Welke ski's heb jij? (Community Reviews)

Elke week komt er wel weer eentje voorbij ‘welke ski?’ of ‘heeft iemand ervaring met X?’ Niet geheel onbegrijpelijk gezien er zoveel ski’s zijn en reviews lang niet altijd even duidelijk zijn.

Daarom dacht ik, waarom niet een community based review topic. Zo kan men meteen zien wie wat heeft aan materiaal en hoe ze het ervaren hebben. Koppel het met wat simpele data over skistijl, ervaring, lengte, e.d. en we kunnen een database opbouwen waar in elk geval weer wat meer informatie uit te halen valt voor aankomende ski kopers.

Om het een beetje duidelijk te houden is een postformat zoals onderstaand waarschijnlijk geen verkeerd idee:


Merk en type ski: (lengte v.d ski)
Ervaring:
Gebruik: Piste/Off-Piste
Lichaamslengte:

Eventueel aan te vullen met een paar korte zinnen over wat je goed en slecht vindt aan de ski.

Om het verder een overzichtelijk topic te houden zou discussie over een bepaald type ski tot het minimale gehouden moeten worden. Gedetailleerde kunnen dan beter via het prive-berichten systeem van het forum gaan.

Graag zou ik het aftrappen met mijn eigen indrukken, maar helaas ben ik op dit moment nog ski-loos, meteen ook een van de redenen dat ik dit topic dacht.

Merk en type ski: Rossignol 9SL
Ervaring: Expert
Gebruik: 100% Piste
Lichaamslengte: 1.87m
Lichaamsgewicht: 82 kilo
Skilengte: 1.68m

Zware ski op lage snelheden. Extreem stijf en bocht vast. Moet hard geskied worden, maar geeft dan maximale feedback.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Merk en type ski: Salomon GUN Labs (188 cm) - 2006
Ervaring: Gevorderd
Gebruik: Off-Piste
Lichaamslengte: 181 cm
Gewicht: 98 kg

Niet al te stijve twintip voor in het terrein. Kan hard en gematigd worden geskied en doet het op de piste ook nog goed.

When life gets too complicated.... SKI

Merk en type ski: Stockli Stormrider XXL (170 cm) - 2011
Ervaring: Gevorderd
Gebruik: Piste en Off-Piste
Lichaamslengte: 181 cm
Gewicht: 98 kg

Stijve tourski met GS kwaliteiten. Mijn setje voor op de piste, maar omdat er Fritschi Freerides op zitten gebruik ik ze ook om mee te touren.

When life gets too complicated.... SKI

Zonder een hele discussie te starten wil ik iedereen vragen ook zijn lichaamsgewicht en bouwjaar van de skies erbij te plaatsen.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Merk en type ski: Atomic Nomad blackeye Ti 2012 (174)
Ervaring: Gevorderd 25+ weken plus 40+/- uur rollerband
Gebruik: Piste en Off-Piste
Lichaamslengte: 184 cm
Gewicht: 67 kg

Een zware allmountain ski qua gewicht, die ik zou willen plaatsen in de stijve kant van het spectrum. Fijne piste ski, blinkt vooral uit in carven over/door slush bultjes aan het eind van de dag. Is wegens de relatieve stijfheid ten opzichte van mijn gewicht niet echt prettig in buckels/moghuls. Met voldoende techniek is hij ook offpiste in de poeder te skien maar duikt wel onder de sneeuw bij gemiddelde snelheden.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Merk en type ski: Head iM 78 '09
Ervaring: 20 weken
Gebruik: 70% piste, 30% off piste
Gewicht: 67 kg
Lichaamslengte: 1,80m
skilengte: 1,73m

Wat oudere ski, die het nog steeds goed doet. Te smal om makkelijk float te geven in een laag poeder, maar gaat als een trein door verspoorde sneeuw en andere meuk. Ook op de piste goed in bochten te smijten, zowel snelle korte als langere. Naar mijn smaak te gedempt en misschien aan de zware kant. Ik zou ze niet speels noemen. Een alleskunner, maar ook een beetje saai, dus heb ze weer verkocht.

