Grootste skigebied voor Oostenrijk in de planning

Kan dit bericht niet als topic bij Skigebieden plaatsen omdat het een samenvoeging van 3 gebieden behelst, namelijk Schmittenhöhe (Zell am See) met Leogang-Saalbach-Hinterglemm en de Tiroler Fieberbrunn.
Zie verder:

oberpfalznetz .de /onetz /4033109-101,1,0.html (verbind de link)

Wow heel vet plan!
Ben met kerst in Skicircus en Schmitten geweest en had toen zelf al bedacht dat een aansluiting wel mogelijk zou zijn!
Nu maar hopen dat het project gerealiseerd wordt en er investeerders voor worden gevonden.

Ja, goed plan, laten we heel Oostenrijk met elkaar verbinden.

@Matthijs! trek dan gelijk zwitserland, italie en frankrijk er ook bij. Dan komt de verbinding met Winterberg ook weer dichterbij ;-)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Matthijs! trek dan gelijk zwitserland, italie en frankrijk er ook bij. Dan komt de verbinding met Winterberg ook weer dichterbij ;-)

Jeroen6 op 11 feb. 2014 15:19

Ja, nog beter. Misschien dat we Slovenië, Liechtenstein, België en Landgraaf ook mee kunnen betrekken in hun uitbreidingsplannen.

@Matthijs! trek dan gelijk zwitserland, italie en frankrijk er ook bij. Dan komt de verbinding met Winterberg ook weer dichterbij ;-)

Jeroen6 op 11 feb. 2014 15:19

Ja, nog beter. Misschien dat we Slovenië, Liechtenstein, België en Landgraaf ook mee kunnen betrekken in hun uitbreidingsplannen.

Mathijs! op 11 feb. 2014 15:29

Laten we dan gelijk de Pyreneeën ook verbinden xd

Gang is alles

Ziet iemand mogelijkheden voor een doorsteek naar Scandinavië of de VS?

Ziet iemand mogelijkheden voor een doorsteek naar Scandinavië of de VS?

GiGi op 11 feb. 2014 15:36

Een soort van G-link zoals in Wagrain, maar dan over de oceaan of de Fjorden. Lijkt me mogelijk.

@Matthijs! trek dan gelijk zwitserland, italie en frankrijk er ook bij. Dan komt de verbinding met Winterberg ook weer dichterbij ;-)

Jeroen6 op 11 feb. 2014 15:19

Ja, nog beter. Misschien dat we Slovenië, Liechtenstein, België en Landgraaf ook mee kunnen betrekken in hun uitbreidingsplannen.

Mathijs! op 11 feb. 2014 15:29

Laten we dan gelijk de Pyreneeën ook verbinden xd

Jesper op 11 feb. 2014 15:33

We kunnen een stuk de Alpen met de Pyreneeën verbinden als we een paar liften zetten in de Côte d’Azur. Met enkele sneeuwkanonnen moet dat lukken om de afdalingen open te houden.

Mijn oprit loopt ook schuin af, ik ga kijken naar de mogelijkheden voor een verbinding met Zwitserland>Landgraaf>Flevoland

Mijn oprit loopt ook schuin af, ik ga kijken naar de mogelijkheden voor een verbinding met Zwitserland>Landgraaf>Flevoland

Broes op 11 feb. 2014 15:49

Dit zou echt een toevoeging zijn voor de wintersport

Gang is alles

Mijn oprit verbind ik niet. Is een secret spot :D

Leuk man, vanuit nederland touren richting de zuid alpen, lekker met z’n alleen in een lijntje. verhelpen we echter wel de Krokus-drukte op de snelwegen mee!.. :)

Helaas @GiGi, Ik zie de doorsteek naar de USA niet zo zitten. De gemiddelde snelheid van een stoeltjeslift is mij echt te traag om 20 weken in zoon lekker zacht stoeltje te zitten :)

In tegenstelling tot de meeste forumgangers vind ik als fanatiek skiër en Oostenrijk ganger het verbinden van skigebieden wel top!!!

Zie vaak mensen schrijven dat de gebieden al groot genoeg zijn… Echter om flink te kunnen toeren en dagelijks verschillende routes te skien is het wel leuk om een giga skigebied te hebben!!! Het is niet voor niets dat de grote gebieden uit Frankrijk hier altijd mee pronken!!!

Overigens ben ik ook van mening dat de impact op het milieu door het koppelen van gebieden middels een lift wel meevalt!!!

Bovenstaand was ik was plotseling uitgelogd…

Dik 300 km pistes, gletcher, moderne liften, goede besneeuwing,… Mooi project !

Dat zal dan niet lang het grootste skigebied zijn.
SkiArlberg plant de verbinding tussen St.Anton en Lech, en heeft dan 340 km verbonden (+180 km gemarkeerde ongeprepareerde routes)
En veeeel meer sneeuw! ;-)

In tegenstelling tot de meeste forumgangers vind ik als fanatiek skiër en Oostenrijk ganger het verbinden van skigebieden wel top!!!

