Alleen op wintersport

Het klinkt heel eenzaam: Alleen op wintersport… Alsof je iemand bent die geen vrienden en/of vriendinnen heeft. Of wie kent het wel bekende scenario niet dat je gehele vriendenkring geen geld, tijd of zin heeft? En wie gaat dan toch noch lekker alleen weg? Is dat normaal? Wat vinden jullie?

Mijn ervaring:
Sinds ik in het Sauerland woon is het voor mij heel normaal geworden om wekelijks (bij voldoende sneeuw) een dagje te gaan skiën. Voor mij is skiën dé sport geworden, zoals jongeren hier in Nederland wekelijks voetballen, fietsen, volleyballen, schaatsen, zwemmen, fitnissen etc.

Op zo’n vrije dag heerlijk 's ochtends opstaan, kleren aan doen, eten meenemen, ski materiaal inladen, een klein uurtje rijden en dan op de piste staan! Héérlijk een dag sporten en puur genieten. Met de eerste en laatste lift mee natuurlijk. Ik ski dan héérlijk alleen, niemand waarmee ik rekening hoef te houden. En daarvan kan ik een heel lijstje opnoemen:

  • Zelf skigebied uitkiezen
  • Zelf kiezen welke pistes je neemt
  • Op je eigen tempo en niveau skiën
  • Eigen dagindeling bepalen
  • Niet op de ander te hoeven wachten
  • Jezelf goed kunnen trainen
  • Vrijheid blijheid
  • Zelf je dag (of week) budget bepalen
  • Eigen dagindeling bepalen
  • Bij drukte hoef je niemand in de gaten te houden
  • Geheel op jezelf kunnen richten en zelf kunnen genieten
  • Makkelijk contacten kunnen leggen in skilift of restaurant

En zo zijn er wellicht nog wel meer punten op te noemen als voordeel van alleen skiën en/of op wintersport gaan. Voel je vrij om de lijst verder aan te vullen.

Daarbij voel ik me eigenlijk noot eenzaam en kan ik mezelf ook prima vermaken. Daarom is wat geestelijk betreft alleen wintersporten niks ergers.

Uiteraard zijn er ook nadelen. Met vrienden en/of vriendinnen gaan is veel gezelliger. Je hebt meer contact met een medemens en je voelt je een stuk socialer en niet zo vriendloos.

Al met al vind ik alleen skiën heerlijk. Ik bepaal lekker alles zelf en hoef geen rekening met de ander te houden. Zo kan ik lekker m’n verstand op 0 zetten en lekker gaan sporten. Skiën is voor mij veruit de mooiste sport en omdat ik het zo vanuit m’n woonplaats kan aanrijden kan ik heel simpel lekker voor mezelf trainen.

Overigens zit ik dit jaar weer met een geval dat m’n vrienden geen geld en/of tijd hebben. Ik bedenk me werkelijk om gewoon ook een lekker weekje alleen naar de Alpen te gaan en te skiën in aller overvloed, want de mogelijkheden zijn in het Sauerland uiteraard véél beperkter. Ik ben inmiddels ook wel eens toe aan een afdaling van minstens 10 kilometer, want in bijv. Winterberg ben je veel te snel weer beneden. Mocht er nog iemand op m’n pad komen dan is samen een week gaan, toch ook wel weer leuk… Ach ja, de tijd zal het leren.

Overigens … alleen op vakantie gaan is qua geld geheel oninteressant. Appartementen gaan vaak pas vanaf 2 personen. Daarbij maak je de reiskosten met de auto alleen toch ook al.

Ik ben benieuwd wie nog meer wel eens alleen gaat skiën en/of snowboarden. Ga je dan ook alleen een dagje of meteen een hele week ergens heen? En voel je je dan ook eenzaam of ben je dan ook zo heerlijk vrij?

Als je met ClubMed gaat skien ben je nooit alleen. De extra kosten van een éénpersoonskamer zijn te overzien. Of in een gewoon hotel, in de meeste 3- of 4-sterrenhotels doet men z’n best om reizigers een huiselijk gevoel te geven.

Van de mensen die ik ken die in groeps- of gezinsverband gaan skien, die skien vaak alleen want iedereen heeft een ander niveau en komt dus in een ander skiklasje terecht.

