Doe jij spanbanden om je skikoffer?

Op mijn terugweg uit Oostenrijk viel het mij op dat veel mensen een spanband om de skikoffer doen. Toen ik hier op ging letten bleken bijna uitsluitend Nederlanders dit te doen.
Ik rij zelf ook vaak met een skikoffer en heb nog nooit een reden gezien om een spanband te gebruiken. De skikoffer is tenslotte gemaakt om boven op een auto geplaatst te worden en dicht te blijven…
De vraag aan jullie is dan ook…:
Doe jij een spanband om de skikoffer?
En zo ja waarom?
Slechte ervaringen gehad, slot mechanisme kapot, of iets totaal anders?

Ik heb meerdere keren wel eens een grote wolk met kleding en huisraad voorbij zien komen op de snelweg, meestal staat er dan een halve km verder een beteuterd kijkende familie met een lege skibox. Ik heb zelf geen ervaring met skiboxen maar blijkbaar zijn niet alle sluitingen even betrouwbaar

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag. Ik heb er weleens over nagedacht toen de box weer tot de nok gevuld was maar om dezelfde redenen als @Roderick1986 (de box is voor op een dak gemaakt dus zal die wel dichtblijven ook) heb ik het de keren met box op het dak ook niet gedaan maar waarom zou je het eigenlijk niet doen als het je een zeker gevoel van extra veiligheid geeft?

Bij mijn gewone vakantiekoffer heb ik wel zo’n band gekocht voor de zekerheid, zodat die niet open kan schieten in het vliegtuig of als ze er mee gooien bij die bagagebanden. Slaat ook nergens op want daar zitten ook goede sloten op maar voor de zekerheid doe ik het daar wel.

🏂

Ligt het dan niet aan de kwaliteit van je dakkoffer??
Ik mag aan mijn Thule nog zo hard wringen als ik wil, opengaan doet deze niet als het slot opstaat.

Maar langs de andere kant, een extra sluitingsmiddel kan nooit kwaad he, wel opletten dat het lint niet loskomt anders krast het je dak nog is goed vol.

@RV2980,
Als de sluiting loskomt kan dat inderdaad voor krassen en beschadigingen zorgen lijkt mij!
Tevens kan ik mij voorstellen dat zo’n band geluid gaat maken door de trillingen etc.
Zal het dan zo zijn dat voornamelijk Nederlanders met oude skikoffers de weg op gaan?

Hoor graag van mensen die dit zelf doen wat de reden ervoor is… misschien iets waar ik helemaal niet aan gedacht heb?

Ik zet onze Thule dakkoffer altijd vast met een spanband en dan wel op de dakdragers heen. Het is ter voorkoming van het losschieten van de koffer. Ik verwacht het niet maar je weet maar nooit. Ik merk dat de koffer strakker op de dakdragers zit en minder beweegt. Tevens geeft mij het een beter gevoel met hogere snelheid, 160.

de Duitse ADAC heeft een paar keer dakkoffers getest (zoek maar eens naar de filmpjes ) Dakboxen die bij een noodstop/botsing direct losschieten van de drager, boxen die openschieten of gaan Een goede spanband die je koffer extra dichthoudt en aan de allesdrager vastzet geeft dan een net iets veiliger gevoel

Benieuwd naar diezelfde testen met spanband!

@Gast 740 Bedankt! Even naar een filmpje gekeken http://m.youtube.com/results?q=adac%20ski%20box&nfpr=1…
En wat ik zie is dat bij extreem hard remmen er bij 1 van de geteste skikoffers de ski’s door de voorkant van de skibox heen komen. Ik vraag mij af of een spanband hier had geholpen? Kan mij voorstellen dat een spanband het schuiven van links naar rechts wel enigzins kan tegen gaan bij een uitwijk manouvre!

Zie naast de Nederlanders ook een hoop Duitsers dit doen, en ja ik doe het ook omdat de bevestiging van de koffer niet altijd goed is.

Ooit een spanband om de koffer gedaan. Helemaal goed strak, zat perfect totdat we gingen rijden. Het ding eraf gehaald op de oprit naar de snelweg en dat is maar 2 km van ons huis. We werden gek van het gefluit en toen hadden we nog niet harder dan 60 gereden. Zagen we niet zitten naar Frankrijk!

@michelr, spreek je uit ervaring dat de bevestiging niet altijs goed is?

