Hulp bij aanschaf skies nodig (All Mountain)

Al enige tijd ben ik opzoek naar mijn eerste paar eigen skies, maar ik wordt overspoelt door de enorme hoeveelheid skies en al hun eigenschappen.

Wat ik wil:
Na enkele jaren op snow-blades gestaan te hebben, wil ik weer iets waar ik techniek mee gebruik, en weer buiten de piste kan.
Ik ga graag snel de piste af.
Buiten de piste is niet ver van de piste. Geen powderchase ofzo.
Wel redelijk vaak van de piste af. Vandaar dat ik denk aan All Mountain.
Ik heb geen idee hoe breed ik de skies wil hebben onder mijn voet.

Mijn gegevens en ervaring:
Man.
23 jaar.
176 cm.
70kg.
Ongeveer 14 weken ski ervaring, en 6 weken snow-blades.
Altijd huur-skies gehad. Heb zelf snow-blades.

Waar heb ik naar gekeken:

Alle informatie en hulp is zeer welkom. Zelf kom ik er niet echt uit.

Ik zat vorig jaar in hetzelfde schuitje, met zo goed als dezelfde wensen/eisen. Uiteindelijk heb ik de Salomon XT850 gekocht (170cm) en ben hier zeer blij mee. Wel hadden de ski’s nog iets langer mogen/moeten zijn voor mijn 1,94, maar het is zeker een aanrader voor jou.

Ik heb ook met de Salomon XT850 geskied en vind het echt super ski’s. Ik ben vooral aan het kijken of er lichtere modellen zijn aangezien ik de ski’s nog wel wat zwaar vond.

Ik weet niet of een type ski als de XT850 niet te zwaar is voor iemand van 70 kilo. Het is volgens mij de zwaarste uit de enduro lijn.
Misschien een XT800. Die is wat lichter (wel iets minder breed).
Anders de LX-versie (lichter en ook een stuk goedkoper)

Aftellen maar!

Er zijn volgens mij heel wat modellen die in aanmerking zouden komen. Kijk bijvoorbeeld eens hier: http://realskiers.com/all-mountain-east-ski-recommendations…

Volgens mij zijn de Rossignol Soul 7 ook erg goede ski’s (als ik naar de reviews kijk). Wil ze zelf ook graag proberen.

Er zijn volgens mij heel wat modellen die in aanmerking zouden komen. Kijk bijvoorbeeld eens hier: http://realskiers.com/all-mountain-east-ski-recommendations…

Cheizz op 29 okt. 2013 12:02

Vergeet niet dat amerikanen op een hele andere manier naar ski’s kijken dan wij europeanen. In dit verhaal ligt de focus op de ‘east’ kant van de US (vochtigere en compactere sneeuw). Ze hebben ook nog een ander verhaal specifiek voor de ‘west’ kant van de US (droge en veel poeder).

Zoals je ziet beginnen ze met de ‘east’ modellen pas bij 85mm underfoot. Niks mis mee, maar veel van ons laaglanders vinden dat op voorhand al erg breed :-)

When life gets too complicated.... SKI

Op Skitreff.de hebben ze momenteel nog een fischer motive 76 in de aanbieding voor 220 euro.
Ik heb zelf (22j 185cm 82kg) de motive 80 175cm gekocht en vind hem heerlijk skien.

Misschien heb je er wat aan.

Hier nog een Marco, en tevens een Motive 80 175cm skiër (ook online besteld via SkiTreff.de). Na 600km kan ik oprecht zeggen dat dit een top all-mountain ski is.

Maar zoals anderen ook al aangeven, de markt is erg breed.

Trouwens, ik mis de Fischer Motive’s in de skitest. Kan me herinneren dat de Motive 80 2013 uitvoering vorig jaar ook in deze test tot de toppers behoorde.

