SYTYCB (So You Think You Can Board)

@kendrick mooie filmpjes idd… Ik ga verder met oefenen :-)

De Travis is een combi (rocker met camber). Durfde de overstap naar een full camber nog niet aan na de erg gerockerde banaan en wilde ook niet teveel speelsheid inleveren.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Hier een filmpje van een goede basishouding. (vind ik dan)


@Jeroen6 Ik heb gelezen dat je veel kijkt naar de filmpjes van Rayn Knapton.
Zijn tricks vind ik wel cool maar zijn basishouding vind ik vrij slecht. Hij weet het leuk te brengen maar hij staat in zijn frontside bocht continu in de plus en is niet in 1 lijn met zijn board. Misschien handig om een trick in te zetten maar niet om lekker een piste af te carven. Als je ook kritisch naar zijn filmpjes kijkt zie je hem altijd op 1 en dezelfe piste boarden en zijn het vaak in de vallijn gecarvede bochten. Dit lukt prima op een wat vlakkere piste maar als het wat stijler word wil je juist je bochten goed uitsturen om zo de snelheid onder controle te houden.

Hier 2 filmpjes waarvan ik vind dat het niet zo moet. Maar gelukkig is iedereen zelf vrij om te doen wat ie wil en vind je het helemaal te gek dan vind hou ik je niet tegen hoor.


Übung macht den meister!!!

nu wordt het boeiend! want als je naar de hardbooters kijkt

null

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Neem aan dat jij op je skatebanana 15 -15 staat met je bindingen. Michelle Dekker staat (ongeveer, zal het eens navragen) 55 48 en dus veel meer naar voren gericht. Daardoor sta je niet met je bovenlichaam in 1 lijn met je board maar onder een kleine hoek. Zoals je ziet zit ze ook nog net voor de gate dus moet het uitsturen nog beginnen en zal ze haar bovenlichaam nog iets verder de bocht indraaien.

Übung macht den meister!!!

@rene met welke camera heb je je filmpjes gemaakt? Erg goede kwaliteit namelijk!

snowboard4life op 6 dec 2014 19:50

Sorry @snowboard4life ik zie je vraag nu pas. Gefilmd met de aller-allergoedkoopste GoPro die er is. De GoPro Hero 2014 editie namelijk :) Wel wat correcties gedaan in bewerking, maar niet bijster veel :)

@jeroen6 hardboots is u plank en bindingen zo stijf + u achterste voet staat niet in duck maar staat ook in positief. vaak is de voorste voet +30 en achterste +15 ofzo. Hun basishouding is dat de voorste schouder moet loodrecht op de voorste voet zijn. Daarom krijgen ze heel snel reactie als ze maar beetje leunen en kunnen ze nooit naar een min houding gaan.

je hebt een hybride plank. Ik heb ook zo DC plank, is leuk om te spelen maar geen pop en kracht. Ik heb een stepchild & forum dat positief camber is en vind het zalig. Stabiliteit, veel pop, kracht, reageert super…
de hybride planken (camber & rocker) is goed voor te jibben, spelen, maar je moet meer moeite doen om te poppen, zeker bij jumps. en als je snelheid pakt flappert die een beetje en als je wilt carven moet je heel veel moeite doen om het stijf te krijgen. Als er een beetje losse sneeuw zit heeft de rocker de neiging zich in de sneeuw te graven en terug eruit te poppen waardoor je niet mooi kunt carven

@jeroen6 hardboots is u plank en bindingen zo stijf + u achterste voet staat niet in duck maar staat ook in positief. vaak is de voorste voet +30 en achterste +15 ofzo. Hun basishouding is dat de voorste schouder moet loodrecht op de voorste voet zijn. Daarom krijgen ze heel snel reactie als ze maar beetje leunen en kunnen ze nooit naar een min houding gaan.

kendrick op 16 dec 2014 09:41

+30 en +15 werd zo’n 10-15 jaar geleden gebruikt bij softboots als je niet wilde freestylen.
Tegenwoordig is de trend om toch iets duck te staan. Bijv. +24 en -6. Wil je freestylen of vaker switch rijden dan is het beter om bijv. +15 en -15 te staan.

