Welke oefeningen gebruiken voor een skiles?

Hallo allemaal,

Ik ben begonnen aan mijn opleiding tot skileraar via Snowsports Academy en heb mijn NSL behaald. Waarschijnlijk ga ik in maart aan mijn Anwärter beginnen. In de tussentijd wil ik alvast wat vrienden (beginners) les gaan geven. Ik heb vanuit de opleiding natuurlijk een aantal oefeningen meegekregen maar ik ben benieuwd of iemand nog leuke oefeningen heeft voor de volgende onderdelen:

  • Schuss (ook voor kinderen)
  • Pflug
  • Kurven im Pflug
  • Korte bochten parallel

Ik ben benieuwd naar jullie creatieve ideeën!

Je moet gewoon de eindvorm van die onderdelen nemen en die volledig ontleden, beweging per beweging, zo doe ik het en zo is het mij ook aangeleerd bij het BVSI. Bijvoorbeeld Schuss, bij ons ‘glijden in de hellingslijn’:

  • basishouding al gekend van de gewenningsoefeningen, maar herhalen
  • stijgpassen (trappen- en/of visgraatpas)
  • glijden in de hellingslijn: voor kinderen, steek iets in die handen zodat ze naar voorblijven -> handen op de kniën, geef ze een bijv stuur (stokken, een plat kegeltje, gebruik uw verbeelding :) ). Of als je hulpmiddelen hebt, wij hebben bijv een zon getekend op een kussen, dan geef ik ze een kegel en zeg ik: de zon heeft dorst, geef ze drinken.
  • glijden met knieveren (dit geef hen het scheendruk gevoel)
  • glijden met kniebuigen (later nodig om druk te zetten bij een bocht), zoek hier voor kinderen spelletjes bij: groot als een reus, klein als een kabouter, etc.
    -sprongetjes
  • combinatie oefeningen

Dit was nog maar het verticale vlak (omhoog en omlaag) en het dieptevlak (naar voor en achter), ga derna moeilijker door ze uit balans te brengen met oefeningen in het breedtevlak (links en rechts).

Gewoon nooit vergeten: alles wat voor jou vanzelf gaat, is voor hen niet zo vanzelfsprekend. Bouw logisch op, breek de beweging op en doe alles op hun tempo. Ga nooit helemaal naar boven, veel kan gedaan worden op het vlakke terrein in het begin en derna op vals plat.

Ik schrijf ik maar snel enkele tips, maar dit is lang niet compleet. De cursussen duren niet voor niets een week of langer.

Ik zou je toch graag aanraden om nog niet te veel les te geven voor je de opleiding gedaan hebt, of toch eens een cursus doorgenomen hebt. Zeker niet aan kinderen, of die hebben helemaal geen zin meer in skiën als de meester het verkeerd doet :)

Bedankt NielsDq voor je reactie.

De meeste oefeningen die je beschrijf zijn bij mij bekend. Er zitten wel nog een aantal interessante varianten bij waar ik misschien niet zelf op was gekomen. Ik ben ook vooral benieuwd hoe bepaalde hulpmiddelen gebruikt kunnen worden om een houding of beweging te bevorderen. Het idee met de zon op het kussen vind ik bijvoorbeeld erg leuk en mijn vraag was dan ook meer gericht op dit soort ideeën.

Al met al bedankt voor je reactie en hopelijk komen er nog meer creatieve ideeën!

Ahzo :) wel:

  • beide skischoenen afwisselend aanraken met beide handen is: regenboog maken in de lucht. Zo oefenen de kinderen -> kniebuigen en verschillende belasting op de ski’s

  • De skistokken laten balanceren op de polsen, niet vastgrijpen. Reden: dit houdt de handen voor hen. Als ze ze mogen vastgrijpen, gaan sommige toch verkrampen en komen die handen toch weer naar hun heup of zelf achter hun lichaam.

  • bij sprongetjes maken zijn ze een pinguin

  • Oefeningen op het vlak: laat ze schaatsen/steppen op 1 ski. Tikkertje, parcour’tje, etc.

