Hulp bij aanschaf skies nodig (All Mountain)

Iets minder breed (80mm) dan bovengenoemde modellen, maar misschien ook een optie: K2 AMP Rictor. Model van vorig jaar wordt nu bij conrad aangeboden voor 390 euro, inclusief binding.

https://www.wintersport.nl/skitest/ski/6

When life gets too complicated.... SKI

Niet om lullig te doen, maar er wordt te veel nagedacht en gefilosofeerd. De enige manier om ergens achter te komen is uitproberen. De methode die ik altijd toepas is goedkoop een 2e hands setje scoren en trial and error. Bevalt het niet, doorverkopen. Als dat niet je ding is moet je huren of testen tijdens events indoor of tijdens events in de Alpen.

Alex op 29 okt. 2013 20:47

Dit filosoferen leert mij wel veel over hoe je nadenkt over een goede set skies. Dit gaat toch wel helpen bij het uiteindelijk kiezen.
Zoals ik zei, mocht ik de kans zien aanstaande vakantie te testen, zal ik dat doen. Maar ik weet niet of ik die kans ga hebben.
En als ik die kans heb, dan wil ik wel graag voorbereid zijn, en weten welke skies ik ga testen. Elke ski in de winkel proberen gaat wat langer duren dan mijn vakantie.

Iets minder breed (80mm) dan bovengenoemde modellen, maar misschien ook een optie: K2 AMP Rictor. Model van vorig jaar wordt nu bij conrad aangeboden voor 390 euro, inclusief binding.

https://www.wintersport.nl/skitest/ski/6

Yannick95 op 30 okt. 2013 09:13

Ziet er leuk uit.
In het filmpje op deze site wordt gemeld dat hij wat klapperd op hoge snelheid.
Wel een leuk prijsje bij conrad.

Als je nog meer functioneel wil filosoferen (om het lijstje mogelijk ski’s terug te brengen van 100 naar - zeg - 4 die je wil testen), dan is dit misschien nog interessant om te bekijken: https://www.wintersport.nl/forum/topic/125024

Dit filosoferen leert mij wel veel over hoe je nadenkt over een goede set skies.

Ik denk dat je het alleen maar lastiger voor jezelf maakt. Sterker nog, dat gebeurt al. Je wordt nu zo overspoelt met informatie dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Alleen al het feit dat je je bezig houdt met een paar mm meer of minder onder de voet zegt mij al voldoende

Zoals ik zei, mocht ik de kans zien aanstaande vakantie te testen, zal ik dat doen. Maar ik weet niet of ik die kans ga hebben.

Waarom zou je de mogelijkheid niet hebben? Die keuze bepaal je toch zelf!

Elke ski in de winkel proberen gaat wat langer duren dan mijn vakantie.

Ik zou mezelf beperken tot 3 a 4 paar ski’s waarbij je de focus moet leggen op de eigenschappen die jij zoekt in een ski en niet op het merk.

En ik riep al eerder @Yannick95 bied hier een prachtig setje ski’s aan waar je heel veel plezier aan kunt beleven voor relatief weinig geld.

When life gets too complicated.... SKI

Haha, thanks @Alex voor de reclame. Als ik heel eerlijk ben denk ik alleen dat de topic starter een iets stijvere ski zoekt, die van mij hebben wel heel veel flex/speelsheid.

Bovenstaande was uiteraard mijn post, vergeten in te loggen. :)

Tjah, en achteraf gezien is die centermount ook misschien niet helemaal praktisch :-)

When life gets too complicated.... SKI

Ik zou mezelf beperken tot 3 a 4 paar ski’s waarbij je de focus moet leggen op de eigenschappen die jij zoekt in een ski en niet op het merk.

Alex op 30 okt. 2013 11:47

Om dit te bewerkstelligen moet je wel je wensen (als je die al weet te verwoorden) kunnen vertalen naar eigenschappen van ski’s. En daarvoor is dit forum heel geschikt denk ik, net zoals de kennis en ervaringen van mensen die hier reageren.

