Waarschuwing: zeer instabiel sneeuwdek

Het is niet mijn gewoonte om met de artikelen van wepowder te gaan leuren, maar

  • omdat veel mensen de komende weken richting de alpen gaan
  • er hier ook mensen zijn die wel eens een uitstapje maken buiten de piste
  • het gegeven dat het sneeuwdek op veel plekken in de Alpen slecht is
  • en er turbulent weer op komst is

wil ik jullie hierbij waarschuwen…
Het sneeuwdek is zeer instabiel. Denk 3 keer na de komende weken voor je je buiten de pistes waagt.

Meer info: http://wepowder.nl/weblog/4834/WAARSCHUWING%21%21-Instabiel-…

May the powder be with you!

Slim @Morris! Een gewaarschuwd mens…

It's all about the turns duuuuuude!

Dit soort berichten kunnen niet vaak genoeg verteld worden.

Übung macht den meister!!!

up

When life gets too complicated.... SKI

Slim @Morris! Een gewaarschuwd mens…

Arjen5 op 19 dec. 2013 21:18

telt voor 2

Gang is alles

Ter illustratie: er is deze week een skier omgekomen in Lech.
Hij was (met vader en tweelingbroer van 15, en een skigids) onderweg bij (slechts) Lawinestufe 1, voorzien van pieper etc. en een airbagrugzak.

Het heeft niet mogen baten…:-(

Good to know. Wat ik me dan wel af vraag is waarom er hier in pds gisteren "slechts" lawinegevaar 2 en 3 af werd gegeven, terwijl er toch een schaal van 5 is. Vreemd toch?

Goed dat er zo uitgebreid aandacht aan wordt gegeven. Stond er echt van te kijken dat er al een dodelijk slachtoffer viel te betreuren terwijl er amper sneeuw ligt…

Good to know. Wat ik me dan wel af vraag is waarom er hier in pds gisteren "slechts" lawinegevaar 2 en 3 af werd gegeven, terwijl er toch een schaal van 5 is. Vreemd toch?

Gast879 op 21 dec. 2013 08:02

Zonder de situatie ter plekke te kennen kan het zijn dat PDS veel minder sneeuw heeft gepakt dan bv zuidelijkere gebieden. Het nieuwste sneeuwdek is als dat eenmaal gezet is de laag die los kan komen. Als die nog niet gebonden is, eigenlijk niet zo,'n dikke laag is, er geen grote verschillen door de wind zijn ontstaan (triebschnee) of wellicht de zwakke laag ter plekke niet zo zwak is kan de stufe lager zijn dan elders.

Een ander belangrijk fenomeen is de wijze waarop Fransen de lawine stufe bepalen. In Frankrijk wordt recente lawine activiteit meegenomen in de bepaling van de stufe. Zo zullen lawines die spontaan komen en lawines die door skiers getriggerd worden de volgende dag zich meteen vertalen in een hogere stufe. Blijven die uit dan zitten ze soms aan de lage kant. In andere Alpenlanden wordt de stufe meer op sneeuwprofielen en sneeuwdek opbouw bepaald.

Good to know. Wat ik me dan wel af vraag is waarom er hier in pds gisteren "slechts" lawinegevaar 2 en 3 af werd gegeven, terwijl er toch een schaal van 5 is. Vreemd toch?

Gast879 op 21 dec. 2013 08:02

Let wel: lawinegevaar 4 en vooral 5 zijn bedoeld voor die momenten dat het publieke leven in gevaar komt. Bij lawinegevaar 5 zijn de meeste gebieden gesloten. Daarmee resteert lawinegevaar 1 t/m 4 voor de freerider. Over 4 spreek je van grote spontane lawines.

Die zijn vanwege het relatief dunne sneeuwdek nog niet mogelijk. Daarmee nu 3. En bij 3 vallen de meeste slachtoffers. 3 staat voor aanzienlijk… Ofwel een kans die vele malen groter is dan de kans om de staatsloterij te winnen.

May the powder be with you!

Die zijn vanwege het relatief dunne sneeuwdek nog niet mogelijk. Daarmee nu 3. En bij 3 vallen de meeste slachtoffers. 3 staat voor aanzienlijk… Ofwel een kans die vele malen groter is dan de kans om de staatsloterij te winnen.

Morris op 21 dec. 2013 11:20

Met een kans van één op honderd miljoen zijn er dan ook weinig voorstelbare kansen kleiner dan die om de staatsloterij te winnen. Mijn gevoel zegt dat de kans meer in de richting van één lawine op honderd kilometer (of enkele uren) off-piste-skiën ligt.

Wel fijn dat hier aandacht aanbesteed wordt, mijn bewustzijn van lawinegevaar vertroebelt af en toe toch wat.

Een reden waarom ik maar zelden buiten de piste ski. Nu al helemaal niet.
Belangrijk genoeg om (blijvend) aandacht aan te besteden

En door al die flinke waarschuwingen ben ik nog steeds verbaasd dat er nu al zes doden gevallen zijn door lawines… Zelfs op de beste offpistesites waarschuwen ze hiervoor. Hoe koppig ben je dan?

let's get this party started!!

Koppig??? of dom…

Steeds meer mensen denken dat een skigebied een pretpark is en dus veilig, je valt niet uit de achtbaan en als je zo makkelijk off-piste kan, zal het veilig moeten zijn.

Maar als er dan is een lift gesloten is vanwege …wind of … dan is het belachelijk en willen ze hun geld terug en zo voort …

hulde aan het huidge Toerisme, ik kan naar een oorlogs gebied dus ik ga want omdat ik kan zal het veilig moeten zijn. :-)

Ik denk vooral aan roekeloze mensen, sommige mensen voelen geen gevaar of zoeken het juist op. Onder deze omstandigheden word je van alle kanten gewaarschuwd door iedereen om je heen zoals hotelmedewerkers, locals, en natuurlijk door liftpersoneel. En dan natuurlijk nog alle waarschuwingsborden, vlaggen, etc.

Ik zou na alle waarschuwingen geen meter naast de piste gaan, ook niet met een hele goede berggids.

Als in veel gebieden de officiële pistes voor een deel waren gesloten vanwege veiligheidsredenen, dan kan niemand toch denken dat off-piste wel mogelijk is??

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik zou na alle waarschuwingen geen meter naast de piste gaan, ook niet met een hele goede berggids.

Constant op 28 dec. 2013 15:37

Inderdaad, bij lawinegevaar 4, zou ik ook gewoon netjes op de piste blijven. Die is soms zelfs al niet veilig genoeg (zie maar naar Sankt Moritz). Als je weet dat ze bij 5 de pistes dichtgooien, is het toch verstandig om niet off-piste te gaan bij 4 (niet dat ik een off-piste kenner ben)?

Momenteel al 8 doden !!! Mensen toch blijf voorlopig althans op de pistes !!!

Intussen was er op het VRT journaal een duidelijk en correct item over de lawinedoden en de situatie van de voorbije dagen. Verrassend! Het gebeurt niet vaak dat nieuwsmedia de nuances in dergelijke onderwerpen juist weten te leggen.

http://www.deredactie.be/permalink/2.31205?video=1.1818385…

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Omhoog, nu belangrijk genoeg!

Filmpje gedeeld op Facebook!

Is voor veel mensen, waaronder ik ook, de piste af te steken of is tussen de bomen te gaan.
Maar na alle berichten de laatste dagen ga ik mij geen voet buiten de piste zetten binnen paar dagen!

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Situatie verbetert zich, maar er zijn nog wat probleemgebieden.
http://wepowder.nl/weblog/4929/Lawinesituatie-verbeterd%21…

May the powder be with you!
Not all who wander are lost

Plaats een reactie