Eindelijk! Voor 't eerst ski's gekocht, maar nu hulp nodig :-)

Hallo allemaal,

Na jaren van huren heb ik eindelijk mijn eigen ski’s gekocht…
Elan Amphibio 14 is het geworden. Die wou ik, en omdat het prijsverschil erg groot was, heb ik ze toch online gekocht op een Duitse site (is nochtans niet mijn gewoonte).
Maar nu?
Ik weet niet veel van wanneer en welk onderhoud ik best laat uitvoeren, dus vraag ik graag hulp met alle expertise op dit forum.

De ski’s zijn nieuw, met de verkoopssticker nog op de onderkant gekleefd.

Moet ik de ski’s laten waxen voor ik ze voor het eerst ga gebruiken?
Moeten ze gewaxt worden na een skivakantie?
En wat met slijpen? Komen ze geslepen van de fabrikant (voelen wel scherp aan), of moet dit nog gebeuren? Hoe vaak moet dit gebeuren?

Zijn er nog zaken die ik vergeet?
Bvb hoe stockeren?

Alvast bedankt om me verder te helpen, ik denk dat ik asap eens naar Landgraaf of Peer trek, want wachten tot de Krokus gaat echt niet lukken :-)

Groetjes,

Johan

Ik heb dit jaar nieuwe ski’s gekocht bij de Intersport. Ondanks dat er een laagje overheen zit, adviseerde ze me om wel ze alsnog te waxen. Dit zit bij de ‘prijs’ in. Mijn zusje heeft haar board uit Oostenrijk laten komen, die moest ook opnieuw waxen.

Wat betreft skien indoor, is het me afgeraden om dat met mijn nieuwe ski’s te doen. In verband met het behoud van mijn ski’s

let's get this party started!!

Je hebt superski,s gekocht. Ik heb ze gehuurd voor de Dolomieten huttentocht. Camber,rocker wisselen van schoen merk je goed.
Have fun!

Ik was in het begin ook altijd heel bang, maar is nergens voor nodig :)

Men slaloms onderhoud ik zoals het hoort. Na iedere weekreis worden ze geslepen. Afhankelijk van de condities (voorbeeld op de gletscher op een stage in de herfstvakantie), laat ik ze zelfs 's avonds nog slijpen en waxen 1 of 2 keer in die week. Je moet zelf maar voelen met je vinger of ze nog scherp zijn. Als er bramen aanhangen, of het voelt heel rond of ruw aan, binnenbrengen :)

Waxen doe ik ook telkens: 1. Als ze niet goed meer glijden tijdens de reis (maar ook enkel op stages, waar performance nodig is)
2. Als ze lange tijd stil moeten staan. Dan beschermt die laag wax ook je kanten. Zorg wel dat ze goed droog zijn voor je gaat waxen, of het water blijft er onder en je kanten roesten alsnog!

Ik bewaar mijn ski’s ook binnenshuis, zodat ze niet in de vrieskou moeten staan of in extreme warmte (bijvoorbeeld de garage).

En indoor gebruiken, ik gebruik nu al een tijdje een Elan SL 165 om les te geven, verschillende keren in de week en er is nog niets mis met mijn base :)

@NielsDq Jij zult wel heel snel zonder staalkanten zitten :-P

When life gets too complicated.... SKI

Waxen zou ik zeker laten doen, slijpen lijkt me niet nodig.
Ik heb wel dezelfde vraag als jij…
Hoe je nieuwe beste vrienden bewaren, ik las ergens op dit forem dat iemand ze nooit opgespannen de zomer liet doorkomen, aan de experts, is dit inderdaad beter? Ik laat de mijne steeds een weekje drogen, daarna haak ik ze in elkaar en steek ze in een hoes. Is dit ok?

@NielsDq Jij zult wel heel snel zonder staalkanten zitten :-P

Alex op 16 jan. 2014 22:18

Men slalom geraakt toch telkens vlot de 2 seizoenen door :)

Mijn andere ski’s laat ik maar 1 keer per seizoen slijpen, maximum

@NielsDq Jij zult wel heel snel zonder staalkanten zitten :-P

Alex op 16 jan. 2014 22:18

Dat dacht ik ook al, om de twee dagen is wel echt heul vaak. Van de andere kant heb ik vorig jaar in la Grave op de gletcher mn snede ook in een dag om zeep geholpen, de eerste 200 meter boven aan de lift is de sneeuw zwart van het steengruis.