Hier ook nog een grote Europese review-site: http://www.skipass.com/guide-matos/ski/2014/_allround/…

Is wel in het Frans, maar dat moet geen probleem zijn met Google Translate. Veel gebruikersreviews en bovendien een lijstje van aanbiedingen van elk model.
@badboyd22, kan je aangeven of je meer korte of lange bochten wil skiën; of je meer rutscht dan carvet en hoe snel je ongeveer skiet? Dat kan goed helpen om het immens aantal opties wat terug te brengen…

Ik zat vorig jaar in hetzelfde schuitje, met zo goed als dezelfde wensen/eisen. Uiteindelijk heb ik de Salomon XT850 gekocht (170cm) en ben hier zeer blij mee. Wel hadden de ski’s nog iets langer mogen/moeten zijn voor mijn 1,94, maar het is zeker een aanrader voor jou.

Gast550 op 29 okt. 2013 10:43

Met 83mm onder de voet lijkt me dat nog best veel. Maar misschien wel precies wat ik zoek. Zeer goede tip. Bedankt.

Op Skitreff.de hebben ze momenteel nog een fischer motive 76 in de aanbieding voor 220 euro.
Ik heb zelf (22j 185cm 82kg) de motive 80 175cm gekocht en vind hem heerlijk skien.

Misschien heb je er wat aan.

Marco_ski op 29 okt. 2013 13:33

Ik zou dan denk ik gaan voor de 168 cm uitvoering. Ziet er ook mooi uit.
Meer mensen hier een mening over?

Volgens mij zijn de Rossignol Soul 7 ook erg goede ski’s (als ik naar de reviews kijk). Wil ze zelf ook graag proberen.

MarkD op 29 okt. 2013 12:09

Klopt het dat deze zo’n 108 mm onder de voet zijn? Dat lijkt mij wel heel erg breed voor op de piste.

Kan iemand mij een richtlijn geven van de breedte die ik zoek? 76 mm lijkt mij zo standaard voor op de piste en slecht ernaast, maar 108 mm lijkt mij teveel voor op de piste.

Bedankt voor de snelle reacties :)

EDIT:

@badboyd22, kan je aangeven of je meer korte of lange bochten wil skiën; of je meer rutscht dan carvet en hoe snel je ongeveer skiet? Dat kan goed helpen om het immens aantal opties wat terug te brengen…

Cheizz op 29 okt. 2013 13:58

Snelheid zou ik niet zeker durven zeggen. Mijn telefoon GPS heeft vorig jaar 78 km/h gemeten op blades, maar dit vertrouw ik niet.
In relatie tot de andere skiers waarmee ik de berg deel is het vaak zo dat ik net wat sneller ga op blades. De paar keer in de afgelopen jaren dat ik even skies aan had, ging ik de meeste toch wel voorbij op de piste.

Mijn stijl zou ik zelf omschrijven als korte bochten, en dus in een redelijk rechte lijn, naar beneden. Meer carven dan rutschen. Rutschen gaat natuurlijk ook wel gebeuren, maar ik ben eerder geneigd om stijle stukjes recht naar beneden te duiken om vervolgens vol in de remmen te gaan, dan dat ik ze rutschend af glij.

Heb zelf een ski met 90mm onder de voet en vind dat prima voor 95% van de omstandigheden. Er is ook nog een hele categorie ski’s die wel all mountain zijn, maar freeride eigenschappen als basis hebben. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan Salomon Q90 / Rocker2 90. Misschien is dat juist niet wat je zoekt, maar misschien ook wel :)

Heb zelf een ski met 90mm onder de voet en vind dat prima voor 95% van de omstandigheden. Er is ook nog een hele categorie ski’s die wel all mountain zijn, maar freeride eigenschappen als basis hebben. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan Salomon Q90 / Rocker2 90. Misschien is dat juist niet wat je zoekt, maar misschien ook wel :)

Yannick95 op 29 okt. 2013 15:15

Ik geloof dat freeride vooral buiten de piste is. Ik denk niet dat dit is wat ik zoek.
Dat zou betekenen dat 90 mm skies misschien wat te groot zijn.

@badboyd22 staar je niet te veel blind op ‘breedte onder de voet’. voor hetgeen jij wilt doen kun je met 85mm prima uit de voeten. Het lijkt breed, maar daar ben je echt zo aan gewend. Ik ging van 64mm naar 90mm een paar jaar geleden en was daar binnen een paar uurtjes aan gewend.

