Fileleed Fernpas

Laatste week van januari zijn we op wintersport geweest naar Ehrwald (Zugspitzarena). Hadden een overnachting geboekt vrijdag op zaterdag in Ulm. Gingen zaterdagmorgen vroeg op pad maar het stond weer goed vast de laatste kilometers Oostenrijk in. Komt ook door vele mensen die over de Fernpas verder Oostenrijk in moeten. Tunnels worden af en toe gesloten zodat je meer dan half uur echt stil staat en de auto kan verlaten.

Misschien gaan we in de krokusvakantie weer richting Ehrwald en ik vroeg me af of iemand op dit forum nog tips heeft. Zijn deze files ook later op de zaterdag nog aanwezig. Als ik bijvoorbeeld pas laat in de morgen uit Nederland vertrek kan ik dan wel doorrijden of staan er dan nog steeds files ??

Veel file irritatie kan voorkomen worden door een andere mindset aan te nemen en vooraf eens op een een goede kaart te kijken in plaats de navigatiecomputer te programmeren en als een kip zonder kop te doen wat “Truus” (of wie dan ook) je opdraagt om zo snel mogelijk op je bestemming te komen.
Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik met een 100km langere route, net zolang of zelfs korter onderweg was dan m’n mede reisgenoten. Simpelweg omdat ik geen enkele file had …

Rob

De keren dat ik over de fernpass ben gereden kwam ik daar rond 12 uur overdag aan en kon zo doorrijden zonder file. De vroege vogels staan 's ochtends in de file. Degene die later vertrekken om 3 uur. Daar tussenin valt het meestal wel mee. En op de terugweg zo vroeg mogelijk vertrekken dan kun je ook redelijk doorrijden. Bij slecht weer zou ik niet over de fernpass rijden.

Übung macht den meister!!!

grappig, Ehrwald ligt nog vóór Fernpass.
Maar dat je in de file voor Fernpass staat, dat zondermeer.

Een andere optie is om via Garmisch Partenkirchen te rijden.
Iets meer kilometers, halfuurtje meer reistijd, maar daar sta je waarschijnlijk niet vast.
(ga vanaf memmingen naar landsberg am lech en rij daar de binnendoorwegen. Mag je doorgaans 100km/u, mooie sightseeing)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Sorry maar ik snap due tussenstops van vele mensen echt niet!!! Rijd gewoon die laatste 150 km op de vrijdag door naar Ehrwald en boek daar bij je acco een dag erbij…

Wij zijn vanaf Mittelberg o.i.d. in Duitsland de snelweg afgegaan en binnendoor gereden tot aan Reutte. Dan mis je in elk geval de tunnel bij Füssen. Dat stukje daarna kun je niet binnendoor tot aan Ehrwald. Of je moet inderdaad in Duitsland gaan omrijden via Garmisch Partenkirchen dan kom je er ook.

Ik snap een overnachting zo dicht bij je eindbestemming ook niet, dan kan je net zo goed doorrijden.
Zelf ga ik aankomend weekend ook die kant op.
Maar ik vertrek op vrijdagavond na het werk en rij tot Kassel (zo’n 3,5 uur) voor een overnachting, dan is het de volgende dag nog 5 uurtjes rijden en sta ik waarschijnlijk zaterdagmiddag al op de piste.

Sorry maar ik snap due tussenstops van vele mensen echt niet!!! Rijd gewoon die laatste 150 km op de vrijdag door naar Ehrwald en boek daar bij je acco een dag erbij…

Martje op 13 jan. 2014 18:50

Alsof dat zo makkelijk kan…
Wij zijn blij dat we een acco kunnen vinden voor een gezin van 7 personen in het hoogseizoen. En die zijn alleen maar te boeken van zaterdag tot zaterdag.
Wij vertrekken nu op vrijdagmorgen, gaan in de middag de Fernpass over, overnachten aan de voet en rijden de volgende morgen de laatste km’s. Dat is voor ons de enige optie.

Sorry maar ik snap due tussenstops van vele mensen echt niet!!! Rijd gewoon die laatste 150 km op de vrijdag door naar Ehrwald en boek daar bij je acco een dag erbij…

Martje op 13 jan. 2014 18:50

Alsof dat zo makkelijk kan…
Wij zijn blij dat we een acco kunnen vinden voor een gezin van 7 personen in het hoogseizoen. En die zijn alleen maar te boeken van zaterdag tot zaterdag.
Wij vertrekken nu op vrijdagmorgen, gaan in de middag de Fernpass over, overnachten aan de voet en rijden de volgende morgen de laatste km’s. Dat is voor ons de enige optie.

Eliza op 13 jan. 2014 19:01

Bovendien als je vrijdag pas laat op de middag vertrekt dan kom je pas na middernacht in Oostenrijk aan. De meeste hotels of pensions in de skigebieden hebben geen 24/24 receptie en daar kan je dus niet 's nachts arriveren, terwijl dat in de hotelketens rondom de grote steden wel het geval is…en die zijn dan ook nog eens spotgoedkoop op een vrijdagavond.

