sneeuwgebrek Franse Alpen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

We zitten een week voor de kerstvakantie en met de heersende condities moeten de wintersporters die de eerst week aankomen, langzaam aan rekening houden met toch wel matige condities.

Ik spreek vanuit de Haute Savoie waar (op Chamonix na) alle gebieden relatief laag beginnen en toppen hebben tot maximaal 2500 meter. Hier in het Grand Massif ligt er op de noordhellingen sneeuw vanaf 1500m, maar op de zuidhellingen (les Carroz) is het tot 2000m groen!

Deze 2 weken ben ik op cursus in de Aravis en daar in le Grand Bornand en la Clusaz is het hetzelfde verhaal en dat geldt ook voor les Portes du Soleil, hoewel de Zwitserse kant wat beter zou kunnen zijn.

De komende week blijft het zonnig en warm, maar er komt een depressie op vanuit het westen. Hopelijk kan @Roel ons snel goed nieuws brengen over monsterlijke hoeveelheden poeder en een lekker lage sneeuwgrens (ja ik weet het; wishfull thinking…). Het skigebied heeft gelukkig wel veel kunstsneeuw aangemaakt, dat je op de webcams (van bv Carroz) nog niet uitgereden ziet liggen. Dat doen ze pas een dag voor opening om zo min mogelijk te laten smelten zodra het op de piste ligt. Met deze sneeuwkanonnen sneeuw zullen er echt nog wel wat meer pistes opengaan, maar ik wil alle Haute Savoie gangers toch adviseren het verwachtingsniveau wat naar beneden af te stellen…

En vanaf vandaag iedere avond voor het slapen gaan ff de sneeuwdans doen natuurlijk: http://youtu.be/AILwD0aAWHk

Lijkt wel alsof de seizoenen verschuiven. Volgens mij heeft er tot ver na de sluiting van Grand Massif in 2013 prima sneeuw gelegen (en is zelfs sneeuw bijgevallen).

Dus voortaan open van januari tot half mei:)

life is a beach, or a pile of snow

Wel graag even filmen en uploaden natuurlijk, als je de sneeuwdans danst xD

don't count the days, make the days count !

Ah nou daar ging mijn vraag precies over. Niet zo mooi dus. Is het nog wat om dan een pas te nemen zodat je naar Verbier kan als je in Chamonix zit? Daar is ook nog niet heel veel open zo te zien, maar toch 100km, wat een stuk beter is dan 5 liften :P
Ik weet niet hoe goed Verbier bereikbaar is vanaf Chamonix?

43 vind-ik-leuks

@Zoe~ De liften in Verbier draaien een paar weken eerder als in Chamonix/Mont Blanc area. Die aantallen liften zeggen dus niet zoveel, omdat Chamonix voor een groot deel pas volgend weekend opengaat, net als vele skistations hier in de Haute savoie.
Zolang de Col de Montets open is, rij je in een ruim half uur naar Verbier (beneden la Chable). Maar het zou een goed teken zijn als de col dicht is:) Een andere optie is Courmayeur, maar ook daar ziet het er ook weinig hoopvol uit op het moment…

Blijven dansen maar!!!

Ik zei nog zo… Laten we februari gaan. :'(

43 vind-ik-leuks

En dan maar hopen dat dit niet slecht nieuws is voor eind januari… Ik snak wel echt naar de ideale skivakantie. Is lang geleden

let's get this party started!!

Ik zit vnaf 21 december in tignes,dt ligt in de savoid,kortbij dus. Zou het daar goed doenbaar zijn? En er komt nog sneeuw

Eind januari is nog ver weg @Lajla. Waar ga je naar toe in die week?

Tignes kwam net voorbij op het journaal hier; meer sneeuw dankzij de hoogte, maar ook daar bruine zuidhellingen @Gast447

Donderdag gaat t sneeuwen…

@Arno5 We zitten in Flaine in de laatste week van januari

let's get this party started!!

Wat hebben wij geluk dat we in het Salzburgerland zitten, pistes liggen er prima bij.
Ik duim voor iedereen die naar de west Alpen gaat dat er flink wat sneeuw komt liefst nog voor de Kerst.
Veel geluk en succes, misschien loopt het goed af, positief blijven :)

Dienten Die Alte schule

Het loopt voor de westalpen goed af zoals je nu op de weersites kan zien ;-)

@arno, komend weekend vertrek ik naar Flain. Als ik jouw verricht van gisteren lees kan ik beter wandelschoenen mee gaan nemen. Toch zie ik gelukkig op de verschillende weersites een sneeuwvoorspelling tussen 20 en 40 cm aankomende donderdag en vrijdag. Dat lijkt me toch voldoende om er een mooie ski-week van te maken. Toch. Of is het echt zo slecht dat zelf die nieuwe sneeuw daar niets aan verandert.

Het doet wel zeer hoor om die pistes er zo bij te zien liggen. Maar wat @edwin2 zegt… Gelukkig lijk er nu toch wel sneeuw op komst te zijn. Ik ben serieus zeer blij dat we nog meer dan 30 dagen te gaan hebben voordat we in flaine op de piste staan. Ik vind het wel erg sneu voor de mensen die nu aankomende periode gaan. Ik hoop dat de sneeuw die nu gaat vallen voor wat fijner skisneeuw zorgt!

let's get this party started!!

@edwin2 houd je ons volgende week op de hoogte?? wij komen in de week na kerst! ben erg benieuwd naar de piste kwaliteit!

