Ellmau of Söll?

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Wij zijn van plan om van 11 tot 18 Januari naar dit gebied te gaan en hebben een optie op 2 appartementen. De een in Söll en de ander in Ellmau.

Nu kunnen wij geen keuze maken tussen deze 2. Geen van ons is eerder in dit gebied geweest en we weten het niet meer.

Wij zijn een groep van 4 mannen van 23 tot 26. Allemaal skiërs en houden ervan om de eerste lift naar boven te pakken en tot lekker laat door te gaan. Daarna mag een biertje (het liefst meerdere) absoluut niet ontbreken. Apres ski is dan ook een plus, maar geen Gerlosse taferelen het

Ik ben benieuwd naar ervaringen die ons kunnen helpen met het maken van de keuzen. Ook staan we open voor tips (restaurants, afdalingen, bars etc.)

Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar Soll en alleen daarom omdat ik het prettiger vindt om elke morgen met een 6 persoons gondel omhoog te gaan in plaats van een vol gepropt (ca.100 personen) tandrad treintje in Elmau.
Verder vindt ik het skigebied van Soll ook aantrekkelijker inclusief de hutten en restaurants op de berg.
Over de horeca in de dorpen zelf kan ik weinig vertellen omdat ik steeds in Brixen im Thale logeer.

niet roetsjen maar skieen

Ik ben het met @Ron4 eens. Je kan beter Söll kiezen. Qua bereikbaar ligt het dichterbij de snelweg dan Ellmau, plus je hebt daar meerdere liftkeuzes. Ook zijn er bredere pistes. Als je alsnog naar Ellmau wilt voor een dagtrip moet je, als je de piste kiest, via Hopfgarten, Brixen, Sheffau en dan de 80 naar Ellmau pakken.

Qua après-ski weet ik niks van Söll. Het lijkt mij in ieder geval beter dan Ellmau. Zelf weet ik het alleen van Brixen en Westendorf, omdat ik in Brixen verblijf. Veel plezier alvast als het doorgaat!

Carnas on Tour

Ook wij zitten in Brixen. Maar we hebben i.i.g. 1 avond Soll gepland vanwege de rodelbaan :)

Als je glijdt dan glijd je

Allebei gezellig. Qua opstap plaats is Soll makkelijker omdat je niet steeds op het treintje hoeft te wachten, maar geleidelijk met een gondel naar boven kan. Daarnaast zit je in Soll centraler dan in Ellmau. Volgens mij is Soll iets drukker qua apres ski, maar ongeveer gelijk waardig aan Ellmau. Niet heel bijzonder, maar wel gezellig.

Soll sluit mij bovenstaande reacties aan.

Topic starter hier (alleen op een andere pc),

Bedankt voor alle reacties, al zijn het helaas niet de antwoorden die ik graag had willen horen ;), het appartement in Ellmau is namelijk 7 tientjes pp goedkoper dan het appartement in Söll, dat bespaard weer een weekje apres ski :P. Dat de liften anders zijn had in op de pistekaart al gezien, is het treintje in Ellmau echt zo vervelend?

In hoeverre verschilt de apres ski eigenlijk onder elkaar? Ik had begrepen dat er veel Engelse in Söll komen?

Het treintje in Ellmau is echt zo vervelend niet, die is namelijk binnen enkele minuten boven…
Maar goed… Wat Skiwelt betreft heb ik elke keer Ellmau als startplaats gehad en dat is tot nu toe uitstekend bevallen. Gezellige apres ski bij Fabels!

Laat ik er morgen nou net weer heen gaan :D

@Justin3 Veel plezier!
@Topicstarter Ik dacht dat er in Ellmau ook veel Engelsen zijn. het treintje is trouwens niet echt vervelend, tenzij het echt erg druk is. Veel succes met je keuze. Mocht je nog vragen over het gebied zelf hebben, hoor ik ze wel ;)

Veel plezier alvast!