Ik ga niet in de Kerstvakantie skien, ik heb geen zin om als einzelganger aan het kerstdiner te zitten. Verder nooit problemen gehad om alleen rond te reizen.

Ik vind dat er wel een groot verschil zit tussen vanuit je woonplaats een week alleen skien of een complete week alleen skien.

Als ik in de alpen zou wonen zou ik ook zeker iedere vrije dag benutten om te gaan skien en als niemand zin zou hebben zou ik er ook zeker wel alleen op uit trekken. Sterker nog tijdens een skivakantie vorig jaar met een grote groep had niet iedereen de laatste dag zin om te skien. Ik heb altijd zin om te gaan dus ben ik ook gewoon alleen de berg op gegaan. Dat is natuurlijk ideaal! Lekker in je eigen tempo de berg af knallen. Zelf bepalen welke liften en afdalingen je gaat doen!

Echter zou ik niet snel een complete week alleen op skivakantie gaan, dat is me toch iets te saai.

Conclusie: 1 dagje alleen skien JA, heerlijk
Een hele week alleen skien, nee dank je, dat is mij te ongezellig.

Het is er nooit van gekomen, maar ik zou me prima vermaken wanneer alleen op (winter)sportvakantie. Geen probleem!

Er zijn, net als Mathys, altijd mensen die zichzelf niet kunnen vermaken. Er zijn ook mensen die gemakkelijk contact leggen en/of zichzelf prima vermaken. Zet het ‘saaie’ om in ‘rust’!

Ik ben één keer alleen op skivakantie geweest, omdat vrienden en familie toen niet gingen. hoewel alleen…het was met een gezelschap met singles, toch wat gezelliger met bijv eten enzo. Ontzettend leuke vakantie gehad, je gaat met heel veel mensen om, en ben toen ook op de skivakantie m’n huidige vrouw tegengekomen. De vakantie was toen wel dubbel geslaagd mag ik zeggen.

Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Frans. Ga over ook dit jaar 10 dagen alleen skien. Vorig jaar voor het eerst gedaan en dat is me zo goed bevallen dat ik het dit jaar weer doe. Enige nadeel vind ik dat je alleen aan het eten bent. Voor de rest alleen maar voordelen.

@ anoniem; dit heeft niets te maken met mezelf niet kunnen vermaken. Dat zou me prima lukken!!

De vraag was wie dit wel eens deed en wat de ervaringen zijn. Mijn voorkeur zou er niet naar uitgaan om alleen op wintersport te gaan. Dat neemt niet weg dat ik het niet zou kunnen.

De mensen die het wel doen begrijp ik heel goed zelfs! Als er niemand is die meewil gewoon gaan. Zou ik misschien zelfs ook wel doen als er niemand mee wilde gaan.

Ik doe het al jaren. Ik vind het geen probleem. Ga met de bus en ter plekke heb ik een appartement. Wel jammer dat je vaak veel geld extra kwijt bent omdat je bedden moet opkopen. Ik kijk dan ook altijd naar leuke last-minute aanbiedingen. Bizztravel geeft ook 1-persoons prijzen aan op de website. En ja, ik kan beamen dat je leuke contacten kunt opdoen in de skilift.

Ik ga bijna altijd alleen. In mijn vrienden/kennissen kring zijn er geen ski-fanaten. Ik vind het geweldig en voel mij nooit eenzaam. Ik ga altijd een week op vakantie. Alleen eten kan vervelend zijn maar ik neem altijd een boek mee om tussen de diner gangen wat te lezen. Dus wat mij betreft, wil je skieen en je hebt niemand, ga alleen en je zult er geen spijt van krijgen.

Er zijn ook groepsreizen te vinden zoals Peter al aangeeft. Ik ben al meerdere malen met dit soort groepsreizen meegeweest. Voordeel is dat je je eigen plan kan trekken maar dat er ook aanspraak is en je gezamenlijk eet. Ik ben altijd mensen tegengekomen om mee te skien die qua niveau aansloten en heb er ook vrienden aan overgehouden. Voorbeelden van reisorganisaties zijn Cirkel, Dynamic Holland, Snow Vibes.

