Zelf waxen of laten waxen

Wat is nu uiteindelijk het beste? je board zelf waxen of het laten doen in de shop? Ik ben zwaar aan het overwegen om een wax setje samen te stellen om dit vanaf dit jaar zelf te doen. Ik heb hier al enkele topics over gelezen maar er is geen duidelijke conclusie. Graag jullie mening!

Hier zou ik ook wel graag meer over willen weten.
Ik heb vaak de indruk dat (vooral de Nederlandse doorsnee) winkel de base over een borsteltje haalt en that’s it, investeren in een eigen set kan dus wellicht geen kwaad :)

het beste is gewoon een degelijke waxbeurt. Dit is ofwel zelf (na wat oefening) ofwel een winkel (indien ze een degelijk hotwax doen en het niet over een borstel laten gaan)

Voor het slijpen hebben winkels (in mijn ogen) dan wel degelijke apparatuur staan

Slijpen zou ik nu zelf ook niet echt aan beginnen. Maar als ik de instructiefilmpjes van het waxen bekijk lijkt dit mij zeker te doen. Ik heb ook al vaker gezien dat ze in winkels het board inderdaad gewoon even op het machine zetten. Vandaar de twijfel…

In andere topics heb ik de link naar dit setje gevonden: http://www.ebay.nl/itm/Toko-T8-Set-Wachsbugeleisen-Skiwachs-… . Is dit voldoende voor de gevorderde boarder?

@herrbiermeiser en anderen. Waxen en Slijpen is iets wat ik doorgaans zelf doe (slijpen is niet zo veel werk, maar je moet je er wel voorzichtig mee zijn want je kunt er veel mee stuk maken).

Het setje wat je daar hebt staan is een standaard, maar goed all-in-one wax en slijpsetje. Het waxen zelf is niet moeilijk, maar vergt even wat tijd. In totaal kost het me ongeveer een uurtje. Ik doe het daarom vaak 1x voor vertrek van een week en 1x tijdens de week.
@Rogier heeft hier een goed filmpje van gemaakt:
https://www.wintersport.nl/wiki/snowboard-waxen

Voor skis heeft @Geertje dan weer een leuk fimpje gemaakt:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2287/Hoe-waxen%3F…

Belangrijk is dat je moet begrijpen dat het de eerste keer misschien niet helemaal lekker gaat, maar dat je dit gaanderweg onder de knie begint te krijgen. Zelf heb ik ook zo’n setje aangeschaft en zal mijn board (ook niet voor kleine reparaties) niet graag meer naar de shop brengen om te laten waxen. Ik doe dit liever zelf, omdat ik merk dat de wax er langer op blijft, het beter glijd en ik daardoor blijer ben met het resultaat.

Mocht je zelf kleine reparaties willen gaan uitvoeren (als je een steen hebt meegepakt bijvoorbeeld), dan kun je een deel van setje in je rugtas meenemen, zodat je het op de piste kunt doen.Het enige wat je nog nodig hebt is een P-tex stick.

Vwb het slijpen: dit kost weinig tijd, maar kan veel van je plezier weg nemen als je het niet goed doet. Bedenk daarom goed of je dit zelf wilt doen, of bij een shop (ook zij kunnen het natuurlijk niet goed doen). Op het setje die je wilt gaan kopen staan de graden aangegeven waarop het setje slijpt. Check bij de specs van je board in welke hoek de kanten geslepen waren toen je hem kocht.

Ook hier hebben ze op wintersporters.nl een handige werkwijze gemaakt:
https://www.wintersport.nl/wiki/snowboard-slijpen

If you snooze, you loose!

@jeff: Alvast bedankt voor de uitleg. ik denk dat ik dan toch ga gaan voor het zelf waxen van mijn board. En ik ga pas over een paar maanden boarden :( dus heb ik thuis genoeg tijd om dit een paar keer te oefenen. ik veronderstel dat je je board niet kan overwaxen als je telkens de wax met een koperborstel verwijderd…? Ik begin nu de zoektocht naar een goede wax set. Iemand een aanrader?
Ik heb ook gezien dat je je wax moet kiezen afhankelijk van de temperatuur van de sneeuw??? Hoe kom ik hier achter? ik ga de eerste week van de paasvakantie boarden in solden…

@jeff: Ik veronderstel dat je je board niet kan overwaxen als je telkens de wax met een koperborstel verwijderd…?

herrbiermeister op 21 nov. 2013 12:47

Euh, Say What?!?!?! Doe dit alsjeblieft nooit, maar dan ook nooit! Tenzij je een nieuwe plank wilt kopen natuurlijk. Je kunt twee dingen doen:

  1. Breng een nieuwe laag wax aan op de al bestaande laag (die je natuurlijk wel goed met je krabber hebt weggehaald). Doordat je nieuwe wax met het strijkijzer aanbrengt wordt ook de oude wax weer vloeibaar.
  2. Wachten totdat je een dag of wat geboard hebt en volgens de reguliere weg niewe wax aanbrengen. (ik zou zelf voor deze optie kiezen).