  • Oefeningen op het vlakke terrein: Stappen met ski’s is muizenstapjes zetten

Vooral veel je fantasie gebruiken en stelen met je ogen van andere leraars :). In de cursussen (waar je blijkbaar toch bekend met bent, mijn excuses om te denken van niet) staat de bewegingsopbouw en een reeks opbouwende oefeningen die perfect zijn voor volwassen. Bij kinderen doe je eig net hetzelfde, maar laat je de technische uitleg, waarmee de mannelijke leerlingen normaal zo graag pochen aan het eten 's avonds, achterwege. Bij hen zoek je zelf een spelletje waarbij ze de gewenste beweging onbewust toepassen.

  • Nog iets wat me rap te binnen schoot: uit het spoor stappen -> maak een parcourtje met obstakels, waar ze een been moeten opheffen, zich bukken, opzij stappen, etc

Bedankt voor je snelle reactie NielsDq!

Dit zijn de ideeën waar ik op doelde! ;) Ik merk dat m’n fantasie nog wat beperkt is hierin, vandaar dat ik deze vraag stel. Bij andere leraren spieken is idd een goede oplossing om wat meer ideeën te krijgen. Dat is natuurlijk wat ik nu ook een beetje probeer met dit topic. :p

Nog enkele oefeningen die ik vandaag herinnerde tijdens het les geven of snel even uit de mouw geschud heb (of zelf met de ogen gestolen, hihi) :)

  • glijden in de hellingslijn: basket spelen -> start glijden - fictieve bal oprapen - op de sneeuw kaatsen tussen je ski’s met beide handen en op het einde scoren met een sprongetje. Techniek erachter: buigen door de kniën - knieveren in de bot tijdens het glijden en sprong. Deze oefening bevordert de houding en het evenwicht.

  • bij het verfijnen van de ploegbocht of parallelbocht tot op het hoogste niveau, enkel bruikbaar bij volwassen: Auto rijden -> stuur vast (handen vooruit). Om te draaien moeten we gradueel de druk verleggen van de ene ski naar de andere ski. Denk dat je in de auto zit en rustig de koppeling loslaat en rustig gas geeft met de andere voet (voor de bocht naar links uiteraard). Voor de bocht naar links (schakelen van 1 naar 2) duwen we de koppeling rustig in en laten we gelijktijdig het gaspedaal rustig los

  • Ploeg aanleren: spelletje spelen (enkel bij groepen) -> zet cursisten per 2. 2 skistokken per duo. Als je de luxe hebt en kegeltjes kan gebruiken, neem die er dan bij. Neem evenveel kegels als er cursisten zijn. Maak 2 rijen met kegels. In de rij, laat je een goede 2 meter plaats. De andere rij maak je een meter of 5 verder. Laat iedereen een kegel kiezen, zodat de duo’s over elkaar staan met hun ski’s. ski’s plat op de sneeuw. Geen kegels? -> gebruik enkel de ski’s van de cursisten.Duid nu een rij aan, die laten hun materiaal achter aan hun kegel en gaan naar de partner aan de overkant. De ene doet zijn skilatten aan. Laat ze elkaar helpen na uw uitleg en demo. skistokken in de handen van de glijder, uitreiken naar zijn partner en die moet hem nu voortrekken. Doel van het spel: De persoon die aan het glijden is moet zijn ploeg zo groot maken dat de andere hem niet voorbij het paaltje kan trekken, anders is hij verloren. Lange uitleg voor een simpel spel eigenlijk. Let op met organisatie zodat het geen soep wordt: Persoon x gedaan? ski’s uitdoen en laten liggen achter de kegel van de partner y en nu doet y zijn ski’s aan. Spel herhalen in de andere richting. Waarom vind ik dit een goede oefening? Veel redenen: 1. Leren materiaal aan en uitdoen, dit hebben ze normaal nog maar 1 keer gedaan, een uurtje geleden bij de start van de les. 2. op het vlakke terrein de ploeg oefenen, beseffen dat ze er mee kunnen stoppen. 3. de ‘trekker’ leert stappen met skischoenen 4. Die handen zitten automatisch voor het lichaam, die beweging er direct in pompen. 4. Er gaan zeker mensen vallen doordat ze niet gelijktijdig openduwen, dus: leren rechtstaan op het vlakke en 5. sowieso moeten ze stappen op de ski’s tot aan de kegel, misschien zelfs draaien met ski’s, om ze daar weer uit te doen. Wat een boterham :) Valkuilen: achterover gaan hangen, de stoere beren bij volwassen trekken de vrouwen hun armen er gewoon uit.