Zie vaak mensen schrijven dat de gebieden al groot genoeg zijn… Echter om flink te kunnen toeren en dagelijks verschillende routes te skien is het wel leuk om een giga skigebied te hebben!!! Het is niet voor niets dat de grote gebieden uit Frankrijk hier altijd mee pronken!!!

Overigens ben ik ook van mening dat de impact op het milieu door het koppelen van gebieden middels een lift wel meevalt!!!

Gast925 op 11 feb. 2014 21:22

Saalbach-Hinterglemm is al flink groot en daar kan je al flink toeren. 200 kilometer is groot genoeg, weinig Franse skigebieden die aaneengesloten zijn, doen beter. Ik ben voor verbindingen van skigebieden als die een meerwaarde bieden, als skiër zijnde (en niet voor de commerciële belangen van de skigebieden, want daar draait het uiteindelijk om), de verbinding van Damüls-Mellau was goed en ook die van Alpbachtal met Wildschönau, maar deze niet.

Uiteindelijk biedt die verbinding alleen maar nadelen. Je skipas wordt duurder, accomodaties worder duurder, horeca wordt duurder, het wordt drukker en het milieu wordt zwaarder belast (vele liften maken grote milieu-impact, zeker als het om grote aaneengesloten skigebieden gaat). Ten slotte moet je voor de gletsjer nog steeds de bus nemen en heeft die nog steeds geen dalafdaling.

Edit: wees alsjeblieft wat spaarzamer met je uitroeptekens.

En veeeel meer sneeuw! ;-)

Flexen op 11 feb. 2014 21:54

Met uitzondering van deze winter :P
Hoe lang zal 't nog duren voordat die verbinding er komt? 4 jaar ofzo?

Gang is alles

De meeste Nederlanders gaan naar Oostenrijk (ik ook). Maar de laatste jaren merken ze in Oostenrijk dat er toch een publiek is dat zeer graag naar zeer grote gebieden gaat. (Les trois vallees, paridiski, quatre vallees) En dus moet er geconcurreerd worden. Zo zijn er ook al voorzichtige plannen om Ischgl-Sammaun door te trekken naar Scuol. Solden met de pitztaler gletscher. Maar in principe geen noodzaak natuurlijk. Waar ik wel bang voor ben is dat veel mensen na deze winter niet meer een groot risico gaan nemen met de sneeuw en dat er in de kerstvakantie steeds meer mensen gaan kiezen voor Solden, Obergurgl, Ischgl en de gletschers. Met als gevolg dat het veel te druk wordt in die gebieden.

Hier wordt er rijkelijk op los gefantaseerd, wat uiteraard leuk is, maar er moet gevreest worden dat het einde van nieuwe liften/verbindingen in de Alpen naarbij is. De EU is bezig om de zogenaamde ‘kabelbanenwet’ te verscherpen en daarbij een voorbeeld aan Zwitserland te nemen, om te voorkomen dat de zaak uit de hand gaat lopen. Het zal dan voor veel skigebieden een lange en zware tijd worden om een nieuwe verbinding te krijgen. En daarom is het nu nog zaak om in de aankomende jaren snel die verbindingen te bouwen die men graag wil hebben, alvorens de wet wordt aangepast. Het vervangen van oude liften blijft uiteraard wel mogelijk, zolang dit binnen drie jaar na demontage van de oude lift gebeurd, anders wordt dit weer als nieuwe ontsluiting gezien.

Wat dat betreft moeten skigebieden opschieten. En wat betreft het bovenstaande idee van de verbinding tussen Ischgl-Samnaun en Scuol: Dat wordt nog een enorme pittige kluif.

Ik vind het verbinden van skigebieden prima, maar dan moet het wel een logische verbinding zijn die "vloeiend" loopt.Een verbinding die ik bijvoorbeeld niet "vloeiend"vindt is die tussen les arcs en la plagne. Dit is echt een verbindingslift (vrijwel geen hoogtemeters) en daardoor zie ik deze 2 gebieden nog als gescheiden gebieden die nu verbonden zijn dmv 1 lift. Er is immers geen piste die van les arcs naar la plagne gaat of vice versa. Ik twijfel of Oostenrijk wel moet willen concureren op basis van het aantal kilometers. Op de 1 of andere manier moet Oostenrijk het hebben van de sfeer, gezelligheid en authentieke dorpjes waarbij lekker skieen ook prima kan alleen niet zo wijds (een geen ski to door) als in de genoemde gebieden. De mensen die alleen voor het skieeen komen zullen toch eerder naar de Franse (veelal minder gezellige) gebieden trekken, waar niet alleen heel veel kilometers zijn, maar waar ook de ski-in ski-out mogelijkheden veel meer aanwezig zijn. Dit doordat een groot deel van de dorpen speciaal gebouwd zijn voor het skieen en daardoor dus ook vaak minder gezellig ogen.

@Mathijs doe aub niet alsof je over feiten spreekt, hetgeen je schrijft is jou mening. Er zijn ook heel veel mensen bereid om wat extra te betalen om in een groter gebied te verblijven, het is niet voor niets dat de grote gebieden het meeste toerisme trekken.