Vwb het type wax: Ja het kan heel erg van invloed zijn op de prestaties van je board. Het meest veilige is echter om gewoon voor de algemene wax te gaan. Dit type voldoet goed onder alle omstandigheden. De prestaties zijn misschien iets minder dan bij omstandigheid specificieke wax, maar je hoeft dan ook niet elke dag een nieuwe laag wax er op te smeren.

If you snooze, you loose!

zelf waxen is veel beter, blijft er langer op!

Oef, bedankt voor je reactie @jeff ! kzal het best eens proberen op men vorig board…
Nog een vraagje: wat heb ik allemaal nodig?

Een wax ijzer
De wax zelf
Een koperborstel
Een schraper

Er zijn ski services die het slijpen en waxen handmatig doen. Op het internet zijn ze te vinden.

smeltskiservice.nl

Oef, bedankt voor je reactie @jeff ! kzal het best eens proberen op men vorig board…
Nog een vraagje: wat heb ik allemaal nodig?

Een wax ijzer
De wax zelf
Een koperborstel
Een schraper

herrbiermeister op 21 nov. 2013 13:31

Waarom blijf je met die koperborstel komen?

Vergeet dat ding nou a.u.b. die heb je helemaal nergens voor nodig bij het snowboarden. Vwb. het waxen heb je voldoende aan de andere drie dingen.
Dat setje wat je liet zien bevat alles wat nodig hebt (alhoewel ik zelf de voorkeur geef aan een hard plastic schraper ipv een metalen schraper).

Vwb. het repareren van je belag bij kleine happen heb je een aansteker en P-tex nodig. De schraper heb je al. Laat grote gaten, of gaten tot in de kern van je board a.u.b. altijd door een specialist/shop behandelen!

Mocht je ook je eigen kanten willen gaan slijpen (kan met dat setje wat je wilt gaan kopen, dan heb je alleen nog een vijl nodig om eventuele bramen weg te kunnen vijlen.

If you snooze, you loose!

vind het altijd toch wel fijn als Daka (of vergelijkbaar het doet). Goed resultaat en kost niet veel

Ik doe al jaren aan zelf waxen & slijpen. De ijzers slijten minder snel en de wax blijft beter zitten. Voor het waxen zijn er eigenlijk drie merken dat echt goed zijn. Dit zijn Holmenkol, Toko en Swix. Als je voor het eerst gaat waxen van je nieuwe set ski’s, board leg dan een goede basis laag aan (zelf doe ik zo’n 10-15 lagen) met -4 -10 base wax. Ik gebruik nooit fluor wax aangezien dat je ski,board uitdroogt als er niet genoeg basis wax op ligt. Fluor wax is dan ook voor een betere water afgiften. Mijn wax en slijp procedure is als volgt (ik ski voor boarders is dit bijna het zelfde):

Slijpen:

  1. Leg de skies op zijn kop (zwart naar boven)
  2. Slijp de ijzers (dat wat nu boven ligt) op een 0,5 graad met het apparaatje Edge Trick. Het is beter om dit te doen met een vijl dat op 0,5 graad ingesteld kan worden maar die heb ik niet dus gebruik ik mijn edge trick (dit doe ik omdat de steentjes etc dan makkelijker onder je ski vandaan springen omdat je ijzer ze niet tegen houd).
  3. Leg de skies op de zijkant en markeer bepaalde delen van het ijzer met een marker (dan weet je namelijk zeker tijdens het slijpen dat je op de gewenste hoek zit).
    4.0 eventueel kan je nog het plastic, titanium van je ski weg halen dmv een klein mesje (CarveEdge HardMetalFile). Dit zijn ook standaard systemen en dan krijg je geen plastic, titanium in je vijl waardoor die langer goed blijft. Zelf heb ik dit systeem nog niet maar staat wel op de planning om aan te schaffen.
  4. Slijp je ski van voor naar achter in lange halen op 88 of 89 graden. Je weet dat je goed zit als je stift puntjes overal weg zijn.
  5. Ga met de Edge Trick nogmaals langs de geslepen ijzers om de braampjes te verwijderen. Dit kan je controleren door keukenpapier op te vouwen en er langs te bewegen. Als de braampjes weg zijn blijft het papier heel maar de kanten zijn nog wel scherp.