When life gets too complicated.... SKI

Wat @Alex zegt. Er wordt in het algemeen teveel geneuzeld over een paar mm terwijl er zoveel factoren zijn die de eigenschappen van een ski bepalen. Tuurlijk is de breedte daar een van maar staar je er niet op blind. Voorbeeld de xt850 van salomon zou het door de extra mm beter moeten doen in de poeder, maar dat blijkt vaak niet zo te zijn omdat hij veel stijver is door de toevoeging van meer metaal. Je kunt er wel nog harder op naar beneden :)

Ontopic: optie A: ga lekker op vakantie en huur ski’s bij een winkel die verschillende ski’s aanbieden die jou wat lijken. Test verschillende een halve dag en koop de beste. Iedereen hier heeft ongetwijfeld het beste met je voor maar het blijft moeilijk om een beeld van je te vormen en van welke ski het beste bij je past vanachter een beeldscherm.

Optie B: Wil je meteen eigen ski’s/geld besparen: koop een salomon enduro xt 800 of een fischer motive 80 van vorig seizoen. Je zult er geen slalom of afdaling mee winnen en in een meter verse sneeuw wordt het ook moeilijk. Maar daarmee ga je wel in praktisch alle omstandigheden lol hebben en ze doen het overal goed. Je kunt er ook behoorlijk gas op geven terwijl ze je niet meteen afstraffen als het in het begin technisch nog niet allemaal op de rit is door je snowblade jaren. .
Twijfel je heel erg over je techniek (na jaren op snowblades niet vreemd) dan kun je ook voor de enduro lx serie gaan die zijn wat lichter gebouwd maar doen het prima.

Qua lengte zit je wel goed met de 168 die je noemt maar als je echt regelmatig naast de piste wilt staan (wees eerlijk tegenover jezelf hoe vaak je dit nou echt doet) hoef je niet bang te zijn om een ski op lichaamslengte te nemen, zeker niet als er wat rocker in de tip zit.
@MarcoK fischer wilde niet meer meewerken volgens mij.

to ski or not to ski, thats no question

Idd, what @Simon. says. Als laatste laat al die theorie los en ga gewoon op latten staan :-P

When life gets too complicated.... SKI

vooral eens met optie B van Simon. De XT800 en de LX800 van vorig seizoen zijn ook gewoon dezelfde ski’s maar met een ander motiefje.

Aftellen maar!

vooral eens met optie B van Simon. De XT800 en de LX800 van vorig seizoen zijn ook gewoon dezelfde ski’s maar met een ander motiefje.

Matthieu op 29 okt. 2013 16:44

Dit is wat kort door de bocht denk ik. Behalve het motiefje zijn er wel wat meer verschillen, die wel degelijk wat uitmaken voor hoe de ski zich gedraagt. Zo heeft de LX 800 een schuimkern (de XT 800 een houten kern), slechts 1 laag metaal (de XT 800 heeft er 2), een kapconstructie (de XT 800 heeft een volledige sidewall).

Het kan zijn dat dit je allemaal niets uitmaakt, maar zeggen dat ze hetzelfde zijn op de print na dat is niet waar.

vooral eens met optie B van Simon. De XT800 en de LX800 van vorig seizoen zijn ook gewoon dezelfde ski’s maar met een ander motiefje.

Matthieu op 29 okt. 2013 16:44

Dit is wat kort door de bocht denk ik. Behalve het motiefje zijn er wel wat meer verschillen, die wel degelijk wat uitmaken voor hoe de ski zich gedraagt. Zo heeft de LX 800 een schuimkern (de XT 800 een houten kern), slechts 1 laag metaal (de XT 800 heeft er 2), een kapconstructie (de XT 800 heeft een volledige sidewall).

Het kan zijn dat dit je allemaal niets uitmaakt, maar zeggen dat ze hetzelfde zijn op de print na dat is niet waar.

Cheizz op 29 okt. 2013 16:59

Volgens mij bedoeld hij dat beide ski’s ten opzichte van vorig jaar niet veel verschillen. Niet dat er geen verschil tussen de LX en XT zit!

@Cheizz theorie is leuk, maar zelf ervaren nog beter.

When life gets too complicated.... SKI

Vandaar ook mijn laatste zin, @Alex. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken (of uitproberen) of zo’n verschil je wat uitmaakt.

Waarom niet gewoon een lekkere pisteski i.p.v. die allmountainellende.

Allmountain bestaat alleen in marketingland. Te lomp om lekker op de pistes te knallen en te beperkt in de poeder.

Veel pistes liggen er beroerd bij eind van de middag, is het wel lekker als je 80mm+ onder de voeten hebt

bekijk zeker de nieuw K2 rictor 82 xti’s in 170 cm even, je lijkt me redelijk sportief en dus zouden ze wel bij je kunnen passen

Waarom niet gewoon een lekkere pisteski i.p.v. die allmountainellende.

Allmountain bestaat alleen in marketingland. Te lomp om lekker op de pistes te knallen en te beperkt in de poeder.

Gast231 op 29 okt. 2013 18:14

Omdat TS aangeeft ook regelmatig off piste te willen spelen. Meerdere ski’s is uiteraard het beste maar niet voor iedereen weggelegd. En ook niet nodig mijns inziens als je niet van plan bent om speciaal voor de poeder te gaan. Dat er een trade off is tussen zeer goed op de piste of zeer goed in het terrein ben ik met je eens, dat dit een probleem is niet per se.

Dit omdat ik van mening ben dat met de in dit topic genoemde ski’s prima op de piste te knallen is. Alleen de Rossi soul 7 en Salomon Q zijn daarin wat minder goed die doen het weer wat beter in het terrein. Zoals ik al aangaf zul je op de andere ski’s als de genoemde fischer en salomon geen slalom op winnen, maar hoeveel Nederlanders doen dat wel op speciale slalom ski’s?

Volgens mij moet je met de keuze van een ski gaan voor de ski die jou de maximale lol geeft. Als dat voor jou een paar tienden van je slalom afhalen is, moet je een atomic redster sl oid kopen. Heel veel mensen skiën veel gevarieerder en halen daarbij het maximale nooit uit zo’n ski, maar worden door die ski wel op elk foutje afgestraft.

Je kunt trouwens met elke ski in de poeder, extra oppervlak en rocker maakt het alleen heel veel makkelijker. Vraag maar aan Didier defago.

to ski or not to ski, thats no question

@badboyd22 staar je niet te veel blind op ‘breedte onder de voet’. voor hetgeen jij wilt doen kun je met 85mm prima uit de voeten.

Alex op 29 okt. 2013 16:01

Wat @Alex zegt. Er wordt in het algemeen teveel geneuzeld over een paar mm terwijl er zoveel factoren zijn die de eigenschappen van een ski bepalen. Tuurlijk is de breedte daar een van maar staar je er niet op blind.

Simon. op 29 okt. 2013 16:26

Ik probeer het niet te doen, en misschien heb je gelijk dat 85 mm prima is.
Ik denk echter wel dat het verschil tussen 76 mm en 108 mm aanzienlijk is.

Ontopic: optie A: ga lekker op vakantie en huur ski’s bij een winkel die verschillende ski’s aanbieden die jou wat lijken. Test verschillende een halve dag en koop de beste. Iedereen hier heeft

Simon. op 29 okt. 2013 16:26

Dit zou natuurlijk ideaal zijn, maar dan moet ik eerst goed weten waar ik naar ga zoeken.
Ben door middel van deze topic al wel goed opweg.
Ik betwijfel wel mijn mogelijkheden om in de vakantie goed te testen, maar mocht ik denken dat dit gaat lukking in de volgende vakantie (die niet zo ver meer weg is), dan zal ik dat zeker doen.

Optie B: Wil je meteen eigen ski’s/geld besparen: koop een salomon enduro xt 800 of een fischer motive 80 van vorig seizoen. <snip>

Simon. op 29 okt. 2013 16:26

Ik zal hier zeker eens naar kijken.

