden.

Dat zeg jij wel zo mooi Frans, maar in Duitsland is de discussie toch ook goed gaande of het überhaupt wel goedgekeurd wordt door de EU op deze manier.

Opgeteld een paar weken (wat me al veel lijkt) in het jaar met al die Nederlandse caravans zorgen ervoor dat het wegennet in België ‘kapot getrokken’ wordt? Laat me niet lachen. Die paar uurtjes dat je met je sleurhut door BE moet, wil ik best voor betalen. Maar zorg er dan uiteindelijk ook voor dat de tol gebruikt wordt om de wegen op te knappen. Laat het niet in de zak van de ambtenaar verdwijnen s.v.p.

Dat zeg jij wel zo mooi Frans, maar in Duitsland is de discussie toch ook goed gaande of het überhaupt wel goedgekeurd wordt door de EU op deze manier.

Gast028 op 29 okt. 2013 11:30

Als je de bronnen had doorgelezen, dan had je daarin kunnen vinden dat ook Duitsers een tolvignet op de voorruit moeten hebben en daarmee is het voorstel conform Europese regelgeving. Zoals eerder gezegd krijgen Duitsers een tolvignet gratis na het betalen van de jaarlijkse wegenbelasting.

Dat is het punt Frans. Dat het in de MRB verwerkt zit, dat mag niet volgens het Europese recht.

Maar feit blijft, dat de Duitsers zelf de rekening betalen. Als ze zoveel geld in het wegennet willen stoppen, dat zal niet opgehaald worden met die ‘paar’ buitenlanders op de weg.

Dat is het punt Frans. Dat het in de MRB verwerkt zit, dat mag niet volgens het Europese recht.

Gast028 op 29 okt. 2013 12:05

Nee, het zit er niet direct in verwerkt, wel indirect. De geplande constructie is nogal omslachtig even op papier te zetten, maar conform Europese regelgeving. Of dat nu een gat in de wet is kan natuurlijk betwist worden. En dan nog… Nederland is met MigoBoras (bigborther camera aan de grens) nog veel verder over de schreef gegaan als Duitsland dat nu met een tolvignet voor buitenlanders zou kunnen doen, want MigoBoras is overduidelijk een overtreding op het Schengenverdrag. Intussen niemand meer die het nog interesseert. Zo zal ook dat Duitse tolvignet na wat gemopper gewoon geslikt worden.

Overigens: Een tolvignet is helemaal niet nodig voor het Duitse wegennet en buitenlanders betalen via de brandstof die ze langs de snelweg tanken al genoeg belasting. De huidige Duitse wegenbelasting is voldoende om het wegennet compleet te financieren. Het geld gaat helaas net zoals in Nederland in een algemene pot, waardoor het geld overal voor gebruikt kan worden. Een absoluut verkeerde zaak.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de constructie Frans. Zou je mij misschien een linkje kunnen geven? Hoop dat het niet teveel gevraagd is :D Puur beroepstechnisch ben ik er zeer in geïnteresseerd.

Het gaat ook niet lang meer duren voor het Zwitserse vignet fors duurder wordt (schijnt 100 CHF te gaan worden of een 2 maandaen-vignet voor 40 CHF).
http://www.uvek.admin.ch/themen/03527/03536/index.html?lang=…

Zuur geld, dat zeker. In zwitserland wordt meer dan 30% van de vignetten aan buitenlanders verkocht!
http://www.suedostschweiz.ch/vermischtes/autobahnvignette-20…

Maar dat 80 euro een aanslag op het budget van een wintersportvakantie met het gezin zou zijn vind ik nogal gechargeerd. Tolvignet in Frankrijk naar Albertville is ook al bijna 50 euro voor een retourtje.

Ik ben benieuwd of de Duitsers nog "deeltijd-vignetten" zouden gaan verkopen.

Het gaat ook niet lang meer duren voor het Zwitserse vignet fors duurder wordt (schijnt 100 CHF te gaan worden of een 2 maandaen-vignet voor 40 CHF).

joepert op 29 okt. 2013 12:54

Daarvoor gaan de Zwitsers binnenkort naar de stembus of ze akkoord gaan met een verhoging of niet. Wanneer het plan niet de meerderheid aan stemmen behaald zullen waarschijnlijk geen extra wegen aan het rijk worden overgedragen. Bovendien zou de brandstof iets duurder kunnen worden.

