Eind maart, waarheen?

Ook hier de vraag ‘waarheen?’
Na net een heerlijk weekje Oostenrijk in Januari gehad te hebben, gaan we met zijn tweetjes nog een weekje skiën eind Maart. Waar is het dan nog goed te doen? Eerder al rond die tijd in het Zillertal geweest en dat was goed maar nu liever ergens anders heen. Ook schneeloch Bregenzerwald is bekend maar daar komen we net vandaan ;) Italië en Oostenrijk hebben voorkeur en hoewel ik niet echt iets met Frankrijk heb, is een goede tip zeker wel welkom!
Paar dingetjes om rekening mee te houden:

  • 2 personen
  • appartement (-achtig), bij voorkeur kleinschalig.
  • reis per auto en die wil ik graag bij het onderkomen hebben
  • gevorderde en aktieve skiërs, 30km voornamelijk blauwe piste gaat het dus niet worden.
  • geen betonnen dorpen en apres ski gehos/gelal.

Ben benieuwd!

Sölden, Oostenrijk (900km vanaf Utrecht)
Ik kan Sölden, Oostenrijk zeker aanraden. Is voorzien van een gletcher en dus kan er worden geskied tot de zomer. In maart is het dus zeer sneeuwzeker. Gebied is groot, uitgestrekt en voorzien van alle soorten en maten pistes. Apreski is gezellig, maar ook genoeg kleinere kroegjes waar je een drankje (en/of hapje) kan scoren na het skien/boarden. Sfeer is typisch Oostenrijks gezellig. Parkeren kan vaak bij ieder appartement of hotel.

Val Thorens, Frankrijk (1109km vanaf Utrecht)
Bekend gebied voor vele wintersporters. Echter voorzien van alle faciliteiten voor een perfecte wintersport in maart. Er wordt veel gefeest, maar je hebt zelf in de hand of je hier last van hebt. (door geen appartement te nemen midden in het centrum). Les Trios Vallees beschikt over ruim 600km skipiste en dus voor ieder wat wils. Hoog gelegen en dus perfecte condities in maart. Leuke en gezellig dorpen in het gebied, denk hierbij aan Meribel en Courchevel (St. Tropez van de Alpen). Door de grootte hoogte verschillen een ruime diversiteit aan pistes, kale, vlakke, breden, bebosde pistes.

Wellicht zijn er nog genoeg leuke andere dorpen, maar daar ben ik minder bekend mee. Succes met de keuze!

Groet

Love it

Obergurgl/Hochgurgl in Ötztal ook sneeuwzeker. Verder Les Trois Vallees, Tignes in Frankrijk bijvoorbeeld. Maar denk dat je met de sneeuwhoeveelheden die er nu aan de zuidkant al zijn gevallen het beste iets in de Zuid-Franse Alpen of Italië kunt boeken! Bijvoorbeeld ergens in de Dolomieten

Mr. Slow

Thx voor de suggesties!
Ben je in Sölden in mrt afhankelijk van die gletcher of is het grootse gedeelte van het gebied nog toegankelijk, normaal gesproken? Ben niet zo’n gletcherfan namelijk, mooi voor een dagje, net zoals een blauw 30km gebiedje prima voor een dagje kan zijn, maar een beetje meer keuze is prettig. Ik ga iig bovenstaande gebieden bekijken.

Obergurgl/Hochgurgl is sneeuwzeker en rustig(ligt een kwartiertje rijden voorbij Sölden).
Samnaun is ook sneeuwzeker en je hebt daar niet de apres-ski van Ischgl maar wel het grote sneeuwzekere skigebied.

Solden is in maart goed te doen.

@quick, Tignes zag ik ook idd, ga ik ook bekijken. Dolomietensuggestie?

Quick was me net voor!
In Sölden ben je in de tijd dat jij gaat niet alleen afhankelijk van de gletscher. Het gehele skigebied is open tot begin mei.

Dank @all!
Is er iets te zeggen over beter Noord- of Zuidkant van de Kam of bepaalde regios in die periode? Even afgezien van bepaalde gebieden die ‘toevallig’ goed liggen, zoals Bregenzerwald bijv?