Ik ga ook altijd alleen op skivakantie,
Ik doe dit al meer dan 3 jaar,
Ik ga altijd met een organisatie mee, zoals Skiworld of Skifriends of Landscape,
Met zo’n organisatie leer veel nieuwe mensen kennen, ik ga dan ook altijd met de bus, waar je direct in contact komt met andere,
Ik verblijf altijd in een hotel,
Op die 3 jaar is het maar 2 keer tegengevallen waar ik moeilijk contact kon maken, Er was eens een bus vol verliefde koppels, dan is de kans groot dat je alleen moet eten,
Alleen eten is het enigste nadeel, maar voor de rest alleen maar voordelen zoals Frans zei hierboven,
Vorig jaar ben ik 3 keer een week gaan skiën,
Nu doet ik het omgekeerd, nu ga ik 6 keer 3 dagen skiën, zo leer ik dubbel zo veel mensen kennen,
en dubbel zo veel nieuwe skigebieden verkennen, want ik ga naar 6 verschillende skigebieden,
Ik ben nu ook 23 jaar geworden, en ik hoop via deze weg ooit de ware tegen te komen, en ik denk wel dat me dit ooit zal lukken, misschien vind ik ze dit skiseizoen al, wie weet,
e-mail: stijn1988@hotmail.be

Succes Stijn!
Ik ga altijd samen met een kameraad. Maar omdat we verschillende interesses hebben en verschillende tempo’s skiën, komt het er op neer dat ik meestal alleen ski. Met interesses bedoel ik dat ik van tochten houd (van dorp naar dorp) en mijn kameraad het prima vind om in hetzelfde gebiedje te blijven.
Ik herken niet zo zeer wat er wordt gezegd over het alleen eten. Ik heb daar geen moeite mee. Wat ik soms wel mis is de gezamenlijkheid van het in de lift zitten en daarnaast het delen van ervaringen / momenten die je op dat moment meemaakt.
Tegenwoordig heb ik een helmcamera en kan ik 's avonds de toht nog eens herbeleven (met mijn kameraad). Dat maakt het leuker!

Ik ben 2 jaar geleden alleen een week gaan skiën in Sölden. Vanuit Gent met de trein naar Aken, daar de Nederlandse nachttrein op richting Oostenrijk.

Nu waren de omstandigheden wel zo dat het net gedaan was met mijn vriendin (na 8 jaar) en ik in diezelfde maand door reorganisatie mij job kwijt was. Ik moest er dus echt wel even tussenuit, heb geboekt en 2 weken erna meteen vertrokken.

Ik moet zeggen, ik heb me geweldig geamuseerd. Skiën op je eigen tempo, af en toe eens een lange pauze met een goed drankje en de krant erbij, na de skidag ook gaan aprèsskiën, je geraakt altijd wel aan de praat met mensen, zowel in de bars als in het hotel. Enkel het alleen eten in het hotel is natuurlijk iets minder.

Toevallig was er net die week ook wel een ex-collega van mij met een groep vrienden daar, dus met hen heb ik wel een paar keer afgesproken om te gaan stappen.

Ik zou het in elk geval zo opnieuw doen.

Hallo,

1 uur geleden heeft mijn skimaatje afgezegd (met een goede reden)… en we zouden vannacht op vakantie gaan. Hoe zuur!
Dankzij jullie denk ik nu: fuck it,ik ga lekker alleen!
Ik had al een huisje geboekt, skispullen liggen in de auto en winterbanden eronder.
Boekjes mee en vooruit met de kameel!

Dank u allen voor de onbewuste peptalk!

ja fuck it,je hebt gelijk!ik ga ook alleen skieen,tip:neem een prive skigids,en vraag in de skischool of je het foldertje mag zien,en kies er dan de leukste uit!zo deed ik het echt,en het viel super mee!iedere vakantie dezelfde en het is supergezellig:) je leeft maar één keer…

Helaas staan er alleen maar mannen in dat foldertje.

Helaas staan er alleen maar mannen in dat foldertje.

Herman op 29 jan. 2012 13:42

ik ken mannen die dat juist geen probleem vinden. ;)

"…"

ik ken mannen die dat juist geen probleem vinden. ;)

Jorden op 29 jan. 2012 13:54

Ik ken vrouwen die dat wel een probleem vinden ;)

@Cathy, Good for you! Ik hoop dat je een goeie tijd hebt!

Ik ben verschillende keren alleen op wintersport geweest, met groepsreizen maar ook in mijn uppie met de bus in een appartementje.