Merk en type ski: LINE Mr Pollard Opus 2013 (185 cm)
Ervaring: Gevorderd 25+ weken plus 40+/- uur rollerband
Gebruik: Off-Piste
Lichaamslengte: 184 cm
Gewicht: 67 kg

Super speelse offpiste poederski die ondanks zijn 185cm en 118mm onder de voet lichter is dan mijn atomic nomads. Grote voordeel, float float en nog eens float, dit is hoe het voelt om te surfen op sneeuw. Een ander voordeel is de voor een poederski kleine radius waardoor je op de piste toch nog redelijk tot goed uit de voeten kunt (afhankelijk van ski niveau, ze hebben de langzame kantwissel die 118mm ski’s kenmerkt). Nadeel, door early rise tip verlies je toch wel heel veel lengte van de kant. Dit merk je op ijzige pise en bij moeilijke sneeuwcondities offpiste.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Merk en type ski: Atomic redster D2 Sl (165)
Ervaring: Gevorderd
Gebruik: Piste/slalom
Lichaamslengte: 185 cm
Gewicht: 68 kg

Zeer snelle slalom ski (voor het echte korte bochten werk) waar je behoorlijk hoge snelheden mee haalt! Rustig skien zit er niet in. Kost kracht om hem volledig op de kant te zetten, maar eenmaal op de kant sta je heel vast (uitstekende kantengrip)en lanceert hij je bliksem snel de nieuwe bocht in, een heerlijk gevoel :). Middellange bochten gaan ook nog best goed.

Leuk initiatief! Ik heb even de interessantere gedaan (nog een beetje veel, maar kon niet kiezen :P), als je nog vragen hebt kun je ook PM’en. Komt ie dan:

Ervaring: Gevorderd
Gebruik:Vooral piste en een beetje off-Piste
Lichaamslengte: 168 cm
Gewicht: 58 kg

Bij alle ski’s heb ik vooral de pistekwaliteiten getest.

Elan Pure Magic Fusion (158)
Deze ski zoekt graag de kantjes op, dus lekker carven (vooral middelgrote bochten, kleine bochtjes vindt hij minder). Hij knalt overal doorheen en is stabiel, totdat je hele hoge snelheid/kracht hebt. Dan trap je er uiteindelijk toch doorheen. Voor mij een hele fijne ski om nieuwe techniek op te leren skiën, ook omdat hij veel vertrouwen geeft. Het is wel een zware ski en geeft niets terug (geen rebound).

Blizzard Brahma (173)
Als ik er kracht en snelheid in stopte vond ik de ski heerlijk. Ik vond hem in korte en lange bochten op harde sneeuw fijn skiën en hij gaf ook veel terug. Ook hier voel ik wel de rocker, maar dat maakt hem off-piste weer beter.

Elan Interra Fusion (168)
Ik had Elans en vind ze fijn skiën, maar ik merkte dat ik Amphibio niet prettig vond. Ik heb van mezelf uit niet zo de neiging mijn binnenski mooi mee te laten snijden (hij glijdt gewoon gewichtloos mee) en heb dit geleerd, maar dit schiet er zo weer in bij deze ski. Ik denk daarom dat ski’s met Amphibio beter passen bij iemand met wat minder techniek, dan is het fijn dat hier nog goed op te skiën is. Als Elan had gekozen voor de punt met een beetje rocker denk ik dat het een hele goede ski had kunnen zijn. Nu gaf hij me niet veel vertrouwen.

Fischer Motive 80 (168)
Dit is een ski die je veel vertrouwen geeft. Hij doet alles prima en je weet wat je aan de ski hebt, maar ik voelde niet waar hij in excelleert. De tip grijpt iets later aan dan ik had verwacht omdat de ski nog redelijk pistegericht lijkt. Ik denk dat de ski voor meerdere type skiërs fijn is, of je nu lichtgevorderd bent, van de oude techniek bent (maar wel nieuwe techniek wil leren) en wat off-piste wilt gaan skiën.

