Zwendel in skidorpen/skigebieden

Onlangs zag ik op tv het programma scamcity op national geographic. Dit programma gaat over de geraffineerde oplichtingspraktijken welke worden toegepast op toerristen. In deze uitzending toevallig Amsterdam.
Dit bracht mij op de volgende gedachte: welke trucs zouden er toegepast worden op argeloze skitoeristen?
Wie heeftw el eens te maken gehad met een vorm van oplichting of diefstal op geraffeerde wijze in een skigebied of dorp?
Als wij nu eens met elkaar dergelijke praktijkervaringen met elkaar delen, wordt de kans dat we in de trucs trappen ook minder.

Zet altijd mijn snowboard met een kabelslotje op slot. Dan kunnen ze hem niet zomaar oppakken en meenemen terwijl ze ‘toevallig’ langs lopen.

En skies nooit per paar wegzetten.

life is a beach, or a pile of snow

Af en toe zou je de prijzen van " eetgelegenheden" op de piste onder oplichting kunnen scharen ;-)

Mijn ski’s zijn vanuit (achter) de skibus gejat. Sinds die keer neem ik ze mee de bus in!

Een aantal zijn eerder crimineel, een aantal foutieve reclame, een aantal kan je te weten komen (kleine lettertjes):

  • diefstal skies/snowboard/…
  • valse reclame skigebied (pistenkm, hoogte, verbindingsmogelijkheden, foute foto’s, etc.)
  • hotel bijkomende kosten (wifi gratis - maar dan wel enkel in de stube, etc)
  • skipas kortingen bij hotels (beperkt aantal, beperkte periode) of skipas terugbetaling bij sluiting pistes
  • onderhoud skies (professioneel aangepast verschilt van alles op dezelfde manier door de machine gooien) en verhuur skies (niet altijd onderhouden, soms gewoon oud spul)
  • parkeerplaatsen beschikbaar (als je betaalt op straat)

Ik miste een keer 1 theelepeltje van 3 euro van de inventaris.
Dat leek me heel sterk maar toch maar betaald om van dat gezeur af te wezenXD

Ik miste een keer 1 theelepeltje van 3 euro van de inventaris.
Dat leek me heel sterk maar toch maar betaald om van dat gezeur af te wezenXD

Marco_ski op 3 jan. 2014 11:22

Daar betalen de reislijders hun biertjes mee ;)
Ook wel eens gehad: "jullie appartement was niet schoon, houden we van de borg in". Terwijl we het hadden gepoetst en je er vervolgens van de vloer kon eten…Om te vervolgen met "Nee, jullie mogen geen klachtenformulier invullen, daar is geen tijd voor, de bus vertrekt zo".
Enfin, de buschauffeur wilde best even op ons administratieve oponthoud wachten (merci) en bij thuiskomst heeft de reisorganisatie het gelukkig netjes opgelost.

Kennelijk ga ik naar betrouwbare gebieden, want ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ze me tilden.
Een uitzondering: In Frankrijk een keer een bar/disco waar halverwege de avond de bierprijs ineens verdubbelde. Zijn we ook maar één avond geweest. Dom van ze, want wij waren met 80

Verder moet ik helaas (ook op basis van programma’s als Kassa) concluderen dat veel mensen zich door hun naiviteit op laten

Gelukkig nog nooit iets van oplichting of diefstal meegemaakt zowel in Oostenrijk als in Frankrijk. Ik zet mijn snowboard meestal goed in het zicht neer bij eetgelegenheden op de berg en bij de apres ski gelegenheden in het dorp blijf ik er in principe altijd bij staan.

Wel een keer vandalisme meegemaakt, voor de Tanzhimmel in Hinterglemm waar toen echt een k*tsfeer hing stond mijn auto geparkeerd omdat ik in het hotel erboven verbleef. En op een ochtend dacht ik dat mijn achterruit bevroren was, wat ik vreemd vond want alle andere auto’s waren schoon. het bleek ook geen ijs te zijn maar een verbrijzelde ruit die nog in mijn Starletje hing, de daders waren natuurlijk weg maar de flugelflesjes lagen er wel nog onder als stille getuigen/daders. Ik heb zo het idee dat dit geen lokale vandalen waren maar ‘gewoon dronken vervelende Nederlanders’ aangezien de voertaal in de Tanzhimmel Nederlands is. Uiteindelijk voor €400 een ruit kunnen laten plaatsen terwijl ik zelf bij toyota werk en een ruit voor bijna niets erin kan zetten. Maar goed, das niet echt zwendel natuurlijk maar wel klote!

🏂

kunst sneeuw ipv echte sneeuw XD

overigens vind ik het bij de snowworlds vaak belachelijk dat de kaarten (met uitzondering van de 8 uur pas) de tijd gewoon doorloopt ondanks dat je uitklokt.

ook wordt er niet goed doorgegeven op de site wanneer de rode piste dicht is voor training van de snelle mennekes.

terwijl je er wel voor betaald.
vind ik ook een soort van zwendel…

don't count the days, make the days count !

In Pra Loup ooit eens meegemaakt dat er op de zaterdag dat we aankwamen 50-100 cm sneeuw viel. Daardoor kon de verbinding naar la Foux ook weer open (was nog voor de introductie van kunstsneeuw op grote schaal). De pistes werden op zondag ook netjes geprepareerd en de verbidingsliften draaiden testrondjes. Dus wij dachten dat het ergens gedurende de week wel zou open gaan. Helaas, alles bleef dicht. Tot de laatste zaterdag, toen was opeens alles open en het hele gebied weer met ski’s te doorkruizen. Wij verhaal halen, bleek dat die zaterdag er weer een Franse vakantie begon. En ze het de week ervoor niet de moeite vonden voor de buitenlandse toeristen. En dan wel de volle mep voor de skipassen vragen, uitzuigers.

En €7,50 voor een 33 cl blikje cola met een rietje op een houten bankje in een berghut in L3V vind ik ook oplichterij.

In Pra Loup ooit eens meegemaakt dat er op de zaterdag dat we aankwamen 50-100 cm sneeuw viel. Daardoor kon de verbinding naar la Foux ook weer open (was nog voor de introductie van kunstsneeuw op grote schaal). De pistes werden op zondag ook netjes geprepareerd en de verbidingsliften draaiden testrondjes. Dus wij dachten dat het ergens gedurende de week wel zou open gaan. Helaas, alles bleef dicht. Tot de laatste zaterdag, toen was opeens alles open en het hele gebied weer met ski’s te doorkruizen. Wij verhaal halen, bleek dat die zaterdag er weer een Franse vakantie begon. En ze het de week ervoor niet de moeite vonden voor de buitenlandse toeristen. En dan wel de volle mep voor de skipassen vragen, uitzuigers.

En €7,50 voor een 33 cl blikje cola met een rietje op een houten bankje in een berghut in L3V vind ik ook oplichterij.

77steve op 3 jan. 2014 14:05

licht eraan, als het een rietje MET parasolletje is, vind ik dat nog te doen :D

don't count the days, make the days count !

Scam city gebruikt net zoals zoveel programma’s van NG acteurs in plaats van “normale” mensen om zo situaties na te spelen die zouden KUNNEN gebeuren. Dit filmen ze dan met slechte camera’s om het echt te laten lijken… (aan het licht gekomen na de aflevering van scam city over Praag)

Plaats een reactie