Eerste keer wintersport met twee kleine kinderen

Volgend jaar willen we voor het eerst op wintersport gaan met onze dochters van dan 4,5 en 2 jaar oud. Voor ons alle 4 zal het de eerste keer zijn dat we op wintersport gaan. Ik ben me daarom nu zeer breed aan het oriënteren en na aan het denken over vragen als waar gaan we heen, in wat voor verblijf willen overnachten, kan onze oudste tegen die tijd al iets met skiën of wordt het dan toch voornamelijk een slee en sneeuwpop vakantie? En wat zijn interessante plekken als skiën niet het belangrijkste is van de vakantie?

Een kind van 4 jaar moet je gelijk op ski’s zetten, dan pakken ze het zo op, die van 2,5 zal het wel bij spelen houden, al zijn er ook plastic “ski’s” voor zulke kleintjes, en kunnen ze daar dus een beetje mee spelen.

De eerste vraag is of jullie zelf kunnen skien. Zo ja, dan is het wel van belang dat ook in de praktijk te kunnen doen. Dat betekent dan weer opvang voor de kinderen. Die kunnen ook op die leeftijd in een skiklasje met kinderopvang, of, zoals wij het als opa en oma hebben gedaan, tezamen met de kinderen en de kleinkinderen op skivakantie en binnen die groep de opvang regelen. Skiklasjes zijn immers niet goedkoop. Natuurlijk ken ik jullie familieomstandigheden niet, maar het voordeel van een grotere groep is dan ook nog dat de kosten per persoon lager worden. In onze groep waren 3 skiërs en 3 niet skiërs en voor de opvang en het verzorgen van de maaltijden werkte dat perfect. Op zo jong mogelijke leeftijd beginnen met skien is natuurlijk belangrijk. Het kan echter ook te vroeg zijn. In onze familie zijn de kleinkinderen nu 5 en 7 en nu pas toe aan les. De samenhang en taakverdeling werkt echter nog steeds perfect. Kun je zelf nog niet skien dan zeker op les gaan. Ik ben er op 57jarige leeftijd mee begonnen en doe het binnenkort voor het 10e seizoen. U zult begrijpen dat ik een van de opa’s ben. Wees gewaarschuwd het werkt uiterst verslavend. Eenmaal begonnen betekent geen weg terug. Wij kiezen overigens al jaren voor Trois Vallees ( Les Menuires). Dan hoef je jezelf ook geen zorgen te maken over de sneeuwomstandigheden. Die zijn daar altijd perfect. Hopelijk heb je er wat aan. Tenslotte … ook dit forum is een goed hulpmiddel, maar het werkt ook verslavend. Anderen zullen wellicht wel aanvullen

Een aantal vragen inderdaad, wel erg goed dat je je nu al aan het oriënteren bent. Je dochter van 4 kan waarschijnlijk wel wat met ski’s, al is het op een oefenweide nabij het dorp. Voor die van 2,5 zal het nog wel iets te vroeg zijn, dus meer sleeën en/of genieten in de sneeuw. Het is maar net wat je wil: wil je zoveel mogelijk in de buurt van je kids blijven of wil je zelf ook (leren) skiën en regel je voor de kids dus een skiklasje en opvang?

Als kindvriendelijk gebied kan ik sowieso Serfaus-Fiss-Ladis aanraden, dat staat bekend als zeer kindvriendelijk.
Mocht skiën niet het allerbelangrijkste zijn, maar meer het genieten met de familie in de sneeuw en dingen als sleeën, dan zou ik kijken naar landschappelijk mooie gebieden zoals Grindelwald, Bettmeralp of Zermatt.

In de praktijk doet elk skigebied z’n best om zo kindvriendelijk mogelijk te zijn, dus mocht je niet voor één van de bovenstaande suggesties kiezen, dan nog geen man overboord!

Qua type accommodatie zou ik kiezen voor een appartement/chalet: lekker je eigen ding doen met het gezin. In een hotel ben je toch meer gebonden aan je slaapkamer, vaste tijden en een restaurant. Alhoewel sommige hotels dan weer speciale voorzieningen hebben voor kids!