wordt vervolgd. Ook dit topic nog eens bovenhalen, ik zou graag ook nog wat ideeën horen :)

hee,

Heb je voor mij misschien ook leuke creatieve oefeningen voor carven? de andere oefeningen leken mij erg leuk maar ik moet een lessenreaaks maken voor carven kan je me alsjeblieft helpen?

Een initiator of anwarter, heeft geen opleiding gekregen om les aan gevorderden te geven, en carven behoord niet tot beginneling.

Vint je ein spellings vout mag je tie hauten ;-)

@ fritsspits, buiten het feit dat je licht off topic gaat, heb je ook geen gelijk.
Carven Grundstufe zit wel degelijk in het programma van de anwarter.
http://www.snowsportsacademy.com/snowsports-academy/opleidin…

@ Francis, mijn antwoord op gast390 zijn vraag is helemaal niet off-topic!
Grundstufe carven = Beginselen carven, is iets anders dan carven aanleren !
Gewoon ter info, en niet kwalijk nemen " begrijpend lezen" doet wonderen.

Vint je ein spellings vout mag je tie hauten ;-)

Carven Grundstufe is een elementaire bocht. Dit is een tussenbocht en komt na de ploegbocht en voor de basis-parallel. Je zet de bocht in met een ploeg en laat de binnenski parallelkomen tijdens de stuurfase. Praktisch alles geslipt by the way.

Inderdaad, het carven, of liever gesneden bochten, zie je pas in de trainer B (instructeur), maar ik geef dit ook al.

Zoals de naam zegt, gesneden, wil je dus dat je leerlingen kunnen kanten. Dus wil je veel traverseren, zijwaarts afglijden en bergwaarts wenden geven. Nu, als je carven moet geven, dan ken je deze 3 oefeningenreeksen wel. Je kan hier gemakkelijk al 6u les mee vullen.

Voor de eerste gesneden richtingsveranderingen improviseer ik eigelijk meestal en haal ik de grootste fouten er uit. De grootste moeilijkheid is het ontlasten van de ski bij de kantenwissel door een gebrek aan hoog-laag ontlastingsmechanisme, houding, niet genoeg kanten, etc.

Dus echt tips heb ik niet tot ik mijn cursus instructeur gevolgd heb :) (Dat is voor Oktober/November)

Interessant topic!

Over een maand ga ik voor de eerste keer les geven aan beginners (leeftijd 12 jaar), dus ik ben nog op zoek naar wat inspiratie. Ik ken de meeste standaard oefeningen wel, maar ik hoop dat jullie mij nog wat creatieve ideeën kunnen geven. Ook qua opwarming ben ik nog op zoek naar spelletjes ofzo. (@NielsDq ? :D)

Mijn lesopbouw (sterk ingekort)

  1. Materiaal gewenning
    Oefeningen: Parcours of wedstrijdje met de ski’s lopen op een plat vlak

  2. Op een helling oefeningen in diepte- en breedtevlak
    Oefeningen: Handschoen naar elkaar gooien om op evenwicht te oefenen

  3. In basishouding naar beneden glijden met natuurlijke uitloop
    Oefeningen: Handschoen oprapen tijdens het glijden, handschoen opvangen tijdens het glijden, onder een stok door skiën, één ski optillen, …