Op hardboots sta je nog veel rechter. met je voorste binding tussen de +60 en +55 en met je achterste binding tussen de +55 en +45. Dit is ook afhankelijk van de breedte van je board. Bij een breder board kun je je bindingen iets dwarser zetten en bij een smaller board staan je bindingen iets meer naar voren gericht. Je zet dus je bindingen zo schuin dat als je board haaks op de sneeuw staat je nog niet met je bindingen en schoenen de sneeuw raakt.

Übung macht den meister!!!

@RoelB netjes! Dit is een andere techniek dan de beelden eerder. Lang gecarvde bochten.
Op je to side trek je de staalkanten lekker omhoog en hang je er goed in. Op je heel side iets minder en schuift je board daardoor iets. Probeer dat gelijk te krijgen zodat je ook op je heelside een mooi dun streepje achterlaat ipv een veeg. Daaraan kan je zelf goed zien of je goed gecarvaed hebt. Kont naar beneden drukken en je schouders boven je board houden kan daarbij helpen. Samen met je enkels locken.

Deze foto van @arno5 laat dat goed zien. Dit is een van de leraren van de Flaine Snowtrip. Een Reis waar je ook erg veel kunt leren (zowel techniek/freeride als freestyle) echte aanrader!

null

Moet zeggen dat zover en zo clean hangen mij ook niet vaak lukt hoor. Maar ben wel volop aant proberen ;-) Die heel side blijft lastiger dan to side.

Jeroen6 op 18 jan 2014 09:39

Ik heb de rest van het topic nog niet gelezen dus misschien staat het antwoord al wel ergens maar ik ga het toch nog is vragen want ik heb geen tijd om de rest van het topic te lezen.
@jeroen6 ik kan vrij ver doorhangen op mijn heel side maar ik doe het niet vaak omdat ik daarna problemen heb met het houden van mijn evenwicht als ik over ga naar de toe side. Zijn er hier tips voor? Of moet je gewoon voldoende snelheid blijven aanhouden en dan blijft het evenwicht wel vanzelf? (<= heeft een vriend me ooit verteld maar ik weet niet of ik het moet geloven…)

@hannesvantilborgh Had je al eens een filmpje van jezelf hier geplaatst?? Als je er 1 hebt kunnen we eens kijken wat je goed en/of fout doet.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO Nee, ik ben pas op dit forum sinds vorige week. Op 17 januari vertrek ik wel weer op ski reis dus dan zal ik proberen is een filmpje te maken.

kwam een leuk filmpje tegen over de basis van boarden. Ze proberen een pro-surfer te laten boarden.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Mooi filmpje Jeroen! Zelden zo’n uitgebreide uitleg over balans en bewegingen gezien.

Minion of the boards

Hier is een fotoke van mij, enkele jaren geleden. Mogelijks komt er een filmpje ook na de shortski binnen een dikke week.

null

Trachten om tijdens het “carven” de sneeuw aan te raken moest de foto enkele sec later genomen zijn dan zag je de hand over de sneeuw :p bied geen meerwaarde maar wou dat eens proberen backside :p

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Ziet er goed uit @Maartenvc
Je kunt ook proberen om in een backside zoals deze met je achterste hand je staalkant tussen je bindingen vast te pakken. En in de frontside met je voorste hand tussen je bindingen. Meteen een oefening om lekker diep door je knieën te gaan.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO bedankt! en goede tip, een proberen binnen 2 weekends.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Na het bekijken van de filmpjes in dit topic zie ik dat je nooit kan stoppen met leren. Heb voor mijzelf nog veel te leren op het gebied van bovenlichaam in één lijn houden met het onderlichaam, gaat helaas nog lang niet altijd goed.