Wanneer de meerderheid niet voor dergelijke uitbreiding zou zijn, kwamen deze er waarschijnlijk ook niet aangezien een dergelijke verbinding uitbreiding enkel een commercieel belang dient. Feitelijk is het dus heel democratisch wat er gebeurd.

Nogmaals ik ben zéér sceptisch over de milieulast van het verbinden middels een lift van 2 gebieden ik denk dat dit reuze meevalt. Je schrijft dat het drukker word, waarschijnlijk wordt het op andere plaatsen dan rustiger, en krijgt de natuur daar dan op termijn wat meer ruimte om zich te ontwikkelen. Misschien is het voor de natuur zelfs wel goed om het toerisme te concentreren in een aantal megagebieden zodat er op andere plekken juist ruimte voor de natuur ontstaat.

Overigens wil bovenstaand niet zeggen dat ik voor elke uitbreiding ben, maar het argument dat je altijd geeft dat 150 a 200 km piste voldoende is ben ik niet met je eens. Ook dit is wederom jou mening wat je als een feit schrijft. Persoonlijk vind ik het erg prettig om in een groot skigebied te recreëren, de meeste aaneengesloten skigebieden in Oostenrijk kan je in een dag rond skiën, wat dan overigens echt niet wil zeggen dat je elke piste gehad hebt.

Hier wordt er rijkelijk op los gefantaseerd, wat uiteraard leuk is, maar er moet gevreest worden dat het einde van nieuwe liften/verbindingen in de Alpen naarbij is. De EU is bezig om de zogenaamde ‘kabelbanenwet’ te verscherpen en daarbij een voorbeeld aan Zwitserland te nemen, om te voorkomen dat de zaak uit de hand gaat lopen. Het zal dan voor veel skigebieden een lange en zware tijd worden om een nieuwe verbinding te krijgen. En daarom is het nu nog zaak om in de aankomende jaren snel die verbindingen te bouwen die men graag wil hebben, alvorens de wet wordt aangepast. Het vervangen van oude liften blijft uiteraard wel mogelijk, zolang dit binnen drie jaar na demontage van de oude lift gebeurd, anders wordt dit weer als nieuwe ontsluiting gezien.

Wat dat betreft moeten skigebieden opschieten. En wat betreft het bovenstaande idee van de verbinding tussen Ischgl-Samnaun en Scuol: Dat wordt nog een enorme pittige kluif.

Frans op 13 feb. 2014 09:55

Dat is nog eens goed van de EU, want het is inderdaad uit de hand aan het lopen. Die verbinding van Ischgl met Scuol is natuurlijk weer pure onzin, gelukkig laten ze dat dan weer niet in Zwitserland gebeuren.

Saalbach-Hinterglemm is al flink groot en daar kan je al flink toeren. 200 kilometer is groot genoeg

Mathijs! op 11 feb. 2014 21:57

Misschien voor jou, maar zeker niet voor iedereen… Uiteindelijk spelen skigebieden maar in op de vraag van hun klanten. Als jij liever naar kleine gebiedjes gaat, goed, maar haast je want daar zitten er een hoop tussen die zullen sneuvelen.

De EU is bezig om de zogenaamde ‘kabelbanenwet’ te verscherpen en daarbij een voorbeeld aan Zwitserland te nemen, om te voorkomen dat de zaak uit de hand gaat lopen.

Frans op 13 feb. 2014 09:55

Commissie of parlement ? Heb je links van de voorbereidende werkzaamheden ? Als ik snel-snel zoek op de site van Europa vind ik er niets over terug, maar ik kan erover hebben gekeken

Scuol samnaun zit er niet in hoor, dat laat zwitserland echt niet toe. Eerder serfaus-fiss-ladis-ischgl-samnaun.

#wintersport verslaafd

Hier wordt er rijkelijk op los gefantaseerd, wat uiteraard leuk is, maar er moet gevreest worden dat het einde van nieuwe liften/verbindingen in de Alpen naarbij is. De EU is bezig om de zogenaamde ‘kabelbanenwet’ te verscherpen en daarbij een voorbeeld aan Zwitserland te nemen, om te voorkomen dat de zaak uit de hand gaat lopen. Het zal dan voor veel skigebieden een lange en zware tijd worden om een nieuwe verbinding te krijgen. En daarom is het nu nog zaak om in de aankomende jaren snel die verbindingen te bouwen die men graag wil hebben, alvorens de wet wordt aangepast. Het vervangen van oude liften blijft uiteraard wel mogelijk, zolang dit binnen drie jaar na demontage van de oude lift gebeurd, anders wordt dit weer als nieuwe ontsluiting gezien.

Wat dat betreft moeten skigebieden opschieten. En wat betreft het bovenstaande idee van de verbinding tussen Ischgl-Samnaun en Scuol: Dat wordt nog een enorme pittige kluif.

Frans op 13 feb. 2014 09:55

Gelukkig dat die wet er komt, anders wordt de hele natuur verneukt…

Gang is alles

Plaats een reactie