Zonder winterbanden grindelwald

Wij vertrekken 16 maart naar grindelwald. Is dit dorp gemakkelijk te bereiken. Is dit mogelijk zonder winterbanden? Wij moeten niet door duitsland.

Zou sowieso altijd winterbanden doen als je op wintersport gaat, de hoofdweg wordt over het algemeen goed gestrooid en schoongeveegd maar zonder winterbanden blijft een gok. Ook afhankelijk waar je appartement/hotel zit, aangezien de zijwegen minder begaanbaar zullen zijn doorgaans (afhankelijk van de temperatuur en het weer)

Mr. Slow

En dan heb je het ook nog niet eens over de risico’s die je loopt op het moment dat je zonder winterbanden rijdt. Behalve dat je in verplichte landen een boete kan krijgen voor er niet mee te rijden, loop je ook nog een risico bij ongevallen

ANWB schrijft het volgende erover:
http://www.anwb.nl/rechtshulp/op-vakantie/met-de-auto-op-rei…

let's get this party started!!

waarom denk je er uberhaupt over na om in een gebied met sneeuw te gaan rijden zonder? Je verdient ze vanzelf terug (als je je auto langer houd) je zomer banden slijten dan namelijk niet.

Seriously snow addicted family!

Wij vertrekken 16 maart naar grindelwald. Is dit dorp gemakkelijk te bereiken. Is dit mogelijk zonder winterbanden? Wij moeten niet door duitsland.

Makrele op 5 dec. 2013 14:27

hoe dom of naief kun je zijn. Winterbanden moet je gewoon hebben wanneer je met de auto gaat. Anders geen auto nemen maar bv trein…

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Wat zijn we weer vriendelijk vandaag…

Makrele: In Zwiterland zijn winterbanden niet verlicht maar je kan wel een een boete krijgen als je overlast bezorgt door op zomerbanden te rijden (bron: autoblog). Frankrijk en België zullen ook geen probleem zijn. Ik zou het erop durven wagen. Neem wel kettingen mee. Als het toch hard sneeuwt onderweg zal je even moeten wachten tot de weg er terug beter bij ligt, maar in maart gaat dat normaal wel snel.

waarom denk je er uberhaupt over na om in een gebied met sneeuw te gaan rijden zonder? Je verdient ze vanzelf terug (als je je auto langer houd) je zomer banden slijten dan namelijk niet.

Jeffrey. op 5 dec. 2013 14:53

En de kosten van het wisselen ? Nene winterbanden kosten geld. Als je weinig km doet kosten ze zelfs veel geld.

@.robin: Het kost geld maar je ontziet je zomerbanden wel en men kan winterbanden toch vanaf medio november t/m medio maart gebruiken in principe, ook in Nederland. Ik zou, ook voor de eigen veiligheid, gewoon winterbanden nemen. Sneeuwkettingen zijn leuk en aardig, maar alleen geschikt voor bepaalde type wegen. Winterbanden verhogen de grip nou eenmaal enorm, ook op gladde wegen.

Casus: Het sneeuwt vanaf Basel al en je moet nog zo’n 200km over de snelweg. Dan kan je niet even je sneeuwkettingen gebruiken…

Mr. Slow

Zonder winterbanden en kettingen dit soort regio’s opzoeken bestempel ik als dom en naief!
Daarbij ben je ook nog eens een potentieel gevaar op de weg, niet alleen voor je zelf, maar ook voor anderen. Het argument dat je niet door Duitsland hoeft ontgaat mij, want wat heeft dat er mee te maken? Die vermeende “winterbandenplicht” soms? Die is er niet! Er geldt alleen een “omgekeerde bewijslast” Dwz: als je bij een ongeval betrokken bent en je hebt geen winterbanden, dan heb je een probleem. Dan ben jij schuldig, tenzij jij aan kunt tonen dat het niet hebben van winterbanden niet heeft bijgedragen tot het onstaan van het ongeval resp. de consequenties. En het zou me niet verbazen als andere landen vergelijkbare regels hanteren.

Er loopt maar een weg naar Grindelwald en die wordt kosten wat het kost open en berijdbaar gehouden, maar ook die kan in een paar uur dichtsneeuwen (spreek uit ervaring) en hoewel de weg belangrijk is, heeft het spoor dan prioriteit. Ook in het dorp is het dan niet altijd even makkelijk, denk alleen al aan de weg naar Grund.

