Elan ski's

misschien een idee om de bestaande wikipagina uit te breiden?
https://www.wintersport.nl/wiki

Aftellen maar!

Ik denk dat je conclusie juist is. Helaas zal je de keuze voor de ski én voor de lengte toch zelf moeten maken.
De ene persoon hecht meer waarde aan de wendbaarheid van de ski, de andere houdt van stabiliteit op snel heid.
Het ligt ook aan hoe ver je gevorderd bent qua techniek en of je een rustige of agressievere skiër bent.
Dat zijn uiteindelijk de dingen die je het best zelf kunt beoordelen.

Zelf had ik ski’s die 8 cm onder mijn lengte waren. Dat waren de kortste ski’s die er destijds te krijgen waren. Ik ben namelijk nogal klein.Deze ski’s hadden nog geen rocker. Ik kon daar prima op skiën met de techniek die ik toen had. Nu na 4 jaar vind ik ze niet lekker meer skiën. Mijn techniek is inmiddels wat verbeterd en ik heb het gevoel dat ze niet meer vooruit te branden zijn.
Een paar weken geleden ben ik bij Norbert Maier geweest en heb daar mijn nieuwe ski’s gekocht. Deze hebben wel rocker en hij adviseerde ze voor mij op lichaamslengte.Dit deed hij naar aanleiding van mijn verhaal. Ik twijfelde aan die lichaamslengte maar heb toch zijn advies maar opgevolgd. Ik heb er nu een paar keer op geskied in Snowworld Zoetermeer en ik moet zeggen dat ze lekker skiën en zeker geen 6 cm langer aanvoelen als mijn oude ski’s.
De wendbaaheid is prima, beter dan die van miijn oude ski’s maar dat ligt niet alleen aan de rocker maar ook aan de andere constructie onder de binding en aan het materiaal dat gebruikt is, denk ik.
De stabiliteit is ook goed op snelheid(lengte) en ze gaan ook gemakkelijk door oneffenheden en versporing heen(rocker).

Het gaat niet enkel om lengte en gewicht maar ook kracht en manier van skiën .
Aanvallend skiën , en daarmee bedoel ik niet roekeloos of puur
Het is een combinatie van zoveel factoren , dat je altijd kan zeggen , had ik nu maar …

Voilà. Ik ben ervan overtuigd dat je dit soort overwegingen (in dit geval wendbaarheid vs. stabiliteit op snelheid) goed kan opschrijven voor de verschillende aspecten van een ski die daar invloed op hebben. Of beter: de verschillende aspecten/eigenschappen van een ski uitleggen en welk effect dat heeft op het skigedrag van de ski, waarna je vervolgens met die kennis zelf afwegingen kan maken.

Voor een stabiele ski kan je bijvoorbeeld kiezen voor een knetterstijve lat iets onder lichaamslengte (die wel de stabiliteit en kantengrip geeft, maar aan de andere kant ook niet zo vergevingsgezind is op een ondergrond met wat oneffenheden), of je kan kiezen voor een iets minder stijve lat die iets langer is. De lengte heeft dan misschien nadelige gevolgen voor de wendbaarheid zou je denken, maar als je een skiër bent met finesse en een goede techniek die de lat goed op de kant zet, zorgt de soepelere flex voor de kleinere bocht die je ermee kan skiën.

Zo komt een krachtskiër eerder uit op optie 1 als hij/zij een ski wil die stabiel is op snelheid; een finesseskiër komt met dezelfde globale wens uit op een heel andere ski. (Dit is een heel platgeslagen zwart-wit voorbeeld, om uit te leggen wat ik bedoel.)

Als je kan uitleggen per eigenschap van een ski wat dat betekent voor het gedrag in de sneeuw (ook afhankelijk van het soort skiër dus), kan je mensen volgens mij goed helpen om zelf afwegingen te maken. Zolang je weet wat je wil in een ski…

Dat neemt natuurlijk niet weg dat zelf op verschillende soorten ski’s skiën de enige mogelijkheid is om erachter te komen wat je wenst of mist en natuurlijk om te bevestigen dat wat je op papier had beredeneerd zich ook vertaalt in de praktijk.

Ik werp me wel op om een eerste opzet van zo’n document te maken. Wie mag ik vragen ernaar te kijken als de eerste versie af is om het te controleren op correctheid, duidelijkheid, volledigheid, opbouw, enzovoorts?

Plaats een reactie