Stel nu dat tijdens het skien de ski te agressief is dan kan je de ijzers nog afbotten met een rubberblokje. Als je dit dan 10-15 cm vanaf de punt naar achter doet zal je al verbeteringen merken omdat de ski dan pas 10-15 cm later gaat snijden in de sneeuw. Ook is het mogelijk om de achterkant af te botten zodat je meer gaat slippen.

Waxen:

  1. Druppel de wax op de aangegeven temperatuur op je ski en strijk deze in totdat het lekker egaal is.
  2. Schraap de nog lauwe wax er af. (dit doe ik om het vuil van de vorige keren er uit te trekken je kan ook een base cleaner gebruiken).
  3. Doe handeling 1 nog een keer en wacht 10-15 minuten op kamertemperatuur om de wax goed in te laten trekken. Als je nieuwe skis hebt kan je gelijk door waxen zonder eerst te schrapen voor een 2de keer.
  4. Schraap je overige wax er af via een schraper. Zelf gebruik ik een plastic schraper omdat ik mij zelf niet helemaal vertrouw met een ijzeren. (Uiteraard van voor naar achteren).
  5. Borstel de ski van voor naar achter met een koper borstel om de laatste wax er uit te halen dat niet ingetrokken is. (zet niet te veel kracht op de bostel).
  6. Herhaal stap 1,4&5 voor het aantal wax lagen dat je wilt doen.
  7. bij de laatste wax laag gebruik ik niet meer stap 5 omdat ik geen nylonborstel heb om mijn ski helemaal dicht te vegen.
  8. Haal de wax van je ijzers af met de schraper (zelf plak ik van te voren al een tapje op de zijkant van de ijzers zodat er geen wax in mijn bindingen komen want ik ben lui).

Als je een paardenhaar, nylon en koper bostel hebt dan is dat ideaal. Na iedere wax laag haal je de wax weg met een schraper vervolgens nog even met een koperborstel. Daarna ga je er over met de paardenhaarborstel om het laatste losliggende vuil,wax er af te halen. Dan weer waxen totdat je bij je laatste laag bent. Bij de laatste laag gebruik je vervolgens de koper, paardenhaar en nylonborstel.

Bij het waxen en slijpen geld dat het altijd van voor naar achter moet. Ik heb zelf het slijpen en waxen geleerd tijdens een cursus van Holmenkol en die doen het op deze manier voor het olympisch team. Dus ik neem aan dat ze het wel weten :P.

Als er beschadigingen op je base gekomen zijn en deze zijn niet te erg zijn gewoon vol gieten met wax als je namelijk een p-tex stick er instopt is de structuur op dat plekje uit je ski.

Na een weekje skiën nog even een laag er op leggen. Zelf trek ik ook eerst het vuil uit mijn ski maar dat is maar net hoeveel zin je er nog in hebt. Laat deze wax dan zitten maar haal de wax aan de rand van de ijzers wel weg zodat de base kan blijven ademen en het dus niet gaat rotten van binnen.

Als er op je ski grijzige plekken zijn dan bekend dit dat er te weinig wax aanwezig is. Hier moet je dus goed waxen!

Hopelijk heb je er wat aan in het onderstaande linkje kan je nog wat producten vinden.
http://www.holmenkol.com/produkte/snow/alpin/race?id=220&amp…

Groet,

Thijs

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Ik ben zwaar aan het overwegen om een wax setje samen te stellen om dit vanaf dit jaar zelf te doen.

herrbiermeister op 21 nov. 2013 11:22

Zoals je al aangeeft wil je zelf gaan waxen.
De wax/slijpset die je via ebay hebt kunnen vinden zou ik je afraden.

Er zit namelijk een stalen schraper bij (gebruik eentje van plastic, dit ivm krassen in je belag)
en er zit een tool bij waarmee jeje kanten kunt slijpen (aangezien je alleen wilt gaan waxen lijkt mij deze tool enigzins overbodig…)

Wat zijn de basisbenodigdheden:
–>Waxijzer
–>Wax
–>plastic/plexiglas schraper --> voor snowboards zijn extra brede schrapers in de handel!! deze zijn handig in gebruik.
–>synthetische borstel
–>skistopperhouders of elastieken om je skistopper vast te zetten. (heb je alleen nodig als je ski’s gaat waxen…)

Hoe gaat waxen in z’n werk:
1–> reinig je belag (kun je op meerdere manieren doen)
2–> aanbrengen van de wax (zet je waxijzer niet te warm!!!)
3–> verdelen van de wax over het belag (je waxijzer NIET stilhouden!!!)
4–> aangebrachte wax laten opdrogen/afkoelen
(meningen over droogtijd verschillen, mijn tip: leg direct na het waxen je vinger op het pas gewaxte belag, je zult zien dat je vingerafdruk achterblijft, herhaal dit later nog een paar keer, zodra je vingerafdruk niet achterblijft is de wax goed goed afgekoeld)
5–> afschrapen
6–> uitborstelen met nylonborstel in de glijrichting.