K2 AMP Rictor 90 XTi (170)
Deze ski heeft mij positief verrast. Hij is heel stabiel (vooral onder de voet) en soepel in de tip, en dat maakt hem heel veelzijdig. Van mij had hij iets minder rocker mogen hebben, daardoor is de bochtinitiatie wat vaag. Off-piste is de punt juist weer heel fijn. Carven gaat er heerlijk op, ook omdat hij smaller voelt dan hij is. Hij is veelzijdig, speels en geeft veel vertrouwen.

Rossignol Experience 88 TPX (170)
Dit vond ik een fijne ski, hij stuurt direct in en carvet graag. Je weet wat je aan deze ski hebt. Dit geeft wel vertrouwen, maar is ook een beetje saai. Hij is ook wel zwaar.

Volkl Kenja (163)
Deze ski wil hard. En zo lang je daarin mee wilt gaan is het een leuke ski. Lange bochten carven op snelheid gaat lekker, hij stuurt direct in en is stabiel. Echter, als je iets minder kracht en/of snelheid hebt skiet hij ook gelijk een stuk minder fijn. Je moet duidelijk met je gewicht voorin blijven op deze ski. Korte bochten vindt hij ook minder.

Nordica Steadfast (170)
Op deze ski kon ik heerlijk direct sturen, had ik kantengrip en veel stabiliteit! En vooral in de korte bochten kreeg ik een hele fijne rebound. Maar lange bochten gaan ook heerlijk. Off-piste stuurt hij ook lekker. Alles lijkt makkelijk op deze ski (zelfs ijzigere stukken), hij geeft mij veel vertrouwen en heeft toch pit.

Serfaus

Dan zal ik ook meedoen. PM maar voor vragen, dan blijft dit topic schoon.

Ervaring: Gevorderd
Gebruik: vooral piste en een beetje off-piste
Lengte: 1,82 m
Gewicht: 85 kg

Fischer Motive 80 (182)
Een stabiele pisteski, die ook in de zachtere sneeuw goed mee kan. Hij heeft een mooie buiglijn en carvet lekker zonder dat je er ongelooflijk veel energie in moet stoppen. Hij geeft vertrouwen en je kan er flink hard op gaan. Omdat hij niet zo stijf is, kan je ook makkelijk en zonder gelanceerd te worden goed door/over buckels heen. En in de poedersneeuw naast de piste komen de puntjes mooi boven drijven. Voor de gemiddelde skiër een allemansvriend.

Movement JAM (182)
Zoals geadverteerd wat meer off-piste gericht. Prima float en zeer wendbaar in de zachte sneeuw. Op de piste, echter, als je hem op zijn kant zet en flink gas wil geven, voelt ie instabiel en zwabberig. De enige grip die je overhoudt is recht onder de binding; de punt en staart gaan alle kanten op. Voor iemand met mijn gewicht zou ik in ieder geval een langere lengte aanraden (deze was er helaas niet voor mij om te testen).

Blizzard Brahma (180)
Een zware ski met twee lagen metaal. Voor mij veel te stijf en de typische Blizzard-all-mountainpunt was vaag en greep niet lekker aan. Samen met het gewicht maakte de stijfheid de Brahma voor mij een vrij onhandelbare lat. Maar onder de voeten van een meer krachtige of zwaardere skiër zou dit een hele fijne echte all-mountainski kunnen zijn. Want kantengrip heeft hij heel veel en ook al voelt hij zwaar, hij blijft wel drijven in wat poeder.

Salomon Quest 98 (180)
Net zoals de JAM een meer poedergerichte ski. Zonder sidewall, metaal of lange kantlengte had ik op de piste weinig stabiliteit. Op snelheid skiën vond ik gewoon eng en in de buckels werd ik gelanceerd. Ik kon de kant van de ski niet op de sneeuw houden en dat gaf alles behalve vertrouwen. Voor iemand die op zoek is naar een wendbare, toegankelijke poederski is dit denk ik een heel goede en betaalbare optie. Als all-mountainski (in de letterlijke zin van het woord) zou ik hem niet gebruiken.

Fischer Watea 88 (184)
Net zoals de Motive 80 een zeer stabiele ski die in alle omstandigheden vertrouwen geeft en gewoon erg goed presteert. Hij is licht (er zit geen metaal in) en dat maakt dat deze ski zelfs op lengte goed te manoeuvreren is. Of het aan de Fischer-feel ligt, of aan de meer traditionele constructie en vorm van de ski is dat weet ik niet, maar na dag één is dit mijn favoriet.