@joepiedepoepie, hoe is de drukte in Sölden? Ik zie nu op de webcam bijv bij de Tiefenbach een flinke rij staan.

Sölden is sowieso altijd drukker dan Obergurgl. Maar eind maart is de vakantie drukte wel over en is het in Sölden ook wel te doen. Je moet er alleen geen appartement in de hoofdstraat zoeken als je van rust houdt.

Ok. Even iets anders, is er ook een soort Tiscoversite voor Frankrijk? Dus met het aanbod van particuliere vakantiewoningen en appartementen e.d.?

Je zou Interhome kunnen proberen en soortgelijke sites, die zijn volgens mij ook voor Frankrijk. Vaak kan je ook via de website van het gekozen gebied zoeken naar appartementen en chalets.

Voor Italië Breuil-Cervinia, heb je ook nog eens de verbinding met Zermatt en een super skigebied! Maar dat is helemaal aan de westkant van Italië. Wil je liever in SüdTirol skiën, dan zou ik kijken naar onder meer Livigno, Val Gardena en Arabba. (zoek via skigebieden hier op de website voor meer informatie)

Ik denk dat voor jouw criteria, mocht je voor Oostenrijk kiezen, Obergurgl/Hochgurgl de beste keuze is!

Mr. Slow

Denk ik ook, als ik de gebieden zo zie. Val Gardena (Dolomiti Superski) staat ook hoog op de verlanglijst maar om een of andere reden kom ik steeds ergens anders terecht :D

Het gebied hoeft overigens niet honderden kms aaneengesloten te zijn, verschillende gebieden/gebiedjes met dezelfde pas en een stukje rijden is ook een prima optie. Tevens mag het appartement best een kwartiertje rijden van de piste liggen.

Leuk topic om te volgen! Ben ook vooral benieuwd naar de iets minder bekende oplossingen naast bijvoorbeeld trois vallees en solden …

Onze eigen ervaring tot nu toe voor die periode, heb geen haast met boeken. Na half maart is er altijd wel een goede plek voor 2 personen in het plaatsje van jou keuze! En vaak ook nog voor een aantrekkelijke prijs.

Zo kan je de sneeuwomstandigheden tot op het laatste moment bekijken , en je bestemming tot op het laatst bepalen.

Ik neem meest contact op met het VVV van zo’n dorp en last ze 10 of 20 opties opsturen die bij mijn wensen passen. Dit levert vaak aantrekkelijke accomodaties op, op goede locaties tegen een gereduceerde prijs , en ook wel (forse) kortingen op de skipas…

Zo hebben we met wat koudere/sneeuwrijkere jaren prima gezeten in lagere gebieden zoals kirchberg kitzbuhel , met pistes bijna voor jezelf en prima sneeuwcondities! Blijkt het toch iets warmer en of minder sneeuwrijk, toch wat meer gletsjergebieden gezocht…

Persoonlijk zou ik nu zeggen , houd Italië goed in de gaten, want er liggen bakken sneeuw waar ze voorlopig nog niet vanaf zijn! Wat ook inhoudt dat je er hoogstwaarschijnlijk tot zeer laat in het seizoen nog terecht kan…

Suc6!

Let it snow, Let it snow, Let it Snow!!!

@ovi666, thx. Ben ook niet bang dat we niets zullen vinden, het is meer waar te zoeken!? ;)

Obertraurn of Obergugl?

Iemand nog tips voor wat ‘minder bekende oplossingen’?

Alternatief, Livigno, en dan metname voor de sneeuwzekerheid. Ligt hoog en nu voldoende sneeuw.

Via de vvv is er voldoende te boeken voor 2 personen.

Kans op een hele week zonneschijn is in maart zeker groot, ervaring mee.

Verder leuk belastingvrij dorp.

Ski gebied is prima maar verwacht niet te veel grote uitdagingen.

Check livigno.eu voor verder info.

Su6.

Livigno kan ook idd, ben er in het najaar al eens geweest en vond aan het dorp weinig aan, vooral horloges en zonnebrillen maar misschien als skigebied wel een goede optie!