Ps er zit een goede skishop hier in Bielefeld, slijpen en waxen 20 euro. Laatst mn Opus langs gebracht, sorry meneer maar deze zijn te breed voor onze steen, mogen we ze op de band slijpen? Toen ik ze kwam ophalen moest ik 5 euro afrekenen met de mededeling dat hij de edge nog prima vond. (ik had er idd ook maar 1,5 dag op gestaan). Nette gasten, ik was minder geld kwijt en mn edge is niet onnodig verslepen.

Moraal van het verhaal houd je kanten goed scherp maar overdrijf het niet, ski’s zijn verbruiks producten als de edge opgeslepen is kun je ze weg pleuren.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Op een gletscher heb je niet veel keus hoor :) Dit jaar was het perfect, ski nog steeds op dezelfde kanten, dankzij de goede condities in de herfst. Maar bijvoorbeeld, Stubai vorig seizoen, de onderste afdalingen, daar kwam je bijna in tranen beneden na al die stenen te voelen :)

Op een gletscher heb je niet veel keus hoor :) Dit jaar was het perfect, ski nog steeds op dezelfde kanten, dankzij de goede condities in de herfst. Maar bijvoorbeeld, Stubai vorig seizoen, de onderste afdalingen, daar kwam je bijna in tranen beneden na al die stenen te voelen :)

NielsDq op 16 jan. 2014 22:49

Tja meestal negeer ik het dan tot het eind van de vakantie, als ik weet dat ze de dag erna weer over de rotsblokken mogen heb ik in slijpen ook geen zin ;)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Supergaazz: Ik ben ook in de markt voor Elan ski’s. Bij welke winkel in Duitsland heb jij ze gekocht?

@NielsDq Jij zult wel heel snel zonder staalkanten zitten :-P

Alex op 16 jan. 2014 22:18

Dat dacht ik ook al, om de twee dagen is wel echt heul vaak. Van de andere kant heb ik vorig jaar in la Grave op de gletcher mn snede ook in een dag om zeep geholpen, de eerste 200 meter boven aan de lift is de sneeuw zwart van het steengruis.

Ps er zit een goede skishop hier in Bielefeld, slijpen en waxen 20 euro. Laatst mn Opus langs gebracht, sorry meneer maar deze zijn te breed voor onze steen, mogen we ze op de band slijpen? Toen ik ze kwam ophalen moest ik 5 euro afrekenen met de mededeling dat hij de edge nog prima vond. (ik had er idd ook maar 1,5 dag op gestaan). Nette gasten, ik was minder geld kwijt en mn edge is niet onnodig verslepen.

Moraal van het verhaal houd je kanten goed scherp maar overdrijf het niet, ski’s zijn verbruiks producten als de edge opgeslepen is kun je ze weg pleuren.

bartus op 16 jan. 2014 22:43

pas 1,5 dag op gestaan en meteen slijpen+waxen? hou je ervan om geld uit te geven soms

Ik ben beter dan jij

v700 idem dito

ik heb ook de elans 14 en ben er zeer tevreden over !!
heb er nu 10 dagen op geskiet wel bij zeer goede omstandigheden,ik ben bij terugkomst naar de skishop (delsport waregem) geweest daar kwamen ze tot de conclusie dat het nog niet nodig was om te waxen of slijpen, morgen vertrek ik naar Frankrijk en mochten ze wat minder glijden kan ik ze daar wel laten waxen.

verkeerd geciteerd, srry

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@NielsDq Jij zult wel heel snel zonder staalkanten zitten :-P

Alex op 16 jan. 2014 22:18

Dat dacht ik ook al, om de twee dagen is wel echt heul vaak. Van de andere kant heb ik vorig jaar in la Grave op de gletcher mn snede ook in een dag om zeep geholpen, de eerste 200 meter boven aan de lift is de sneeuw zwart van het steengruis.

Ps er zit een goede skishop hier in Bielefeld, slijpen en waxen 20 euro. Laatst mn Opus langs gebracht, sorry meneer maar deze zijn te breed voor onze steen, mogen we ze op de band slijpen? Toen ik ze kwam ophalen moest ik 5 euro afrekenen met de mededeling dat hij de edge nog prima vond. (ik had er idd ook maar 1,5 dag op gestaan). Nette gasten, ik was minder geld kwijt en mn edge is niet onnodig verslepen.