Nordica Burner (178)
Deze ski doet zijn naam eer aan: je voelt na een run wel echt je benen. De Burner is licht, vrij stijf en kan gewoon heel hard worden geskied. De kantengrip is geweldig, net zoals de stabiliteit van deze pisteski. Hij wordt wel als ‘all-mountain’ verkocht, maar ik vind hem op de (strak geprepareerde) piste echt te gek. Wel wat stijf, dus. Dat zorgt dat ie erg hard kan als je er veel energie in stopt, maar ook dat ie niet heel erg vergevingsgezind is en ik wat vlug gelanceerd word in buckels of in wat lastiger terrein. Mocht je hem ook naast de piste willen gebruiken, dan blijven de puntjes mooi boven de (niet al te diepe) poeder. Maar het liefst snijdt ie in het corduroy.

K2 AMP Rictor 90 XTi (177)
Deze ski lijkt qua ontwerp op de Movement JAM. Het grote verschil is wat mij betreft dat deze Rictor een stuk beter gedempt is en ook veel stabieler. Hoewel ik graag een grotere lengte had getest (was helaas niet beschikbaar), had ik bij deze te korte ski het gevoel er alles mee aan te kunnen. Zelfs op de piste had ik genoeg grip en stabiliteit, ondanks de korte contactlengte en effectieve kant. De rocker gaat vrij ver door, wat maakt dat de Rictor kort skiet, maar ook zeer wendbaar blijft en in de sneeuw naast de piste speels en toegankelijk is. Een lekkere all-mountain ski voor een breed publiek dat (wat mij betreft) even veel te vinden is op de piste als ernaast.

Rossignol Experience 88 TPX (186)
De Experience 88 is erg zwaar. Ik denk dat dat vooral te maken heeft met de systeembinding (de platte ski is niet veel zwaarder dan bijvoorbeeld de Wattea 88), maar misschien ook met het basalt dat in de ski is verwerkt. Het is steen, maar het voelde voor mij als stoeptegels. En krijg die maar eens op de kant. De ski is en skiet zwaar. En in de poedersneeuw naast de piste zinkt de ski ook als een baksteen. Log en zwaar: een tegenvaller.

Atomic Vantage Ritual (190)
Het is een serieuze lat met grip, body en massa. Hij is mij niet speels genoeg, niet wendbaar genoeg voor wat ik wil. Maar voor wie op wisselende ondergrond op snelheid grote bochten wil draaien, van rotsen jumpen en achterstevoren een couloir in duikt is dit denk ik de perfecte ski.

Elan Amphibio 88 XTi Fusion (178)
Veel goede dingen gelezen, veel verwachtingen… grote teleurstelling. Deze Amphibio maakte niet alleen zichzelf, maar ook mij schizofreen en paranoïde. Alle grip en vertrouwen die je van de (camber) buitenski krijgt, wordt tegelijkertijd weer weggegeven door de (gerockerde) binnenski. Het is een tweestrijd die alleen maar als gevolg heeft dat ik niet meer vertrouw op wat ik voel. Kies camber óf rocker wat mij betreft, maar die twee tegelijk vind ik maar niks.

Salomon 24 hours Max (170)
Een pisteski zoals je die verwacht. Niet speciaal, niet goed, niet slecht. Niks op aan te merken als je iemand bent die houdt van niet al te snel gaan, korte bochten draaien en vooral geen onverwachte dingen doen.

