off piste, hoe te beginnen?

over twee weken ga ik samen met een vriend 3 dagen skien in oostenrijk. de opties zijn silvretta montafon, damuls, st anton of wilderkaiser. Allemaal goede gebieden maar toch goed aan te rijden.

We zijn beide goeie ervaren skiers op de piste en zitten erover te denken om misschien een of twee dagen ervaring op te doen met off piste skien en te kijken of we dit leuk vinden. We hebben hier geen tot weinig ervaring in en dus ook geen uitrusting en kennis over.

Ik zat zelf te denken om in het dorp zelf een leraar of gids te nemen die ons die dag kan begeleiden en wat dingen etc kan uitleggen. Voor die dag zullen we dan waarschijnlijk speciale skies huren.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoe jullie dit zouden aanpakken?

skischool in Gargellen biedt offpiste dagen aan, compleet met uitrusting en skigids. Oh ja, Gargellen ligt in het Montafondal.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik zou je vraag deponeren bij http://wepowder.nl

When life gets too complicated.... SKI

Zelf ben ik ook bezig met het opbouwen van m’n Freeride avonturen. Het is absoluut een hele gave tak van de sport, doch ook niet zonder gevaren. De ervaren mensen op http://www.wepowder.nl zullen je een nog uitgebreider en beter advies kunnen geven, maar hier alvast een paar aandachtspunten.

  1. Doe een lawinecursus om te weten waarmee je bezig bent. Kennis is één der allerbelangrijkste dingen om buiten de gemarkeerde pistes en/of skiroutes te skiën. Neems eens een kijke op http://www.wepowderacademy.com voor een online cursus met videos. Mocht je liever niet direct geld betalen, neem in ieder geval het gratis hoofdstuk 1 door voor je bewustwording.

  2. Neem de off-piste ‘drie-eenheid’ mee (lawinepieper, schep, zonde), en weet hoe je ze moet bedienen. De Mammut Barryvox Element is bijvoorbeeld als lawinepieper erg gebruikersvriendelijk. In een noodsituatie moet je tenslotte snel je maatje kunnen vinden. De uitrusting kan je overigens ook huren. Lawinepiepers zijn helaas niet bepaald goedkoop.

  3. Ga eerst in makkelijk en niet lawinegevaarlijk terrein oefenen. Voor uitdagend terrein (wordt in de safety academy aangehaald) heb je eigenlijk om ervaring op te doen een berggids nodig.

Dat is best heftig en toegegeven, ik heb me in voorgaande jaren ook niet aan de bovenstaande adviezen gehouden, doch dat zou ik nu niet snel meer doen. Aankomend seizoen zal ikzelf dan ook nog een praktijkcursus volgen, daar de theorie natuurlijk ook omgezet moet worden. Bewustwording van de gevaren is denk ik de eerste stap naar wijsheid.

Ik snap best dat je in twee weken geen zin hebt in al dit gedoe, en daarom dit advies: Neem skiroutes. Die zijn gemarkeerd en worden beschermd tegen lawines. Ze worden echter aan het einde van de dag niet gecontroleerd en uiteraard niet geprepareerd. Ze zullen dus ook snel na verse sneeuwval omgevormd worden tot een buckelpiste. Blijf wel op maximaal 25 meter afstand van de markeringen, daarbuiten is het helaas niet meer lawineveilig.

En inderdaad blijft als optie ook nog om geheel begeleid off-piste te gaan in een groep, zoals @Greenfield voor Gargellen als voorbeeld al aangaf. Kost natuurlijk wel een paar centen, maar beter wat geld kwijt, dan dat je je avonturen hier niet meer kan navertellen. ;)

Gezien je maar 3 dagen op vakantie gaat lekker voor het advies van @greenfield gaan, huur een gids met uitrustings pakket (3 eenheid). Er is niks mis met het advies van @Frans maar om het gewoon een keer te proberen heeft het geen zin om zelf een cursus te volgen en materiaal te gaan huren waar je geen verstand van hebt. Dit zijn goede opties nadat je onder begeleiding van een gids een keer van het offpiste gebeuren geproeft hebt.

Ski routes zijn inderdaad de veilige en goedkope optie maar ze geven bij lange na niet de zelfde ervaring als een echte offpiste tour. Ski routes zijn vaak inbound (binnen het skigebied) en zijn erg snel verspoord door andere skiers dus je zult geen mooie poedervelden vinden, de meeste gidsen zullen bij een tour zelfs bij slechte sneeuw condities nog wel ergens iets moois kunnen vinden.

@ Frans zou je dit stuk willen revieseren?

‘3. Ga eerst in makkelijk en niet lawinegevaarlijk terrein oefenen. Voor uitdagend terrein (wordt in de safety academy aangehaald) heb je eigenlijk om ervaring op te doen een berggids nodig.’

