[TestVerslag] Atomic Doubledeck Redstar SL | Voelkl Speedwall SL | Voelkl Racetiger SC Uvo |

Steeds vaker komen er onderwerpen langs met mensen die op zoek zijn naar ‘de juiste’ ski. Ikzelf ben dit ook al geruime tijd en daarom besloten afgelopen week een drietal ski’s eens écht te proberen. Daarom wederom een test topic als vervolg op: https://www.wintersport.nl/forum/topic/142386

Elke ski heb ik hetzelfde geskied en dezelfde afdalingen mee gedaan gedurende de wintersport week. Vaak zie je namelijk in de tests, ook op dit forum, dat mensen er 1-3 hellingen mee skiën en dan tot een oordeel komen. Ik heb meerdere dagen getest onder alle omstandigheden.

Beknopt profiel:
1.87, 95kg, 45+ weken ervaring, piste knaller, 60% gesneden bochten 40% gerutschd.

Huidige ski’s:
Atomic SX9 | Lengte: 1.65 (Supercross) – EDIT: Verkocht :).

Ideale piste: harde sneeuw/ijzig om korte en middellange bochten te maken. Indien er ruimte is bochten verlengen.Verhouding nu 90% op de piste en 10% daarbuiten.

Nu ben ik opzoek naar geheel andere ski’s dan de eeuwige slalom (zowel SL als GS) die ik geskied heb de afgelopen 10 jaar. Daarom eens iets heel anders proberen en kijken hoe het bevalt!

Note:
Bewust de Head iMagnum afgezegd… Ik merk toch dat het all-mountain skiën mij iets te slordig is. Het zijn toch ski’s die echt een compromis zijn, hoe goed ze ook zijn. Daarnaast profiteer ik te weinig van het buiten de piste skiën, dus ik ben toch voor échte piste ski’s gegaan. Ik ben het type skiër die piste rammers koopt en een een setje brede poederplanken.

Atomic Doubledeck Redstar SL | Lengte 1.65

null

Die-hard slalom ski, meer kan ik er niet van maken. De taillering is perfect voor harde en ijzige pistes. Ski skiet niet heel eenvoudig; techniek is zeker geboden wil je er veel uithalen. Puur op techniek is het overigens een heerlijke ski, maar let je even niet op (verbindingspaden e.d.) dan schiet de ski elk spoortje in dat hij kan vinden. Dus zelfs dan is je aandacht noodzakelijk.

Het carven is perfect, daar kan je eigenlijk weinig van zeggen. Wel heeft de ski moeite met de overgangen van kort gesneden bochten naar ineens lang gesneden bochten als de ruimte zich voordoet.

Komt dichtbij de ideale ski al sloopt hij je wel. Wij hadden bijv. slecht zicht waardoor je rutschend diende te skiën omdat je geen ‘hopen’ e.d. kon zien. Ga je hem rutschend skiën dan is het echt ineens een matige ski. Onrustig en kost veel kracht om hem ‘eenvoudig’ te skiën. Heb je een perfecte conditie en voel je nooit na het skiën je benen? Dan zeker een dag huren om te testen!

Voelkl Speedwall SL | Lente: 1.65

null

Het parade paardje van vorig jaar van Voelkl. Er gaan, zo heb ik ondervonden, wilde verhalen over de Speedwall technologie. Eenvoudig uitgelegd betekend het dat de zijkant van de ski van hetzelfde materiaal is gemaakt als de onderkant. Kortom, je krijgt veel snelheid de bocht uit met top kantengrip. Maar is dat in de praktijk ook echt merkbaar?

Tsja waar te beginnen, echt een heerlijke ski! Een compromis loze slalom ski die volgens mij rechtstreeks uit het wedstrijd skiën voort komt. Onwijs goede kanten grip, zelden zo goed gevoeld. Wel heeft de ski kracht nodig om er de meerwaarde van de ski te merken. Dat is dan ook direct het grootste tegen argument, ski je de ski niet op 90% of meer van zijn kunnen, dan is het een middelmatige ski. Echter heb je focus en je concentreert je echt op je bochten werk dan weet je niet wat je mee maakt. De ski ligt op rails en werkelijk waar op elke piste hoe zwart en stijl ook, kom je (ik althans) snijdend naar beneden. Ski geeft veel vertrouwen, gaat het overigens écht hard (volgens mij skitrack app dan :)) dan merk je wel dat de echte specialiteit in de slalom bochten terug te vinden zijn. Overigens, zelfs op een pad snijd je heerlijk de bochten aan. Maar ook rutschend skiën is geen enkel probleem, heerlijk de schoenen tegen elkaar en tak-tak-tak-tak, het doet de ski helemaal niets.

