Voor het eerst op skivakantie, waar op letten

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis

we gaan 1 maart voor de eerste keer op skivakantie naar val cenis
had het ooit beloofd aan mijn oudste dochter dat als de jongste op sneeuwklassen geweest is wij ook gingen en de jongste vertekt nu zaterdag
nu is mijn vraag of ik op bepaalde dingen moet letten want voor mij is het allemaal nieuw

zoek een lijst met wat je zeker moet meenemen op het internet, er zijn er zoveel.
neem ook zeker lippenbalsem mee!

als je met de auto gaat neem dan ook sneeuwkettingen mee en test/oefen deze eerst.

Even de titel aangepast zodat iedereen beter begrijpt waar dit topic over gaat.

MAND!

Zoals zoveel dingen geld… gebruik je eigen boeren verstand… denk na… en volg niet blind…

Dan tackel je volgens mij meer dan 80%…

Als je met de auto gaat, zorg er dan voor dat je hem bijvult met winterruitenwisservloeistof die tegen flink wat graden onder nul bestendig is.

Let op de verkeersdrukte! 1 maart is een drukke dag in Frankrijk en Val Cenis is een end weg.

En denk er aan dat je op vakantie in erg gladde voetgangersomstandigheden terecht kunt komen, snowboots of dergelijke zijn onontbeerlijk (ik ben ervaringsdeskundige, had ze m’n eerste skivakantie niet bij me en heb ze na een eerste hachelijke tocht naar de bakker onmiddellijk ter plaatse aangeschaft).

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

alvast bedankt allemaal voor de goede raad
ga hier zeker rekening mee houden

En vergeet niet te genieten!

Dit kan ook wel een handig hulpje zijn ;-)
http://www.anwb.nl/wintersport/voorbereiding/paklijst…

Ikzelf vind het belangrijk dat ik reeds ter plaatse ben voor de duisternis zijn intrede doet.
Je mist dan niet alleen de mooie zichtjes, maar moet dan ook in het donker (soms in slechte omstandigheden, denk maar aan sneeuw of superlange files) naar boven de berg op.

Nu, Val Cenis ligt niet op één of ander hoog plateau, dus dat klimmen zal wel meevallen. Maar
toch vertrek ik vrijdagmiddag al en heb ons een premiére class-tje geboekt.
Wij gaan immers daar ook skiën in de eerste week van maart.

Wij, 2 volw en 4 kids, staan altijd heel vroeg op de pistes, maar houden het daarna wel kalm tijdens de dag.
Wat skiën en boarden, picknickje, terrasje doen met een soepje, van het uitzicht genieten, zelf een springrampje bouwen met de kids en filmpje trekken. Geen kilometervreter, maar lekker relaxed met de kids sporten.

Natuurlijk vul je dit zelf in naar eigen smaak.

Hopend op een mooie week, hé.
De groeten.

Idd vrijdag flinke ruk maken. Zaterdag heel vroeg weer op pad. Wordt druk! Desnoods Lyon Grenoble pakken voor mauriene dal! Anders laat, dikke file naar chambery en in donker aankomen val cenis. Btje pech met kettingen omhoog. Wordt het heel laat of vroeg. Hoe je het bekijkt.?

Val Cenis is een prima keuze, zeker met kinderen, ben zelf ervaringsdeskundige. Als je nog specifieke dingen wilt weten over het gebied., feel free. Zorg inderdaad dat je een beetje op tijd voorbij Chambery bent, daarna val het wel mee. Sneeuwkettingen uiteraard meenemen. Je zult ze zeer waarschijnlijk niet bnodig hebben, de aanrijroute vanaf de snelweg is simpel en stroomt over het algemeen goed door.

Aan gast628,
heb je wat ervaring met de skischolen? Vorig jaar waren we in Avoriaz en de kids hebben les genomen bij de ESF. Al bij al is dit meegevallen, de 2 kleintjes ( 5j en 6j) zaten in de groep flocon en de oudste (8j) eerste jaar snowboard, allen brevetje gehaald maar de kleintjes werden wat aan hun lot overgelaten omdat ze de franse taal niet spreken.
Nu, heb verscheidene forums wat doorgenomen en de meesten raden les nemen bij ESF in Val Cenis af. Kan je dit staven of heb je er geen ervaring mee? De meesten raden de ESI aan.
Zijn de hoger gelegen pisten te doen met de kleintjes, die skiën nu in ploeg naar beneden (omhoog wordt wat moeilijk, hé :-) )?
Nog een laatste (voorlopig) vraagje: kan je in een namiddagje heen en terug skiën van Val Cenis Le Haut naar Termignon?

Zelf hebben we vrij goede ervaringen met de ESF, feit is wel dat er minimaal Nederlands gesproken wordt. Onze kinderen hadden meestal het geluk bij diverse Nederlandse kinderen in de groep te zitten. Ik denk dat dit zo ingedeeld wordt. De gropen waren meestal max 10 kinderen groot. Mijn ervaring is dat de kinderen toch veel leren ondanks het feit dat uitleggen meestal voordoen betekent. Ik heb geen ervaring met de ESI, maar het klopt dat dit wat kleinschaliger is.

Je kunt vanaf het hoogste punt (3 liften), met mooi uitzicht over het meer, helemaal via een blauwe piste terug naar het dal. Als de kinderen het Flocon niveau hebben zou dit moeten lukken. Je kunt het eventueel mooi opbouwen door steeds weer een lift hoger te pakken.

In een halve dag kun je prima naar Termignon als je het een beetje handig aanpakt. Omdat je in Le Haut zit moet je wel een beetje slim de piste kiezen om snel bij de verbindingslift te zijn. Ik zou meteen vanaf de cabine bij Val Cenis Le Haut richting de groene Escargot skien. De expresslift naar Termignon is vrij snel, daarna nog een stoeltjeslift en je bent er. Het is zeker een aanrader om hier te gaan kijken en lekker naar Termignon te skien. Terug gewoon met de expresslift, niet via de psite Traverse. Dat is een bospad, leuk om een keer te doen als er veel sneeuw ligt, maar dan moet je wel de tijd hebben. Het eindpunt van de expresslift is meteen het begin van de Ramasse lift. Vandaar kun je bijvoorbeeld met de slak terug richting Le Haut. Mocht je het niet halen dan kun je altijd de gratis skibus pakken naar Le Haut.

wij zouden zaterdag morgen om 2 uur (s’nachts) vertrekken en dan zo lang mogelijk door rijden zodat we rond 8 uur ergens kunnen ontbijten en dan weer op pad via google maps zouden we er 9.30 uur over doen om daar te geraken

Overweeg toch ook om al wat lessen thuis te nemen bij zo een lokale kunstsneeuwpiste.

Ik vind het vaak toch zonde dat sommige mensen met weinig/geen ervaring de hele vakantie enkel maar op de beginnerspiste geraken.
Terwijl je met 4/5 lessen hier je toch vrij snel de pistes afkunt.

de kinderen skieen al enkele jaren de oudste (16) is al 2 keer met een groep meegeweest en de jongste(11) is nu op sneeuwklassen ikzelf heb vorig jaar lessen genomen bij montana waar de kids al 4 jaar les hebben gehad en we zijn in de kerstvakantie nog even gaan oefenen in landgraaf dus ik hoop dat ik deftig de piste afgeraak

Plaats een reactie