Dit weer is toch een ramp?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

@roelvossie: Teveel. Later meer daarover. Denk in ieder geval maar aan meer sneeuwzekerheid. ;)

Gaan ze een sneeuwmachine aanschaffen die ook bij plusgraden sneeuw kan maken ?
Wat mij betreft de slimste investering die ze kunnen doen.

null

http://www.ide-snowmaker.com
Zermatt heeft er al een paar jaar 1 om te zorgen dat het zomer skigebied goed blijft.

We wachten je updates af frans. Maar niet te lang wachten hoor met nieuws.;-)

We hebben voor de oefenweide zo’n 10 jaar geleden al eens gekeken naar de IDE sneeuwmachines. Toen besloten dit (nog) niet te doen ivm hoge productiekosten sneeuw. Ook Neveplastmatten zijn een optie, deze matten hebbem een zelfde glijcoëfficiënt als sneeuw en er kan met normale ski’s op geskied worden. Deze matten zie je inmiddels in liftsporen van sleepliften verschijnen. Wie weet wat de toekomst brengt.

Harry (Winterberg)

@Harry (Winterberg): Wie is ‘we’? Welke firma?

Ik denk hotel brabander frans

Ik droom al jaren van een skigebied in België met 2 a 3 zetelliften die gebruik maken van Neveplastmatten. Dit moet toch haalbaar zijn… En met wat geluk valt er af en toe ook eens echte sneeuw. :) In de ardennen hebben we hellingen genoeg die daar geschikt voor zijn zonder de natuur te schaden! (Want dat is natuurlijk wel belangrijk)

@Gast 207 skiet dat wel fijn dan?

Gang is alles

Men heeft ongeveer 30 jaar geleden in Winterberg geprobeerd om met matten ook in de zomer of in sneeuwarme tijden een paar pistes aan te bieden. Dat was geen succes. Tegenwoordig zullen de matten een stuk beter zijn, maar in Winterberg gelooft men niet in het concept. Hoogstends zet men matten in bij een lift in of uitstap om echte sneeuw in sneeuwarme tijden te kunnen besparen voor de piste.
@roelvossie: Daar ben ik benieuwd naar… Als dat zo zou zijn klopt er aan het verhaal iets niet. De drie touwliften op de Herrloh oefenwijde zijn namelijk in handen van drie verschillende Duitse eigenaren. Eén of meerdere daarvan moeten dan een verbinding met de Brabander hebben, want de Brabander zelf heeft niks met het skigebied van doen.

@Frans
Der Brabander is mede-eigenaar van de middelste lift. Ook nu gebruiken we al matten bij de in- en uitstap. Voor meerdere pistes heb ik een paar jaar geleden de skimatten van de inmiddels gesloten piste van Duinoord in Helvoirt naar Winterberg gesleept. Ze liggen ook in de kinderskituin van Der Brabander om de lessen voor de kleinste kinderen van 4-6 jaar te kunnen garanderen
De Neveplast matten glijden aanzienlijk beter, hebben geen water nodig en ook geen speciale Ptex2000 of grafietbelag onder de ski’s door de lage wrijvingscoëfficiënt. Ik heb er in Nederland hartje zomer op een vlak stuk weiland als tester op “geski-/schaatst” en was onder de indruk van de verbluffend goede glij- en gripeigenschappen

Harry (Winterberg)

Dat weet ik ook niet frans. Maar harry heeft het antwoord.
Die matten waar jullie het over hebben zijn dat de matten die ook boven aan de uitstap van de Quick jet liggen. Of bedoelen jullie van die borstel matten van dat harde plastic.

neveplast .it

uitstap zijn iets andere borstels

Der Brabander is mede-eigenaar van de middelste lift.

Gast184 op 14 mrt. 2014 16:42

Het hotel of alleen iemand van de familie Meurs? Wie is dan daar nog verder eigenaar?

Navraag heeft me doen weten dat de Brabander een stuk grond van de oefenweide bezit, maar over een lift hoor ik niemand. Is dat dan een soort samenwerkingsconstructie met de andere lifteigenaar?

Die matten waar jullie het over hebben zijn dat de matten die ook boven aan de uitstap van de Quick jet liggen. Of bedoelen jullie van die borstel matten van dat harde plastic.

roelvossie op 14 mrt. 2014 16:46

Op de meeste plekken in het skigebied liggen van die matten, zoals je die inderdaad bij de QuickJet, Sürenberg en Kappe hebt kunnen zien. Die zijn puur voor het in en uitstappen, alhoewel ik ze zelf persoonlijk te stroef vind. Hoe dat bij de Herrloh oefenweide is weet ik niet. Ik ken daar de heren en dame niet persoonlijk. Heb er in ieder geval nog geen matten gezien dit seizoen. Het was daar helaas ook snel weer dicht in februari, zodat de beginners zich over moeilijkere pistes moesten begeven.

