Grootste skigebied voor Oostenrijk in de planning

Waarom zou Zwitserland Samnaun-Scuol niet toelaten? Dit jaar zijn Arosa en Lenzerheide ook met elkaar verbonden.
Overigens verwacht ik over niet al te lange tijd nog wel de verbinding Skiwelt-Kitzbühel (280+150 km). Er ontbreekt maar één lift op dit moment!

Plannen voor Ischgl/Scuol zijn er al best lang. Op andere fora op deze site heeft daar ook al het een en ander over gestaan. Feit is wel nu de Piz val gronda gereed is er in principe nog maar twee liften nodig zijn om ischgl met scuol te verbinden.

Ben benieuwd naar Zell-am-Zee verbinding met Saalbach-Hinterglemm. Dan wordt Zell-am-Zee weer een optie. Ik hoop wel dat het een echte skiverbinding wordt en niet zo’n horizontale lift als tussen Gerlos en Zell-am-Ziller.

Van uit Zell am Zee wordt een oude piste weer ingebruik genomen deze kun je nu als ski route doen.

Waarom zou Zwitserland Samnaun-Scuol niet toelaten? Dit jaar zijn Arosa en Lenzerheide ook met elkaar verbonden.

Gast372 op 13 feb. 2014 22:21

En het is ook een goed voorbeeld van een verbinding die er alleen is voor marketing redenen. De skikaart is er duidelijk duurder door geworden und ski-technisch heb je bijna niets aan deze verbinding.

Skigebieden met elkaar verbinden is prima, maar dan wel zo dat je het skien kan. Arosa-Lenzerheide is als het ware een busverbinding tussen de gebieden door de lucht.

Hoezo alleen voor marketingreden en hoezo heb je daar als skiër niets aan? Je kunt nu in een paar minuten van het ene naar het andere gebied pendelen. Met de bus doe je daar vele malen langer over. Zowel Lenzerheide als Arosa waren beide wat mij betreft te klein om interessant te zijn, maar nu ze zo makkelijk met elkaar verbonden zijn, zou ik er graag een keer heen willen.

Als je een skigebied, als maar groter maakt dan heb je het beste van twee werelden want, als je in een groot gebied bent ben je toch niet verplicht om een skipas voor het gehele gebied aan te schaffen of wel dan? ;) dus kunnen mensen die een groot gebied zoeken voor de kilometers in het zelfde gebied terecht als mensen die op zoek zijn naar een gebied met weinig kilometers aan piste, want dan neem je een minder uitgebreide skipas.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart: helemaal mee eens ! Wij gaan al jaren naar skicircus Saalbach Hinterglemm en omdat er vanaf 2016 gekozen kan worden tussen 1 grote skipas incl. Fieberbrunn en Zell am See of voor 1 pas voor 1 van de 3 gebieden blijven wij daar voorlopig nog wel komen ! Iedereen die ik sprak afgelopen vakantie kijkt er naar uit !

Je mag alleen ook wel eens aan de natuur denken, de natuur ondervindt aan dit soort investeringen grote gevolgen!

#wintersport verslaafd

Dat zal dan niet lang het grootste skigebied zijn.
SkiArlberg plant de verbinding tussen St.Anton en Lech, en heeft dan 340 km verbonden (+180 km gemarkeerde ongeprepareerde routes)
En veeeel meer sneeuw! ;-)

Flexen op 11 feb. 2014 21:54

Dit mag er zeker komen, moet kunnen met 1 lift aan de Valluga - Trittkopf!
Zoals je wel weet zijn hier plannen voor, weet alleen niet of dit er nu effectief van komt en wanneer?

Dat zal dan niet lang het grootste skigebied zijn.

SkiArlberg plant de verbinding tussen St.Anton en Lech, en heeft dan 340 km verbonden (+180 km gemarkeerde ongeprepareerde routes)
En veeeel meer sneeuw! ;-)

Flexen op 11 feb. 2014 21:54

Dit mag er zeker komen, moet kunnen met 1 lift aan de Valluga - Trittkopf!
Zoals je wel weet zijn hier plannen voor, weet alleen niet of dit er nu effectief van komt en wanneer?

Ken005 op 3 mrt. 2014 19:36

Ik zou er niet teveel op rekenen, zeker niet in de nabije toekomst: het landschap is daar voor de bouw van een verbindingslift niet bepaald gemakkelijk en bovendien staat niet iedereen in Tirol (en trouwens de rest van de Alpenlanden ook niet) te springen om op iedere berg een skilift te bouwen.
Bovendien ligt de "overwinning" van de Silvretta Seilbahnen in Ischgl met de bouw van de lift op de Piz Val Gronda de groene jongens in Oostenrijk ferm op de maag, met als gevolg dat ieder project voor skigebiedsuitbreiding of -verbinding direct door hen onder vuur wordt genomen.

Er zijn in Tirol een paar andere projecten die volgens mij meer kans van slagen hebben de komende jaren, ik denk dan aan:

  • verbinding St. Anton Rendle gebied met Kappl
  • verbinding Serfaus-Fiss-Ladis met See
  • verbinding Sölden met Pitztaler Gletscher

Het samenvoegen van Zell met Saalbach-Hinterglemm en vervolgens Fieberbrunn staat al enkele jaren op de agenda van deze 3 gemeente. Met het wegvallen van het Sonnalm project in Zell-Shuttdorf wil der gemeente Zell am See gemeente de verbinding met SH zo snel mogelijk te realiseren. Dit vooral om de concurrentie met andere gebieden ( o.a. het nabij gelegen Skiwelt en Köningsleiten) te kunnen aangaan. Voor Zell is er nog een 2e belangrijke motivatie: Het stadje heeft een enorme groei van toeristen vanuit de zgn nieuwe markten ( Midden Oosten en geheel Rusland) een uitbreiding van het relatief kleine gebied is voor hen dus meer dan welkom.

Afgelopen week hebben we in het kader van de aanstaande gemeenteraads verkiezingen in SH uitgebreid gesproken over bovenstaande ontwikkelingen ( wij wonen, leven en ondernemen al geruime tijd in SH). Men is hier juist bang voor een daling van de hotel&pension prijzen, immers word het aanbod van accommodaties voor het gebied vele malen groter.

De prijzen in Zell en Fieberbrunn liggen reeds enigszins lager. Over het milieu aspect was men minder bezorgt. De piste van/naar Zell is al een bestaande, deze is voor de ervaren skieer ook vandaag te doen. Deze alm is vrij van bomen e.d. Er hoeft hiervoor niet gekapt te worden. Aanpassingen aan de infrastructuur is wel noodzakelijk. En natuurlijk een lift vanaf Viehofen (pikant detail: grond is inmiddels aangekocht door Zell in Viehofen) Voor Fieberbrunn geld eigenlijk het zelfde, hiervoor gebruikt men het zgn bike parcours vanuit SH. Een mogelijke locatie van een lift is nog niet bekend maar waarschijnlijk zal dit bij het nieuwe Wetterkreutz station zijn. Hiervandaan zie je het gebied van Fieberbrunn liggen.

Inmiddels zijn de plannen ingediend bij de betreffende landelijke instanties. Er zal nog veel moeten worden geregeld en onderhandeld (aankoop grond, vergunningen etcetc) maar de goal is om met 3-4 jaar het eerste deel (Fieberbrunn) gereed te hebben. Dat het er komt is inmiddels wel zeker!

Indien er relevante informatie over het project is zal ik dit melden op het forum.

Plaats een reactie