Als je niet wilt investeren in winterbanden en/of kettingen adviseer ik je om je auto in Interlaken te parkeren en daar de trein te nemen. Of misschien zelfs wel helemaal met de trein te gaan:
De trein stopt bij wijze van spreken midden in het dorp en vanuit A’dam, Utrecht en Arnhem hoef je maar 2x over te stappen.

Daarbij hebben winterbanden ook in Nederland zin …

Los van persoonlijke meningen:

  • alpenwegen kunnen gewoon dichtsneeuwen … ondanks de beste voorbereidingen, ligging, aanwezigheid van ruimdiensten, etc, etc.
  • alpenwegen worden niet per se tot op de laatste mm propergemaakt net omdat men ervan uitgaat dat (zo goed als) niemand er op die moment nog met zomerbanden op gaat komen

Als je niet wil met winterbanden rijden, rij er dan niet naartoe… kies een alternatief vervoersmiddel (trein, bus, vliegtuig, taxi).

… persoonlijker:
zucht … doe het gewoon niet …

Bij gladheid gewoon kettingen eronder doen. Hup, gas op de plank!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@.robin

Wisselen kost geld? Dat doe je toch gewoon zelf? kwa kosten kom je ongeveer op hetzelfde uit bron: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/85046-winterbanden-is-…

Daarbij de kanttekening die ik al eerder maakte het gaat alleen op als je lang(er) in dezelfde auto rijd. Als je korter rijd kun je je winterwielen wel weer verkopen dus ze hebben ook nog een restwaarde.

Seriously snow addicted family!

Het argument dat je niet door Duitsland hoeft ontgaat mij, want wat heeft dat er mee te maken? Die vermeende "winterbandenplicht" soms? Die is er niet! Er geldt alleen een "omgekeerde bewijslast"

Gast060 op 5 dec. 2013 15:32

Graag geen halve waarheden vertellen. In Duitsland geldt er bij "winterse omstandigheden" (sneeuw, ijzel, vorst etc.) weldegelijk een winterbandenplicht. Heb je geen winterbanden dan kan je bekeurd worden. Hinder je daarbij ook nog eens het verkeer wordt de boete verdubbeld.

Wat betreft het rijden zonder winterbanden naar wintersportbestemmingen… Ik denk dat daarover al voldoende gezegd is. Mij hoeft in ieder geval niemand me bij sneeuw of ijzel met zomerbanden aan te rijden, want dan is de persoon in kwestie bepaald nog niet jarig… Vergeet ook niet alleen al het aspect van ander verkeer hinderen door met zomerbanden het verkeer op te houden. Dat is ook bepaald geen pretje voor de locals.

Het hele argument "kost wel/niet extra" is een non-argument zodra je stil komt te staan als je niet verder kunt op op je zomerbandjes. En helemaal als je een ongeluk veroorzaakt en je aansprakelijk gesteld wordt.

Ik ben ook wel eens met wintersport geweest, half maart. Het was toen 25 graden boven 0 en volop zon in het dal. Zonnig en warm. Op de berg, 1100 meter was het 15 graden boven 0. Ik vroeg me af of we op wintersport gingen of met zomer vakantie. Vul maar in welke banden verstandig waren

Gas op de plank! Jeeeehaaaaa

Makrele, blijkbaar vind je winterbanden voor jezelf en je medeweggebruikers niet belangrijk. Maar denk eens aan je kind van 5 jaar!! Misschien helpt dat om je over de streep te trekken.

Ik zou met die instelling, gewoon op zomer vakantie gaan ;-)

Vint je ein spellings vout mag je tie hauten ;-)

@Makrele heb je wat aan de informatie? Gezien je enige reactie tot nu toe "Gas op de plank! Jeeeehaaaa" is…

Mr. Slow

De weg naar Grindelwald is ook in de winter prima te berijden op zomerbanden. Met sneeuwkettingen kun je dan in het dorp zelf eventueel je bestemming bereiken. Zo deden wij het tot een jaar of 6 geleden toch zowat allemaal? Inmiddels heb ik al jaren winterbanden en was daar toen ik bijvoorbeeld onderweg door de Ardennen in een sneeuwstorm terechtkwam, best heel blij mee. Even zo vaak vraag ik mij af of het met 12 graden boven nul wel zo handig is om duizend kilometer op winterbanden te rijden. Zo groot zijn de temperatuurschommelingen nu eenmaal in de winter.
En op een net wat steiler weggetje met vastgevroren sneeuw - net dat laatste stukje naar je vakantieappartement - heb je ook mét winterbanden nog wel kettingen nodig.