Als je teveel wax op het belag van je board/ski’s laat zitten is dit geen probleem, dit ski je er zo af.

voor meer tips kun je vanzelfsprekend videos over waxen en slijpen bekijken op internet.
Ook zijn meerdere skishops en ski services die je graag informatie geven over het hoe te waxen van je board/ski.

1(meervoud: wintersporten) sport die alleen 's winters beoefend wordt, bv. schaatsen, skiën, sleeën.

Nu begint het ingewikkeld te worden. De ene zegt doe het zo , de andere …
Mijn board in nog nieuw dus er zit geen of een slechte wax laag op.
Als ik goed begrijp wat Thijs zegt moet ik meerdere lagen wax op men board aanbrengen waar Jeff op gezegd heeft dat ik zeker niet mocht "overwaxen"
@jeff : in de link met de filmpjes die je hebt gepost gebruiken ze volgens mij ook een koperborstel…

Nu begint het ingewikkeld te worden. De ene zegt doe het zo , de andere …
Mijn board in nog nieuw dus er zit geen of een slechte wax laag op.
Als ik goed begrijp wat Thijs zegt moet ik meerdere lagen wax op men board aanbrengen waar Jeff op gezegd heeft dat ik zeker niet mocht "overwaxen"

@jeff : in de link met de filmpjes die je hebt gepost gebruiken ze volgens mij ook een koperborstel…

herrbiermeister op 21 nov. 2013 15:07

Ik heb me juist laten vertellen dat er af-fabriek al een goede waxlaag op zit en dat het dus niet nodig is om zelf nog te waxen (voor deze eerste week).

En dat overwaxen geen probleem is omdat je het teveel aan wax vanzelf er af gaat bij het skien/boarden. Het schijnt zelfs mogelijk te zijn om alleen te waxen en niet te schrapen, omdat de sneeuw het schraapwerk voor je doet (uiteraard glij je dan in het begin minder goed).

Weet iemand of zowel het eerste als het tweede klopt?

Can't wait for the snow!

Het tweede klopt zeker over waxen kan niet. Dat van de wax laag uit de fabriek is per merk afhankelijk.

Groet,

Thijs

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Edit. Holemenkol doet 200 basislagen wax. Dan nog 50 fluor lagen daarna nog speciale race poeder wax. Dus zo snel zal je niet overwaxen ;)

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Mijn board : Forum destroyer PM had in mijn ogen toch niet zoeen goede fabriekswax…
Maar ik ben er ondertussen uit. Ik ga me een wax ijzer, koper- synthetische en paardenhaar borstel en schraper aanschaffen. Dit is in mijn ogen alles wat ik nodig heb. Buiten de wax zelf natuurlijk. Iemand ervaring met deze wax? ServiceWax Universeel Eén kilo Universele Servicewax voor temperaturen van -20°C tot +20°C. ( zijn van die rode staven )

Het tweede klopt zeker over waxen kan niet. Dat van de wax laag uit de fabriek is per merk afhankelijk.

Groet,

Thijs

Thijs9 op 21 nov. 2013 16:15

Ervaring met Lib Tech?

Can't wait for the snow!

Nee. Ik heb er geen ervaring met Lib Tech maar ga er maar van uit dat ieder merk er geen 4-5 lagen op zetten.

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Nee. Ik heb er geen ervaring met Lib Tech maar ga er maar van uit dat ieder merk er geen 4-5 lagen op zetten.

Thijs9 op 21 nov. 2013 20:33

OK thanks

Can't wait for the snow!

even voor mijn beeldvorming,

reinigen met een borstel of een waxlaag,

voor zover duidelijk

daarna wax opbrengen, strijken, drogen en schrapen

ok, hier komt mij twijfel,

onder drie lagen wordt verstaan; het hele riedeltje drie keer herhalen
of drie keer opnieuw strijken zonder te krabben en schrapen.

gr Erik-Jan

Stap 1 (vuil verwijderen)

  • universele wax aanbrengen en verdelen
  • wax warm afschrapen
    gebruik geen base cleaner is mij altijd geleerd

Stap 2 (wax aanbrengen)

  • universele wax aanbrengen en verdelen
  • zorg dat ski/board ‘opwarmt’ zodat de wax goed in je belag trekt
  • wax laten afkoelen

Stap 3 (schrapen)

  • schraap de hard geworden wax af.
  • gebruik koper borstel (hardere wax) of nylonborstel (zachtere wax) om belagstructuur weer bloot te leggen

Stap 4 (extra lagen)

  • herhaal stap 2 en 3 en eventueel 4
  • mocht je speciale wax gebruiken voor temperatuur of sneeuwomstandigheden (harde sneeuw of juist vopchtige sneeuw), dan breng je die in de laatste waxronde aan (of in de twee laatste).