Nordica Hell & Back (177)
Eigenlijk te kort (ik had graag de 185 getest, maar die was er niet), maar ondanks dat een zeer stabiel platform voor alles wat ik met een ski wil doen. De ski is licht (geen metaal en Nordica’s I-core, die de ski licht maakt: ideaal voor tourskiën – wat ik niet ga doen overigens) en gaat daardoor makkelijk op de kant, ondanks de 98 mm onder de voet. De heel licht gerockerde tip helpt daar goed bij. Net zoals de Burner een kantengrip waar je blind op kan vertrouwen, maar een wat soepelere en gelijkmatigere flex die maakt dat je de bochtgrootte goed kan beïnvloeden. En wat het mooiste is: op lage cruise-snelheid, in korte bochtjes in de kleine ruimte, op hobbelig terrein – onder alle omstandigheden presteert de ski erg goed. Als je er veel in stopt, krijg je ook veel terug. Maar dit is een ski die het ook gewoon goed doet als je even geen zin hebt om alles te geven. Meer vertrouwen heb ik nog niet gehad op een ski, ongeacht de omstandigheden of het tempo. De breedte maakt deze ski goed voor in de poeder (in ieder geval meer dan genoeg voor wat ik ermee zou doen); de lichte constructie, grip en vorm maken dat de Hell & Back het op de piste beter doet dan de ski’s die veel meer voor dat doel zijn gemaakt.

Salomon Enduro XT800 (175)
Een zware, logge ski (zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de Motive 80, die ongeveer dezelfde doelgroep heeft). En ook nog erg kort (minimaal lichaamslengte nemen als je niet veel lichter bent dan gemiddeld). De kantengrip was wel daar, maar lang niet zo vertrouwen gevend als bij de Motive 80 of de Burner. Ook aanzienlijk minder rebound dan de directe concurrenten. Geen slechte ski, maar de grote populariteit die deze ski geniet is mijns inziens meer gestoeld op exposure, goede marketing en gebrek aan verder kijken dan je neus lang is dan op prestaties. (Ik heb zelf ook een tijd geloofd dat deze ski hét was op basis van de vele goede berichten.)

Merk en type ski: Atomic ETL 123 (2011)
Ervaring: gevorderd
Gebruik: 100% piste
Gewicht: 57 kg
Lichaamslengte: 1.62m
skilengte: 1.23m (korte ski/snowblade)

Wegens blijvende blessure aan een been, ski ik op deze korte ski’s.

Deze ski’s draaien erg makkelijk en kosten mij minder kracht dan " gewone" ski’s. Ik gebruik ze als een gewone ski, en ze zijn erg stabiel ondanks de lengte. En toch kunnen ze een flinke snelheid aan, zonder onrustig te worden.

Zo kan ik toch heerlijk skien, ondank mijn blessure.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

@GiGi en @Karlijn en welke ski’s hebben jullie nu daadwerkelijk, had het idee dat @HR.Bean meer doelde op ski’s die daadwerkelijk in bezit zijn? Of misschien kun je dat iig nog even extra aangeven?

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@bartus Ideaal is wel als iemand ski’s wat langer in bezit heeft. Dan beoordeel je ze net even wat beter naar mijn idee, maar als er mensen zijn die voor langere tijd bepaalde ski’s hebben getest dan kunnen zij best een goede indruk geven over de ski. Mooier is echter wel een oordeel vellen over het materiaal dat je in huis hebt (wat je gehad hebt doet er niet echt toe voor nieuw kopers immers)

Hou het bij wat je daadwerkelijk in bezit hebt of wat je in elk geval voor een langere periode hebt gebruikt. Dan is er in elk geval een soort drempelwaarde voor een ‘community review’ en voor lezers van reviews die zo beter weten of een oordeel waarde heeft ja of nee

En nu weer verder met de ski’s, leuk dat het zo snel goed opgepakt wordt :)

Topic is al lekker vervuild zo :-) Het gaat volgens mij om ski’s die je zelf bezit. Ik heb ook al veel ski’s onder mijn voeten gehad (getest), maar niet lang genoeg om er een gedegen oordeel over te geven.

When life gets too complicated.... SKI

Of ik ze bezit leek mij niet zo relevant, des te meer hoe ik ze heb ervaren tijdens het skiën. Maar om antwoord te geven op je vraag: momenteel bezit ik de Hell & Back in 185.

Bijna vergeten: Blizzard G-force Supersonic IQ (167):

Een pisteski die ongelooflijk veel kantengrip heeft en op de piste heerlijk carvet. Voor mij wat te kort, waardoor de ski op hogere snelheden erg instabiel wordt. Voor korte bochten erg fijn; in poedersneeuw graaft ie tunnels (maar daar is ie dan ook niet voor ontworpen: het is echt een pisteski). Erg te vergelijken met de Salomon 24 Hours MAX.

