Tochtjes in ski arlberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Arlberg

Kun je vanuit Warth (startpunt jägeralp/steffisalp) leuk gaan skiën in het gebied van St. Anton ? Dus niet dat je 1 piste doet en dan weer terug moet…
Ook vraag ik me af hoe het zit met de Weisse Ring, in hoe veel uur kun je die ongeveer doen?
M’n vader en ik komen zwart goed af, m’n broertje struggelt nog een beetje met z’n bochten op rood en zwart maar neemt les voor 1/2 dagen dus dat komt wel goed denk ik.
Tempo zullen we er goed inhouden. Niet vaak stoppen dus.

Gang is alles

Het is voor ons allemaal even afwachten hoe die nieuwe verbinding Warth gaat zijn. De Weisse Ring is prima te doen, hoeveel uur??. Ik ski vanuit Petnneu in een dag gemakkelijk naar Lech om daar de Ring te skiën en dan skiënd weer terug te zijn in St. Anton. Een prachtige tocht waarbij je dan zoals ik het doe gewoon de taxi pakt om even de verbinding tussen de twee gebieden te maken. Lang wachten op de bus kan je aardig dwars zitten, taxi voor 5 personen is op dat stukje 15,-.

Wij gaan al jaren skiën in Warth. Vroeger 3taler-pas zodat we ook in Bach of Diedamskopf konden skiën. Dit jaar 6 dagen Ski arlberg Fantastisch gebied nu met Lech erbij!! Best is om 9u vanaf Jageralp onmiddellijk door te skiën naar Auenfeldjet. Vanaf 10u druk met soms lange wachttijd (in kerstvakantie)… Omdat Auenfeldjet 2 dagen dicht was wegens storm, niet naar Sankt Anton geweest. Jammer want is volgens mij perfect doenbaar. In Warth eerste lift naar boven, dan direct door skiën naar dalstation Schegelkopf en dan aan Rüfikopf skibus nemen naar Valfagehrbahn (Alpe Rauz/Sankt Anton). Best niet nog skiën naar Zurs om daar dan bus te nemen. Je verliest er teveel tijd mee. Volgens mij kan je dan gemakkelijk de volledige westkant van Sankt Anton én Stuben Rond 14u30-15u, bus terug naar Schlegelkopfbahn Lech.
Staat volgend jaar zeker op de agenda, jammer dat het dit jaar nog niet gelukt Weisse Ring hebben we ook niet volledig kunnen doen omdat Madloch nog dicht was wegens te weinig sneeuw.
De verbinding is alleszins TOP, maar ik vrees een beetje een te lage

-Weisse Ring: minimaal 2 uur voor aanhouden (rechtstreeks, vlot skiend & geen wachttijden). Maar is jammer om het zo te doen; afstekers naar Trittkopf, Seekopf of Zursertali zijn niet te versmaden.

-naar St.Anton: blauwe skibus nr. 3 voor Gasthof Post (Lech) naar Alpe Rauz (Valfagehrbahn): 17 minuten (excl. wachttijd; bus komt elke 10 minuten)
Als je 's middags zorgt om 15.00 terug te zijn in Lech ben je ruim op tijd om de Sonnenjet naar Warth te halen. Ze kunt ook via Zurs (skiend) en daar op/van bus, maar dat is natuurlijk riskanter qua tijd.
Dus als je vroeg vertrekt uit Warth moet je nog leuk kunnen skien in St.Anton.
Maar let wel: St.Anton heeft een heel ander skigebied dan Lech en vermoedelijk Warth. Vooral voor de mindere goden moet je goed bekend zijn om de vele pittige knelpunten, ook in blauwe pistes, te omzeilen. St.Anton is vooral leuk om z’n ongeprepareerde routes, niet voor de heerlijke carvepistes, die zijn er niet zoveel.
En zoals eerder gezegd: Lech/Zurs heeft altijd betere sneeuw dan St.Anton. Aangezien het niet zo’n beste winter is (understatement van de eeuw…) :-)

Een leuk alternatief en niet vaak gehoord is bij Alpe Rauz rechtsaf skiën naar Stuben. Van daaruit omhoog het Albonagebied in. Enkele hele mooie afdalingen en niet druk.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Bedankt voor de tips allemaal, wat kan ik verstaan onder de westkant van St. Anton? Tot en met Galzigbahn? @Flexen Okee bedankt voor de info, Ik weet wel 1 blauwe piste die je sowieso moet mijden 4a volgens mij.
Als de condities goed zijn in St. Anton gaan we daar denk ik wel heen :)
Moet toch ff weten hoe het daar is