Tsja, waarom dan niet gekocht? Nou… dat leg ik hieronder uit :)!

Voelkl Racetiger SC Uvo | Lengte: 1.70

null

Wederom een Voelkl? Ja, bewuste keuze. Ik heb ze nog nooit in eigendom gehad, maar ben met testen echt fan geworden. Daarnaast een goede vriend die al enige jaren op een Voelkl Racetiger RC skiet en altijd positief is.

Een voordeel is in mijn ogen dat het een onwijs gerenommeerde naam is met de modernste technologie. Een voordeel is, met skiën dan, is dat Voelkl nog steeds toegewijd is aan de houtenkern van de ski. Hierdoor krijg je op papier de perfecte mix tussen stijfheid en flexibiliteit. Tsja of dat zo is, durf ik niet te beoordelen. Wel merk ik dat het merk goed bij me past.

Dit is dan ook de ski geworden die ik heb gekocht! Wel heb ik mezelf een aantal keren de vraag gesteld waarom nu wel deze en niet de Speedwall SL, immers was dat echt een heerlijke dag skiën. De voornaamste reden is dat deze ski een betere compromis is. De Speedwall SL is een diehard slalom ski, en dat is dan ook wat je er continue mee moet doen. Dat is super leuk en dat doe ik 80% van de dag. Echter, ik ski ook dag tochten waar ik het leuk vind om even van de piste af te glijden maar sprongetjes te maken om vervolgens weer keihard door te knallen.

De SC Uvo is ook een slalom ski maar mede door de tip rocker breder inzetbaar. Daarom ski je hem ook iets langer dan een echte slalom ski die max. 1.65 is. Ik merkte gedurende het testen bijna geen verschil tussen de Speedwall SL behalve in de uitersten. Kortom, net als je wat zachter skiet, bijv. tochtjes met ouder(-en)/ouders of minder ervaren skiërs. Maar in mijn ogen nog belangrijker, als ik echt tot mijn eigen max. ga. De ski blijft serieus stabieler en ploegt goed door kleine hoopjes losse sneeuw door. Dit was voor mij doorslaggevend! Want de kantenwissel van kort naar lang is in mijn ogen perfect. De ski is dan ook de goede mix tussen een absolute keiharde en knetterstijve ski én een ski waar je ook tochtjes mee kan maken met lange afdalingen. Natuurlijk kost een ski als deze meer kracht als een allround carve ski óf een Salomon Enduro XT. Wel is het zo dat je hem ‘luier’ kan skiën zonder dat hij je direct afstraft. Enige wat mij onduidelijk is; je kan de ski met een XMotion 11D en een Xmotion 12S binding kopen, hier zit 70,- verschil tussen… Echter kan ik me niet voorstellen dat dit de meerwaarde waard is.

Voor mij de perfecte ski! Dus ben je wat zwaarder, heb je een goede techniek en vind je het mooi om 80% van de dag vol uit te gaan? Maar wil je ook in de namiddag wedelnt naar beneden? Dan is dit 100% jouw ski, kortom huren dat ding en overtuig jezelf.

Nu besteld vanuit Italië, dus nog 1 week en dan heb ik ze in bezit :).

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

mooi verslag, ook al buiten mijn type ski… een plezier om te lezen

Klinkt erg leuk, alleen jammer dat Volkl ski’s zo ontzettend lelijk zijn. Lelijk logo, irritante naam en beide enorm groot erop geprint.

Top verslag!
Dit is voor mij ook precies wat ik wil weten omdat je informatie geeft die de normale skitests niet geven.
Zelf had ik niet verwacht dat de Völkl’s in jouw test beter uitkwamen dan de Atomic’s.

