Seiser Alm tegenover Alta Badia

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia

Wij twijfelen nog tussen 2 gebieden voor aanstaande Maart.

Seiser Alm of Alta Badia?

Wij zijn beginnende tot redelijke skieers, maar ikzelf heb af en toe nog aardig wat piste angst.

Welke van de 2 zouden jullie aanraden?

De Seiseralm is echt geschikt voor angsthazen en beginners. Als je in Ortisei gaat zitten zijn er ook voor de wat gevorderde skiërs nog veel andere mogelijkheden. Maar in Alta Badia zijn ook heel veel makkelijke pistes. Ik vind beide gebieden geschikt. Maar toen ik nog een angsthaas was vond ik de Seiseralm het fijnste om te skiën. Niet druk en lekker overzichtelijk. Wist ik zeker dat ik niet voor onaangename verrassingen kwam te staan.

Seiseralm is (zoals gast aangeeft) een echt angsthazengebied … De meeste pistes zijn blauw en rood (op de kaart), maar in de praktijk gewoon blauw. Als je kan skiën, eigenlijk een oerend saai skigebied met een mooi landschap.

AB is ook niet bepaald een moeilijk gebied, maar je gaat er véél meer afwisseling hebben. Blauw is blauw, rood is meestal "licht rood".

Voor de beginnende skier: seiseralm.
Voor de redelijke skier: AB.
Voor de angsthaas: seiseralm.

Een aantal belangrijke verschillen die ik zou meenemen in je beslissing:

-De Seiseralm benader je waarschijnlijk van uit Oirtisei, dit is een stad waar over het algemeen een stuk meer levendigheid is als in de dorpen rond Alta badia, denk aan meer restaurants, winkels, mensen etc…

-Alta Badia ligt meer in het hart van de Dolomiti Superski, langere en meer verschillende tochten zijn dus makkelijker te doen vanaf hier.

-Als je geen behoefte hebt aan de overige 1000 kilometer piste kun je je prima een week vermaken in Val Gardena alleen en het scheelt in de kosten. Ook de Seceda is een schitterende berg bereikbaar via Ortisei en mooie lange brede pistes blauw rode pistes.

  • Reistijd is voor beiden oorden plusminus net zo lang. Denk er wel aan ze in Alta Badia overwegend Italiaans spreken tegenover Duits. In Val Gardena wordt je overwegend in het Duits aangesproken tegenover ladinisch.

Verder zijn het beide prima keuzes waar je je zeker zult vermaken, en inderdaad uitstekende gebieden voor personen met piste angst. Suc6

Ehm … AB is zeker niet overwegen italiaans sprekend hoor … alleen de mensen in de apotheek van La Villa hebben er wat moeite.

La Villa, Pedraces, San Casiano, Corvara, Colfosco is zeer duitssprekend.
Arabba is italiaans(er).

Ik heb nooit gemerkt dat er in Alta Badia overwegend Italiaans wordt gesproken. Er werd altijd Duits gesproken. Is volgens mij hetzelfde als Val Gardena.Ook wordt er Ladinisch gesproken. Soms werken er obers die geen Duits spreken, maar die komen van elders. Duits is ook de eerste taal die op school geleerd wordt en daarna komt het Italiaans. Misschien vergis ik me, maar ik weet uit hele lange ervaring dat je in Alta Badia prima met Duits uit de voeten kunt.

Top, bedankt voor de al snelle reacties!

We hebben weer aardig wat om over na te denken…

Ik zou voor AB kiezen, omdat je dan een goede aansluiting hebt met de rest van de Dolomieten. Nog een overweging kan zijn de hutten op de pistes. Je kan in heel de Dolomieten goed eten op de piste, maar AB spant de kroon. heel veel kleine sfeervolle hutjes waar geweldig gekookt wordt.

Net terug uit Corvara (Alta Badia) weer een geweldige week gehad. Het gebied AB is inderdaad erg geschikt voor beginners. Voorheen ook in Ortisei en Val Gardena gezeten maar AB heeft toch mijn voorkeur. Ook geen gedonder met treintjes, lange roltrappen etc.
Corvara is het dorp in AB met erg veel restaurants, cafeetjes en winkels. Ook kan je mooi wandelen naar de dopren Colfosco, La villa en verder.

Arabba is een geweldig leuk dorp als startpunt voor de Sella ronde. Mooie brede pistes, niet moeilijk. Echt Italiaans. We weten nog een appartement vrij met carnaval.

Plaats een reactie