Ik ben benieuwd of de Duitsers nog "deeltijd-vignetten" zouden gaan verkopen.

joepert op 29 okt. 2013 12:54

Voorlopig is dat nog onzeker. De CSU wil voorlopig alleen een jaarvignet van circa 80 euro.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de constructie Frans. Zou je mij misschien een linkje kunnen geven?

Gast028 op 29 okt. 2013 12:51

Eenvoudig verder klikken op de gelinkte artikelen op focus.de. Daar zijn meerdere artikelen over te lezen die een verschillende interpretatie hebben van het voorstel. Kort, maar krachtig komt het erop neer: De Duitse automobilist mag er financieel gezien niet op achteruit gaan. Gaat de Europese regelgeving niet mee met een gratis tolvignet, wat ook in België ooit al eens geblokkeerd werd, dan maakt men de wegenbelasting gewoon 80 euro goedkoper en wordt de Solidariteitstoeslag (wat vroeger naar voormalig Oost-Duitsland ging) voor de infrastructuur van heel Duitsland ingezet. Sommige kleine auto’s zullen dan niks meer betalen, maar iedereen die werkt betaald dan standaard al via de “Soli” mee aan het onderhoud van wegen, spoorlijnen en waterwegen. In Oostenrijk of Zwitserland zou de wegenbelasting ook een stuk hoger zijn geweest als men geen tolvignet had gehad.

Ik vind er op zich wel iets inzitten dat je moet betalen voor het gebruik van de weg op doorreis. Zou het wel moeizaam vinden als het "alles of niets" zou zijn, zoals nu in Zwitserland al het geval is, maar die prijs is nu nog te doen. Bovendien gaan wij zomer en winter wel daarheen. Ik rijd vaak genoeg naar en/of door Duitsland om ook 80 euro nog een redelijk bedrag te vinden. Franse péage kost dacht ik gemiddeld iets van 10 cent per kilometer. Omgerekend kan je dan in Duitsland 800 km rijden. Heen en terug naar de Alpen zit je daar dik aan.
Al die verschillende vignetten is daarentegen natuurlijk geen porum en voor elk land voor een heel jaar betalen voelt ook echt niet goed.

@ Frans: je hebt het over 3% buitenlandse auto’s in Nederland en België en 5% in Duitsland. De cijfers die je noemt zijn echter geen auto’s, maar gereden kilometers. En dat is iets heel anders. Een Nederlander die één keer in het jaar 1000 km door Duitsland rijdt, betaalt net zoveel als een Duitser die voor woon-werkverkeer meer dan 40.000 km door Duitsland rijdt. En daar zit 'm het verdienmodel in. En dat zelfde verdienmodel zou net zo goed voor Nederland en België werken (een Nederlander die één keer per jaar met z’n caravan maximaal 300 km door België tuft, zou evenveel betalen als een Belg die het hele jaar door door België rijdt). Weekvignetten, indien beschikbaar, zouden het wel iets eerlijker maken, maar zijn relatief vaak nog steeds vele malen duurder. Geloof maar dat er toch een aardige cent aan wordt overgehouden (alhoewel het nu ook weer geen goudmijn is a la benzineaccijns…)

klinkt eigenlijk best logisch, niet dat ik op een vignetje van 80 euri zit te wachten. begrijp me niet verkeerd maar we gebruiken die wegen allemaal en betalen er niets voor. Wel graag ook een nederlands vignetje voor alle duitsers die naar zandvoort willen aub anders gaan we met twee maten meten

Rene1983 op 29 okt. 2013 10:11

Die keren dat ik Duitsland doorkruis moet ik er ook altijd tanken, 3/4 van het bedrag dat ik aan de pomp aftik gaat rechtstreeks de Duitse staatskas in. Dus hoezo betalen we er niks voor?