Voor de pro’s:

  • De randen langs je kanten rond je binding behandelen met een tussenlaagje specifieke (hardere) wax. (kijk naar een paar dagen hard skien zonder tussendoor te waxen maar eens naar je belag, dan zie je twee halve cirkels :))
  • Stap 2,3 en 4 nog eens herhalen met specifieke wax.
  • Eventueel starterwax aanbrengen (mag koud en met kurk), is na de eerste vijftig meter skien verdwenen, maar je wint wel twee tiende seconde :)

Overigens, wil je het verschil in skiprestaties tussen universele en speciale fluorwaxen echt gaan merken, dan moet je al een heel goede wedstrijdskier zijn. Tot die tijd valt er op skitechniek nog zoveel te winnen, dat je niet het verschil in wax gaat merken (zolang je een fatsoenlijke universele wax (swix/toko/vola of gewoon booster) gebruikt).
Echter, het verschil tussen niet waxen en wel waxen zou iedere betere skier moeten kunnen merken.

Mijn ervaring is dat het laten waxen sneller opnieuw moet gebeuren dan zelf waxen. Heeft ook te maken met het aantal laagjes wax dat je aanbrengt natuurlijk, en de hoeveelheid per keer.

Ik las nog iets over "de sneeuw het schraapwerk laten doen" bij overtollige wax.

Kan.

Slordig, dat wel.
Is eigenlijk net als deuken of krassen in je belag, de oneffenheden beinvloeden het lopen/glijden van de ski/het board. Bovendien is het de bedoeling dat de structuur van je belag het water onder je ski/board makkelijk af kan voeren. De wax helpt daarbij. Als je je belag niet afschraapt, dan zit je structuur dus dicht geplamuurd en en heb je er niks aan. Je skiet dan op wax ipv op je belag.

Bovendien betekent het net weer wat extra troep die je achterlaat op de helling.

Ik wax sinds 10 jaar zelf en wil nooit meer anders. Het kost je wat tijd, maar je weet tenminste wat eronder zit. En je bouwt een "band" op met je materiaal.

Wil je je boardje of skies laten waxen door mij als particulier…Dat kan… Ik sta op marktplaats ;)

@herrbiermeister Ik weet dat heel veel mensen dit toch wel willen gebruiken, maar bij mij gaan daar echt de haren van overeind staan.

Wat ik vergeten te melden was, is dat ik in plaats van een koperborstel een stevige behaarde borstel gebruik om de structuur weer in de wax te krijgen.

If you snooze, you loose!

Vraagje, waarom laten jullie de wax die je uit hebt laten harden na het waxen niet op je board/ski zitten, maar schraap je dit er tussendoor telkens af?

Ik smelt deze wax die er al op zit na een nachtje uitharden opnieuw en trek weer langzaam enkele baantjes. Dit process herhaal ik een paar keer en pas als ik daarmee klaar ben, schraap ik het overtollige wax eraf en borstel ik het belag na. Soms schuur ik het licht na met een schuursponsje (met de richting mee), omdat borstellen (nylon) weinig effect lijkt te hebben.

Ik doe dit zodat het de poriën van het beslag weer open gaan en hierdoor de wax beter intrekt. Kost je wel meer wax maar het blijft beter zitten (in mijn ervaring).

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Ik lees hier vele mogelijkheden met betrekking tot wachsen. Kan iemand onder de “zelf-wachsers” mij ook vertellen of men altijd gebruik maakt van ski/-boardhouders of dat je dit bijv. op een eenvoudige doe-het-zelf manier op kan lossen. Ik heb gezien dat skihouders van Holmenkol of Toko, en dan zeker die geschikt zijn voor bredere ski’s, vaak nog duurder zijn dan een wachs-setje. Behoorlijke investering wordt dit dan. Graag zou ik jullie ervaringen hierin lezen.

Groet Paul

Het kan ook zonder houders, geen probleem als je een beetje handig improviseert. Vooral bij slijpen zijn de houders erg handig.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Plaats een reactie