Het prepareren van de piste

In Avoriaz worden de pistes nooit geprepareerd als er verse sneeuw is gevallen. Eigenlijk zit er altijd een dag tussen. Bovendien zit er verschil in de kwaliteit van de preparatie van de pistes. De bully meisters in Val Thorens zijn bijvoorbeeld echte toppers ten opzichte van Avoriaz. Is dit toeval of is er verschil in preparatie per gebied.

Tadek Solarz

Het is simpel: er wordt in principe overdag niet grootscheeps geprepareerd omdat dit onveilig is (risico skiers onder pistebully’s) en daarmee feitelijk onmogelijk.
Als het 's morgens sneeuwt, zul je dus een etmaal moet wachten voor een strakke piste.
Wat aanvullend nog een rol kan spelen: temperatuur. Bij hoge temperaturen wordt een piste, zeker een net besneeuwde, snel hoperig

Het is onzin om te zeggen dat een oord slecht prepareert. Alsof ze in Avoriaz een beetje achterlijk zouden zijn. Houdt je bij een oordeel over het ijs in de sloot, als plattelander.

Ik begrijp wat je zegt. Als het overdag sneeuwt word er in toch 's nachts niet geprepareerd. Ook dan zit er een dag tussen. Als je ergens tientallen keren bent geweest kun je ook als plattelander een redelijk beeld hebben van kwaliteitsverschil.

Tadek Solarz

Wees blij dat ze overdag niet preparen dan kun je tenminste op echte sneeuw skiën :-P

When life gets too complicated.... SKI

Dat is geen antwoord op mijn vraag.

Tadek Solarz

Ben nooit in Frankrijk geweest, maar er zit absoluut verschil in per gebied hoe de goed de pistes geprepareerd worden!!!

Normaal worden elke nacht de pistes geprepareerd ook wanneer het de dag ervoor gesneeuwd heeft!!! Wanneer het in de avond/ nacht sneeuwt willen ze nog wel eens heel laat in de nacht prepareren zodat de pistes er goed bij liggen wanneer deze open gaan!!!

Ik vind het ook geweldig om in de poeder te skien maar er zijn ook mensen die daarvoor niet genoeg techniek beheersen, daarmee is getobd de pistes dan na een uur niets als bugels!!!

martje dank voor je reactie, ik hoor hele goede dingen over de pistes in Ischgl. Zag op je profiel dat je daar een fan van bent. Daar worden de pistes dus elke nacht geprepareerd ook bij verse sneeuw?

Tadek Solarz

martje dank voor je reactie, ik hoor hele goede dingen over de pistes in Ischgl. Zag op je profiel dat je daar een fan van bent. Daar worden de pistes dus elke nacht geprepareerd ook bij verse sneeuw?

Tadek Solarz

Dat is geen antwoord op mijn vraag.

TadekSolarz op 19 jan. 2014 17:39

Ik zie nergens een zin die eindigt met een vraagteken :-P

When life gets too complicated.... SKI

Alex, de laatste zin begint met "is dit…"de meeste mensen herkennen daarin een vraag. Ik zal voor jou het vraagteken toevoegen.

Tadek Solarz

@tadeksolarz, daar worden de pistes inderdaad elke nacht perfect geprepareerd ;) en ik ben idd fan van ischgl ;)

Alex, de laatste zin begint met "is dit…"de meeste mensen herkennen daarin een vraag. Ik zal voor jou het vraagteken toevoegen.

TadekSolarz op 19 jan. 2014 19:03

Niet zo serieus zeg :-)

When life gets too complicated.... SKI

In Frankrijk is de algemene regel dat groen en blauw dagelijks worden geprepareerd en rood om de dag.
Ze beginnen m 17 uur en werken in 2 shifts. Blijft het de hele nacht en ochtend sneeuwen tja dan ligt er verse sneeuw op de piste. In de 3V wordt vaak gekeken naar veel geskiede routes. Het kan dus voorkomen dat een piste tussen 17 en 18 uur geprepareerd is en dat het daarna 30 cm verse sneeuw ontvangt. Voor de een een plezier voor de ander een drama.
Verder wordt er ook ingespeeld op bijzondere weersomstandigheden zoals erg hoge temperaturen etc.

Ik kom net terug uit Les menuires.
Daar hadden ze op aantal rode piste de helft van de piste s’ochtend nog geprepareerd.
Zodat de linker kant van de piste vers poeder lag en recht mooi strak!
Vond het een mooie oplossing:)

Ik kan me bij Avoriaz niet herinneren dat ze de pistes de nacht ervoor niet hadden geprepareerd. Volgens mij vond ik ze er zelfs super strak bij liggen. Natuurlijk als er die dag sneeuw was gevallen, was het minder, maar toch, vond ze daar nou niet super slecht. Volgens mij reden ze er zelfs 's morgens, na de lawine opwek knallen nog een keer overheen op sommige plekken.
Mijn favo blijft nog steeds Grand Massif. Ik vind dat ze daar altijd heerlijke pistes hebben in de ochtend. Maar ook daar heb je heus wel dat het gaat samenhopen in de loop van de dag.

let's get this party started!!

Zijn er in Frankrijk andere regels over het prepareren van de pistes dan in Oostenrijk of Zwitserland? De pistes in Avoriaz worden prima geprepareerd. Ben er vaak geweest en vind het een waanzinnig mooi gebied. Dat is het niet. Maar het wordt duidelijker dat er verschillende regels gehanteerd worden per land of per gebied en daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar. Ik lees of hoor daar weinig over.

Tadek Solarz

Volgens mij zijn daar geen officiële regels voor, maar mag het gebied dit zelf bepalen!!!

Sommige gebieden staan echter bekend om hen perfecte preparatie, dit is natuurlijk goede reclame!!

Volgens mij is het ook per skigebied afhankelijk en ook afhankelijk van het moment in het seizoen. In het Hoogseizoen zullen ze het waarschijnlijk elke dag prepareren en in het naseizoen misschien niet. Die indruk kreeg ik namelijk in pra loup een aantal jaar geleden, daar werd ook, ondanks de sneeuwval, om de dag geprepareerd. Zo kun je als arm gebied toch flink in de kosten besparen.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Jemig wat wordt hier enorm gezwetst en langs elkaar heen gepraat.
Zoiets als "rode pistes worden altijd om de nacht geprepareerd"
Hoe verzin je het!

Het verschilt niet per land maar per gebied. Zo zie je in la plagne dat er om 17:00 begonnen wordt en alles sochtends er weer strak bij ligt. In Laax zie je dat men pas tegen 5 uur begint met prepareren de meeste pistes om de dag doet. Kijk je dan naar de Zugspitz dan staat daar een batterij materiaal klaar, die prepareren twee maal per etmaal net zoals bijvoorbeeld moleson sur gruyere en Weinebene.

Door de boot genomen is het gewoon de serviceniveau van het gebied en hoeveel investeringen dat men doet ten aanzien van materiaal en hoeveel kosten men wil maken op personeel. (Nachtwerk in twee shifts is duurder dan vroeg beginnen en minder prepareren, logischerwijs)

Als er zoveel verschil is per gebied dan zou het misschien een idee zijn dat Wintersporters.nl daar een soort van ranking voor zou maken. Liefhebbers van geprepareerde pistes of juist van besneeuwde pistes kunnen dan een nog betere keuze voor een gebied maken.

Tadek Solarz

Plaats een reactie