Carnas on Tour

dat van die engelsen dat klopt, die komen in söll al jaren.
de piste’s in söll hebben weinig zon (noord) dus wel hard.
in ellmau is het meeste in de zon liggend en wordt snel zacht.
maar kwa liften als je niet van drukke volle treinen houd
zou ik naar söll gaan lekker met de gondel,
maar 70 euri pp goedkoper zal mijn keuze snel gemaakt zijn

veel plezier

Jullie gaan niet in het hoogseizoen, dus dan lijkt het me wel meevallen met dat treintje. Enkele jaren geleden met kerst geweest. Toen we rond een uur of 11 tot aan het treintje geskied waren, hebben we meer dan een uur kunnen wachten op dat ongelofelijke rotding.
Misschien dat jullie 's morgens wel effe aan moeten schuiven, maar veronderstel dat de totale tijd ongeveer gelijk wal lopen ivm de gondels in soll. En voor 70 EUR de man, zou ik dat treintje in laagseizoen er ook wel bijnemen.

Wij zijn vorig jaar met kerst in Söll geweest. Prima uitvalsbasis voor het skigebied. Apres ski viel ons wat tegen. Moonlightbar was wel grappig. Er zijn meer pubs. Söll is erg Engels georiënteerd. Er zijn ook veel Engelsen. Apres ski, zoals wij dat gewend zijn, was er niet echt.

Thanks allemaal, het maakt de keuze er niet makkelijker op. Söll spreekt mij gezien de ervaringen meer aan, maarja het is wel een pak duurder ;).

Hoe is de verbinding tussen Ellmau en bijvoorbeeld de Hohe Salve? De pistekaart doet mij meer aan een bord spaghetti denken dan een pisteplan. Volgens mij moeten er behoorlijk wat liften worden genomen om daar te komen. Vanuit Söll zit je er

In Ellmau zit de Fabels als apres ski bar hoe zijn de ervaringen daar? Over de Moonlightbar in Söll heb ik al goede verhalen vernomen.

Zijn er nog leuke/goede berghutten in het gebied? Een goede schnitzel kan natuurlijk niet ontbreken in Oostenrijk;).

Ja! De Frank Alm, zeker een keer heen gaan :)

Never eat the yellow snow

Ga al jaren naar Ellmau buiten de vakanties om. Daarom nog nooit langer dan 5 minuten op het treintje hoeven wachten. Ik vind hem juist wel prettig, je bent echt snel boven.
Apres ski in Fabels nog nog steeds prima. In ellmau zelf wat rustiger ( buiten de vakanties om dan he). Wij gaan altijd één keer met de auto naar Soll om vanaf die kant het grote skigebied een keer te beginnen. Als je de weg een beetje weet kun je via goede verbindingspistes snel door het gebied heen.

met 5 of 6 liften ben je van ellmau in hochsöll dat is inclusief de trein.
kom er al jaren en een rondje ellmau, scheffau ,brixen,westendorf,söll,.
en terug om 9uur beginnen om 12 uur terug ben je kapot zonder pauze…

Iemand al eens met carnaval geweest in skiwelt? Lees op sommige plaatsen wachttijden van een uur ofzo, maar kan het me toch amper voorstellen in zulk groot gebied met moderne liften. Dit jaar valt dat gelukkig wat later, waardoor wellicht sommige kiezen voor een wat hoger gebied.

Ben er de laatste jaren in de voorjaarsvakantie geweest. (Regio midden week voor of na carnaval)
Het viel mij juist op dat het erg rustig was. Nergens langer dan 5 min. hoeven wachten op de lift.

Over het algemeen zal de grootste drukte rond 9 uur zijn bij de gondel vanuit het dal. Probeer daar voor of na naar boven te gaan en dan valt het meestal wel mee.

Übung macht den meister!!!

Topicstarter hier, straks even een account aanmaken. Is wel zo makkelijk ;)

Dan denk ik dat de keuze gemaakt Al is er onderling wel wat onenigheid, Söll spreekt ons gezien de ervaringen toch iets meer aan maar toch gaan we voor Ellmau gezien de prijs.
@erik4 Bedankt voor de informatie, dit heeft mij in ieder geval over de streep getrokken. Ben blij dat het gebied goed te verkennen is.

Morgen gaan wij boeken en hopelijk gaat het een leuke week worden.

Wij staat nog steeds open voor tips en tricks betreffende dit gebied.