Niet lawine gevaarlijk terein bestaat in princiepe niet!!! Ski baar offpiste terrein begind vanaf een hellingsgraad van ongeveer 30 graden, daar onder is het te vlak om uberhaupt fatsoenlijk vooruit te komen. Ook op compleet vlak terrein kun je door een lawine verrast worden!!

Verder zou het door een onoplettend lezer opgevat kunnen worden dat je lawine kunde op een of andere manier autodidactisch spelenderwijs kunt leren.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@bartus: Euhm, ik wil niet veel zeggen, maar onder 30 graden kan je om te beginnen prima een paar afdalingen maken. Op http://www.sommerschi.com of http://www.freeskiers.net vind je daarvan diverse berichten. En ja, in principe kan je boven de 20 graden bij warm en/of regen weer ook nog met een Gleitschneelawine te maken krijgen, maar dat is voor de freerider in principe geen groot risico, alhoewel natuurlijk niet ongevaarlijk. En natuurlijk moet er ook op geled worden wat voor hellingen boven je liggen, maar dat legt o.a. de safety academy allemaal uit, zie punt 1.

@Derk Aangezien je maar kort gaat en zoveel mogelijk van deze tijd wilt genieten is een gids huren de beste optie. Op http://wepowder.nl/guides vind je meerdere nederlandstalige gidsen.

@bartus Als jij de juiste kennis hebt kun je wel degelijk onderscheiden wat wel en niet lawinegevaarlijk terrein is. Dát is juist het doel van de kennis. Als jij zegt dat er geen niet-lawinegevaarlijk terrein is, zou je niet kunnen freeriden… @TS vind je het nou leuk achteraf? Ga minimaal Lawine I doen bij het Snow Safety Center… En verdiep je goed in lawinekunde, leer omgaan met een pieps en sonde. Maar dat is allemaal al gezegd.

It's all about the turns duuuuuude!

@bartus Als jij de juiste kennis hebt kun je wel degelijk onderscheiden wat wel en niet lawinegevaarlijk terrein is. Dát is juist het doel van de kennis. Als jij zegt dat er geen niet-lawinegevaarlijk terrein is, zou je niet kunnen freeriden…
@TS vind je het nou leuk achteraf? Ga minimaal Lawine I doen bij het Snow Safety Center… En verdiep je goed in lawinekunde, leer omgaan met een pieps en sonde. Maar dat is allemaal al gezegd.

Arjen5 op 27 nov. 2013 12:16

De huidige methoden zoals er bij snowsaftey onderwezen wordt zijn gebaseerd op risico managment en reductie methoden (Werner Munter, de grote kabouter). Het zijn dus kansberekeningen!!! Het idee dat lawine veilig terrein bestaat is schijnveiligheid.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Kortom: http://www.wepowderacademy.com/nl/

Bottomline: Kennis en kunde + minimaal lawine 3-eenheid.

When life gets too complicated.... SKI

Het zijn dus kansberekeningen!!! Het idee dat lawine veilig terrein bestaat is schijnveiligheid.

bartus op 27 nov. 2013 12:24

+1
‘Umgang mit unsicherem Wissen’ noemt Munter dat. Hij heeft een paradigmawissel van de analytische naar de probabilistische lawinekunde op gang gebracht. M.a.w. je kunt door de bestudering van het sneeuwdek niet met zekerheid iets over een specifieke helling zeggen. In plaats daarvan kan door het verbinden van sleutelvariabelen iets over de waarschijnlijkheid van een lawine op die helling worden gezegd (fuzzy logic i.p.v. absolute waarheidsvinding).
Voor de nieuwsgierigen: http://www.bergundsteigen.at/file.php/archiv/2005/4/print/16…

Document-link werkt op de e.o.a. manier niet. Type .pdf achter de link in je browser-venster en hij doet het.

En inderdaad, om eens te proberen gewoon een gids in de arm nemen.

Ik denk dat het inderdaad goed is om voor je eerste stappen mee te gaan met een gids. Die kan je aanwijzingen geven over techniek en waar je verder nog op moet letten. Skiroutes (zonder gids) zijn een andere optie, maar als je techniek nog tekort schiet, heb je waarschijnlijk een vervelende afdaling voor je liggen.

Mocht je enthousiast worden van offpisteskiën (en dat zal wel), kun je je verdiepen in lawinekunde. Doe dat in ieder geval voor je zonder gids offpiste gaat. Pieper, sonde en schep (en maatjes) heb je dan bij je.

Er zijn trouwens zat hellingen onder de 30 graden die prachtig zijn om te doen. Een paar van de tochten in mijn vaste repertoire zitten tussen de 20 en 30 graden. Dus denk niet dat je een steile helling moet hebben om überhaupt vooruit te komen.