Op sommige momenten is het wel wat ongezellig, maar ik heb het verder eigenlijk altijd goed naar mijn zin gehad. En er zitten inderdaad voordelen aan.

Ik heb het onder andere gedaan toen ik wilde leren snowboarden. Ik hoefde met niemand rekening te houden en kon dus de hele week naar hartelust op mijn eigen tempo oefenen zonder iemand lastig te hoeven vallen met mijn gestuntel of mensen op te houden.

to snow or not to snow?

Ook al zijn de reacties in dit topic wat gedateerd, ik heb er wat aan.
Vorig jaar op mijn 55e voor het eerst op ski vakantie geweest met mijn familie die reeds 20 jaar skien.
Les genomen in een klasje met mensen van diverse leeftijd en herkomst ,een geweldige week gehad met heel veel vallen en opstaan.
Dit jaar opnieuw met 8 familieleden in La Plagne geweest, natuurlijk ik hou ze niet bij, dus nu ook weer alleen op de piste .
In 2014 wil ik een weekje alleen gaan, maar wat is nou wijsheid, ik wil eigenlijk wel met een groep op pad, maar toch ook mijn eigen weg kunnen gaan.
Een gemengd gezelschap van diverse leeftijden lijkt me wel wat.
Kan iemand me adviseren welke touroperators single reizen naar de sneeuw organiseren.
Groet Louis

Single-reizen zijn er volgens mij wel, maar zijn die niet ook heel erg gericht op het ontmoeten van andere vrijgezellen (als in: een leuke date)? Vaak is de doelgroep ook wat jonger, met het oog op dat andere neven-doel misschien?

@687: Kijk eens op de site van Snowfriends. Leuke reis, goed georganiseerd. In September komt meestal de aankondiging voor de reis & bestemming.

Ik ga altijd samen met mij vriendin op wintersport. Maar zei heeft er rap genoeg van (na 2u of zelfs dag overslaan) en dus ben ik er altijd alleen op uit. Prachtig ! Ik doe niet liever, je kunt je eigen tempo bepalen en doen wat je wilt. Enkel is het dan wel niet zo tof als je ergens iets gaat eten of drinken maar zoals hierboven al aangekaart geraak je wel altijd aan de praat met iemand. En dan als ik s’avonds terug ben ik toch weer in gezelschap en staat het eten altijd al klaar op tafel. Dus noem het een half-single wintersport.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Alleen gaan is best goed te doen en er zijn best wat gradaties :) van "alleen" mogelijk op wintersport: Je kan aan de ene kant alles zelf regelen, zelf alleen rijden, eenpersoonskamer nemen en in een rustige periode op eigen houtje het skigebied door. Aan de andere kant kun je ook op een georganiseerde groepsreis grotendeels je eigen plan trekken of kun je door (alleen) in een drukkere periode te gaan of les in een klasje te nemen wat contact opdoen.

Vorig jaar zou ik met een vriend van mij op zomder vakantie gaan, maar na een week moest hij naar huis omdat een familie lid gestorven was. Ik had geen zin om thuis te zitten op mijn enige dagen vakantie en toen ik op facebook las dat het aan het sneeuwen was in begin september ben ik meteen naar hintertux gereden voor 4 dagen sneeuwplezier. Ik vond het wel ff lekker om met niemand rekening te houden alleen wat al vaker boven genoemd is, alleen eten is minder maar ik had een erg gemoedelijk hotel waarbij andere gasten vaak een gesprek aangingen.
Dit jaar ga ik weer alleen op vakantie, eerst naar zwitserland voor een wielren race en dan meteen daarna weer doorrijden naar hintertux, zelfde hotel en weer gaan met die banaan op de piste. Ik heb er zeker geen spijt van. In december twijfel ik er over om met een single reis mee te gaan en in januari ga ik weer gewoon met vrienden op wintersport. Van alles wat dus

Hallo lezers, ik ga al jaren alleen op wintersport! Ik heb echt genoeg vrienden maar die hebben altijd wat. Ze hebben geen tijd, geld of zijn niet sportief genoeg. Ik reis meestal met Euronoord…prima organisatie en je hebt altijd aanspraak als je dat wilt. Ik vind het heerlijk om zelf te bepalen waar ik ski en hoelang. Ik ga niet langer dan een week. ooit eens 10 dagen geboekt maar dat vond ik persoonlijk geen succes

Plaats een reactie