Als iemand nog geïnteresseerd is in die Völkl ski’s, op http://www.skitreff.de, wordt er altijd gestunt met dit merk.
Meerdere testski’s te koop ook tegen een zeer zacht prijsje en aan het einde van het seizoen enorme uitverkoop!

Top verslag!
Dit is voor mij ook precies wat ik wil weten omdat je informatie geeft die de normale skitests niet geven.
Zelf had ik niet verwacht dat de Völkl’s in jouw test beter uitkwamen dan de Atomic’s.

Als iemand nog geïnteresseerd is in die Völkl ski’s, op http://www.skitreff.de, wordt er altijd gestunt met dit merk.
Meerdere testski’s te koop ook tegen een zeer zacht prijsje en aan het einde van het seizoen enorme uitverkoop!

RubenB op 12 feb. 2014 01:06

Dank! Waarom verbaasd dat de Atomic niet als winnaar uit de bus komt?

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

Klinkt erg leuk, alleen jammer dat Volkl ski’s zo ontzettend lelijk zijn. Lelijk logo, irritante naam en beide enorm groot erop geprint.

Gast242 op 11 feb. 2014 22:54

Tsja ik ben een echte man, dus persoonlijk ‘jeukt’ het mij hoe skies eruit zien. Immers zijn die van mij de gehele dag met sneeuw bedekt :)

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

Gefeliciteerd met je aankoop en bedankt voor de reviews!

Member of global cooling initiative

Top verslag!

Dit is voor mij ook precies wat ik wil weten omdat je informatie geeft die de normale skitests niet geven.
Zelf had ik niet verwacht dat de Völkl’s in jouw test beter uitkwamen dan de Atomic’s.

Als iemand nog geïnteresseerd is in die Völkl ski’s, op http://www.skitreff.de, wordt er altijd gestunt met dit merk.
Meerdere testski’s te koop ook tegen een zeer zacht prijsje en aan het einde van het seizoen enorme uitverkoop!

RubenB op 12 feb. 2014 01:06

Dank! Waarom verbaasd dat de Atomic niet als winnaar uit de bus komt?

Robbert2 op 12 feb. 2014 08:20

Nou, omdat overal de Atomic geprezen wordt, veel duurder is en je in Oostenrijk ze ontzettend veel voorbij ziet komen.
Dit terwijl ik (bijna) nooit Völkl slalom ski’s zie voorbij komen.
Dit zijn natuurlijk geen keiharde argumenten, en ik heb ze ook nooit geskied, dus zou het niet weten, maar dan lijken de Atomic’s beter.

RubenB verklaring kan zijn dat Atomic een Oostenrijks merk is en vermoedelijk goedkoper in te kopen dan Duitse Völkl’s. Qua kosten scheelt het overigens niet veel als je ze nieuw koopt.

Ik heb nu 450,- betaald en ik vind ook de Redster SL voor dat geld.

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

Ik pas in je profiel en in je ski’s :-)
Bedankt voor deze recensie, daar heb ik wat aan!

Geef je fouten toe voordat een ander ze overdrijft.

Ik zou ook wel zo’n type ski erbij willen hebben. Wat zijn nog meer vergelijkbare ski’s? Iemand iets te koop toevallig :)

Ik zou ook wel zo’n type ski erbij willen hebben. Wat zijn nog meer vergelijkbare ski’s? Iemand iets te koop toevallig :)

Geert89 op 12 feb. 2014 18:53

Wat bedoel je met voor erbij? Ski je normaal alleen maar buiten de piste dan :)?

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

Ik wil dit jaar nog een setjes Völkl’s kopen, maar twijfel nog erg tussen de UVO SC en de UVO RC.
Beiden prima ski’s en even duur, maar zoals ik hier en daar lees zit de de SC meer aan de korte bochten kant, terwijl de RC goed uit de voeten kan met korte en langere bochten.
Is er hier iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen, of een keer met beiden heeft geskied?
Ik hoor het graag, bedankt.