Osttirol, een vrij onbekende regio, waar nu erg veel sneeuw is gevallen en nog gaat vallen. Daar ga je toch vrij goed zitten in verband met sneeuwzekerheid. Ook helemaal niet duur of druk.

@mathijs, ik ga kijken maareh… gebiedssuggestie?

@mathijs, ik ga kijken maareh… gebiedssuggestie?

Userd op 30 jan. 2014 12:54

Er zijn daar vele kleinere skigebieden die met dezelfde skipas toegankelijk zijn. Lienz ligt lekker centraal voor ze allemaal te doen. Lienz-Hochstein, Sillian en Sankt Jakob zijn uit ervaring goede skigebieden. Hochstein is wel al gesloten eind maart.

Hermagor - Nassfeld, hier ook erg veel sneeuw nu en volgens mij een prachtig gebied!

Arabba of Corvara in Badia zijn prachtige plekken aan de Sella Ronda (Alta Badia, Arabba-Marmolada, Val di Fassa en Val Gardena) met goede uitvalmogelijkheden naar Cortina d’Ampezzo (1 uur vanaf Arabba) Kronplatz (45 miniuten vanuit Arabba) en Civetta (30 minuten vanaf Arabba), gebieden die ook in de Super Solomiti-skipas zitten.

Sneeuw is daar nu geweldig en als het niet te hard gaat dooien blijft het ook goed, de basis is inmiddels zo dik… Maar zeker weet je het nooit. Als je kan wachten tot een week of twee voor je gaat… enz.

Je kan ook kijken naar Madonna di Campiglio. Geweldig dorp, echt Italiaans. Qua sneeuwzekerheid geldt hetzelfde als wat ik hierboven heb geschreven.

Voor echte sneeuwzekerheid is Breuil-Cervinia een goede optie.

@matthijs, heb oa je review gelezen over Kals-Matrei, loopt niet echt over van enthousiasme? Andere gebieden zijn weinig sneeuwzeker en wel erg klein volgens deze site? @HenriS; dank je, deze site geeft aan dat het een sneeuwzeker gebied is maar lijkt erg laag (max 2000mtr)? @GiGi, zoals aangegeven zie ik wel wat in de Dolomieten, ik heb mogelijk iets gezien in St Christina, is dat eeen beetje fatsoenlijk uitgangspunt? Superski is dusdanig groot dat ik de afstanden lastig in te schatten vind.

St Christina is prima als je aan de saslong kant zit. Dan heb je direct aansluiting op het grotere sella ronda gebied. Aan de andere kant van St Christina kun je ook leuk skien (o.a. een hele mooie afdaling naar Ortisei), maar voor aansluiting met het grotere gebied moet je dan met het treintje/metro naar de saslong

Zeker deze winter zal het volgens mij geen probleem zijn om eind maart hier te skiën…
http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=46&t=42026&a…
Een verslag van 9 april 2012, nog veel open, terwijl er toen die winter niet zo veel sneeuw was gevallen daar in die regio volgens mij.

Voila, wat Hessel zegt.

Als je in Arabba of in Corvara gaat zitten, dan heb je ook toegang tot de 400 km piste aan de Sella Ronda, maar dus ook een goede positie om eens elders te gaan skiën. Dat maakt de Dolomiti Superski ook zo leuk, dat je heel veel gebieden en plaatsjes kan zien. Als je dat niet wil, dan kan je inderdaad ook prima in S. Cristina of in Selva gaan zitten: toegang tot de Sella Ronda en natuurlijk Val Gardena en de Seiser Alm zelf, wat op zich al helemaal top is.

150 km piste, niet druk eind maart, genoeg sneeuw, geen gehos/gelal apres ski, accommodatie in het dorp dus auto laten staan, onbekend bij de meeste, http://www.hochkonig.at kun je kiezen uit drie dorpen.
Ski pas van het ski Amadè 25 min rijden en je zit in Alpendorf/Wagrain/Flachau of je rijdt het Gasteinertal in naar Dorfgastein/Grosarl zie skigebied http://www.skiamade.com

Dienten Die Alte schule

Plaats een reactie