Gang is alles

@Jesper

Blauw 4a/4 overgaand in 1 is juist heerlijk om te doen. Het probleem ontstaat als deze gesloten is en iedereen de zwarte 2 nodig heeft om in het dal te komen. Wat je dan allemaal ziet…:). Persoonlijk vind ik Rendl gebied in St. Anton ook meer dan de moeite waard. Minimaal een ochtend of middag doen als je bent. Ik denk niet dat je daar spijt van krijgt. En als je in Lech bent, ski route 33/56. Deze is in mijn optiek lichtrood en prima te doen. Hij eindigt wel in Lech waarna je een stukje moet lopen.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Peter30 Ooh dan heb ik het verkeerd onthouden, was die 12 dan zo’n prikpiste?
Ik denk niet dat het mogelijk is om vanuit Warth in Rendl te skiën eigenlijk…
Weet je nog een echt leuke piste/skiroute in St anton die je echt gedaan moet hebben?
En over dat Albonagebied: Ik denk dat dat gebied niet zo’n goed idee is aangezien het allemaal 2 zitters zijn (tijd) en ik wil toch eigenlijk wel het echte deel van St Anton zien.

Gang is alles

@Jesper
Ja op de 12 moet je inderdaad de vaart er in houden:) vooral vervelend voor de boarders. Rekening houdend dat jullie terug moeten naar Lech is combinatie rode 14, geniet boven vooral even van het uitzicht, met blauw 17 een hele mooie. Wellicht kan @Flexen er nog iets aan toevoegen.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Peter30 Aha oke, denk dat we die pistes dan gaan doen, Valluga lijkt mij erg vet!

Gang is alles

Even inhakend op het voorgaande, mbt St.Anton:

-Piste 14-17: Dat is de terugweg naar de skibus die je weer naar Lech brengt. Die piste ga je sowieso dus doen. Deze is wel (en dat geldt voor veel in St.Anton) het mooiste in de ochtend. In de loop van de dag ontstaat er hobbels.

-Piste nr 4, overgaand in 1: Deze kunt je niet vermijden @Jesper. Die is zo centraal in het skigebied, alles komt er op uit. Bijnaam: Happy Valley

-Must’s in St.Anton:
*eerder genoemde afdaling 14->12->4->1; Van Valluga of Schindlergrat tot in het dorp. (de zogenaamde Weisse Rausch).
*Piste nr 5. De Ost Hang (gewoon lekker)
*Piste nr 8. Niks bijzonders, maar je moet even kijken in St.Christoph/Arlbergpas
*Piste nr 2. ALLEEN 'S MORGENS. Dan is het een prachtige geprepareerde zwarte piste (dat zie je niet veel am Arlberg). Middags compleet te vermijden want wordt een slagveld in loop van dag
-Galzigbahn met z’n unieke dalstation en instapsysteem

Verder zijn er niet zoveel bijzondere pistes. Grote attractie in St.Anton zijn de routes: 15, 16, 33 en nog heel veel andere ongemarkeerde opties. Maar deze zijn echt alleen voor de zeer gevorderde liefhebbers

Het is het mooiste om ook naar de Valluga te gaan (laatste deel alleen zonder ski’s, voor het uitzichtspunt.) Maar de Vallugabahn heeft een zeer beperkte capaciteit en dus vaak forse wachttijden. Alternatief is dan de Schindlergratbahn

Rendl en Stuben zou ik inderdaad bewaren voor een tweede of later bezoek. Teveel logistiek

Ik zou gewoon lekker een 3-taeler pas kopen en om en om Damuls/Mellau, Schoppernau en Warth-Schrocken bezoeken. Heb je veel meer aan dan krampachtig met busverbindingen in St. Anton te willen skien.

