SYTYCB (So You Think You Can Board)

Op het forum gaat een heel leuk topic over so you think you can ski,
Daar had ik een filmpje geplaatst waarop ik snowboard , waarop @Bartus opmerkte dat de kans op reacties op snowboard kunsten klein is gezien de titel. Dus opperde hij het idee om een nieuw topic te maken alleen dan voor snowboarden, dus bij deze.

Ik lees graag het sytycs topic omdat iedereen leuk en vriendelijk blijft, maar vooral ook eerlijke opbouwende kritiek heeft, laten we dat hier dan ook zo doen

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Laat ik zelf maar beginnen met een filmpje


Hierbij een filmpje van mij in bottrop
Het is het eerste filmpje dat er van mij gemaakt is op een snowboard,
het is pas de tweede keer ooit dat ik op een board sta
het filmpje stampt uit 2009
en het is mijn allereerste snowboard sprongetje

Zelf als ik dit filmpje zie moet aardig lachen om hoe stuntelig het er uit ziet (misschien wel gewoon lomp) maar ben wel beretrots dat de landing de eerste keer gelijk lukt

En laat jullie mening maar horen,

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik zat te wachten op de fail, maar niet dus. Ik vind hem top!

Where would we be without the après ski?

+1 voor het juig momentje op het einde :D

don't count the days, make the days count !

Zeer netjes voor je tweede dag!

Als ik dan opbouwende kritiek mag geven; je kan deze filmpjes goed gebruiken om op je houding te letten. Zoals je ziet leun je wat naar voren, probeer je hoofd/schouders/balans recht boven je board te houden. Zo leun je net voordat je de sprong maakt ook verder naar voren, terwijl je knieën dezelfde buiging houden. Probeer jezelf te trainen dat je niet vanuit je rug gaat leunen, maar in plaats daarvan door je knieën buigt. Dit verbetert je sprongkracht en stabiliteit enorm!
Dit kan je bijvoorbeeld trainen door een skistok in lijn met je board tegen je buik te houden waardoor je wel recht moet blijven staan en de correcties met kniebuigingen moet maken. Een andere oefening is om je armen in verlengde van je board te houden waarbij je je voorste arm lager houdt. Je wijst dan in de richting waar je op wilt.

Veel succes!

Minion of the boards

@Droopy-d THX was ook zeer blij dat het in een keer lukte :)
leuk detail degene die na mij zijn eerste sprong maakte beland verticaal in de sneeuw en breekt zijn board doormidden helaas staat de gene die filmt niet heel goed dus je ziet hem alleen aankomen en niet daarna niet de sprong maken anders had ik die ook wel even gepost
@RoelS bedankt voor de tip, gelukkig heb ik daar de afgelopen jaren hard aan gewerkt, en dan op de manier zoals je als tweede beschrijft, maar die eerste manier heb ik nog nooit gezien maar klinkt zeer aannemelijk en ook vermakelijk voor andere om naar te kijken :D wel ken ik de variant dat je als jongetje naar beneden moet kijken en dan moet zorgen dat je pinkeltje steeds recht boven het midden blijft, en als meisje tussen je borstjes door en dan zo te zorgen dat je in het midden blijft, dit werkt best goed en als je probeert iemand dit uit te leggen en je brengt het ietwat onhandig hebben iig je vrienden de grootste lol :P

Maar iedereen bedankt voor de leuke comments :D :D :D :D

Ik zie graag uit naar jullie of andermans filmpjes

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Graag wil ik mijn filmpje met jullie delen. Ik heb nu een 5-tal weken ervaring (nog niet zo heel veel dus).
In de toekomst wil ik echt mijn techniek verbeteren, daarom sta ik open voor jullie tips/kritiek. In de komende wintersportvakantie heb ik een aantal uurtjes les geboekt om mijn techniek nog wat bij te schaven.
http://youtu.be/kBfT3LkdWCA
http://youtu.be/Pz8rggPudO8

@Karsten2 Je balans en houding lijken er goed uit te zien. Het filmpje (eerste filmpje kan ik niet zien, privé ) is erg kort om uitgebreide feedback te geven. Je zou kunnen kijken naar de controle van je bochten. Op dit moment schuif (rutsch) je meer door de bocht dan dat je zelf de bocht bepaald. Als je te snel de bocht in wilt gaan zonder dat je de juiste controle of druk hebt, ga je sneller rutschen.
Dit zou je kunnen trainen door grote bochten te maken die de piste traverseren en daarbij overdreven op je voorste been te leunen en te wijzen in welke richting je op wilt. Je merkt het waarschijnlijk zelf wel wanneer je je bochten controleert en wanneer je het gevoel hebt dat je board meer richting het dal gaat dan de richting waar je je board op hebt gericht.

