13 jaar...skieen of snowboaren leren

Volgend jaar wil ik met mijn kinderen op wintersport naar Oostenrijk.
Wij kunnen geen van allen nog skieen , maar de wens is er al heel lang
!

Mijn ddochter is volgend jaar 14 en mijn zoon bijna 13.
Is het voor mijn zoon , die veel skateboard beter om eerst te leren skieen en pas daarna te leren snowboarden , of maakt dit niets uit.
Hij wil n.l. erg graag leren snowboarden.

Op die leeftijd kan hij gewoon meteen beginnen met snowboarden als hij dat echt graag wilt. Alleen bij kleine kinderen is het verstandig om te beginnen met skiën aangezien de basis makkelijker is aan te leren dan bij snowboarden (de minimum leeftijd bij snowboarden is doorgaands 7-8 jaar).

Direct boarden natuurlijk, spreekt voor zich… ook voor je dochter trouwens, boardchicks staan zoooooooo ver boven de ski-kakkers!

Laat ze doen wat ze graag willen. Ik moest eerst leren skieeen van mijn ouders, terwijl ik wilde boarden. Nu was dat de eerste keer wintersport en dan is alles nieuw en anders en daardoor toch leuk (inmiddels 10 jaar geleden toen boarden ook nog net wat minder voorkwam dan nu).
Aangezien skateboard zal hij waarschijnlijk makkelijker leren boarden dan de meeste mensen.

En als je de kans hebt neem wat lessen op een indoorbaan in nederland, dan kan het al een beetje als je gaat en kan je de allereerste basis overslaan

@bien: pas als kinderen oud genoeg zijn kun je ze laten kiezen. Maar jonge kinderen kun je beter eerst leren skiën, dit vanwege de basis (makkelijk aan te leren) en omdat kleine kinderen nog niet zoveel kracht in hun benen hebben. De gemiddelde leeftijd om met snowboardlessen te beginnen is bij de meeste skischolen (zowel in NL als in het buitenland) 8 jaar. Daarnaast bestaan er ook bijna geen snowboards voor kleine kinderen.

@ Jesse: Dat weet ik, maar het gaat hier over twee kinderen van 14 en bijna 13. Oud genoeg om te leren boarden

Dat ikzelf eerst heb leren skieeen had te maken met mijn ouders die destijds al heel lang niet meer op wintersport geweest waren en dus eigenlijk geen idee over hoe snel je leert snowboarden en dergelijke. Ik had er misschien even bij moeten vermelden dat ikzelf 15 was toen ik voor het eerst op wintersport ging.

Hoi Ellis, laat ze lekker doen wat ze leuk vinden, ze zijn oud genoeg om te boarden. En vooral bij kinderen vind ik het heel belangrijk dat ze veel plezier in de sneeuw beleven, dan hebben jullie zelf ook plezier :-)
Misschien wel handig om alvast in Nederland wat basis aan te leren. Verhoogt ook de voorpret alvast, zowel voor jullie als voor de kids.

mama on a mission in the snow

Lekker laten skiën, er zijn zat van die maffe boarders, die de pistes verwoesten of altijd midden op de pistes of het pad liggen.
Hoe minder boarders hoe beter.De meesten kunnen het namelijk niet goed en zijn een gevaar voor andere mensen op de piste. Kras,kras,kras hoor je achter je als er weer een boarder met zijn board in de breedte van de berg rutscht.
Nee hoor, geintje. Laat ze lekker zelf beslissen. En… natuurlijk eerst op les.

mijn drie spruiten gaan dit jaar nog een jaar op de lange latten, maar staan te popelen om volgend jaar te gaan boarden, dan zijn ze mijns inziens oud genoeg, maar ik zou jouw kids gelijk op het board laten hoor, als ze dat graag willen, oud en wijs genoeg hoor!!!

Mijn kinderen zijn 7 en 9 en kunnen al wel lekker skiën maar we zijn nu al twee keer gaan oefenen in Nederland met snowboarden en dat gaat sneller dan je denkt en hun hebben niet eens skateboard ervaring!