When life gets too complicated.... SKI

@Flexen zijn al die pistes te doen in 1 dag, dan kan ik misschien in paint een route maken op de pistekaart
@Alex wil dit jaar echt het gebied van arlberg gaan verkennen :P Ook Lech zit erbij (zonder bus)

Gang is alles

@Flexen zijn al die pistes te doen in 1 dag, dan kan ik misschien in paint een route maken op de pistekaart

@Alex wil dit jaar echt het gebied van arlberg gaan verkennen :P Ook Lech zit erbij (zonder bus)

Jesper op 20 jan. 2014 19:25

Dan moet je imo niet aan de kant van het Bregenzerwald verblijven, maar aan de kant van St. Anton

When life gets too complicated.... SKI

@Jesper: als je je tot de pistes beperkt is het makkelijk te doen @Alex: meest centraal in Arlberg ligt Zurs.
Bovendien heeft Warth sinds deze winter een groter (190 km) skigebied dan St.Anton (110 km). :-)
In die zin neemt Lech steeds meer het leidende stokje van St.Anton over binnen Arlberg. :-)

@Alex Je spreekt over een krampchtige busverbinding maar je raad wel aan om van warth naar Damüls te rijden. Dit is toch een serieuze rit dus dat tochtje tussen lech en warth met 20 minuten bus is zeker toch niet zo onoverkomelijk.

De auenfeldjet is een serieuze verbetering voor het gebeid en ik zie mij geen 3-taeler pas meer nemen. Misschien nog wel een keer naar damuels op de laatste dag of zo.

@GeensMaarten Als je met eigen vervoer gaat ben je zelf in control als het gaat om tijd. Mocht je onverhoopt de laatste lift bij de Auenfeldjet missen dan kom je dus niet meer terug naar Warth.

MIjn mening is dat als je zonodig de kant van St. Anton wilt bekijken dat je beter aan die kant kan bivakkeren. Is logistiek gezien nog steeds beter als je het mij vraagt.

When life gets too complicated.... SKI

Ieder zijn eigen mening natuurlijk maar ik kan toch maar weinig argumenten pro 3-taeler pas bedenken als je in warth of het lechtal verblijft … Wat niet weg neemt dat Damüls een schitterend gebied is, deden wij ook toen de verbinding met lech er nog niet was.

Als je in warth zit en je wil variatie dan moet je toch ook minstens één maal naar damüls en één maal naar de diedamskopf en dan ski je 4 dagen in warth met maar 60 kilometer piste. Is toch ook een hoop rondrijden en qua naft heb je dat beetje extra van de arlberg skipas er al uit. Kan je uitleg enkel volgen als je elke dag naar Sankt Anton zou willen gaan vanuit warth. Als je dit eenmaal doe in de week die je er bent en je plant dit wat deftig in dan kan je dit toch perfect zelf onder controle houden?

Je kan meestal al voor 9u naar boven in salober en je kan makkelijk om 9u30 beneden in lech dorp staan. Neem nu dat je nog een wat trage skiër bent, 10u00 is voor iedereen haalbaar. Bus rijdt om de 10 minuten en doet er 17 minuten over. 10u30 ben je dus zonder haasten zeker in Sankt Anton. Je hebt ondertussen al enkele pisten gedaan dus enkel de tijd op de bus is “verloren”. Als je dan geen risico wil nemen en zeker op tijd wil terug zijn vertrek je om 14u30 met de bus terug. Ruim voldoende op tijd en dit geeft je 4 uur de tijd om in een ander gebied te skiën.

Met de arlberg skipas heb je vele mogelijkheden. Bij aankomst rustig dagje warth om in te skiën, 2e dag naar lech en het gebied rond Oberlech verkennen, 3e dag weisse ring en boven zürs skiën, 4e dag even rustig aan doen en kant van warth blijven, 5e dag even doorsteken naar Sankt Anton en de laatste dag volledig invullen naargelang het gemoed. Meer dan variatie genoeg vind ik met maar één dag een beetje gedoe met de bus (dewelke trouwens perfect geregeld is in lech/zürs).

Lijkt me goed samengevat @Geensmaarten

Bedankt voor alle informate @Geensmaarten !
We gaan zeker niet elke dag naar St Anton, zal de dagplaning ook laten zien aan m’n mederskiërs en boarders :)

Gang is alles

Ieder zijn eigen mening natuurlijk maar ik kan toch maar weinig argumenten pro 3-taeler pas bedenken als je in warth of het lechtal verblijft … Wat niet weg neemt dat Damüls een schitterend gebied is, deden wij ook toen de verbinding met lech er nog niet was.

Als je in warth zit en je wil variatie dan moet je toch ook minstens één maal naar damüls en één maal naar de diedamskopf en dan ski je 4 dagen in warth met maar 60 kilometer piste. Is toch ook een hoop rondrijden en qua naft heb je dat beetje extra van de arlberg skipas er al uit. Kan je uitleg enkel volgen als je elke dag naar Sankt Anton zou willen gaan vanuit warth. Als je dit eenmaal doe in de week die je er bent en je plant dit wat deftig in dan kan je dit toch perfect zelf onder controle houden?