Ik zou het zinvol vinden om bij ervaring het aantal weken ski ervaring erbij te zetten ipv gevorderd/expert etc. Die laatsten worden door iedereen weer anders geïnterpreteerd, skiweken is duidelijker wat mij betreft.

Winter is coming

Merk en type ski: HEAD i.SuperShape Titan 2011 (170cm)
Ervaring: Gevorderd: 28 weken
Gebruik: 85% piste / 15% off-piste
Lichaamslengte: 177 cm
Gewicht: 70 kg

Wat stugge en zwaardere allmountain ski die zeker een degelijke techniek vraagt om lekker op te kunnen skiën zonder dat het teveel kracht kost. Heerlijk stabiel zowel op en naast de piste. Onwijs veel grip in zowel lange en korte bochten, maar stuurt zichzelf wat makkelijker in lange bochten. Ondanks dat het geen echte raceski is, zeer gemakkelijk om heel hoge snelheden op te halen zonder dat je er echt erg in hebt.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Rossignol passion 146 radius 12
Gevorderd ( Ong 25 weken ski met altijd smorgens les met ESF )
100% piste
Lichaamslengte 1.62m
Gewicht 57kg

Ben na mijn twee heupprotheses overgestapt naar die lichte damesski .
Bij hoge snelheid wat onstabiel waarschijnlijk omdat hij aan de korte kant is .
Heerlijk om te carven . Licht en speels .
Het is een leuke ski om zonder al te veel kracht op de piste te genieten . ( en af en toe eens een beetje poeder meenemen )
Is beginnersski maar ik doe er ook zwarte pistes en bobbelpistes mee zonder problemen , alleen de snelheid kontroleren en techniek verzorgen .
Ik denk een ideale ski voor de lichtere minder krachtige skier , kan volgens mij heel ook goed gebruikt worden als juniorski .

We kunnen dan misschien een nieuw topic starten wat ‘schoon’ blijft?

Ik denk dat de drempel wel onnodig hoog wordt zo (ik denk dat je een aardig beeld kunt genereren ook als je de ski niet zelf bezit), het blijft hartstikke subjectief natuurlijk. Dus of mensen er überhaupt iets aan hebben is al een vraag en of het nu iets toevoegt dat je de ski bezit vraag ik me af, behalve dat je hem in allerlei omstandigheden hebt kunnen testen. Dat laatste is natuurlijk wel belangrijk, maar wat mij betreft is bij customer reviews kwantiteit ook belangrijk (dus liever van tien mensen een kort review dan eentje van wie hem bezit, maar dan kan het ook nog dat hij/zij nergens anders op heeft geskied). Maar goed, als jullie het al met elkaar eens zijn vind ik dat ook best hoor :) maar dan is het wellicht handig toch weer een nieuw topic te openen en dit topic houden voor verbeterpunten.

Als laatst vind ik testervaring ook wel belangrijk, ik weet niet of we dat er op een manier bij kunnen formuleren? Ik heb namelijk ondervonden dat je denkt dat je iets prettig vindt wat je in je huidige ski aantreft, maar dat dit helemaal anders kan zijn als je meer ski’s onder je voeten hebt gehad. Je weet simpelweg beter wat je prettig vindt en kunt beter oordelen over ski’s, omdat je eigenschappen (en wat je eigen voorkeur is) kunt vergelijken. Dus hoeveel ski’s heb je in bezit gehad/getest? Wat denken jullie?

Serfaus

Merk en type ski: Atomic Panic 185
Ervaring: 25 weken
Gebruik: Piste/Off-Piste: Beide. Ski’s houden het redelijk goed vol op zeer hoge snelheid, voor off-piste zijn het ook prima ski’s. In het funpark functioneren ze ook naar behoren :)
Lichaamslengte:185cm

Merk en type ski: Atomic redster d2 sl 165
Ervaring: 25 weken
Gebruik: Piste/Off-Piste: Keiharde piste ski’s om heerlijk hard te gaan! Rustig skien zit er niet in!
Lichaamslengte:185cm

Type: Salomon Equipe 24H Race 2010
Ervaring: redelijk gevorderd (11 weken)
Gebruik: piste
Lichaamslengte: 1m91
Gewicht: vorige winter nog 92kg, nu 99kg
Lengte ski: 170cm

Zeer stabiele ski op hoge snelheden, ideaal op goed geprepareerde "autobanen", ook om te carven. Wat nerveuzer op lagere snelheden en minder wendbaar op buckels (vandaar dat ik ze in 170 heb gekocht). Topski voor mensen die hard willen gaan, minimum aan techniek is wel vereist.

