Zelf waxen of laten waxen

Ik heb eens wat posts doorgelezen en diverse filmpjes bekeken op Youtube.
Heb eigenlijk 2 vraagjes over het zelf waxen:

-las (o.a. op de eerste pagina van deze post) over meerdere waxlagen aanbrengen… Maar als je wax aanbrengt, afschraapt, weer opnieuw wax aanbrengen, schrapen enz… dan wordt de laag toch niet dikker of… :-/ ?

-en ik snap het borstel verhaal nog niet helemaal. Okee,…we hebben 2 borstels, de nylon en bronzen borstel.
Maar met de borstel trek je weer groeven/sleufjes/lijnen in de wax?
En als je een bronzen borstel gebruikt,…beschadig je dan het belag (noemen we dit volgens mij) niet?
Trek je hier geen strepen/krassen in?

Lijkt me leuk om zelf het onderhoud te doen.
Naar een paar keer waxen heb je de aanschaf van benodigde spullen terugverdiend en het is uiteraard mooi om met je eigen materiaal bezig te zijn.

Gr. Stefan

@Arnh

Het is een wax die ‘profs’ als eerste laag op hun ski’s/board smeren. Het is zo ver ik weet niet geschikt om zonder tweede laag van een andere soort wax te gebruiken. Het beste ga je voor een allround of koude hydrocarbon-wax (geen fluorhoudende) om het waxen te beginnen. Later kan je uitproberen welke wax het beste bij je past.

@Koop86

Volgens mij is het afhankelijk van de soort wax en de toevoegingen of meerdere lagen écht zin heeft. Ik wax over het algemeen al de boardjes met een hydrocarbonwax, waar ik één laag aanbreng voor de ‘hot scrape’ en vervolgens één of twee lagen om het belag goed te verzadigen.

De koperen/bronzen borstel gebruik ik vóór de hot scrape om oude wax en vuil te verwijderen. Na de hot scrape gebruik ik de bronzen borstel weer om zo veel mogelijk wax te verwijderen en het belag ‘open’ te borstelen voor de laag verse wax. Vervolgens gebruik ik alleen nog maar een nylon of paardenhaar-borstel. Alleen voor zéér harde waxsoorten wil ik de bronzen borstel er nog wel eens bij pakken.

Na het schrapen (verwijderen van alle wax die niet door het belag opgenomen is) is het oppervlakte glad. Een glad oppervlak kan zich vast gaan zuigen op een ander glad oppervlak; sneeuw. Nu wil je dat juist niet hebben, dus heb je structuur nodig in je belag om het gladde oppervlak te doorbreken. Met de borstel poets je de wax nog een heel klein beetje uit en leg je de structuur van je belag bloot.

Wees niet bang krassen in je belag te maken (mits uiteraard niet te diep en allemaal in de lengterichting). De best glijdende boardjes hebben hun belag laten stone-grinden om juist héél veel krassen in het belag te maken. Het maakt je board alleen maar sneller ;)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie