skischoenen niet meer strak genoeg?

Hallo!

Ik heb mijn skischoenen nu inmiddels 6/7 jaar en ben op zich nog steeds tevreden. Ik heb begrepen dat skischoenen een jaar of 10 mee gaan, dus ik zou ze nog graag een aantal jaar gebruiken. Nu heb ik echter het idee dat ze niet meer strak genoeg kunnen, dat wil zeggen de ondersterste 2 sluitingen (de bovenste 2 kunnen nog wel strak genoeg). Kan dit komen door slijtage, en is dit normaal na een jaar of 6/7? Valt hier nog iets aan te doen? Ik heb het idee dat ik nu tijdens het skien te weinig controle heb omdat ik af en toe ski. Ik vind het zelf fijn om de onderste 2 bindingen redelijk strak te doen zodat je goed vast zit, maar de bovenste 2 iets losser zodat je wel wat naar voren kunt "veren" etc. Is dat eigenlijk uberhaupt een goede manier van skischoenen vastmaken? Allvast bedankt

Volgens mij moeten ze helemaal niet strak zitten. Je moet de schnallen met 1 vinger kunnen sluiten, dacht ik.
Ik heb bij het kopen van mijn schoenen de tip gekregen om ze altijd gesloten op te bergen, zo blijven ze langer "in model".

Maar de binnenschoen/voering kan wel degelijk dunner worden of de veerkracht verliezen, waardoor je schoen inderdaad niet meer optimaal zit: ‘packed out’ in het Engels. De buitenschaal kan ook eigenschappen verliezen volgens mij. Maar er zijn hier materiaaldeskundigen die hier meer verstand van hebben. Ga eens naar een goede bootfitter, die kan je helpen bepalen of vervanging nodig is.

Maar de binnenschoen/voering kan wel degelijk dunner worden of de veerkracht verliezen, waardoor je schoen inderdaad niet meer optimaal zit: ‘packed out’ in het Engels. De buitenschaal kan ook eigenschappen verliezen volgens mij. Maar er zijn hier materiaaldeskundigen die hier meer verstand van hebben. Ga eens naar een goede bootfitter, die kan je helpen bepalen of vervanging nodig is.

GiGi op 10 feb. 2014 16:50

+1. agree totally.

De twee onderste bindingen moeten eigenlijk maar licht gesloten worden, kwestie dat de bloedcirculatie in je voeten niet wordt afgeklemd. Als je daar echt kracht moet zetten om lekker te zitten, zijn je schoenen te groot of te breed.
Bovenaan moet het wél strak genoeg zitten, want daar ga je je skis mee besturen/controleren. Als je daar extra speling laat, is het logisch dat je controle niet optimaal is. Net alsof je het stuur van je fiets wat losser zou zetten.
Het is sowieso geen slecht idee om eens bij een bootfitter te passeren, die zou je daar perfect in moeten kunnen adviseren of helpen.

Bij hebben ze een extra zooltje geplaatst waardoor mijn voet net wat hoger kwam. Hierdoor zitten mijn schoenen weer als gegoten en een stuk strakker!

Onderste twee bindingen moeten inderdaad met één vinger los te maken zijn. Vast maken… tja komt op de kracht in je vinger aan ;) Bovenste bindingen (mits je er vier hebt) moet wat strakker. Let wel dat deze ook niet te strak staan. Een goede schoen zit al netjes om je voet zonder teveel getrek.

Mij hebben ze geleerd: bovenste binding en strap, net vast dus niet aan trekken de strap en de binding bijna los, waarom, om meer druk te kunnen opbouwen, te vast kan je niet genoeg druk opbouwen, 2 de binding vast, dit om de voet in de schoen te spannen idem voor de derde binding (op de voet) de binding 4 bij de tenen niet te vast, gewoon vast is goed genoeg.
En het koordje in de onderbroek vast maar niet te vast ! ;-)

Vint je ein spellings vout mag je tie hauten ;-)

Plaats een reactie