Met iets ouder te worden (minder risico nemen, iets trager gaan, meer tourskiën) zou ik nu opteren voor een iets vergevingsgezindere ski die wat wendbaarder is bij lage snelheden. Maar toch een zeer goede ski all-in-all.

Merk en type ski: 24 X Kart Salomon
Ervaring: 8 weken
Gebruik: Piste
Lichaamslengte: 1.85

Heb ze juist gekocht en getest in Landgraaf.
Ben er wel content van.
Had ook andere geprobeerd en bij snelheid kregen deze een daver.
Bij deze skies had ik het niet.
Liggen zeer goed als je op snelheid komt en naar mijn gevoel ook deftig in de korte bochten.
Zijn een halve rocker en volgens de verkoper ook goed als er wat papsneeuw is.

We kunnen dan misschien een nieuw topic starten wat ‘schoon’ blijft?

Ik denk dat de drempel wel onnodig hoog wordt zo (ik denk dat je een aardig beeld kunt genereren ook als je de ski niet zelf bezit), het blijft hartstikke subjectief natuurlijk. Dus of mensen er überhaupt iets aan hebben is al een vraag en of het nu iets toevoegt dat je de ski bezit vraag ik me af, behalve dat je hem in allerlei omstandigheden hebt kunnen testen. Dat laatste is natuurlijk wel belangrijk, maar wat mij betreft is bij customer reviews kwantiteit ook belangrijk (dus liever van tien mensen een kort review dan eentje van wie hem bezit, maar dan kan het ook nog dat hij/zij nergens anders op heeft geskied). Maar goed, als jullie het al met elkaar eens zijn vind ik dat ook best hoor :) maar dan is het wellicht handig toch weer een nieuw topic te openen en dit topic houden voor verbeterpunten.

Als laatst vind ik testervaring ook wel belangrijk, ik weet niet of we dat er op een manier bij kunnen formuleren? Ik heb namelijk ondervonden dat je denkt dat je iets prettig vindt wat je in je huidige ski aantreft, maar dat dit helemaal anders kan zijn als je meer ski’s onder je voeten hebt gehad. Je weet simpelweg beter wat je prettig vindt en kunt beter oordelen over ski’s, omdat je eigenschappen (en wat je eigen voorkeur is) kunt vergelijken. Dus hoeveel ski’s heb je in bezit gehad/getest? Wat denken jullie?

Karlijn op 27 nov. 2013 19:47

`

Eigenlijk zou je gewoon zoiets moeten hebben dat je modellen kan toevoegen bij de skitest o.i.d. waarbij ervaringen worden gedeeld (die is nu vrij beperkt nog). Zo kan je beter per ski apart zoeken, hier raak je het overzicht snel kwijt als je ergens naar opzoek bent.

@Atomic- Dat lijkt me een hele slimme oplossing inderdaad! In zo’n topic gaat het toch verloren, moet je het helemaal doorspitten en zo.

Serfaus

Zoiets als de Franse site Skipass.com dus: http://www.skipass.com/guide-matos/

@Karlijn Klopt, dat zou ideaal zijn. Voor degene die we mee bekend zijn, een beetje zoals de Tweakers.net Pricewatch, alleen dan zonder de prijzen natuurlijk. Vind de productiewaarde van de geartest best hoog, maar helaas is het echte oordeel enorm ondergesneeuwd (no punt intended) en juist daar zou de community enorm aan kunnen bijdragen. Helaas geeft het ‘management’ aan dat het op dit moment nog te moeilijk is om toe te passen.