Mr. Slow

Als je echt met zn 4en gaat, zal het meer een wintervakantie worden dan een wintersport. Ook leuk, maar wat zijn je verwachtingen? Wij hebben de kids van kleins af aan meegenomen maar gingen altijd met een groep. Dan kan je om de beurt een rondje maken en is er altijd iemand in het huis of in het dal. Daar zijn de kleinsten dan aan het sleeën ofzo. Als je het handig uitkiest zit daar ook een terras en is het geen straf om beneden te moeten blijven.
Nu zijn ze op een leeftijd dat we met zn 4en kunnen skiën, maar dat zullen ook geen hele dagen zijn.

Bekijk eerdere berichten hier op het forum, er is daar uitgebreid over geschreven waaronder ik zelf.
Wij hebben de zelfde situatie en dat gaat prima!
Zet je zoekopdracht onder de button ,nieuw onderwerp, neer en je krijgt de historie.
Succes en gewoon gaan!!

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Wat mij betreft nog één puntje. Als je wilt sleeën met kleinste zoek dan wel een sneeuwzeker dorp. De afgelopen dagen zag je en zie je dat veel dorpen onder de 1500 m. er groen bijliggen. Het hogerop zoeken met een slee is veelal niet te doen. Gebrek aan sneeuw in het dorp is, denk ik, de eerste grote teleurstelling voor een startende wintersportfamilie. Voor ons is een groen dorp bij een wintersportvakantie een crime.

Eens met bovenstaande reactie.

Voor ons werkte bij die leeftijden van de kinderen een accommodatie met zwembad erbij goed (bijv. landal, sporthotel wagrain; hebben ook opvang/ bolloclub) waarschijnlijk kun je nog 1x buiten het hoogseizoen en is dat betaalbaar (ken je budget natuurlijk niet). Onze kinderen vonden een half dagje skiën, sleeën, spelen in de sneeuw en elke dag even zwemmen de perfecte combi. Je kunt samen een skipas nemen en zelf skiën afwisselen. Voor elk wat wils.
Nu zitten we in de dure weken niet meer vlak aan de piste en zonder zwembad, maar we hebben het virus weten over te brengen, dat was de eerste jaren ons doel (naast een leuke familievakantie natuurlijk!).

Fun Lovin' Skier

onze dochter skied sinds ze 3.5 is, altijd naar serfaus gegaan. ze is nu 6 en in maart gaan we weer, met vrienden met ook een kind van 6. we zijn nu in belalp en inmiddels met zoon van 8maanden erbij, gaat prima. de oudste gaat op les en wij skien om de beurt. in maart gaat de jongste naar de kinderopvang enkele dagen, maar dat doe ik alleen omdat ik in serfaus heb gezien hoe hoog de kwaliteit van de opvang is anders zouden we om de beurt skien. nadeel van onze vakantie nu is dat je dus alleen moet skien, maar dat weet je van te voren met een baby van 8 maanden en geen opvang hier. tussen de middag gaat hij in de rugdrager mee de gondel in zodat we samen kunnen lunchen en dan wisselen we dus met skien. al met al veel plezier en goed te doen. helaas morgen weer naar huis…maar we hebben serfaus nog in het vooruitzicht, je hebt daar trouwens ook een soort klasje voor 2.5 jaar, die blijven in het dorp in het murmli parkje waar ook de opvang zit.

Bedankt allemaal voor de reacties. We hebben allebei geen ski ervaring en we zijn dus waarschijnlijk meer op zoek naar een wintervakantie in de sneeuw dan een echte wintersportvakantie. Ik wil mijn dochters ook niet de hele week naar de opvang brengen, misschien een keer een halve dag, maar als er geen opvang mogelijkheden zijn dan is er ook geen man overboord. Een zwembad of andere binnenactiviteit voor de kids is wat ons betreft daarom een must, maar het mooiste ski gebied dus niet perse (als er maar wel sneeuw ligt, voor sleeën, sneeuwpoppen maken etc). Wegens andere redenen zitten we wel aan het hoogseizoen vast, dus ook aan de hogere kosten.

bijv. ehrwald, berwang, dichtbij huis en pistes aan de deur

Bedankt allemaal voor de reacties. We hebben allebei geen ski ervaring en we zijn dus waarschijnlijk meer op zoek naar een wintervakantie in de sneeuw dan een echte wintersportvakantie. Ik wil mijn dochters ook niet de hele week naar de opvang brengen, misschien een keer een halve dag, maar als er geen opvang mogelijkheden zijn dan is er ook geen man overboord. Een zwembad of andere binnenactiviteit voor de kids is wat ons betreft daarom een must, maar het mooiste ski gebied dus niet perse (als er maar wel sneeuw ligt, voor sleeën, sneeuwpoppen maken etc). Wegens andere redenen zitten we wel aan het hoogseizoen vast, dus ook aan de hogere kosten.

Marieke84 op 28 dec. 2013 09:00

In dat geval: Seefeld in Tirol. Met 1200m relatief sneeuwzeker, heel gezellig dorp en een ruime keuze aan verschillende sneeuw- en andere activiteiten. Voor beginnende skiërs kan ik de Gschwandtkopf aanraden: op wandelafstand van het dorp en de verschillende liften zorgen ervoor dat je geleidelijk aan hoger (en moeilijker) kan gaan.

1200 m. lijkt zelfs nu te laag voor sneeuwzekerheid. Les menuires ligt op 1850m en op marktplaats zie ik nog verschillende appartementen van Nederlandse eigenaren die zelfs hoogseizoen betaalbaar zijn.
Daar weet je tenminste zeker dat je direct in de sneeuw belandt. Het genoemde ehrwald schijnt inderdaad voor families leuk te zijn, maar het dorp lag afgelopen dagen vrijwel groen. Dan moet je toch weer met een lift naar de ALM die ook nog vrij laag ligt.

Daarom dat ik ook "relatief" heb geschreven hé…en dat is Les Menuires met zijn 1850m trouwens ook: zoek maar eens op hoeveel keer de Franse Alpen de laatste 10 jaar met de kerst nagenoeg zonder (natuurlijke) sneeuw zaten terwijl in Oostenrijk wel al voldoende sneeuw lag tot in de dalen.

Bovendien is de sneeuwsituatie die er momenteel in Oostenrijk is eerder uitzonderlijk te noemen, dit maken ze daar zeker niet ieder jaar mee…en toch ligt in Seefeld alles nog mooi wit!

De relatie hoogte-sneeuwzekerheid is overigens in de Westelijke Alpen anders dan in de Oostelijke Alpen: 1200m in Tirol kan je min of meer gelijkstellen met 1500m à 1600m in de Savoie…

…en Les Menuires is qua gezelligheid te vergelijken met de Antwerpse Ring tijdens de ochtendspits ergens in November ;)

Er zijn in Oostenrijk en de andere landen dorpen die lager liggen maar toch sneeuwzeker zijn, bij ons ligt er nu nog sneeuw beneden in het dorp en in onze tuin, ondanks de slechte sneeuwval in de Noordalpen.
Ik zou er met kleine kinderen niet zo gauw voor kiezen om naar VT of les Menuires te gaan het kan daar behoorlijk koud zijn omdat je een stuk hoger zit.

Dienten Die Alte schule

misschien een idee, voor jullie. Burserberg in het Brandnertal, afstand ongeveer 800 km, rijtijd ongeveer 7 a’’ 8 uur. Dus goed te doen met kleine kinderen.
skiklasje midden op de piste, wanneer je bv een app van landal boekt, kun je zo af je balkon/ of terras op het klasje kijken. Vriendelijk gebied, goede skileraren, niet massaal.Er is ook een zwembad bij. Omdat landal vrij duur is, kun je ook nog zoeken naar een acc in het gebied genoemd tschengla, dan zit je op loop afstand van de piste.
Dan stuur je ,je man s’'morgens met je dochtertje van 4 naar de skiles, en kom je op je gemak na, met
het andere dochtertje van 2.
Onze jongste was ook 2,5 jaar toen hij voor het eerst met ons mee ging,hij mocht het toen proberen in het klasje, maar dat was voor hem nog iets te vroeg.Maar niet elk kind van 2,5 is het zelfde. Hij is nu inmiddels 23 jaar en gaat nog steeds mee. Ze vinden het heerlijk in Burserberg, gemoedelijk, rustig. Als je op zoek bent naar uitbundige apresski, moet je daar niet zijn. Maar er zijn genoeg skihutten en barretjes waar je lekker een drankje kunt doen, en het eten is er geweldig, voor redelijke prijzen.
Voor de kinderen tot een bepaalde leeftijd zijn de skipassen gratis, en vanaf een bepaalde leetijd 1 kind betalen, de volgende kinderen bambini prijzen. voor medere info kijk op http://www.brandnertal.at
Mocht ik je nog verder kunnen helpen stuur dan een pm met je vragen.
Nog een advies, mocht je interresse hebben wacht dan niet te lang met boeken van een acc, de mensen die er geweest aijn, boeken al jaren vooruit. ( vooral als je op het plateau tschengla) wilt zitten is het erg beperkt.

De skiles,( is volgens mij) alleen s’'morgens, dus genoeg tijd voor te spelen in de sneeuw.

Wil kiwi eens aangeven wat er bij wintersport onder gezelligheid moet worden verstaan en wat er op dat punt aan Croisette in Les Menuires ontbreekt. Het is steeds weer hetzelfde gezeur dat het in Oostenrijk zoveel gezelliger alleen jammer dat de pistes het vrijwel steeds moeten afleggen tegen
die in bijv. Trois Vallees, terwijl het skien toch uiteindelijk op nummer 1 zou moeten staan.

@Marieke84,

Misschien moet je eens kijken naar zo iets:

http://kinderhotel-almhof.at/

@Gast138: 't is Skiwi…met een ‘S’…

On topic: gezelligheid is er heus niet alleen in Oostenrijk en niet elk dorp in Oostenrijk is gezellig (Zürs, Sölden, Kühtai, …), ook in Zwitserland, Italië, Duitsland en heel wat dorpen in Frankrijk is er gezelligheid genoeg…maar Les Menuires hoort daar volgens mij niet bij…net als Tignes en sommige "wijken" van Les Arcs en La Plagne…

en wat heeft een jong gezin dat voor de eerste keer op wintersport gaat nu in godsnaam aan +600km skipistes??? Ik spreek zelf uit ervaring en met kinderen die nog niet skiën heb je veel meer plezier aan een ruim aanbod aan activiteiten naast het skiën

ben het helelmaal eens met Skiwi met een S hahaha
Ga met kleine kinderen naar een kneuterig gezellig gebied, waar alles mag en niets moet.Waar een terras is bij de skiklas, zodat ze zich niet zo aan het lot overgelaten voelen, maar neem afstand, de skileraar/lerares redt er zich prima mee, en als het helemaal niet gaat, weet ze je wel te vinden.
s’'morgens een paar uurtjes skiles, dan lekker eten, en heerlijk spelen.

Bedankt weer voor alle reacties, dit helpt mijn eigen beeld ook wat helderder te krijgen. De laatste 2 reacties gecombineerd is precies wat ik zoek.

Een kneuterig gezellig gebied, niet te massaal, waar alles mag en niets moet. Waar een terras is bij de skiklas, zodat dochterlief kan skiën als ze dat wil, maar we ook gelijk in de buurt zijn mocht ze dat toch ineens niet willen. Waar een ruim aanbod is aan activiteiten naast het skiën en waar we rond kerst 2014 redelijk sneeuw zeker zijn. Afstand en land maakt niet zo heel erg veel uit, ik rijd liever 1100 km en ben dan sneeuw zeker dan dat ik met 800 kilometer in de groene bergen sta. Dit gezegd hebbende, wat zijn dan de juiste locaties en accommodaties volgens jullie?

Toevoeging: naar jullie tips ga ik zeker even kijken @Marie-Louise en @Skiwi. Hoe sneeuwzeker ben ik in Seefeld en Brandnertal rond deze tijd van het jaar?

Wat Seefeld betreft valt dat wel mee volgens mij. Zelfs nu de rest van de noordkant in de groene weides zit (en ook dat is vrij uitzonderlijk) en om sneeuw smeekt ziet in Seefeld alles er nog wit uit.

Die van 4,5 kan zeker op skiles als ze wil. Onze dochter is toen ook gegaan in nauders samen met haar broer van 5,5. Dat hielp natuurlijk wel. Daar kon ze aan het einde van de week met de stoeltjeslift omhoog en blauwe pistes af. Dit jaar gingen we voor het derde jaar en ze skiën ons nu voorbij op rode pistes!