Die vind ik ook wat te stroef frans. Maar dacht dat het aan mij lag. Maar later klaagde mijn zoon er ook over.

Bij in- en uitstap liggen meestal zeer slijtvaste Neveplast 70 matten, op skipistes moet je Neveplast 30 leggen, die zeker niet stroef zijn… die glijden als een tierelier, werkelijk niet te geloven (nee, geen aandelen). De middelste lift op de oefenweide wordt bedreven door de familie Hohnekamp, Der Brabander werkt daarmee samen. De rechterlift is van de familie Sonntag. Bij de in- en uitstap van deze 2 liften en op de kinderski-oefenweide van Der Brabander liggen Curvermatten, je kunt dat zien op de webcam-filmbeelden vanaf de schans (kinderoefenweide is binnen het oranje hek, meteen achter en naast hotel Der Brabander (het grote witte gebouw aan de grote oefenweide en het complex rechts daarachter)

Harry (Winterberg)

De middelste lift op de oefenweide wordt bedreven door de familie Hohnekamp, Der Brabander werkt daarmee samen.

Gast938 op 15 mrt. 2014 11:00

Ah ok. Een samenwerkingsverband dus met Honekamp. Die is namelijk volgens mijn info als lifteigenaar registreert. Daarnaast inderdaad Sonntag en aan de linkerkant de firma Brembergkopf, welke de piste aan de andere kant van de heg ook kan besneeuwen.

Seizoen Winterberg vooralsnog voorbij. Bij sneeuwval kan er nog wat open gaan, maar een kleine kans daarop is er niet eerder dan over een dag of 10. Meer waarschijnlijk het einde van het eerste slechte seizoen sinds 2006/2007 met nooit fantastische mogelijkheden, maar 3-4 weken dat er veel pistes open waren en evenveel weken dat alleen Möppi open was… die kwam nog bijna aan de 90 dagen: prestatie op zich!

Bij sneeuwval kan er nog wat open gaan, maar een kleine kans daarop is er niet eerder dan over een dag of 10.

Gast184 op 16 mrt. 2014 21:28

Er zal helaas niks meer open gaan. Ook wanneer het nog zou sneeuwen, wat ik overigens m.u.v. van wat ‘poedersuiker’ sterk betwijfel. Het seizoen is helaas definitief beëindigd.

De piste op de Poppenberg was afgelopen weekend rapide achteruit gegaan. Daar je vrijdag nog prima kon skiën was het zondag meer sneeuwresten. Ach, voor de allerlaatste dag van het seizoen moet dat best eens kunnen. Het menselijke gevoel zegt dan tenminste ook dat het seizoen meer dan terecht voorbij is. Vorig jaar met goede condities sluiten (ook al was het al april) vond ik ‘erger’.

Het zou wel een steek zijn als de wind naar het Noorden draait en voor sneeuw zorgt. Ik hoop voor de Kappe eigenlijk van niet, dan kan het bike seizoen gaan starten voor de nieuwe lift! Het zou zonde zijn dat men nog eens inkomsten verliest als er sneeuw valt, wanneer dit niet meer nodig is!

In de kaarten is geen spoor van winter voor de middelgebergten te vinden, behoudens af en toe een pittige nachtvorst n de hoogdalen. Over en sluiten, 't was tranen met tuiten…

Harry (Winterberg)

Ik ben eind januari een aantal dagen naar Winterberg geweest en toen was iedereen aan het klagen dat de sneeuwkanonnen overdag aanstonden. Maar als ik de huidige situatie zo zie, ben ik denk ik de beste dagen van dit seizoen geweest.

Helemaal mee eens. Ik was er toen ook en als ze toen niet aanstonden kondenn mijn kinderen niet skiën in de voorjaarsvakantie. Ik vind dat ze in winterberg een wereld prestatie hebben geleverd met zo`n warme winter. Een groot compliment voor mensen daar.

Ik sluit me aan bij de vorige twee sprekers.

Worden er jaarlijks wintersportdata openbaar gemaakt?; aantal dagen sneeuw, skidagen, aantal toeristen, verkochte skipassen e.d.?
ook ben ik benieuwd naar een jaarlijks gemiddelde waar Winterberg vanuit gaat.
Zijn die er?

Uit een uitzending op WDR van 13 maart.

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Uit een uitzending op WDR van 13 maart.

SnowJan op 18 mrt. 2014 22:03

=/

Gang is alles

Leuk filmpje. Werkt die florian leber voor moppi?

@Gast315: Nee, Florian Leber is de directeur van de skiliften Poppenberg. Möppi beheert de skihut. De oude Möppi, welke ooit met de skihut en de skilift is begonnen, is al geruime tijd met pensioen. In de volksmond noemt men echter alles nog gewoon "Möppi".

Was met carnaval in Willingen geen sneeuw wat schets mijn verbazing in het nabij gelegen Winterberg 10+ pistes open.

Plaats een reactie