Skiwelt Wilder Kaiser heeft nauwelijks offpistemogelijkheden. Een gids zal vast wel iets weten, maar een ander gebied dan dat zou ik wel aanraden als je puur voor de offpiste-mogelijkheden gaat.

Ik denk dat de hele discussie over lawine veilig terrein terug te brengen is op het volgende: Als je geen ervaring hebt kun je geen hellingen aanwijzen die ‘lawineveilig’ zijn. Dus probeer niet zomaar wat uit! Frans zijn opmerking is dus zeer gevaarlijk voor beginnende off-piste wintersporters. Verder zitten er zoveel valkuilen in off-piste terrein, ook als het zogenaamd niet steil terrein is.
@Frans een paar links noemen met verhalen van waar het goed is gegaan is natuurlijk onzin. Ik weet ook van jongens die met lawinestufe 4 een 40 ° wand hebben geskied en er ging niets mis… Lawinekunde werkt natuurlijk niet zo… Want daar tegenover is een van de laatste lawinedoden in Puy Saint Vincent door een 28° steil afstekertje tussen twee langlaufloïpes(!) om het leven gekomen. 10 bij 5 meter sneeuw.

Wat al een paar keer is gezegd ga de eerste keren met een gids op stap en doe thuis alvast de http://www.wepowderacademy.com/nl/

Je kunt hel goed off-piste wintersporten met een acceptabel risico, maar om dit in te schatten en zelfs om steiltes van hellingen in te schatten is kennis en ervaring nodig. Die kun je opdoen bij een goede gids. Verder is er nog een heel erg groot voordeel aan een goede gids: hij neemt je mee naar de beste sneeuw.

Click. Click. Peace

@Rogier: Ben het uiteraard geheel met je eens, maar mijn opmerking punt 3 was een aanvulling op punt 1, namelijk eerst bewustwording en kennis (bijv. via de safety academy). Dan worden ook andere valkuilen als terraintraps, weerveranderingen, factor mens etc. behandeld. Zonder punt 1, geen punt 3. Lijkt me logisch. En als ik me niet vergis geeft de safety academy (module 1) juist mee dat simpel terrein het startpunt is om met het off-piste skiën te beginnen. Voor uitdagend terrein wordt dringend op het hart gedrukt om een berggids mee te nemen en complex terrein links te laten liggen.

Diverse mensen van sommerschi.com ken ik overigens persoonlijk, wonen in de bergen, skiën zeer regelmatig, zo niet elke dag en zijn uiteraard bekend met Lawinekunde. Dat zijn zo’n beetje de laatste freaks. Daar worden meerdere off-piste mogelijkheden besproken die onder de categorie “simpel” terrein vallen. Freeskiers.net is een enorme community met overigens veel professionals en zeer ervaren community leden. Daar worden veel vraagstukken van beginners realistisch en eerlijk beantwoord. Idemdito als je bij Alpenverenigingen gaat informeren naar off-piste mogelijkheden voor beginners. De SAC biedt bijvoorbeeld tal van tour mogelijkheden aan om als beginner mee aan de slag te gaan met een “acceptabel risico”.

Er zijn trouwens zat hellingen onder de 30 graden die prachtig zijn om te doen. Een paar van de tochten in mijn vaste repertoire zitten tussen de 20 en 30 graden. Dus denk niet dat je een steile helling moet hebben om überhaupt vooruit te komen.

RoyH op 27 nov. 2013 13:36

Kijk dat bedoel ik! :) Ik heb me in de laatste winter op dat soort hellingen (met begeleiding) prima kunnen vermaken en zal ook met m’n nieuwe kennis er eerst verdere ervaringen opdoen, alvorens ik het moeilijker op ga zoeken. Dat dit voor ervaren freeriders niet meer zo leuk is lijkt me overigens meer dan logisch.

@bartus Het zijn kansberekeningen, daar heb je gelijk in. Maar overal is een risico aan verbonden. Bijvoorbeeld, ik heb nog nooit een auto ongeluk gehad. (Afkloppen) Toch valt elke dag minimaal één verkeersdode. Maar ik heb een rijbewijs gehaald, houd me aan de snelheid en weet wat verkeersborden betekenen. Dus, door mijn kennis ben ik relatief veilig op weg. Kan ik dan zeggen dat het verkeer niet veilig is omdat er toch slachtoffers vallen? Is dat ook schijnveiligheid?

Laat ik het woord relatief nog eens gebruiken dan, door meer kennis, kunde en ervaring wordt jou manier van doen relatief veiliger, omdat je risico’s kunt uitsluiten. Verkleinde kans (ja, jullie hebben gelijk ;-))

It's all about the turns duuuuuude!

Plaats een reactie