Qua lengte zit je wel goed met de 168 die je noemt maar als je echt regelmatig naast de piste wilt staan (wees eerlijk tegenover jezelf hoe vaak je dit nou echt doet) hoef je niet bang te zijn om een ski op lichaamslengte te nemen, zeker niet als er wat rocker in de tip zit.

Simon. op 29 okt. 2013 16:26

Dit is wel een handige indicatie voor lengte.
En voor het of-piste: Goed inschatten hoevaak dat is, is lastig. De laatste jaren wat minder vanwegen de blades (Niet te doen in poeder, wel veel gelachen). Maar ik weet nog van de ski-jaren dat ik op sommige smallere of kortere skies last kreeg in diepe sneeuw.

Waarom niet gewoon een lekkere pisteski i.p.v. die allmountainellende.

Allmountain bestaat alleen in marketingland. Te lomp om lekker op de pistes te knallen en te beperkt in de poeder.

Gast231 op 29 okt. 2013 18:14

Deze mening heb ik vaker gelezen.
Marketing term of niet, het is wel waar ik naar zoek. Een paar skies dat zowel on- als of-piste goed werkt.
Ik ben me er van bewust dat je nooit het beste van beide werelden in 1 paar skies krijgt, maar een ski die goed presteerd op beide lijkt me wel te bestaan.

vooral eens met optie B van Simon. De XT800 en de LX800 van vorig seizoen zijn ook gewoon dezelfde ski’s maar met een ander motiefje.

Matthieu op 29 okt. 2013 16:44

Dit is wat kort door de bocht denk ik. Behalve het motiefje zijn er wel wat meer verschillen, die wel degelijk wat uitmaken voor hoe de ski zich gedraagt. Zo heeft de LX 800 een schuimkern (de XT 800 een houten kern), slechts 1 laag metaal (de XT 800 heeft er 2), een kapconstructie (de XT 800 heeft een volledige sidewall).

Het kan zijn dat dit je allemaal niets uitmaakt, maar zeggen dat ze hetzelfde zijn op de print na dat is niet waar.

Cheizz op 29 okt. 2013 16:59

Volgens mij bedoeld hij dat beide ski’s ten opzichte van vorig jaar niet veel verschillen. Niet dat er geen verschil tussen de LX en XT zit!

daryl op 29 okt. 2013 17:12

Daryl heeft het goed begrepen: ik bedoelde idd dat beide ski’s niet verschillen t.o.v. die van vorig jaar.

Aftellen maar!

@badboyd22

Ik probeer het niet te doen, en misschien heb je gelijk dat 85 mm prima is.
Ik denk echter wel dat het verschil tussen 76 mm en 108 mm aanzienlijk is.
[/post]

Dat is idd een groter gat, maar die extra mm alleen zouden geen probleem zijn, hij is echter minder geschikt doordat zijn gehele bouw anders is, zoals erg veel rocker, en waarschijnlijk ook wat te zacht om op de piste echt hard te knallen EN de extra breedte. Deze ski is voor een heel andere doelgroep ontwikkeld, namelijk meer gemaakt voor off piste waarbij je er op de piste wel prima mee uit de voeten kan.

to ski or not to ski, thats no question

Niet om lullig te doen, maar er wordt te veel nagedacht en gefilosofeerd. De enige manier om ergens achter te komen is uitproberen. De methode die ik altijd toepas is goedkoop een 2e hands setje scoren en trial and error. Bevalt het niet, doorverkopen. Als dat niet je ding is moet je huren of testen tijdens events indoor of tijdens events in de Alpen.

When life gets too complicated.... SKI

Yep … Try and buy! Voor mij werken de Blizzard Bonafides als beste. Top op de piste en lekker in de pow. Nu doe ik dat laatste minder. Op de piste lekker strak, grote bochten, snelheid en stabiel. Knallen door de slush en met 98 mm onder het voetje … No. problemo. Marketingverzinsel of niet … Ze passen gewoon bij mijn manier van skiën en daar gaat het om dacht ik.

Denk vooral aan lichaamslengte en radius onder de 20 meter. De genoemde 85 of zelfs 90 onder de voet is mooi voor jouw doel.
Kijk eens naar de K2 Iron Maiden, super veelzijdig

Plaats een reactie