Moraal van het verhaal houd je kanten goed scherp maar overdrijf het niet, ski’s zijn verbruiks producten als de edge opgeslepen is kun je ze weg pleuren.

bartus op 16 jan. 2014 22:43

pas 1,5 dag op gestaan en meteen slijpen+waxen? hou je ervan om geld uit te geven soms

DE_BESTE_SKIER op 17 jan. 2014 16:00

Neuh niet perse, maar het zijn dikke freeride latten waar ik nogal zuinig op ben voor zo ver het gaat. Ik ben het afgelopen half jaar 2x verhuisd waardoor de ski’s niet altijd even goed opgeslagen zijn geweest en ik verwacht ze dit seizoen eigenlijk niet meer te gebruiken. Om verder corosie en uitdroging van het belag te voorkomen heb ik ze dus weg gebracht. Dat is me die 5 tot 20 euro wel waard.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Heb de afgelopen week op nummer 12 van Elan geskied op alle soorten pistes in de Trois Vallees.
Zowel op losse sneeuw, bugelpisten en goed geprepareerde pistes. De ski was voor mij nieuw maar het liep als een trein. Type 14 is nog wat professioneler zodat je niet hoeft de twijfelen aan het resultaat.
De pistes moeten uiteraard wel een beetje meewerken en dat is momenteel bepaald niet overal het geval.
Veel plezier gewenst.

@Supergaazz: Ik ben ook in de markt voor Elan ski’s. Bij welke winkel in Duitsland heb jij ze gekocht?

V700 op 17 jan. 2014 10:53

Ik heb de ski’s gekocht bij http://www.snow-how.de/. Kende ik voordien niet. Sterke prijs.
Waren 35 uren na de bestelling al geleverd, wat ik toch wel sterk vond (besteld dinsdag om 22u en geleverd op donderdag 10u )

Geen problemen dan met de afstelling? Ik heb mijn type 12 in de normale winkel gekocht van € 599,-- voor € 507,–. Kan daar ook steeds terecht voor onderhoud. Ben de afgelopen week 1 keer stevig gevallen in de mist en de afstelling bleek meteen perfect te werken. Ik heb het niet zo op met online bestellingen waarbij je je persoonlijke gegevens moet opgeven. Ik stond zelf naast de machine tijdens de afstelling en er bleek toch een behoorlijke afwijking te zijn mijn oude Atomic M9. Ook de normale goede wintersportwinkels bieden best goede kortingen.

Geen problemen dan met de afstelling? Ik heb mijn type 12 in de normale winkel gekocht van € 599,-- voor € 507,–. Kan daar ook steeds terecht voor onderhoud. Ben de afgelopen week 1 keer stevig gevallen in de mist en de afstelling bleek meteen perfect te werken. Ik heb het niet zo op met online bestellingen waarbij je je persoonlijke gegevens moet opgeven. Ik stond zelf naast de machine tijdens de afstelling en er bleek toch een behoorlijke afwijking te zijn mijn oude Atomic M9. Ook de normale goede wintersportwinkels bieden best goede kortingen.

Gast906 op 17 jan. 2014 22:05

Ik heb 550€ betaald voor type 14, model 2014. Ik ga ervan uit dat die afstelling niet gegarandeerd goed is, en zal dan ook betalen om die 100% correct te laten afstellen in een winkel

FYI
Even langs de speciaalzaak geweest voor onderhoud. Daar vertelde men dat nieuwe ski’s niet moeten worden gewaxt. Blijkbaar komen de ski’s klaar voor gebruik uit productie, wat ik niet wis.

FYI
Even langs de speciaalzaak geweest voor onderhoud. Daar vertelde men dat nieuwe ski’s niet moeten worden gewaxt. Blijkbaar komen de ski’s klaar voor gebruik uit productie, wat ik niet wis.

Supergaazz op 19 jan. 2014 22:14

Dat is in de meeste gevallen ook niet waar, zijn zijn heel dunnetjes gewaxt om uitdrogen van het belag tijdens opslag te voorkomen. Daarom wordt hier op het forum aangeraden wel eerst te waxen (slijpen is meestal niet nodig)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Er zit idd een fabriekslaagje op. Dat is niet zo lekker dik als een gewone waxbeurt. Slijpen hoeft doorgaans niet tenzij ze een slechte dag hadden in de fabriek. Dan is de ski of niet afgebot of zelfs helemaal matig geslepen. Maar dat is in een paar procent van de gevallen en dat merk je meteen en dan hop naar de shop.

Online kopen en afstellen is niets mis mee. Binding staat op zoollengte en niet op juiste DIN waarde. Dat moet je nog ff laten laten doen. Gezien de online korting kan dat makkelijk uit.

Zou zeker even waxen. Heb zelf ook ski’s online gekocht in Duitsland en er zat duidelijk alleen een fabriekslaagje op. Dus heb ik ze thuis nog even goed gewaxt. En halverwege de vakantie ook nog een waxlaagje gegeven omdat ik voelde dat ze wat minder glijvermogen begonnen te krijgen. Was met name ook door de hoge temparaturen tijdens de kerstvakantie.

Plaats een reactie