Dat betekent dus eerst filosoferen en daarna een handvol ski’s uitproberen en een model kiezen. Andersom (de trial-and-error-methode) wil zeggen heel veel verschillende soorten en typen ski’s proberen en daaruit de eigenschappen (en modellen) destilleren die je fijn vindt. En dat is lastiger om te doen, tenzij je het geluk hebt in een paar dagen heel veel uiteenlopende typen ski’s te testen. Want als je die mogelijkheid niet hebt, ben je toch afhankelijk van het aanbod van een verhuur- of ski-shop.

In beide gevallen geldt dat je wel enige kennis moet hebben van de eigenschappen van ski’s en hun invloed op de gedragingen in verschillende omstandigheden. En dan kom je dus weer terug op mijn eerste zin van deze post.

@rogier, @martijn Ik denk, gezien de veelvoud aan topics als deze en andere veel voorkomende vragen. Dat een hoekje op de site waar iemand een start kan maken met zijn beeldvorming een mooie toevoeging zou zijn. Bijvoorbeeld door dit onderwerp in de wiki verder uit te breiden. Bijvoorbeeld met de filmpjes waar cheizz naar linkt ed. Ook Lisa haar post met alle ins en outs van het worden van skileraar zou in een dergelijk hoekje opgenomen kunnen worden. Deze moet dan wel wat gemakkelijker vindbaar zijn.

In veel van deze topics (niet per se dit topic badboyd22) worden te abstracte vragen gesteld waardoor het moeilijk is om echt te helpen. Aan de andere kant zijn er de vaak simpele vragen die al 10 keer beantwoord zijn. Ik denk ook dat mensen met veel kennis daardoor afhaken met het beantwoorden van deze topics. De sterke hint om eerst zelf te zoeken die wordt gegeven bij het openen van een nieuw topic helpt niet genoeg denk ik.

to ski or not to ski, thats no question

Heel goed initiatief, @Simon.!

Er zijn vast mensen genoeg in deze community die een bijdrage willen en kunnen leveren aan een dergelijke wiki. Nu bestaan die wiki’s natuurlijk al, maar ik vraag me af of ze goed genoeg vindbaar zijn via de link onderaan de pagina. Als er naast ‘skigebieden’, ‘sneeuwhoogte +’, ‘gear’, ‘forum’ en ‘weblog’ ook nog een knop ‘wiki’ kan worden gecreëerd, zou dat denk ik helpen. En de wiki’s op zich kunnen volgens mij nog uitgebreider.

Inspriratie voor eigenschappen van ski’s zou bijvoorbeeld deze webpagina kunnen zijn, die voor mij heel verhelderend werkt: http://www.snowandrock.com/ski-technology/content/fcp-conten…

De kans dat ‘wiki’ in het hoofdmenu gaat komen is denk ik heel klein. Maar wat jullie wel kunnen doen, en goed zou kunnen helpen, is eerst al deze info verzamelen. Maak bijvoorbeeld een google doc of ander soort openbaar beschikbaar document aan met links naar informatie voor mensen die op zoek zijn.

Als er eenmaal een basis is waar anderen aan mee kunnen werken groeit er vast vanzelf iets moois uit. In topics met dit soort vragen kan dan naar deze pagina of document gelinkt worden als mensen het zelf nog niet gevonden hebben. En we kunnen natuurlijk deze info ook in een ‘sticky’ bovenaan het materiaal subforum hangen.

Lijkt mij een eenvoudige manier om snel de bij iedereen bekende informatie te delen.

MAND!

Dat is ook een goed plan. Momenteel kan ik daar echter geen tijd in steken wegens chronisch tijdgebrek tot ik afgestudeerd ben. Ik spendeer al veel te veel tijd op wintersport sites :p

to ski or not to ski, thats no question

Denk vooral aan lichaamslengte en radius onder de 20 meter. De genoemde 85 of zelfs 90 onder de voet is mooi voor jouw doel.
Kijk eens naar de K2 Iron Maiden, super veelzijdig

SPAM op 29 okt. 2013 23:31

Radius van 20m(of iets kleiner) vind ik nou niet bepaald een pisteski. (FIS raceski’s uitgezonderd).

Ik vind 15m al erg ruim. Lekker knallen met een slalomcarver(11-13m) is meer mijn ding.

Denk vooral aan lichaamslengte en radius onder de 20 meter. De genoemde 85 of zelfs 90 onder de voet is mooi voor jouw doel.