Minion of the boards

@RoelS instellingen eerste filmpje aangepast. Alvast bedankt voor je opmerkingen!

@Karsten2 leuke filmpjes :)
Ik heb het idee als ik de filmpjes zie, maar kan het fout zien, is dat je je de bochten omgooit met je achterste been ipv soepel van de ene bocht in de andere over te gaan. de tips die ik toen kreeg was grotere bochten maken en met het maken van de bochten heel goed letten op teendruk, dan langzaam naar vlak, dan vlak, dan langzaam naar hieldruk en dan hieldruk, dan weer langzaam naar vlak dan vlak, dan weer langzaam over op teendruk, dan teendruk etc… en dit steeds sneller en gecontroleerder. deze oefening heb ik moeten doen op een rollerbaan, en als je dan een van de dingen fout doet wordt je afgestraft en waar ik was natgespoten door de instructeur :P je leert het dan snel goed. maar verders helemaal TOPPIE :D:D:D:D

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Leuk initiatief, ik kijk als skier op de achtergrond een beetje mee. Vind het leuk om de filmpjes te bekijken en de comentaren te zien.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Hier een filmpje van mij van vorig jaar.
Was rond 3 uur 's middags gefilmd en was op mijn 157 freestyle board waarop ik voorzichtig moet boarden omdat ie mijn 100kg maar net aan kan.
Gebruik normaal een 167 megalight voor het snellere werk.
De piste was ook niet lekker meer voor langere bochten.

Ben benieuwd.

Übung macht den meister!!!

Ziet er top uit.

Als ik toch iets moet zeggen: Misschien naarmate je meer dwars gaat proberen wat meer je kanten te gebruiken zodat je minder glijdt/rutscht?

Dank u. Het probleem van het rutchen ligt een beetje aan de hoge snelheid icm. het te kleine board.
Wat ik ook aan mezelf merk is dat ik m’ n bovenlichaam te weinig gebruik als ik aan het filmen ben. Ik probeer dan de camera zo stil mogelijk te houden maar dit gaan ten koste van de snowboardtechniek.

Übung macht den meister!!!

Dat je zeer stabiel staat is een positief punt aan je snowboardtechniek. Je board uiteindelijk grotendeels met je benen en je bovenlichaam gebruik je puur om de rotatie van je board mee te beïnvloeden. De grootte van je board zal uiteindelijk invloed hebben op de druk in de sneeuw waarmee je je bochten beter kan inzetten/sturen. Als ik zeer kritisch mag zijn: in dit filmpje zie ik echter amper bochten gemaakt worden; het is meer een slalom in een rechte lijn naar beneden. Niettemin erg netjes, maar zoals @Sander25 al opmerkte; het blijft grotendeels rutschen. Een kritische opmerking daarbij: het is een groot verschil tussen een afdaling met correcte kantenwisselingen dan het maken van gecontroleerde bochten. Ik ben zeer benieuwd naar filmpjes met grotere bochten die je meer horizontaler tegenover de piste sturen.

Kijk daarnaast even naar de breedte van je board. Komen je boots te ver aan de voor of achterkant eruit (>2,5cm) dan mag je wel een breder board.

Minion of the boards

Over het algemeen mooie houding bij @RFKANGOO en @Karsten2 maar zoals @RoelS opmerkt allemaal dezelfde techniek. achterste been ontlasten en board omgooien. Je kunt ook gestuurde bochten maken of nog mooier gecarvde bochten (lang en kort) Daar mogen de meeste boarders die ik zie weleens aan gaan werken. hier een aardige uitleg erover.
http://www.snowpepper.com/2012/05/soorten-bochten/

Als je mooi met gerutschte bochten naar beneden komt ben je er niet. Ga verder op techniek trainen zodat je iedere bocht kunt maken ongeacht welke omstandigheden. Daarna misschien uitbreiden met ze switch te maken. Als je goed kunt carven kun je die techniek gebruiken om juist extra snelheid te maken. Wel zo handig op vlakke stukken. Nadeel is dat de filmers je dan meestal niet meer bij kunnen houden ;-)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Jeroen6 handige site,

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Wat denken jullie hiervan? (Dit is mijn vriendin, niet ik) Bijzonder slecht gefilmd (erg onhandige camera) maar als je even geduld hebt zie je wel stukken waar je wat over haar bochten kan zeggen denk ik. Ik denk dat voor haar dezelfde feedback geldt als bij de vorige of niet?

