Zoektocht base layer & snowboard sokken

Ik ben van plan een goede base layer (thermo-shirt) & goede snowboard sokken aan te schaffen, maar heb jullie hulp nodig!

Normaal board ik met een katoenen pully, fleece-vest en bodywarmer (of jas als het echt slecht weer is). Nu wil ik dus de pully vervangen door een goede base layer. Vooral het drijfnat zijn van de shirts & (stinkende) sokken wil ik met goed materiaal gaan voorkomen.

Ik ben niet zo thuis in het verschil tussen merino wol & polyester, kan iemand dit uitleggen? Maakt het verder nog uit of de temperatuur -15 of 5 graden is bij de keuze?

Hebben jullie ook tips welk materiaal/type sokken goed warm zijn maar minder stinken na 1 dag?

Zelf leek mij dit wel een redelijk betaalbaar goed thermo-shirt!(https://www.twinseasons.nl/index.php?actie=product_detail&am…)

Kijk eens naar de sokken van Falke ik heb sinds vorig jaar twee paar SB1 en die bevallen mij erg goed!

Het stinken hangt denk ik ook van je eigen voeten af, mijn schoenen en sokken stinken niet als de hel maar ik heb vrienden waarvan je de schoenen niet eens in de gang wil hebben staan…

🏂

Ik heb zelf alles van merino wol. Niet goedkoop (setje was 150 euro)maar werkt perfect! Je kan het een week aan hebben en dan nog stinkt het niet. Ook heb ik daar sokken van.maar me sokken neem ik eigenlijk altijd mee onder de douche zijn ze gelijk weer schoon

Katoen is ook niet handig. Dat neemt alleen vocht op en voert het niet af. Blijft dus nat en jij daardoor koud. Beter gewoon een fleecepully/trui en een goede jas.

Ik heb zelf alles van merino wol. Niet goedkoop (setje was 150 euro)maar werkt perfect! Je kan het een week aan hebben en dan nog stinkt het niet. Ook heb ik daar sokken van.maar me sokken neem ik eigenlijk altijd mee onder de douche zijn ze gelijk weer schoon

jefrem op 18 feb. 2014 12:27

Gebruik je de thermo-broek ook regelmatig dan? Ik ga vaak op wintersport in Maart en moet eerlijk zeggen nog nooit koude benen te hebben gehad :)

Kijk eens naar de sokken van Falke ik heb sinds vorig jaar twee paar SB1 en die bevallen mij erg goed!

Martin9 op 18 feb. 2014 12:26

Thanks, zal die sokken eens opzoeken!

Wat is nou het grote verschil tussen merino & polyester behalve de prijs dan?

Tjah, dit is een beetje een gevalletje ‘voorkeur’. Als het je gaat om geur dan zou ik gaan voor Merinowol. Dit kun je gemakkelijk een paar dagen dragen zonder dat het gaat stinken. Als het gaat om vocht dan is in de regel polyester een betere keuze. Dit voert namelijk sneller vocht af dan merinowol.

Ik roep voorkeur omdat het een beetje afhankelijk is van wat je zelf het prettigst vind. Als ik kijk naar mijzelf. Ik zweet vrij snel (en veel) en gebruik afhankelijk van de sport die ik bedrijf merino of polyester. Als ik ga spinnen dan altijd polyester en bij het skieen als baselayer merino en als 2e laag fleecepully.

Qua warmte vind ik het lastig om er iets over te zeggen. Is ook weer afhankelijk van de persoon. vwb sokken zijn de schoenen meer bepalend voor de warmte en niet de sokken. Voor de overige kleding is het laagjes-principe van toepassing. Een baselayer is niet bedoeld om je warm te houden, maar om vocht af te voeren. Voor warmte is de 2e (fleecepully) en eventueel 3e laag (donsjasje) bedoeld.

When life gets too complicated.... SKI

Ik zweer bij Bergans thermo ondergoed (merino). Beter pasvorm dan Icebreaker. De shirts zijn langer.

Voor sokken uitsluitend Smartwool (merino).

Na een dagje boarden de boel buiten even luchten en fris en fruitig voor de volgende dag

life is a beach, or a pile of snow

@Alex: Bedankt voor jouw uitleg, ik denk dat ik voor boarden dan ga voor merino. Voor de meer intensieve sport met meer beweging zal ik synthetisch overwegen.
@Pascal77: Dan zat ik dus met mijn link goed! Wat betreft die Smartwool sokken, heb je gewoon een willekeurige hiking variant gekozen of ben je voor de PhD Ski variant gegaan?

@Chris4 PhD Ski variant. Je hebt medium en light. Ik heb beide. Hangt een beetje van de temperatuur af welke ik aan trek.

Geldt overigens ook voor het thermo ondergoed. Ik heb verschillende setjes van dikte (aantal grams).

life is a beach, or a pile of snow

@Pascal77 Ik zag de Bergans Soleie (150g/m2) langskomen voor een leuk prijsje, maar heb geen idee voor welke temperatuur-range die het beste is? De Fjellrap is 200g/m2, maar die was alleen in opvallende kleuren te vinden.

Ik dacht zelf aan 200g/m2 als base layer onder een fleece vest + bodywarmer (of jas) bij temperaturen tussen 10 en -10, bijv. Smartwool Midweight / Icebreaker Sprint, Oasis, RedRam.

Of is 150g/m2 hier ook prima toe geschikt?

@Chris4 Zowel mijn jas als snowboardbroek zijn een hardshell uit de O’Neill Jones serie. Ongevoerd. Wel wind en waterdicht!

Ik heb een setje (broek+shirt) Bergans Krekling 260 grams en een setje (broek+shirt) Bergans Fjellrapp 210 grams. Die combineer ik een beetje. Voor echt koude dagen heb ik een O’Neill Down jacket (ook uit de Jones serie).

Minder koude dagen de Fjellrapp set. Iets kouder dan de Krekling. Nog kouder dan de down jacket aan. Eigenlijk heb ik de down jacket altijd in de rugzak mee. Die kan je heel klein oprollen en weegt niets. Tegenwoordig heb je ook hele dunne fleecevesten die toch lekker warm zijn. Patagonia heeft mooi spul schijnt.

Als je een gevoerde jas en broek hebt zou ik voor de Fjellrap gaan. Die kan je ook lekker in Nederland aan met allerlei activiteiten.

life is a beach, or a pile of snow

@Pascal77: Dank voor je uitgebreide reactie weer!
Ik gebruik zelf een Protest 10.000 series broeken (10000 WP/ 10000 GR) + Falcon Presto (5000 WP / 5000 GR). De jas trek ik eigenlijk enkel aan bij fikse kou of hevige sneeuw/regenval.

Heb besloten een Icebreaker GT 200 Sprint Zip te halen, de Bergans waren in mijn regio niet makkelijk te vinden. Volgende week eens kijken hoe het bevalt en dan wellicht voor de volgende boardweek een midlayer erbij te halen. Ook meteen even een paar Falke SB2 en Icebreaker Merino sokken gehaald!

Klaar voor een weekje Solden!

Plaats een reactie