Kijk eens naar de K2 Iron Maiden, super veelzijdig

SPAM op 29 okt. 2013 23:31

Radius van 20m(of iets kleiner) vind ik nou niet bepaald een pisteski. (FIS raceski’s uitgezonderd).

Ik vind 15m al erg ruim. Lekker knallen met een slalomcarver(11-13m) is meer mijn ding.

RR op 30 okt. 2013 17:41

Laat ik nou toch denken dat de topic starter op zoek was naar all mountain ski’s ipv palenrammers

Radius van 20m(of iets kleiner) vind ik nou niet bepaald een pisteski. (FIS raceski’s uitgezonderd).

Ik vind 15m al erg ruim. Lekker knallen met een slalomcarver(11-13m) is meer mijn ding.

RR op 30 okt. 2013 17:41

Zou ik hieruit kunnen afleiden dat een ski die ik zoek, hier dus ergens tussen zal liggen (15m)?
Gezien ik geen slalomcarver wil (11-13m) en geen off-piste ski (20m).

Of is dit enkel persoonlijk voorkeur en zijn er ook prima piste skies met een radius van ~20m?

Iedereen heeft hier goede intenties, maar het maakt het er voor de TS niet makkelijker op.

When life gets too complicated.... SKI

Fischer progressor 700 of eventueel de 800 of de overjarige 8+. Erg fijne all mountain ski’s !

Zou ik hieruit kunnen afleiden dat een ski die ik zoek, hier dus ergens tussen zal liggen (15m)?
Gezien ik geen slalomcarver wil (11-13m) en geen off-piste ski (20m).

Of is dit enkel persoonlijk voorkeur en zijn er ook prima piste skies met een radius van ~20m?

badboyd22 op 30 okt. 2013 18:12

Er zijn all-mountain ski’s met een radius van 15 meter (genoemde Rossignol Soul 7, Rossignol Experience 88, Head Rev 80 Pro), maar ook een ski met een sidecut-radius van 25 meter (all-mountain, piste, wat je maar kan vinden) kan je veel kleinere bochten laten carven, als je hem maar ver genoeg op zijn kant zet en ver genoeg buigt (hoe kan Ted Ligety anders bochten van maximaal 25 meter carven - zo ver staan bij een GS de poortejs uit elkaar - op ski’s met een sidecut-radius van 35 meter?). Dus dat zegt niet zo veel.

Wat je wel in zijn algemeenheid kan zeggen is dat een ski met een kleinere sidecut-radius makkelijker kleine bochten snijdt dan een ski met een grotere sidecut-radius. Beperking van een ski met een kleine sidecut-radius is echter wel dat je er geen bochten mee kan carven die groter zijn dan die sidecut-radius. Lange bochten zullen dan dus altijd (deels) geslipt zijn. Niet dat dat erg is, by the way…

Maar dit is de theorie in elk geval. Lees hierover ook de pagina die ik al eerder aanhaalde: http://www.snowandrock.com/ski-technology/content/fcp-conten…

Maar dit is de theorie in elk geval. Lees hierover ook de pagina die ik al eerder aanhaalde: http://www.snowandrock.com/ski-technology/content/fcp-conten…

Cheizz op 30 okt. 2013 18:39

Toffe link.
Ga ik eens op mn gemak doorlezen.

@Cheizz Goed bedoelde reactie, maar dit soort inhoudelijke info gaat voor sommigen veel te diep. De TS is op zoek naar een allmountain lat en volgens mij kun je al aardig op weg worden geholpen met de selectietool op deze site.

Verder zijn veel reacties gestoeld op persoonlijke ervaring, wat niet perse van toepassing hoeft te zijn op de vragende partij.

Vraag aan @badboyd22 : Waar heb je tot nu toe op geskied en welke latten vond je fijn?

Met het antwoord kun je jezelf ook verder op weg helpen.

When life gets too complicated.... SKI

Radius van 20m(of iets kleiner) vind ik nou niet bepaald een pisteski. (FIS raceski’s uitgezonderd).

Ik vind 15m al erg ruim. Lekker knallen met een slalomcarver(11-13m) is meer mijn ding.