Heb totaal wel >200 auto’s met skikoffer gezien en alleen maar nlders met spanband…vandaar vroeg ik mij af of wellicht in de anwb o.i.d. een artikel hierover had gestaan met het advies om…

Als je hem niet te vol doet en hem dus gewoon (dus zonder te persen) kunt sluiten, zie ik geen toegevoegde waarde van een spanband. En ik denk dat daar meestal het probleem zit.
Ik gebruik IN de box wel een spanband om de ski’s vast te sjorren, zodat die niet gaan schuiven bij een noodstop.

Rob

wij kunnen niet eens de sleutel uit het slotje krijgen als de koffer niet goed dicht zit. Een beveiliging van thule.

nu hebben we net een nieuwe auto, automatisch moesten we nieuwe dakdragers kopen, Deze zijn een stuk breder dan de oude. En daarmee liepen we gelijk tegen een groot probleem. Het sluitsysteem van de koffer op de dakdragers zijn te smal. We moesten dus zoeken naar een andere oplossing, Nu heeft Thule tegenwoordig snelsluiters. Deze hebben we in de gleuf geplaatst in de koffer en nu kunnen we ze wel op de dakdragers kwijt.

let's get this party started!!

Ik rijdt ook met een dakkoffer, zonder spanbanden. Het deksel zit op 6 punten vergrendeld, wel altijd de lading in de koffer vast met de daarvoor aanwezige spanbanden.
Als ik het goed heb staat in de handleiding van de dakkoffer, geen spanbanden gebruiken omdat deze door het aanspannen het deksel kunnen vervormen waardoor de koffer niet meer goed (waterdicht) afsluit.

Ik heb nu een Mercedes dakkoffer uit plm 2002 (te leen, zie elders een topic daarover) en die heeft rondom een kabel lopen die tegelijk op 6 punten de koffer afsluit.
Die kan het makkelijk af zonder spanbanden.

Voorheen leende ik van een collega elke zomervakantie een el cheapo dakkoffer, meer een vierkante, niet geschikt voor ski’s.
Dat ding kon ik zelfs met de hand openbreken als hij op slot was. Wat een brakke kwaliteit! Die koffer ging daarom vast met 2 extra spanbandjes.
Nadeel was wel het gewapper, bij 120+ werd je compleet gestoord van het extra geluid.
Dat is gelukkig nu voorbij :)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

1 keer gedaan en net zoals ik hiervoor lees werden we gek van de herrie…en waarom zouden we het eigenlijk doen…als de koffer op slot zit, dan krijg ik hem echt niet meer open. Volgens mij zou het ook niet nodig moeten zijn. Maar ja ik snap het gevoel van extra veiligheid ook wel weer

Ik gebruik geen spanbanden om de dakkoffer heen. Die dakkoffer is met geen mogelijkheid open te krijgen als ie eenmaal dicht zit(tenzij je de sleutel gebruikt, natuurlijk). Hij gaat ook gewoon niet op slot als ie niet goed sluit, zo wordt je gedwongen om alles er netjes in te leggen. De spanbanden in de dakkoffer gebruik ik wel om alles goed vast te leggen. In de dakkoffer gebruik ik zelfs nog wel extra spabanden want ik wil zeker weten dat er niets kan verschuiven.

ik lees over dat jullie spanbanden in de koffer gebruiken. Als ik zo even mijn koffer voor mij haal, dan zou ik niet weten waar je die aan zou moeten bevestigen… Hoe doen jullie dat?

let's get this party started!!

Nog nooit gedaan. Die koffer zit echt goed dicht. En als je gaat twijfelen dan is je koffer blijkbaar zo oud en versleten dat je heel hard naar de winkel moet rennen om een nieuwe aan te schaffen. Wat dacht je dat er gebeurt als je heel hard moet remmen… De kunstoffen waarvan de box is gemaakt harden uit naarmate de jaren verstrijken en voor je het weet knapt er iets. Dus doe jezelf en je mede weggenoten een plezier en investeer in een nieuwe box. De kosten kunnen het amper zijn…

@Lajla: veel koffers hebben gewoon intern een systeem met spanbanden, Vaak zitten ze vast aan de bevestigingspunten met de dakdrager.
Verder doe ik zelf wel altijd een band om de koffer aangezien ik al te veel lege koffers langs de weg heb zien staan.
De koffer van ons is een jaar of 3 oud dus zou het zelf wel moeten kunnen maar het geeft toch een beter gevoel en als je de band goed bevestigd heb je geen last van geklepper en gefluit.

Ik vind het grappig om te lezen dat er dus twee "kampen" zijn. De een zegt de skikoffer is ervoor gemaakt dus… de ander zegt ik heb vaak problemen gezien onderweg dus waarom niet.

wat ik mij afvraag is of een spanband buiten een extra gevoel van veiligheid te geven ook veiliger is?