Ik wil dit jaar nog een setjes Völkl’s kopen, maar twijfel nog erg tussen de UVO SC en de UVO RC.
Beiden prima ski’s en even duur, maar zoals ik hier en daar lees zit de de SC meer aan de korte bochten kant, terwijl de RC goed uit de voeten kan met korte en langere bochten.
Is er hier iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen, of een keer met beiden heeft geskied?
Ik hoor het graag, bedankt.

Gast125 op 11 mei 2014 14:12

RC is inderdaad Race Carve, kortom minder flexibel, minder rebout maar stabieler op lange doordraaiers. Ikzelf heb zelden de ruimte om die echt te pakken. De SC tot ver boven de 100km/h per uur geskied, zowel APP als meting in het gebied, en nog steeds stabiel. Ik merk dus amper/niet de meerwaarde van een RC.

Wat mij is verteld door de Oostenrijkse verhuurder is dat de RC wel makkelijker ‘ouderwets’ skiet. Dit is bij de SC lastiger doordat je iets meer kracht moet gebruiken. Kortom, wil je kort en middel lang. Of wil je Middel tot lange bochten… Dat is de keuze :).

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

Kon recentelijk enkele ski’s testen uit het gamma van 2014/2015:¨
oa (in volgorde van welbevinden)

  1. Völkl Racetiger Speedwall GS UVO (enorm goede stabiele grip met veel overtuiging)
  2. Völkl Racetiger Speedwall SL UVO (super kantengrip op ijs)
  3. Atomic Redster Doubledeck 3.0 XT (nieuw model ging prima op piste)
  4. Völkl Racetiger RC UVO (Neon-Orange, aangename verrassing)
  • Völkl Code Speedwall L UVO (zeer comfortabel)
  • Atomic Redster Doubledeck 3.0 SL (vond deze minder direct dan de vorige edities)
  • Völkl Code Speedwall S UVO (speelser, vergevingsgezind)
  • Leuk filmpje; al vind ik het wel typisch een test zoals in een blad. Op een super geprepareerde piste, blauw pad, een paar lijnen trekken. Dat lukt iedereen wel, zelfs met een all-mountain ski.

    Vandaar mijn stuk hierboven, en elders op het forum, door echt meerdere dagen alles te proberen. Knallen, snijden, rutschen en dan eigenlijk alleen op rode en zwarte pistes. Dat laat in mijn ogen beter zien/voelen wat een ski kan, en in excelleert, dan op een blauwe top geprepareerde piste :).

    Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

    Leuk filmpje; al vind ik het wel typisch een test zoals in een blad. Op een super geprepareerde piste, blauw pad, een paar lijnen trekken. Dat lukt iedereen wel, zelfs met een all-mountain ski.

    Dat ben ik helemaal met je eens. Zeker met dit soort ski’s worden met extremere skistijlen/ pistecondities de verschillen pas goed merkbaar.

    Bedankt voor de reply’s op mijn laatste vraag (Gast125), met name Robbert2. Ik ga op zoek naar een mooie aanbieding UVO SC’s. Zit nog een beetje te klieren met de lengte; Ik had in het verslag van Robbert2 al gelezen dat je deze ski iets langer kan nemen dan de max van 165 van een “echte” slalom ski vanwege de tiprocker. Met mijn 185cm/87kg lijkt me de 170 in orde, maar misschien mag ik hier nog wat advies/hulp verwachten. (175 is ook leverbaar).

    Gast125 ik ben 1.87 en ski op de 1.70. Ben stiekem zelfs nog iets zwaarder dan jij :). Heel veel plezier je zal er geen buil aan vallen mits je een racer/sportieve skiër bent.

    Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

    Vandaag de 170cm SC’s binnengekregen. Een mooie aanbieding op E-bay van Skitreff.de.
    Het waren testski’s met de xmotion 12 binding. Volgens de beschrijving 4 dagen gebruikt en als ik ze aan de boven- en onderkant nauwkeurig bekijk, dan klopt dat wel: eigenlijk zijn ze praktisch zo goed als nieuw! Grootste “straf” is dat ik tot november moet wachten voordat ik ze echt kan proberen.
    Nogmaals dank voor de input hier!

    Gefeliciteerd gast125, goede keuze en kijk al uit naar je reacties ná november ;-). (Robbert2)

    Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

    Plaats een reactie