Oké, ik zit er ook niet op te wachten om 80 euro extra te betalen, maar gebruik regelmatig de Duitse autobahn dus betaal daar dan wel de tol. Maar het is toch te gek dat een politieke partij de andere partijen als het ware chanteert om dit er door te drukken, lekker democratisch ;)
En als we dan toch in zoveel landen tol moeten betalen, als Europese staat, dan moet Nederland daar maar aan meedoen. Wij betalen zo wat de meeste wegenbelasting van heel Europa. Weet je hoeveel buitenlanders er hier werken, een auto hebben uit het land van herkomst en helemaal niets betalen, in verhouding maken ze meer km als de gemiddelde Nederlander. Als die ook wat bijdragen dan kan de belasting van ons wat naar beneden, compenseert dat weer een beetje ;)

Dienten Die Alte schule

Ben toch wel benieuwd wanneer dat ingaat?

Silvretta Montafon Liefhebber

Voor mij was dit een reden om te kijken of ik 2015 nog een keer naar oostenrijk op wintersport wilde gaan omdat de reiskosten goedkoper zijn dan de franse wegen.
Maar als ze dit gaan doorvoeren dan zal ik pas naar oostenrijk terugkeren als ik heel frankrijk,zwitserland en italie heb gehad :P

En als we dan toch in zoveel landen tol moeten betalen, als Europese staat, dan moet Nederland daar maar aan meedoen. Wij betalen zo wat de meeste wegenbelasting van heel Europa. Weet je hoeveel buitenlanders er hier werken, een auto hebben uit het land van herkomst en helemaal niets betalen, in verhouding maken ze meer km als de gemiddelde Nederlander. Als die ook wat bijdragen dan kan de belasting van ons wat naar beneden, compenseert dat weer een beetje ;)

Super idee, dan doen we in België hetzelfde en ‘kassa kassa’ van al die Hollanders die met hun sleurhut richting Zuiden trekken ;)

Duitsland krijgt al ruim 50 miljard euro per jaar binnen via autobelastingen. Geld is er genoeg. Het probleem is dat circa 80% daarvan niet naar de wegen of infrastructuur gaat. In principe zijn de gehele Duitse tolplannen te bespottelijk voor woorden om de automobilist maar verder uit te melken. De CSU wil eigenlijk niks anders als de Oostenrijkers te grazen nemen en trekt daarmee heel Duitsland met zich mee. Koste wat het kost.

Toch is het voorlopig nog niet gedaan en de soap van welles-niettes zal zich nog een poos voortzetten. Steeds meer deelstaten spreken zich openlijk tegen de tolplannen. De meerderheid van de Duitsers wil die tol dan ook absoluut niet hebben. Daarnaast is het huidige plan niet conform EU wetgeving, maar men is ook al bezig met een plan om alle automobilisten (incl. eigen bevolking) te gaan belasten. De minister van financiële zaken (Schäuble) is al met een concept bezig. Maar ook dat is nog allemaal toekomstmuziek. Het zal me niks verbazen als er aan het einde van de rit er helemaal niks gebeurd.

Weet je hoeveel buitenlanders er hier werken, een auto hebben uit het land van herkomst en helemaal niets betalen, in verhouding maken ze meer km als de gemiddelde Nederlander. Als die ook wat bijdragen dan kan de belasting van ons wat naar beneden, compenseert dat weer een beetje

Elly3 op 4 sep 2014 18:17

Nederland heeft wat autoverkeer betreft geen transit functie. Een tol heffen zal alleen maar voor problemen zorgen i.p.v. problemen opheffen. Voor België ziet die situatie er natuurlijk anders uit, want ook België is een transit land. Het hele tol idee voor Duitsland is dan ook ontstaan omdat Duitsland een transit land is.

Maar als ze dit gaan doorvoeren dan zal ik pas naar oostenrijk terugkeren als ik heel frankrijk,zwitserland en italie heb gehad :P

justdavy op 4 sep 2014 19:36

Een tolvignet is een eenmalige investering per week, maand of jaar. De kans is uitermate groot dat Duitsland op retourbasis altijd nog stukken goedkoper blijft als de Franse tol. Ga alleen maar na wat een ritje Toul-Lyon kost op de Autoroute. Dat is enkele reis al meer dan dat het maandvignet voor Duitsland zal gaan kosten.

Plaats een reactie