Als je vervolgens je spullen er gewoon los in gooit, lijkt me dat dus niet veiliger. Losliggende spullen zowel in de box als in de auto zelf, kunnen levensgevaarlijk zijn als je ineens een noodstop moet maken. Tegen de tijd dat ik het gevoel krijg dat ik een spanband om mijn box zou moeten doen, koop ik liever een nieuwe box.

Zie het ook wel eens maar ik doe het niet heb een hapro carver 8.5 en daar zitten twee spanbanden bij voor de bagage. Bij die rode draaipunten kan ik de spanbanden bevstigen aan de binnenkant. Dit voorkomt het meeste schuiven van spullen.

null

Verder sluit de box alleen als alle punten (3 aan elke kant dus 6 in totaal) dicht kunnen en de sleutel kan er dan pas uit. Dus ik ben niet bang dat ie open klapt. Kan me voorstellen dat oudere/goedkopere boxen niet zulke ‘beveiliging’ hebben.

@michelr, spreek je uit ervaring dat de bevestiging niet altijs goed is?

Heb totaal wel >200 auto’s met skikoffer gezien en alleen maar nlders met spanband…vandaar vroeg ik mij af of wellicht in de anwb o.i.d. een artikel hierover had gestaan met het advies om…

Roderick1986 op 9 jan. 2014 16:14

Zie het vooral zomers in Duitsland waarbij veel Duitsers dit doen, en heb twee type koffers gebruikt (een Thule en een Halfords) waarbij de koffer met een u-beugel en een snelsluitsysteem werd bevestigd.

Bij mij liet dit los en was ik net optijd, vandaar de spanbanden.

null

null

Beide koffers hadden deze aansluiting.

Rij altijd met spanband. En in koffer alles vast. Ook al zijn de sloten goed. Het blijft kunstof/plastic!!! Extra zekerheidje bij hogere snelheden. Behalve met m’n surfline box. Rij ik zonder band maar die is niet van kunstof / plastic. Btw. Wel eens over een skischuhe gefahren? Zelf gezien. Niet leuk!

Wel eens net op tijd een board kunnen ontwijken.
Helaas zag ik in mijn spiegel dat andere minder geluk hadden.
Weet niet of het board uit een box kwam of van een andere drager maar een leuk moment was het idd niet

Ooit een spanband om de koffer gedaan. Helemaal goed strak, zat perfect totdat we gingen rijden. Het ding eraf gehaald op de oprit naar de snelweg en dat is maar 2 km van ons huis. We werden gek van het gefluit en toen hadden we nog niet harder dan 60 gereden. Zagen we niet zitten naar Frankrijk!

Shorty op 9 jan. 2014 16:03

Tip voor de volgende keer: de spanband een paar keer draaien, zodat er een soort ‘wokkel’ in zit. Hij gaat dan niet fluiten of klapperen, maar biedt wel dezelfde kracht.

Bij ons gaat er ook wel een spanbandje omheen voor de zekerheid. Kost twee minuten en dan heb je toch wat extra garantie. Laatst ook weer een halve wintersportuitrusting op de vluchtstrook zien liggen, compleet kapot gereden.

Zoals eerder gemeld. Twijfel je om een spanband te gebruiken dan is je koffer aan vervanging toe. No way dat mijn thule met multipuntsluiting los komt of open gaat, ook niet bij 160. Volgens beschrijving wordt spanband afgeraden omdat je daarmee plastic vervormd en juist de luchtstroom gaat beïnvloeden. De luchtdruk bij rijden zorgt mede dat je bak dichtblijft.

@mike123,

Net als jp2, denk ook ik dat een spanband niet veilig(er) is. Het geeft wellicht een veiliger gevoel.
In het filmpje van de adac, zie link boven, is er 1 koffer getest waarbij de ski’s er aan de voorkant uitkomen nadat er extreem hard geremd wordt. Als je naar het filmpje kijkt dan lijkt t alsof door de druk van de ski’s het materiaal volledig vervormd, iets wat met spanband ook zal gebeuren. Naar mijn mening is het goed vastzetten van de inhoud veel belangrijker.
Zou interessant zijn om zo’n adac test te zien met en zonder spanband!

Dat kan zomaar en ben ook wel benieuwd naar de testuitslagen dan. Ik doe die spanband er echter niet alleen daarom overheen, maar ook voor als er onderweg iets mis gaat en er een slotje kapot gaat ofzo. Dan wil je niet dat de wind er eenvoudig in kan slaan, een spanbandje kan dan iets helpen.

Verder inderdaad binnenin de boel goed vastsnoeren en de koffer afvullen met volumemateriaal dat zo min mogelijk weegt.

Plaats een reactie