Ben afgelopen vakantie het carven wat gaan oefenen en heb dit eens gefilmd. Moet wel zeggen dat mijn Burton clash nou niet bepaald een super carve bord is. Ik merk namelijk dat hij niet super veel kantengrip heeft.

Ben benieuwd naar mijn verbeter punten dus laat maar horen:)

http://youtu.be/QjHmzBRPqe4

K2 manifest - Nitro team Pro - Nitro team TLS -

Ziet er zeker niet slecht uit! Vooral je backside is goed, daar zak je goed door. Bij je frontside zou je wat dieper door mogen zakken dus dat je je board wat scherper op de sneeuw zet (qua hoek) en een grotere hoek creëert. Misschien zag je dat zelf ookal ;) verder ziet het er echt niet slecht uit!

#proudtobepartofleswintersporters

Je maakt het ook wat makkelijker als je je stance wat meer forward zet. Hoe sta je nu? Ik heb het idee dat je duckstance staat.

@hakke2 sta inderdaad duckstance. Het board heeft zoiezo al een langere voorkant als achterkant. (Weet niet hoe je dat noemt)
Kan natuurlijk mijn stance zo aanpassen dat ik dat ophef maar dan weet ik niet of ik de geometrie van het bord in de war breng.
@vic2000

Dankje:D! Had zelf inderdaad het idee dat de frontside niet mijn beste kant is. Heb voor mijn idee ook het idee dat mijn board niet zoveel grip heeft. Het is echt een beginners board met een flex van 2.

Twijfel zelf of ik al door kan voor een wat beter board voor de gevorderde boarder.

K2 manifest - Nitro team Pro - Nitro team TLS -

@RFKANGOO Volgens mij ga je wel lekker hoor. Ziet er allemaal beheerst uit en je hebt een goede snelheid, zo lijkt. Een GoPro filmpje beoordelen is altijd lastig. Zou je de bochten meer kunnen snijden, zoals iemand hierboven als feedback gaf op je filmpje? Misschien wel. Maar moet je ook altijd de bochten snijden? Dat is toch een beetje een misvatting vind ik. Er is niets mis met bochten rutschen. Dat heet op z’n Engels gewoon skidded turns. Je kunt die techniek naast carven en andere technieken gebruiken. Soms is carven door de omstandigheden op de piste/offpiste ook niet goed mogelijk. Zoals ik een snowboardleraar op YouTube (ongeveer) eens heb horen zeggen: ‘Vergeet niet om ook gewoons eens te glijden, eens wat te spelen met je board. Dat is toch de reden waarom je bent gaan snowboarden?’ En daar sluit ik me bij aan :-) Carven (leren) is leuk, maar er is zoveel meer.

@Hean je zou in de backside je rug nog iets rechter mogen houden en wat hierboven al vermeldt word in je frontside iets meer door de knieën zakken. Probeer ook in de frontside je achterste hand boven je board te houden.
Een iets stijver board zal je meer vertrouwen geven om lekker te carven.
@Boarderline Bedankt, heb zelf ook wel het idee dat het lekker gaat maar kan altijd beter. Zoals ik al bij het filmpje had geschreven is mijn board iets te kort om op elke piste vol gesneden bochten te maken. Met mijn 100+kg trekt dit board het niet. Hopelijk kan ik de winter nog eens een filmpje maken.

Übung macht den meister!!!

Hier 2 filmpjes waarvan ik vind dat het niet zo moet. Maar gelukkig is iedereen zelf vrij om te doen wat ie wil en vind je het helemaal te gek dan vind hou ik je niet tegen hoor.


RFKANGOO op 12 dec 2014 09:56

Ik vind Ryan Knapton (tweede filmpje) juist super boarden, het is niet klassiek carven, maar hij heeft echt hele goede edge control (en dikke tricks!).

Het mooie van snowboarden vind ik dat je je eigen stijl kan hebben (natuurlijk is er basistechniek), maar niemand hoeft jou te vertellen hoe je het MOET doen. Doe wat goed voelt en wat je zelf vet vindt. Snowboarden = vrijheid.

Plaats een reactie