Thanks all

Ben al een aantal maal met virienden in Ellmau geweest buiten de regulier vakanties.
Ik heb nog nooit lang hoeven wachten bij het treintje naar boven of bij andere liften in het gebied. Je kan er leuke dagtochten maken en bijtanken bij leuke berghutten.

De apres-ski in Ellmau is leuk en gezellig (Fabels!) niet heel veel keus maar zeker voldoende. In Ellmau zelf vind je voornamelijk Nederlanders en Duitsers en soms een verdwaalde Brit.

Ik heb geen ervaring met Soll, maar weet dat het gebied en Ellmau beide aan te raden zijn.
10 januari gaan wij weer! :-D

@gast700 wij zijn 1x in dit gebied geweest. We logeerden toen in de Berghof. Dit was aan de piste en met 1 afdaling zat je in het treintje naar boven wat wij niet vervelend vonden.
De apres ski in Fabels, onderaan bij het treintje,vonden wij heel leuk. Persoonlijk ken ik Soll niet dus daar kan ik niet over oordelen. Als ik jullie was zou ik naar Ellmau gaan daar is genoeg te beleven incl.leuke verlichte rodelbaan. 25 januari naar Westendorf !!!

Thanks allemaal.

De knoop is doorgehakt we gaan naar Ellmau. Dat treintje nemen we maar voor lief ;). We hebben er enorm veel zin in! Nu maar hopen dat er voor die tijd nog een beetje sneeuw bij komt. Dat kan het gebied wel gebruiken. Zijn er nog tips waar we goed en lekker kunnen eten in Ellmau? Hoe is het eten eigenlijk bij Fabels? Of is het eten daar het beste te mijden?

In onze vakantie zal ik een paar foto’s etc. plaatsen.

Thanks allemaal.

De knoop is doorgehakt we gaan naar Ellmau. Dat treintje nemen we maar voor lief ;). We hebben er enorm veel zin in! Nu maar hopen dat er voor die tijd nog een beetje sneeuw bij komt. Dat kan het gebied wel gebruiken. Zijn er nog tips waar we goed en lekker kunnen eten in Ellmau? Hoe is het eten eigenlijk bij Fabels? Of is het eten daar het beste te mijden?

In onze vakantie zal ik een paar foto’s etc. plaatsen.

Gast703 op 21 dec. 2013 18:09

Nogmaals, met het treintje ben je binnen enkele minuten boven. Stelt echt niks voor…
Ik vind het eten bij Gasthof Lobewein altijd heel goed. Bij Fabels kom ik enkel voor een biertje na het skiën. De Rübezahl Alm (op de dalafdaling naar Ellmau) moet je ook geweest zijn, super gezellig.

Veel plezier in ieder geval!

joh dat treintje is ook echt geen ramp. Of je nu 10min stilstaat en dan 20mtr doorloopt of je loopt in 10minuten langzaam Ik vind t wel lekker oldskool dat treintje. En als je tegelijk met hem van boven vertrekt kan je kijken of je m bij kan houden :)

gisteren terug gekomen uit ellmau en ik moet zeggen kwa kerstdrukte viel het reuze mee nergens lang te wachten en de piste’s in going (dalafdaling) liggen in de schaduwkant dus was de hele week goed,ondanks de weinige sneeuw… en om in ellmau te beginnen en in söll te komen
heb je inclusief trein 7 liften nodig dan sta je in hochsöll je gaat via scheffau (2 liften) en brixen (1 lift)
dan sta je al op de silleralm (söll)…
de namen van de liften zijn

ellmau

hartkaiserbahn(treintje)
koglbahn
tanzboden

scheffau

kummeralmbahn
muldenbahn

brixen

kalbersalvebahn

söll

siller-keat (vroeger silleralmbahn)

en terug kan je via de sillerkeat (söll)
en dan filzbodenbahn (brixen)
aualmbahn (scheffau)
sleeplift ostlift(klein liftje voor beginners wel met ankers) (scheffau)
en via de kaiserexpress (ellmau) sta je weer boven op de hartkaiser 1555m…

conclusie: heen heb je meer liften nodig als terug, en in een uur kan je al heen en terug zijn

er zijn nog wel andere mogelijkheden om richting ellmau te gaan maar dit is de route met de minste liften…

veel plezier…

Plaats een reactie