Maar dit topic geeft wel aan dat er potentie inzit. Hoe dan ook, laten we dit topic in elk geval in leven houden hoe onoverzichtelijk het ook mag worden. Wil je echt wat vinden dan kan het met Google of een CTRL-F op de pagina. Wintersporters.nl heeft enorm veel potentie, zowel bij degene die het gestart en de bloggers als wij hier op het forum.

Merk en type ski: HEAD i.magnum 2014 (170cm)
Ervaring: gevorderd
Gebruik: Piste (skileraar)
Lichaamslengte:1.83

Idioot strak op de kanten.
Stop je er power in krijg je er veel power uit terug (kers systeem van head)
Echt een piste topper

What's You Limit?

Merk & type: Atomic SX9 Supercross (165) uit 2009-2010
Ervaring: 40+ weken
Gebruik: Piste
Lichaamslengte: 189

Lijkt te kort, maar een heerlijke slalom ski. Wel super stijf dus moet met techniek op tempo geskied worden. Wedeln kan zeker wel met de ski wat voor mij destijds doorslaggevend was om zo ook de zwarte en/of enorm drukke pistes rap te nemen. Carven neemt toch vaak teveel ruimte in. Ski is wel extreem smal onder de schoen, dus je legt snel je schoen in de sneeuw bij mooi half lang gesneden bochten. Dé ski voor skiërs met goede techniek en die vooral op hoog tempo skiën.

null

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

Merk en type ski: Rossignol 9X GS FIS wedstrijd ski ultrasmal 180 cm
Ervaring: 50+ weken
Gebruik: Piste
Lichaamslengte:190
Merk en type ski: K2 Seth Viscious 189 98 mm onder de voet
Ervaring:50+ weken
Gebruik: Piste/Off-Piste beide
Lichaamslengte:190
Merk en type ski: K2 HellBent 189 122 mm onder de voet
Ervaring:50+ weken
Gebruik: Off-Piste
Lichaamslengte: 190

Quiver wordt een beetje oud binnenkort maar ff iets nieuws in de 100 mm sectie kopen om de Seths te vervangen

Merk en type ski: Fischer RC4 Worldcup SC (165) 2008-2009
Ervaring: 70+ weken
Gebruik: Piste
Lichaamslengte: 175
Gewicht: 78

Relatief vergevingsgezinde slalomski (op wat toen de minimum FIS radius was: 13m). Dat wil zeggen: als je technisch in orde bent, kan je hier heerlijke dingen mee doen. Als je niet technisch in orde bent, kan je deze beter links laten liggen. Heerlijk in de korte bochten, noch tamelijk stabiel in de lange bochten op snelheid. Was geschikt om hele dagen te gebruiken op voorwaarde dat je goed nadenkt over wat je gaat doen (hier carve je niet zomaar over een opgeskiede/verbuckelde piste mee).

Merk en type ski: Head worldcup rebels i.sl (165cm, 11.5 radius) 2012-2013
Ervaring: 70+ weken
Gebruik: Piste
Lichaamslengte: 175
Gewicht: 78

Nog niet al te uitgebreid geskied, maar al wel goed geprobeerd. Zeer korte slalomlat (opbouw volgens racemodellen maar kortere bindingsplaat en kortere radius, dus niet reglementair) die rustig druk opbouwt. Krachtige rebound. Technisch absoluut zuiver te skiën, anders moet je er niet aan beginnen. in vergelijking met een atomic D2 SL een stuk rustiger in gebruik (minder zoekerig), in vergelijking met een Rossi 9SL een hoger snelheidsplafond (ook lang gesneden zonder al te veel problemen), in vergelijking met een stöckli laser SL minder zwaar, in vergelijking met Elan SLX stevigere binding (mijn god wat een gekl**t zijn die instelbare schuifdingen).

Voor allebei de skies geldt dat ze met een vaste plaat/binding zijn uitgevoerd met in hoofdzaak metalen elementen. Ik begrijp niet, en zal het ook nooit begrijpen, waarom die (plastic) rail-systemen op zéér sportieve skies woren gezet. Je voelt meestal dat de verbinding schoen-binding-ski niet zo stabiel is als ze zou moeten zijn, vooral als je écht met je hele voet/tenen begint te werken.

Plaats een reactie