Route naar Innsbruck

Hoi,
Binnenkort ga ik skien in Italie, en daar rijden we heen via de Brenner pas.

Nu kunnen we tot Innsbruck 2 routes nemen.
1 Alle routeplanners geven standaard de route aan via Füssen in Dld en Lermoos en Nassereith in Oostenrijk naar Innsbruck.
2 Maar deze lijkt me niet zo logisch, is het niet logischer via Munchen / Kufstein te rijden? Is qua km wel meer, maar geen binnendoor wegen.

Hebben jullie ervaringen met deze routes?

Groeten,
Jon

Op een zaterdag in het hoogseizoen zou ik alvast route 1 (Fernpass) vermijden, tenzij je voor 8u 's ochtends in Reutte kan zijn. 't is daar op de Fernpass dikwijls uuuuren aanschuiven.
Natuurlijk heb je dan via München ook veel drukte, maar als 't weer meezit misschien toch iets minder erg.

Persoonlijk vind ik de A3 en A9 via Frankfurt - Nürnberg - München een stuk plezanter rijden dan de A61 - A5 - A8 langs Karlsruhe - Stuttgart, zeker bij weinig verkeer: er op de A3 en A9 een pak meer stukken waar er geen snelheidsbeperking is en je de gas kan opengooien.

Mijn tip als je zaterdag in het skigebied wilt aankomen: vertrek vrijdagnamiddag zo vroeg mogelijk via Frankfurt/Nürnberg en boek een hotel (met 24/24 checkin!) in de buurt van Müchen airport. Je komt daar dan wel vrij laat aan, paar uurtjes slapen en om 6-7u 's ochtends terug weg om de file voor te zijn.

Dank je voor je reactie!
Het is een zaterdag, maar buiten het hoogseizoen. Weet je of de Fernpass dan wel te doen is?

Je tip: we kunnen helaas niet vrijdag al vertrekken…

De Fernpass is elke zaterdag in het seizoen, tussen 7 uur 's ochtends en 7 uur 's avonds, druk.

Vorig jaar begin januari over de Fernpass gegaan. rond een uur er 13:00 / 14:00u op zaterdagmiddag. Geen greintje pijn hoor.

Deze vraag heb ik vorig jaar ook gesteld hier op het forum (toen nog geen account :-))

https://www.wintersport.nl/forum/topic/91729

Conclusie is eigenlijk dat de meningen een beetje verdeeld zijn. Met slecht weer kan de fernpass een hel zijn, maar dat kan het bij munchen net zo goed…
Ik hou het weer nu een beetje in de gaten en als er geen sneeuw valt onderweg en het is niet tijdens de drukke periodes ben ik ook dit jaar weer van plan om over de fernpass te gaan.

Fernpas gaat prima indien het goed weer is en geen ‘schoolvakantie’ weekend. Alles hangt natuurlijk wel samen met de omstandigheden die zelfs met goed weer ongunstig kunnen zijn.
Hou gewoon de radio aan (SWR3 of Bayern3) en luister goed naar de verkeersinformatie. Beslis bij Ulm wat je gaat doen: Fernpas of München. Misschien dat zelf de navigatie de verkeerssituatie aangeeft.
Goede reis en fijne vakantie!

Piste riderrrrr

Ben al aantal keren naar Val Gardena gereden.
De route van Skiwi is idd fijn rijden alhoewel de 61 opgeknapt is/wordt weet de status niet.
Meestal buiten vakanties gegaan, maar ook wel in de kerstvakantie. Fernpas en Munchen kunnen hoe dan ook knelpunten zijn, maar buiten hoogseizoen valt dat meestal wel mee. In die vakantie was Munchen beter te doen terug naar huis ivm afsluiten tunnels/pas door vakantieverkeer.
Fernpas is bij slecht weer wat minder fijn rijden maar de uitzichten zijn erg mooi via die route, zeker bij mooi weer!! Dus als je de tijd hebt en een beetje afwisseling wilt dan is de Fernpas een leuke route. Via Fernpas of Munchen maakt niet veel uit qua tijd alhoewel, Munchen wel meer KM’s is. Radio en files in de gaten houden en bij Ulm beslissen.

Wij overnachten in Kempten tijdens onze vakantie binnenkort; leuk stadje met oude historische kern. De ochtend erna blazen we over de Fernpass naar Italië…

Skiing is a dance, and the mountain always leads

Ik zou het in de eerste instantie van de weersverwachting af laten hangen.
200km omrijden in het zonnetje lijkt met prettiger dan de korste route in de sneeuw…

Rob

Dank voor al jullie reacties, en de link naar de thread van vorig jaar.
Als het goed weer is en geen ellende op de radio te horen, wordt het de Fernpas denk ik…
Gr Jon

Nogmaals dank voor de reacties. Net teruggekomen, en we hebben zowel heen als terug de Fernpass genomen. Dit omdat het beide keren mooi weer was en we dus geen vertraging verwachtten. Op de heenweg hadden we ook echt geen vertraging, op de terugweg misschien een minuut of 10 verloren. Maar het reed wel relaxed en de weg is best mooi, met mooie uitzichten, o.a. op de Zugspitze.

München - Kufstein is een prima route. Reken wel op behoorlijke drukte rond München in de namiddag, de vrijdagen en op zaterdag in het winterseizoen. Je rijdt alleen maar snelweg, altijd in goede conditie (ook bij flinke sneeuwval).

Plaats een reactie