  4. Snelheid controleren met een ploeg
    Oefeningen vergelijkbaar met die hierboven, open-toe-open, …

  5. Ploegbocht aanleren
    Oefeningen: handen op de dalknie

  6. Aaneensluiten ploegbochten
    Oefeningen: vliegtuig, basketbal oefening, slalomparcours, simultaan skiën

  7. Elementaire bocht aanleren

  8. Elementaire bocht inoefenen
    Oefeningen: Basketbal oefening, Zwaluw-oefening, slalomparcours

  9. Verlengen van de fase in de hellingslijn
    Oefeningen: aantal seconden tellen in de hellingslijn

Zal nog wat aanvullingen geven :)

Opwarming kan je heus zelf wel verzinnen, 12 jaar is een leuke leeftijd. Ze stellen geen vragen en doen gewoon alles wat je vraagt, hoe onnozel de oefening ook is :p Je kan wat springen in een cirkel, armen rond zwieren, jumping jacks, etc.

Ik kopieer even je opbouw en vul aan.

  1. Materiaal gewenning
    Oefeningen: Parcours of wedstrijdje met de ski’s lopen op een plat vlak

*Opgelet, voor sommige is gewoon stappen met skischoenen ook al een opgave, je kan dit ook oefenen. Ook in wedstrijdvorm.
Je kan starten met 1 ski aan en ‘steppen’ met de andere voet.
Leer ook reeds verschillende technieken aan in je spelletjes:

  • zijwaarts stappen (om later omhoog te kunnen stappen)
  • draaien met de skipunten samen/hielen samen (Pizza’s maken in de sneeuw). Dat is handig als je later op een helling in stilstand wil draaien.
  • op de kanten staan (later om te blijven staan op een helling, zodat ze snappen als je zegt: ‘knik je knieën naar de berg’
  • X- en O-benen
  • balanceren op 1 ski
  • Voorover buigen als een schansspringer, idem achterover
  • etc.

eindig met een iets serieuzere noot en ram die basishouding er maar in :) In die houding ben je in evenwicht en kan je makkelijk corrigeren indien je uit evenwicht geraakt. Ram dit er maar goed in: houding is alles!*

  1. Op een helling oefeningen in diepte- en breedtevlak
    Oefeningen: Handschoen naar elkaar gooien om op evenwicht te oefenen

leer ze hier vooral het belang van ‘knieën naar de berg drukken’. Dan kan je inderdaad zoals vermeld nog wat spelletjes doen. Wat ook leuk is, is: een spoor lager springen. Heel leuk om de kanten efficiënter te leren gebruiken. Handig op elk niveau. Voor de afzet moet je inkanten en bij het landen ook. Leg dit niet uit, gewoon doen en ze kopiëren wel. als er een paar blijven schuiven, leg de nadruk op kanten (en dus de knieën naar de berg drukken).
-

  1. In basishouding naar beneden glijden met natuurlijke uitloop
    Oefeningen: Handschoen oprapen tijdens het glijden, handschoen opvangen tijdens het glijden, onder een stok door skiën, één ski optillen, …

*werk eerst alles af in het diepte en verticale vlak! breedtevlak is het moeilijkste (evenwicht)

  • Je kan de skischoenen aanraken
  • springen tijdens het glijden, je kan hiervoor een stick gebruiken, waar ze moeten over springen
  • ‘kniewippen’
  • onder een poortje doorglijden
  • De hiel van 1 ski opheffen
  • 1 ski volledig opheffen
  • uit het spoor stappen
  • draaipassen in de uitloop en misschien al in de helling
  • etc.
    -*
  1. Snelheid controleren met een ploeg
    Oefeningen vergelijkbaar met die hierboven, open-toe-open, …

*Een tip die je wat tijd zal uitsparen: spendeer voldoende tijd aan de ploeg op het vlakke. Keer even terug, toon hoe ze de hielen moeten wegduwen en de punten samenhouden. zo voelen ze direct dat je de ski’s niet openkrijgt als je achterover leunt. Sta mooi in mittellage bij de demo.
Hierna kan je nog wat spelen:

  • springen van ploeg naar parallel en terug.
  • Per 2: 1 vormt een ploeg, de andere doet zijn ski’s uit en trekt de persoon in ploeg voort met skistokken. Het doel is dat de persoon die voorgetrokken wordt het de ‘trekker’ heel lastig maakt met zijn ploeg. Als je hem zelfs kan doen stoppen, ben je goed bezig :D*
  1. Ploegbocht aanleren
    Oefeningen: handen op de dalknie

*alles wat het gewicht op de onderste ski krijgt.
vleugels maken met de armen (en/of ski-stokken) lukt ook. Je zal zien dat velen hun onderste been gewoon wegduwen en op de bergski blijven leunen. Jouw doel in deze stage is dat gewicht op die dalski krijgen. Dit is een beetje tricky voor sommige, want dit is heel onnatuurlijk. Je buigt als het ware richting de dieperik :p

Begin vooral met slecht 1 richtingsverandering! starten in de hellingslijn en draaien tot je stopt.*

  1. Aaneensluiten ploegbochten
    Oefeningen: vliegtuig, basketbal oefening, slalomparcours, simultaan skiën

Vanaf hier moet je kilometers maken. Je kan ze laten volgen en ze doen toch na. Ga van lang naar kort en omgekeerd. Ze moeten leren hun kanten effectiever te gebruiken. Geef hiervoor af en toe wat kantoefeningen (traverseren, zijwaarts afglijden, korter bergwaarts wenden) Voor een eerste week zal je hier ergens eindigen met je groep.

  1. Elementaire bocht aanleren

Deze leer ik bij kinderen nooit aan. Ik geef gewoon soms meer oefeningen op druk op de dalski en beter alpine basishouding. Doordat de schouders meer dalgericht komen tijdens de bocht en door een betere drukverdeling, komt deze toch automatisch. Onderschat niet het nut van oefeningen op traverseren! je leert ze dan eigenlijk de parallelle fase aan. traverseer en laat eens de bergski opheffen, wat strekken en buigen tijdens een traversé, stokken evenwijdig aan de piste houden. Alles wat de druk op de dalski krijgt en alles wat de schouders in positie krijgt, is goed :)

  1. Elementaire bocht inoefenen
    Oefeningen: Basketbal oefening, Zwaluw-oefening, slalomparcours

  2. Verlengen van de fase in de hellingslijn
    Oefeningen: aantal seconden tellen in de hellingslijn

Hier kan ik zeker iets mee doen. Merci!

@NielsDq , aangezien je zegt dat ik ergens zal eindigen bij ploegbochten met m’n groep: Hoe lang zou ik ongeveer bezig zijn met elk deel? Dus waar staat een groep zo ongeveer na dag 1, dag 2, … ?

(Ze hebben in de voor- en namiddag les, 6 dagen)

Goh, zowat het meest voorkomende is in de eerste namiddag al de eerste ploegbochten (laat ons zeggen: richtingsveranderingen ;) ). Dag 2 kan je meestal al een lift nemen en start je met verfijnen van de ploegbocht. Door de week heen geef ik dan meestal veel oefeningen op beter kantengebruik (zijwaarts afglijden, schuin voorwaarts afdalen) en op houding.

Als je hun houding wat laat aanpassen, komen er al heel veel kinderen vanzelf in de elementaire bocht hoor :)

Ik probeer gewoon niet de hele tijd les te geven, ga veel skiën ook (volg de leraar slinger), want anders wordt je de saaie meester :p ze zijn ten slotte ook op vakantie he. Kilometers maken vanaf ze bochten kunnen maken! Skiën leer je door te skiën!

De meest simpele tip die ik zelf altijd geef bij het skien is dat je duwt naar de kant waar je niet heen wilt.
Dit maakt het begrijpelijk voor kinderen. Dus niet zeggen waar je wel heen wilt, maar ik wil niet naar bijvoorbeeld rechts, dus ik duw ook naar rechts.

Verder werken met stickers met kleine kinderen. Sticker op de punt van de ski, mickey mouse ene kant donald duck andere kant (links en rechts wordt dan een stuk makkelijker.
En werken met materiaal wat aanspreekt.

Plaats een reactie