Vrijdag doorrijden en overnachting op lokatie lukt niet altijd, vandaar overnachting dichtbij de eindbestemming. Voorts is die overnachting flink goedkoper dan de eindbestemming, waar je vaak het volle pond betaalt.

gewoon de Fernpas mijden

Gang is alles

gewoon de Fernpas mijden

Jesper op 13 jan. 2014 22:24

Dat is nog niet zo gemakkelijk.

@Martje , die opmerking maakte je een tijdje geleden in een ander topic ook al. Ook toen werd aangegeven dat een nacht bijboeken op de plaats van bestemming niet altijd zo makkelijk is omdat veel acommodaties van zaterdag tot zaterdag gewoon vol zitten en je niet ineens op vrijdag kunt arriveren.

Zo gek is het dan toch niet dat mensen een eindje vóór hun eindbestemming overnachten?!
@TO: enige jaren geleden was voor ons de binnendoor route via Oy Mittelberg, Nesselwang, Pfonten en Vils een goed alternatief om wat km’s file te ontwijken. Helemaal filevrij lukt dan nog steeds niet, maar je mist in ieder geval de drukte bij de grenstunnel.

@Martje , die opmerking maakte je een tijdje geleden in een ander topic ook al. Ook toen werd aangegeven dat een nacht bijboeken op de plaats van bestemming niet altijd zo makkelijk is omdat veel acommodaties van zaterdag tot zaterdag gewoon vol zitten en je niet ineens op vrijdag kunt arriveren.

Zo gek is het dan toch niet dat mensen een eindje vóór hun eindbestemming overnachten?!

@TO: enige jaren geleden was voor ons de binnendoor route via Oy Mittelberg, Nesselwang, Pfonten en Vils een goed alternatief om wat km’s file te ontwijken. Helemaal filevrij lukt dan nog steeds niet, maar je mist in ieder geval de drukte bij de grenstunnel.

Marloes op 14 jan. 2014 18:18

Wij hebben dat dit jaar rond de Kerst ook gedaan, is prima te doen, rustige weg door landelijke dorpjes.
Wel haak je bij Reutte weer aan en heb je altijd nog een stukje file, maar scheelt al.

Sorry maar ik kan mezelf niet voorstellen dat er in de buurt van de eindbestemming binnen een afstand van 10 km geen accomodatie te vinden is, zeker eind januari moet dit te regelen zijn!

Ons in het nog altijd gelukt wanneer we op vrijdag vertrekken om dan voor de vrijdagnacht op de bestemming een acco te vinden… Met 7 personen is dit idd lastiger maar dit moet zeker te regelen zijn!

Eind januari is dan ook zeker niet de drukste periode.

Wij gaan op zaterdag 8 maart naar Nauders, wij verwachten 's avonds rond 19 uur bij de Fernpass aan te komen.
Heb je dan nog last van enige vorm van drukte?
En wie heeft ervaring met vertrek vanuit Nederland rond het middaguur?

Loat goan

@Martje , die opmerking maakte je een tijdje geleden in een ander topic ook al. Ook toen werd aangegeven dat een nacht bijboeken op de plaats van bestemming niet altijd zo makkelijk is omdat veel acommodaties van zaterdag tot zaterdag gewoon vol zitten en je niet ineens op vrijdag kunt arriveren.

Zo gek is het dan toch niet dat mensen een eindje vóór hun eindbestemming overnachten?!

@TO: enige jaren geleden was voor ons de binnendoor route via Oy Mittelberg, Nesselwang, Pfonten en Vils een goed alternatief om wat km’s file te ontwijken. Helemaal filevrij lukt dan nog steeds niet, maar je mist in ieder geval de drukte bij de grenstunnel.

Marloes op 14 jan. 2014 18:18

Wij hebben dat dit jaar rond de Kerst ook gedaan, is prima te doen, rustige weg door landelijke dorpjes.
Wel haak je bij Reutte weer aan en heb je altijd nog een stukje file, maar scheelt al.

LisaB op 14 jan. 2014 18:33

Iemand die weet hoe groot de kans op problemen is tussen Reutte en Lermoos op de eerste zaterdag in februari?

Wij gaan richting Seefeld in Tirol en hebben de vorige jaren altijd via München en Garmisch gereden, maar door de vele werken op de A8 tussen Ulm en München en bottleneck (van 2 vakken naar 1) op het eind van de A95 richting Garmisch is dat nooit echt een succesverhaal geweest.
Daarom deze keer misschien eens proberen via de A7 langs Reutte en dan vanuit Lermoos richting Garmisch (en dus niet over de Fernpass)

's Avonds na 7 uur kan je normaal over de Fernpass rijden.

Plaats een reactie