Kijk eens naar feriendorf hochpustertal in sillian. Daar komen wij net vandaan voor beginners is ALLES geregeld. Gratis ski’s tot 8 jaar voor ieder kind ( ook onze kids die elders lesten). Gratis skiles. Activiteiten. Met busje naar de pistes in helm als er niet genoeg sneeuw ligt op de bijbehorende oefenweide. Mooie binnenspeelgelegenheid met alles wat een kind zich kan wensen, knutselen ed. Je hebt comfortabele en betaalbare appartementen ( veeeeel goedkoper dan landal) en kunt half pension bijboeken wat wij heel praktisch vonden. Onze kids hadden gewoon les in sillian omdat ze al voor derde jaar gingen skiën. Superfijn zonnig en toch sneeuwzeker skigebied (hoogte dus koud genoeg). Klein gebied dus we kwamen onze kids die in de les zaten vaak behalve dat het iets verder rijden is. Maar daardoor (?) Heerlijk rustig en gemoedelijk, zelfs in de normaal drukke kerstweek.

Ik lees ff mee en vind bovenstaande tip wel een heeeeele mooie!

Wij gaan de laatste jaren naar heiligenblut, ook niet al te groot en aan dezelfde kant van de alpen, dus ietsje verder rijden. Voor ons geen enkel probleem omdat je die aanreistijd zo weer terug hebt verdiend door de niet aanwezige wachttijden bij liften en dergelijke.

Hoe het bij heiligenblut is geregeld voor de kinderen weet ik niet. Wij gaan komende voorjaarsvakantie voor de eerste keer met onze dochter van dan bijna 2. Zij gaat zeker nog niet skien. We zitten zelf niet in heiligenblut maar in een dorpje ervoor; grosskirchheim. Daar is weinig te doen. We gaan lekker sleetje rijden, de buitenlucht in wandelen, misschien een keer zwemmen, dagje naar de weissensee en hopelijk af en toe naar het mittelstation op de piste… Zo komen wij de week wel door. Mijn vriendin is weer zwanger, zij gaat de gehele week niet skien en fungeert het grootste deel van de week als (vrijwillige) oppas.

Afgaande op het bericht over Silian, klinkt dat ons zeeeeeer goed in de oren! De piste kaart even bekeken, genoeg te doen, maar lekker gemoedelijk met een restaurant in het midden van alle pistes. Het weer is inderdaad vaak zeer goed aan de zuidkant van de alpen en over sneeuw niks te klagen. Wij noteren dit gebied in ons hoofd voor als de kids(de 2e is op komst) ook gaan beginnen met lessen… Persoonlijk kan ik niet wachten tot het zo ver is, lijkt me geweldig om mijn dochter de berg af zien skien!

Owja, wij gaan altijd in de krokusvakantie… Vandaar de wat verdere rij-afstand ivm de drukte. In heiligenblut kan je bij elke lift praktisch zo doorlopen. In het weekend ietsje drukker want dan komen de ‘locals’…

Deze tip is inderdaad erg goed, ik ga deze locatie zeker onthouden!

Een goede tip, Wagrain

-mooi ski gebied ook voor beginners
-een leuke en goede skischool zowel voor volwassen en kinderen. o.a. NL leraren
-zwembad in het dorp
-rij afstand onder de 1000 km

Dit jaar in fulpmes stubaital geweest, ook een leuk dorp
-Ronny,'s kinderland voor de kleine beginners
-skigebieden klein maar gezellig en overzichtelijk
-goede skibus verbinding naar dalstation, korte rijtijden
-zwembad in het dorp neustift, 10 min. rijden
-goede accomodaties
-rij afstand onder de 1000km.

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Marieke, ik zie nu pas dat jullie alle 4 voor het eerst gaan skiën. Ik ben natuurlijk net in silian geweest, maar wij kunnen al skiën. Ik vind in Sillian de blauwe pistes lekker breed, maar wel meer rood dan blauw. Overigens staan er zwarte pistes op de kaart maar die zijn er echt niet. Ik heb geen idee of Helm (italie) wat er vlakbij ligt betere blauwe pistes heeft. Dat zou je dan even uit moeten zoeken. Ik kan wel zeggen dat voor beginners rust op de pistes superfijn is. Daar zou ik wel voor kiezen dus. Wat dat betreft is sillian fijn. Ik geloof dat de anwb ook een selectie heeft gemaakt van een beetje skien, veel winterplezier. Daar zou je ookkunnen kijken. Ga in ieder geval niet naar grote gebieden. Dat is niet geschikt.

Plaats een reactie