Doorgaans ziet het er trouwens beter uit op ietwat steilere pistes =)

@Birdheart ff googlen op snowboard bochten en ik kwam erop ;-) Youtube staat ook vol van carve tutorials of corners tutorials, kan je ook veel aan hebben. heb ooit aan sportief snowboarden gedaan. op Freestyle gericht, maar later door trainer wissel meer op carven/slalom. Erg veel geleerd hoe ruk we de wissel toen ook vonden ;-). Die heeft ons de verschillende variaties in belastings en ontlastings bochten geleerd. toen waren wij ook nog van…als je maar van links naar rechts gaat, en beneden komt toch? Er ging een wereld open en we zagen dat we nog veel te leren hadden, ook al konden we ondertussen railen en springen. Goede bochten is toch andere koek op zijn manier. Een goede leraar kan daar echt bij helpen!
@Joren Jep, ook hier dezelfde bochten, maar dat wil niet zeggen dat de plezier er minder om is hoor!!!En daar draait het allemaal om, als je maar fun hebt. Maar als je echt n stapje verder wilt, dan kan je idd kijken naar de verschillende technieken, en je zult merken als je ze beheerst dat het je helpt op lastige/moeilijke/what ever stukken. juist door af te wisselen in die variaties.

Als de pistes 's middags kapot gereden zijn en hopen gevormd zie je mij ook niet vrolijk naar beneden carvend gaan hoor. dan loop ik eerder te kloten op ieder bultje wat ik tegenkom, maar op vlakke paden en heerlijk geprepareerde pistes in de morgen rrrrrrrrrr :-)

Nu ook het freeriden aan het proberen, en ook dat is weer totaal anders. Bezig met de wp academy en ga snel 3 eenheid aanschaffen en met gids op pad . weer een nieuwe wereld die opengaat :-) ben dan ook een totaal aan boarden verslaafde idioot wat dat betreft maar ja. Vandaar ook status beginner in mijn profiel. Er valt nog zoveel te leren/verbeteren.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Zoals hierboven gezegd kan je door carven extra snelheid opbouwen. Race tussen mij en m’n vriendin. zij punt naar beneden op n blauwe piste en ik probeerde carvend sneller te gaan dan haar (heb het beeld zelfs moeten inzoomen met bewerkings software want dor het carven liep ik vet uit) op mn skate banaan 149…

http://youtu.be/n0L6RRd6js8

en op de shitty days en pistes als maanlandschap (door de skieërs ;-) ) kan je kloten. Het hoeft niet altijd hard en snel te gaan…Juist niet.

http://youtu.be/Wvv4X7vj-TU

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Onderstaand filmpje is een poging van mij. Het is wellicht niet ver genoeg ingezoomd om echt iets zinnigs over te zeggen, maar alle tips zijn welkom!
http://youtu.be/bGM1vDSoctM

@RoelB netjes! Dit is een andere techniek dan de beelden eerder. Lang gecarvde bochten.
Op je to side trek je de staalkanten lekker omhoog en hang je er goed in. Op je heel side iets minder en schuift je board daardoor iets. Probeer dat gelijk te krijgen zodat je ook op je heelside een mooi dun streepje achterlaat ipv een veeg. Daaraan kan je zelf goed zien of je goed gecarvaed hebt. Kont naar beneden drukken en je schouders boven je board houden kan daarbij helpen. Samen met je enkels locken.