En op een net wat steiler weggetje met vastgevroren sneeuw - net dat laatste stukje naar je vakantieappartement - heb je ook mét winterbanden nog wel kettingen nodig.

joepert op 6 dec. 2013 14:34

Dat ligt heel erg aan de winterbanden die je onder je auto hebt, goede banden rijden op sneeuw bijna overal prima. Veel locals hier hebben nog nooit kettingen omgelegd… En dat wil wel wat zeggen.

Click. Click. Peace

Het zal dan wel aan mij en/of mijn banden (vredesteijn sno-trac, komen toch redelijk goed uit de tests) en/of mijn auto (VW Passat Variant) liggen, maar ik heb die kettingen toch echt wel eens nodig gehad.
Welk merk/type banden is bij de locals in jouw buurt favoriet?

Het is mij opgevallen dat locals een heel ander winterbandje eronder hebben liggen dan de gemiddelde auto met geel kenteken… het profiel is veel zwaarder uitgesneden en verklaart dan ook waarom locals (wel vaak 4x4 maar toch) prima naar boven kunnen rijden en toeristen er meer moeite mee hebben. los van de discussie van durven en ervaring…

Goede winterbanden en naar boven toe gewoon zorgen dat je niet hoeft te stoppen. dan kom je vaak een heel eind.
Naar beneden is een andere discussie.

Gewoon winterbanden erop… is die kleine kostenpost het risico nou waard?

d’r is dan ook een serieus verschil tussen een “winterband” en een “sneeuwband” … Om maar iets te zeggen, nokians ga je niet al te vaak hoog in een standaard ADAC test terugvinden. Ze zijn ook niet gemaakt om daar zonder meer goed op te scoren behalve dan op het onderdeel trekkracht op sneeuw/aangereden sneeuw/ijs.

sinds ik met winterbanden rij tijdens de wintermaanden heb ik mijn kettingen niet meer hoeven te gebruiken , ik neem ze voor de zekerheid wel altijd mee !!
januari vorig jaar de beklimming naar Chamrousse , op zaterdag komen er veel locals uit de streek van Grenoble skien en velen liggen met zomerbanden op,er was hevige sneeuwval en je kon goed zien wie er w-banden op had, we tuften ze allemaal mooi voorbij terwijl ze aan het sukkelen waren om de kettingen op te leggen, sommigen waren reeds in de zijberm geschoven !!
good luck dus met uw zomerbanden maar niet meer voor mij.

Gewoon winterbanden erop… is die kleine kostenpost het risico nou waard?

Harry4 op 6 dec. 2013 15:24

Kan je eindeloos over discussiëren. Je moet voor de gein eens een middagje bij een zogenaamde WAM-zitting gaat kijken van de kantonrechter. Hoeveel mensen het al te duur vinden om de (wettelijk verplichte) WA-verzekering voor de auto af te sluiten! En hoeveel mensen zonder APK-gekeurde auto rijden. Onderhoud van scootertjes en dergelijke is vaak ook om te huilen.
Wij focussen altijd zo op winterbanden maar ik ben overtuigd dat heel veel mensen in het dagelijkse binnenlandse verkeer statistisch gezien veel grotere risico’s nemen dan het risico dat je loopt door die eenmalige rit zonder winterbanden naar een Alpenland. Als gezegd: ik doe zelf ook de bandenwissel maar ik heb wel moeite met de moralistische toon die sommige mensen kiezen (“Denk toch aan je kinderen” Alsjeblieft zeg.) Aan het eind van de dag is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen handelen en is de politie ervoor om te handhaven. Alle moord en brand die in topics als deze wordt geschreeuwd over wettelijke verboden en verplichtingen en dergelijke ten spijt: ik lees toch vrijwel nooit dat er grootschalige controle-acties zijn. En die zijn er bijvoorbeeld wel voor rijden onder invloed en te hard rijden. Omdat dat veel meer gebeurt én veel meer ongelukken oplevert.
Zolang de wetgeving in de meeste landen zo is dat er geen algemene verplichting is om winterbanden te hebben, is het eenieders goed recht om zonder winterbanden naar de wintersport te rijden. Dat je daarmee grotere risico’s loopt dan wanneer je te hard rijdt, of niet goed uitgerust rijdt, of nadat je een biertje bij het eten hebt genomen etc etc, dat is volgens mij helemaal niet hard te maken.
Je auto aan de kant zetten als het glad is: dat is pas echt veilig. Je zal ze de kost geven die denken: ik heb nu winterbanden, dus mij kan niks gebeuren…

Het is mij opgevallen dat locals een heel ander winterbandje eronder hebben liggen dan de gemiddelde auto met geel kenteken… het profiel is veel zwaarder uitgesneden en verklaart dan ook waarom locals (wel vaak 4x4 maar toch) prima naar boven kunnen rijden en toeristen er meer moeite mee hebben. los van de discussie van durven en ervaring…

Goede winterbanden en naar boven toe gewoon zorgen dat je niet hoeft te stoppen. dan kom je vaak een heel eind.
Naar beneden is een andere discussie.