@chantal als ik er tussen het skiën door aan denk, zal ik het zeker doen. Ben wel erg benieuwd hoe het er zaterdag bij zal liggen en hoop dat volgende week de sneeuwgrens laag genoeg zal zijn. Komt goed!

Ik begin me zorgen te maken. Week van 4januari ben ik Flaine. Daar zal het nog gaan maar ik doe graag lange afstanden naar andere (lagere) dorpen. Ik hoop dat het net na nieuwjaar gebeurd.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Rustig maar Frankrijk krijgt nog zeker 2 serieuze dumps voor week 2 van 2014

Vrijdag vertrekken we naar la plagne. Ik maak me toch ernstig zorgen… Als ik kijk naar wat er nog maar open is, is dit toch wel zorgwekkend. En het 19 uur nieuws op VTM heeft me niet bepaald meer gerustgesteld. Hopelijk valt er nog voldoende sneeuw zodat de verbinding tussen la plagne en les arcs dit weekend alsnog opengaat. Of is het normaal dat die verbinding nog niet open is ?

Matthias: De Vanoise express (tussen La Plagne en Les Arcs) is altijd een week later open dan de afzonderlijke gebieden.
Paradiski (de gebieden Les Arcs en La Plagne samen) bestaat dit jaar 10 jaar. Daarom zijn er allerlei activiteiten. Zo hebben gisteren twee slackliners gelopen op een lijn tussen de twee cabines van de Vanoise Express, op 380 m hoogte over een afstand van 60 m.
Zie

voor een spectaculair filmpje.

Het is de eerste keer dat we richting paradiski gaan, dus voor mij is het daar nog totaal onbekend! Dit nieuws stelt me alleszins al wat meer gerust, want we waren/zijn echt een annulatie aan het overwegen omdat er steeds nog heel wat liften dicht zijn. Dat was vorig jaar in 4 vallees toch wel anders maar blijkbaar is dat normaal dan? Dan nu hopen dat er nog wat sneeuw bijkomt…

Overigens echt spectaculaire beelden!

De sneeuwval van donderdag op vrijdag (zo’n 15-20 cm) heeft het gebied veel goed gedaan. Een betere timing konden we niet krijgen :)

Dit zorgt ervoor dat 44 van de 72 liften open zjn en ook alle vebindingen tussen de verschillende dorpen. De Cascades is uiteraard nog dicht, maar dat is eigenlijk altijd het geval in de kerstvakantie.

Iedereen heel veel plezier!!

en, @edwin2 hoe is het in Flaine?? fijne vakantie gehad?
ligt er ook sneeuw in het dorp? ivm kinderwagen??

@chantal, ik zie hier in belalp iedereen met rugdragers, ikzelf ook dit jaar. veel handiger dan een kinderwagen…tenminste als je baby meer dan 6 maandjes is anders heb je volgens mij niks aan een rugdrager

@chantal. Gisteren is het begonnen met sneeuwen en het sneeuwt nog steeds. Inmiddels 50 cm verse sneeuw en dat was ook hard nodig. Onder 2000 meter waren de pistes echt slecht en konden ook niet geprepareerd worden. Vandaag dus voldoende nieuwe sneeuw. Hopelijk gaan morgen de pistebullys weer rijden zodat we nog een fijne laatste dag hebben. Chantal, neem maar winterbanden voor de kinderwagen mee. Alvast een fijne vakantie.

hoe ziet het er uit voor volgende week van zondag tot vrijdag?

Volgende week ziet er goed uit! Nu 40cm vers, zaterdag nog een pakkie en daarna droger, koud en wat meer zon. De winter is per vandaag
begonnen! :)

Hee @edwin2 bedankt voor je reactie!! Sneeuw wielen de de kinderwagen ingepakt ;-))
Maak er nog een mooi laatste dagje van!!!

@Arno5 : Als insider over Le grand massif, ik heb gezien dat er in Flaine nogal wat pistes nog gesloten zijn. Na de sneeuwval van afgelopen week moeten deze toch stilaan open gaan? Of is het normaal voor de tijd van het jaar dat er nog wat gesloten kan zijn? Bv. de Cascade, heeft die bepaalde datum dat die opent?

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

@Arno11: (zijn er zoveel Arno’s actief op WS?)
In de kerstvakantie zijn er een aantal pistes in Flaine eigenlijk (bijna) altijd gesloten:

De lapiaz: De naam zegt het al; ‘kalksteengaten’. deze zijn nog niet voldoende gevuld met sneeuw en vormen een reëel gevaar vroeg in het seizoen.
Dit zelfde geldt ook voor de Lindars lift en de 2 pistes daar omheen (hier zitten enorme gaten!)
Gers: Op de sleeplift te laten draaien moet het spoor voldoende besneeuwd zijn en dat is vaak lastig zo vroeg in het seizoen. Verder is er nu nog sprake van hoog lawinegevaar
De Cascades is erg erosie gevoelig; er vallen hier veel stenen op de piste die nu nog bloot liggen. Het laatste gedeelte is dusdanig technisch dat het een mooie sneeuwbase nodig heeft om te openen

De 40cm sneeuwval was inderdaad prima en meer dan welkom, maar de base was zó dun dat deze mini dump er (denk ik) nog steeds niet voor zorgt dat bovenstaande pistes nu zullen openen…

Plaats een reactie