RR op 30 okt. 2013 17:41

Zou ik hieruit kunnen afleiden dat een ski die ik zoek, hier dus ergens tussen zal liggen (15m)?
Gezien ik geen slalomcarver wil (11-13m) en geen off-piste ski (20m).

Of is dit enkel persoonlijk voorkeur en zijn er ook prima piste skies met een radius van ~20m?

badboyd22 op 30 okt. 2013 18:12

Hmm zo simpel ligt het niet. Off piste ski’s hebben vaak een radius tussen de 20 en soms wel 45 meter. Standaard piste latten ergens tussen de 15 en 20 en palenrammers 11 tot 14.

All mountain zoals de naam al zegt moet van alles iets bieden. Dus zeker geen radius onder de 15 en ook niet snel boven de 20. Vandaar in mijn eerste post de tip van 20 of iets minder.

Een van de meest populaire ski’s ooit de Atomic 9.18 had je raadt het al een radius van 18 en het grote publiek wist dat te waarderen. Dus denk niet bij een radius van 18 a 20 dat dit extreem is. Dan zou je onbedoeld een paar hele fijne latjes buiten je selectie laten.

Aaah, de Atomic 9.18. Mijn eerste latjes. Nostalgie :-)

When life gets too complicated.... SKI

Vraag aan @badboyd22 : Waar heb je tot nu toe op geskied en welke latten vond je fijn?

Alex op 30 okt. 2013 19:25

Dit zou ik niet goed kunnen beantwoorden. Hoewel ik wel een mening heb over de skies die ik heb geprobeerd, zou ik maar van 1 paar skies na kunnen gaan wat het was.

Mijn ervaring is dat huurskies (top/gold klasse, zoals reisbureaus dat aangeven) vaak niet goed genoeg buiten de piste presteren, of een beetje klapperen bij mijn top-snelheid.

Ik heb een paar carvers van de vader van een vriend geprobeerd ooit. Erg mooie dingen, maar met ~180 cm te lang voor mij. Wel erg stabiel op hoge snelheid, en maakte prima bochten. Buiten de piste durf ik niet geprobeerd.

Even uit m’n hoofd is de laatste ski die ik probeerde, een ski van ~170 cm, niet al te stijf, maar wel genoeg voor mijn snelheid.
Zou alleen niet meer weten wat voor een ski dat was.

What @SPAM says. Mooi latje voor weinig.

When life gets too complicated.... SKI

Na 2 weken afgelopen jaar getest te hebben met jouw zelfde eisen kwam ik ook uit op de Salomon XT850, en mijn wijze raad, stop met zoeken.

Via Google.FR (ik dacht, het zijn tenslotte franse glijers) bij Ekosport.fr uitgekomen: waar ik in nederland plus opsturen enkel de ski’s en binding kreeg, werd ik daar voor haast hetzelfde geld beloond met die ski’s, bindingen, stokken (K2’s) en een Salomon skitas!
Inclusief opsturen en binnen een week binnen!

het is hier al wel gezegd, maar herhaling helpt; koop de XT’s op lichaamslengte. door de rocker gaat er nog enkele cm’s af tov een klassieke lat. die 1m90 met 164cm latten is echt te klein voor de poeder . Op de piste zal dat wel korte bochtjes opleveren…

het is hier al wel gezegd, maar herhaling helpt; koop de XT’s op lichaamslengte. door de rocker gaat er nog enkele cm’s af tov een klassieke lat. die 1m90 met 164cm latten is echt te klein voor de poeder . Op de piste zal dat wel korte bochtjes opleveren…

Gast877 op 31 okt. 2013 15:48

.?? Topicstarter is 176 cm of mis ik nu iets?

Ik wil jullie graag bedanken voor alle tips en aanraders. Ik heb nu wel het idee dat ik de juiste manier weet om goede skies te vinden.

Ik zou graag nog wat willen vragen over de aanschaf, en dat is: Waar?
Ik zag een aantal winkels voorbij komen in dit topic (Ekosport, sport conrad), maar deze winkels hebben lang niet alle genoemde skies.
Zou ik online kunnen bestellen, of kan ik hiervoor beter naar een winkel (Duijvestein, Intersport, Skihut) gaan?

Plaats een reactie