Idd, doen wat ze leuk vinden :) Pas alleen wel op voor het apres-ski, zijn ze denk ik nog net iets te jong voor hehe

Hoi,

Ik ben op ongeveer dezelfde leeftijd begonnen met boarden. Heb ondertussen ook al een paar weekjes op de lange latten gestaan, en mij lijkt het gewoon zo dat je er veel langer over doet om een technisch goede skiër te worden dan dat je erover doet om een technisch goede snowboarder te worden. Je kan appelen moeilijk met peren vergelijken, maar ik ben ook vertrokken vanuit een voorkennis van het snowboarden en eens ik die basis te pakken had ben je er zo mee weg.

Hopelijk helpt dit je wat vooruit!

Ik bedoel uiteraard voorkennis van het skateboarden :)

Onze zoon van 12 is vorig jaar voor het eerst gaan snowboarden. Hij kon al erg goed skiën en was gek op stunten in het stuntpark, sprongen maken, achteruit skiën en dat soort gekkigheid… maar wilde vorig jaar dus heel graag boarden. Maar dat viel tegen. Want ineens was hij weer een beginner en kon niet met ons mee de pistes af en niet stunten enz… Dit jaar wil hij weer gewoon skiën en lekker met pap en mam mee tochten maken…waarschijnlijk vind het hij binnen niet al te veel jaren helemaal niet meer leuk om de hele dag met papa en mama te skiën en zal hij dan het boarden wel weer oppakken ;)…maar dan met vrienden ws…
Maar om op jouw vraag terugtekomen. Volgens mij een prima leeftijd om te leren snowboarden!

Prima leeftijd om te gaan boarden en vooral laten doen wat ze zelf graag willen doen. Een kind met tegenzin op de skies zetten is natuurlijk ook niet leuk. Overigens kan ik uit eigen ervaring zeggen dat een goede basis met skateboarden bijzonder handig is in het leren van snowboarden. Je hebt al een heel stuk balans gevoel wat voor andere wat lastiger is om te leren.

Mensen die al kunnen skiën hebben vaak minder problemen om te leren boarden. Andersom valt het vaak heel erg tegen!

Skiën. What else.

ik zou er voor kiezen om ze eerst de basis van het skieen bij te brengen, hier hebben ze immers hun hele leven iets aan. Dat boarden kan daarna, het lijkt mij dat boarden leuk is voor bepaalde leeftijdscategorien. en op ouder leeftijd kun je dan makkelijk weer overstappen naar het skieen!

Vraagje: als iemand als eerste leert boarden (omdat hij dat graag wil), waarom zou diegene dan óók nog skiën (willen) leren? Is boarden alleen niet genoeg?

Als je zoon wil boarden, laat hem lekker boarden. Motivatie is het halve werk voor plezier en andersom.

@ Vloedje waarom is boarden voor bepaalde leeftijdscategorien? Ik ben begonnen met skiën en ben op volwassen leeftijd gaan boarden en zoals ik het nu zie hoop ik dat nog lang te blijven doen.

@ Ellis Mijn zonen hebben veel gehad aan hun skateboard en ripstick/ waveboard ervaring gehad bij het leren snowboarden.
Gewoon lekker beginnen met wat ze leuk vinden, wel een goede crashpant en kniebeschermers kopen, dat maakt het vallen en opstaan wat dragelijker.

Ik ben zelf begonnen met skieen heb ik binnen op de borstelbaan geleerd maar toen werd er naast mij gesnowboard voor mij was dat echt mijn grote droom dus toen ik ijndelijk 8 was mocht ik dat ook gaan doen. Sinds dien is het mijn grootste hobby ook ik had veel ervaring met skate boarden en surfen en dat was volgends mij een grote voorsprong nu ben ik net 12 jaar en ik snowboard zelfs in de zomer dat ga ik op kamp in snowwold dus ik raad jou zoon en dochter zeker snowboarden aan want daar heb ik als meisje van 12 ook veel plezier van gehad en heb ik nu nog steeds

Eerlijk zijn, allereerst de voor en nadelen van board-ski, uitleggen en laten zien, dan laten kiezen, denk dat hij eerder voor skies zal kiezen.

Advies komt een beetje laat :D

Beter te laat dan nooit :p @VBas

A winter without powder isn't a winter!

Plaats een reactie