Deze foto van @arno5 laat dat goed zien. Dit is een van de leraren van de Flaine Snowtrip. Een Reis waar je ook erg veel kunt leren (zowel techniek/freeride als freestyle) echte aanrader!

null

Moet zeggen dat zover en zo clean hangen mij ook niet vaak lukt hoor. Maar ben wel volop aant proberen ;-) Die heel side blijft lastiger dan to side.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Leuk topic! Meestal ben ik diegene met de camera in de hand en om een of andere reden slaag ik er maar niet in om m’n board goed in beeld te brengen wanneer ik film met de monopod, dus weinig representatief beeldmateriaal van mij :-D Maar hier toch al 1 filmpje:

(het rutschen hier en daar was voor het dramatisch effect, als ik dan toch eens gefilmd word… :-D )

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Zoals velen heb je een knik in je lichaam in je backside bocht (zie 0:12), dit is compensatie van gewicht en het niet durven/kunnen hangen in je highbacks. Tip: draai je voorste binding iets schuiner en kantel de highback van je achterste binding wat meer, zeker als de sneeuw harder is. Ga wat dieper zitten in je backside bocht en druk je knieën wat uit elkaar en gebruik je armen alsof je scherpe deo op hebt.
In je frontside bocht hou jij je schouders open (net als vele andere boarders); maar probeer je schouders parallel aan je board te houden en je voorste schouder wat te drukken in je frontside bocht. Neig frontside met je voorste hand naar de sneeuw en backside met je achterste hand om dit te oefenen.

Ook als skiër vind ik het heel leuk om naar bovenstaande filmpjes te kijken.
Ik heb veel respect voor boaders die ik op een pittige rode of zwarte mooi carvend naar beneden zie komen, zoals @Roelb en ook @Peter6 die kan er wat van!! respect!

en gebruik je armen alsof je scherpe deo op hebt.

Arno5 op 18 jan. 2014 11:18

Mooi beschreven, thanks voor de tips! Ik zal er eens op oefenen volgende maand en m’n camera nog eens in de handen stoppen van een medereiziger :-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@lieven, ondertussen al beelden ;-) ???

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ik denk dat het probleem van de meeste boarders is dat ze de bochten teveel rutschen in plaats van echt snijden. Had daar zelf ook erg veel “last” van totdat ik vorig jaar tijdens de skitest een paar prive clinics heb gehad om echt mooie ronde gesneden bochten te leren maken. In een paar middagen m’n complete board techniek 100% omgegooid, maar ik sta daardoor echt zoveel lekker op m’n board.

Verder afgelopen wePowder Season Kickoff veel geleerd met hoog en laag ontlasting, wat me gigantisch heeft geholpen om ruw terrein en buckels stukken makkelijker te kunnen nemen. Sterker nog; waar ik voorheen een gruwelijk hekel had aan buckels, begon ik er afgelopen vakantie zelfs plezier in te krijgen om er doorheen te raggen.

Maargoed, praatjes vullen geen gaatjes, dus jullie mogen ook een oordeel geven. 2e dag op een nieuw boardje (all-mountain). Vooral het eerste stuk gaat lekker (naar mijn mening)

@Jeroen6 Ai, vergeten! Ik ben dit weekend in Flaine, zal eens oefenen en zien of ik een van mijn medereizigers zo ver krijg om de camera vast te houden… Als er überhaupt zicht is, met alle sneeuw die aangekondigd is!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@lieven, ga je met de snowtrip mee? die zitten er ook vanaf zaterdag of gewoon met eigen groepje?
@Rene Lekkerrrrr!!!
Hard gaat het zo te zien iig ;-)

Vind het lastiger om te beoordelen vanuit deze hoek gefilmd, tov gefilmd worden door een ander.

Het lijk mij zo meer op gestuurde bochten dan gesneden (maar dat kan ook door de manier van filmen zo lijken)
Wat mij opvalt is dat je staalkanten redelijk vlak blijven. Zeker op die snelheid zou je voor goede druk/grip je board veel meer op z’n kant mogen trekken/meer hangen. Daarbij je lichaam natuurlijk aanpassen aan de hoek (zie opmerking Arno5). Zo voorkom je wegslippen en houdt je goed druk op je kanten. Dit voor zowel grote als kleine gecarvde bochten.

Maar het kan ook komen doordat je je gopro zo moet vasthouden icm een nieuwe plank.
Ben daarom erg benieuwd naar een filmpje waarbij je gefilmd wordt door iemand achter je :-) en je beide handen vrij hebt.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Jeroen6 Neen, al heb ik wel getwijfeld, lijkt me leuk! Misschien volgend jaar…

Nu is het gewoon een weekendje (donderdag vertrekken, zondagnacht terugkeren) met een klein groepje.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Plaats een reactie