Je kan meestal al voor 9u naar boven in salober en je kan makkelijk om 9u30 beneden in lech dorp staan. Neem nu dat je nog een wat trage skiër bent, 10u00 is voor iedereen haalbaar. Bus rijdt om de 10 minuten en doet er 17 minuten over. 10u30 ben je dus zonder haasten zeker in Sankt Anton. Je hebt ondertussen al enkele pisten gedaan dus enkel de tijd op de bus is “verloren”. Als je dan geen risico wil nemen en zeker op tijd wil terug zijn vertrek je om 14u30 met de bus terug. Ruim voldoende op tijd en dit geeft je 4 uur de tijd om in een ander gebied te skiën.

Met de arlberg skipas heb je vele mogelijkheden. Bij aankomst rustig dagje warth om in te skiën, 2e dag naar lech en het gebied rond Oberlech verkennen, 3e dag weisse ring en boven zürs skiën, 4e dag even rustig aan doen en kant van warth blijven, 5e dag even doorsteken naar Sankt Anton en de laatste dag volledig invullen naargelang het gemoed. Meer dan variatie genoeg vind ik met maar één dag een beetje gedoe met de bus (dewelke trouwens perfect geregeld is in lech/zürs).

GeensMaarten op 21 jan. 2014 15:25

Als je het Bregenzerwald wilt aandoen om te gaan skiën, moet je ook niet in het Lechtal of Warth gaan zitten natuurlijk. Dan kan je beter voor een centrale locatie kiezen zoals Mellau-Au-Schoppernau (of zelfs Schröcken), vandaar uit kan je dan met 3-täler alle kanten op: Damüls, Diedamskopf, Warth-Schrocken, Andelsbuch, Faschina, Sonntag, Alberschwende,…

@Mathijs! Ja Warth is dan niet echt de ideale bestemming :P
Drukte je 4 keer op reactie plaatsen ofzo ? xd

Gang is alles

@Mathijs! Ja Warth is dan niet echt de ideale bestemming :P
Drukte je 4 keer op reactie plaatsen ofzo ? xd

Jesper op 21 jan. 2014 20:36

Efkes een beetje spammen, moet kunnen zo op een dinsdag :p

@Mathijs! Haha gewoon ff lekker spammen :P

Gang is alles

Ik ben in de tweede week van december gaan skiën in Warth en heb de skipas Arlberg genomen. Was wel ok.
Je ziet wel onmiddellijk de gevolgen van de samensmelting.
Prijzen zijn omhoog, bvb eten, en plots zie je veel Engelsen op Salober, waar je dat vroeger nooit zag.
'S ochtends ging ik in de zon skiën in Lech, 's Namiddags terug naar Warth.
Op dagen waar de sneeuw niet zo goed was, zag je echt een migratie naar de andere kant, het werd plots een stuk drukker in Warth, en er werd ook meer tegen veel hogere snelheid geschied. Duidelijk een ander profiel van skiers in Arlberg

@Supergaazz Haha dat lijkt me juist wel leuk, meer mensen van verschillende nationaliteiten :P
Eten zal wel iets omhoog gaan, begrijp ik wel …
Ja dat zal wel, Op de noordhellingen in Warth blijft de sneeuw toch wat beter dan in Lech…
Ben je niet verder gegaan dan Zürs in je vakantie?

Gang is alles

Begin december was er een skicongres in Lech/Zurs. Verklaard misschien de Engelsen?
Overigens is begin december zo rustig dat het niet echt representatief is om te gaan vergelijken. Ook de nieuwe verbinding zal speciaal publiek getrokken hebben.
De hogere prijzen… Lijkt me ook nogal stug, nu al. Objectieve vergelijking???
(Geloof overigens zeker wel dat Warth duurder zal worden in de toekomst)

@Supergaazz Ja dat zal wel, Op de noordhellingen in Warth blijft de sneeuw toch wat beter dan in Lech…
Ben je niet verder gegaan dan Zürs in je vakantie?

Jesper op 21 jan. 2014 21:30

Ja, goede sneeuw, maar die schaduw is toch altijd verdomd vervelend om te skiën daar hoor.

(Geloof overigens zeker wel dat Warth duurder zal worden in de toekomst)

Flexen op 22 jan. 2014 00:10

Accomodaties is Warth vond ik voor de verbinding al aardig duur. Eten was normaal van prijs.

Plaats een reactie