plaatsen dakdragers

Helaas moet ik met zo’n doodskist op het dak naar de Alpen. De vorige auto was een sedan en daarvoor had ik dakdragers die in de deurpost klemden, op een vast punt.
Nu een auto met geïntegreerde dakrailing, dus ik kan de dragers overal neerzetten - enigszins beperkt door het aantal gaatjes in de dakkoffer uiteraard.
Wat is de beste positie voor de dragers? Zo dicht mogelijk bij elkaar? Zo ver mogelijk uit elkaar? Zo ver mogelijk naar achteren? Naar voren?

dat het gewicht van de doodskist zo gelijk mogelijk verdeeld is op de dak dragers. en dan tevens ook het dak

Voor zo ver ik weet moeten ze minimaal 70 cm tot maximaal 95 cm uit elkaar liggen.

Voor wat betreft positie op het dak hangt het denk ik af van de auto icm grote van de dakkoffer.

Kleine tip: Let er op dat je achterbak nog vrij open kan zonder dat deze tegen de dakkoffer aan komt.

De afstand is doorgaans rond de 70 cm maar zoals Dmitri aangeeft zit hier wel verschil in per merk en type. De koffer moet goed in het midden op de dragers staan en het gewicht in de koffer moet je goed verdelen.

En een doodskist is het nou ook weer niet hoor vind ik, zoveel hinder heb je niet van die koffer op het dak vind ik…

🏂

In de handleiding van je doodskist staat hoe ver je ze minimaal/maximaal uiteen mag zetten (bvb een thule motion 800 mag tussen de 555 en 935mm). Dat verschilt van model tot model. Als’k op de autosnelweg naar verschillende configuraties kijk, valt wel op een kortere afstand instabieler lijkt (kist klappert meer) in vergelijking met een grotere afstand.

Optimale plaatsing lijkt me een beetje zoeken binnen de volgende parameters:

  • achterklep moet nog open gaan
  • neus van doodskist mag niet te ver naar voor uitsteken (aerodynamica)
  • neus van doodskist mag niet te ver omhoog uitsteken (bij sommige merken komt die neus verder omhoog als je de kist verder naar achter plaatst).
  • kist mooi in balans

Als je het goed doet, gaat het verbruik er niet té hard onder lijden. Verbruik dit jaar lag op 6,9l/100km voor een tochtje van 1050km. Snelheid op autosnelweg lag tussen de 140 en 150. Toen’k de kist net had was’k ook aan het zoeken en bleek het verbruik toch wat hoger te liggen wanneer deze wat te ver naar voor kwam (rond de 8l/100km).

…valt wel op een kortere afstand instabieler lijkt (kist klappert meer) in vergelijking met een grotere afstand.

Lars3 op 29 jan. 2014 15:11

Dat lijkt mij ook. Ik ben geneigd de dragers zover mogelijk uit elkaar te zetten.
En inderdaad… niet te ver naar voren maar ook niet met de neus omhoog. Beetje passen en proberen dus voordat ik alle boutjes aandraai :)

Probeer de dealer is!

Kijk ook eens in je handleiding van je auto bij mijn VW staat het er netjes in waar ik de dragers moet plaatsen.

Member of global cooling initiative

Beetje passen en proberen dus voordat ik alle boutjes aandraai :)

Jay op 29 jan. 2014 16:24

Daar komt het wel op neer ja. Bij het proberen heb’k ook gemerkt dat een paar cm schuiven het verschil maakte tussen een zachte fluittoon en zacht windgeruis (maar niet fluiten). Als je een dag in een auto zit, weet je wat te kiezen :).

Plaats een reactie