Harry4 op 6 dec. 2013 15:24

Het is denk ik ook wel weer zo dat wij kiezen voor een compromis waarmee je ook nog wel enigszins normaal op de snelweg kan rijden. Echte sneeuwbanden zijn denk ik niet zo heel fijn om 800-1000 km mee te rijden. 4x4 is sowieso een heel ander verhaal.

Wintersport en zomerbanden, ik zou het niet eens willen al mocht het. Vragen om problemen omdat je dan wel tegen wettelijke dan wel rationele kaders aan gaat lopen.

Hier ligt er bij de serieuze automobilist of Michelin Alpin (Vooral bij SUV de Lattitude een superband) of Nokian…

Click. Click. Peace

ik lees toch vrijwel nooit dat er grootschalige controle-acties zijn. En die zijn er bijvoorbeeld wel voor rijden onder invloed en te hard rijden.

joepert op 6 dec. 2013 15:41

Aha, dus als er niet gecontroleerd wordt betekend dus dat je de wet dan maar mag overtreden?! Overigens heeft in Duitsland onderzoek uitgewezen dat 20 km/u te hard rijden minder gevaarlijk is dan rijden zonder winterbanden in winterse omstandigheden. Dit zie je ook in het boetebedrag van dergelijke overtredingen terug. Rijden zonder winterbanden is duurder dan 20 km/u te hard.

Overigens veel controle op rijden onder invloed? Ik heb nog nooit in geen velden of wegen blaascontroles gezien, laat staan zelf gehad. En ik rij per jaar circa 50.000 km op alle dagen van de week, dus ook op uitgaanstijdstippen.

Zolang de wetgeving in de meeste landen zo is dat er geen algemene verplichting is om winterbanden te hebben, is het eenieders goed recht om zonder winterbanden naar de wintersport te rijden.

joepert op 6 dec. 2013 15:41

Juist, maar voor velen die naar Duitsland en/of Oostenrijk reizen zijn winterbanden bij winterse omstandigheden wél verplicht. Nogmaals… Maak met zomerbanden bij winterse omstandigheden een ongeluk en je zit met de gebakken peren. Je bent voor een deel altijd schuldig, hetgeen in Duitsland zelfs tot volledige aansprakelijkheid kan oplopen, ook al had de ander de fout in het verkeer begaan.

Grindelwald is inderdaad (voor een bergdorp, alles is relatief) vrij makkelijk te bereiken. Of het mogelijk is zonder winterbanden ligt aan te veel andere dingen (*) om daar een zinnig antwoord op te geven, eigenlijk nog wel het minste eraan of je al dan niet over Duitsland rijdt.
Trein is zeker een goede, ontspannen en snelle optie, die rijdt tot midden in het dorp. Kost echter vaak wel een duit.

(*) om te beginnen of je met de auto gaat (=moet), of je als alternatief andere banden hebt ;), wat voor banden dat zijn en in welke staat ze zijn, of je sneeuwkettingen hebt, of die passen en je ermee om kan gaan en, niet onbelangrijk, wat voor weer het is. Midden-maart kan dat alle kanten op. Als je een paar dagen eerder/later kan rijden en daarmee slecht weer kan ontwijken helpt ook.

Aha, dus als er niet gecontroleerd wordt betekend dus dat je de wet dan maar mag overtreden?!

Frans op 6 dec. 2013 16:20

Eh, nee. Lees nog eens goed.

Politie controleert niet = kennelijk niet heel veel prioriteit = waarom schreeuwen de mensen hier dan zo’n moord en brand?

Terwijl de plicht in veel landen niet bestaat, in sommige landen enkel een verzwaarde aansprakelijkheid inhoudt en in sommige landen in het geheel niet aanwezig is.

Als er een plicht is: simpel. Naleven. Is die plicht er niet, dan mag je het dus zelf weten. Ik kies voor winterbanden. Een ander niet.

Er is dus geen enkele reden voor de belerend reacties op de vraag van TS.

Plaats een reactie