Snelheidsovertreding Duitsland

Beste mensen,

Ben laatst op wintersport geweest naar Oostenrijk maar bij terugkomst heb ik een snelheid bekeuring ontvangen uit Keulen.
Ik heb rond de 40 km te hard gereden ( buiten de bebouwde kom) en moet nu een brief terug sturen weet iemand de gevolgen? Las namelijk op de ANWB site dat je rijbewijs in beslag genomen kan worden.
Ik hoop op reactie

Met vriendelijke groet Wouter

Je hebt ws Bussgeld en een boete van 3-400 Euro? En vermelding in een register?
dit houdt in dat ze een hogere boete geven omdat ze je nederlandse rijbewijs niet in beslag kunnen nemen.
je kunt wel vragen om een rijontzegging van een maand in duitsland en daardoor een lagere boete.
anders gewoon betalen, en als je niet goed op de verplichte foto staat; twijfel zaaien!

Belangrijk is om te weten hoeveel te hard je precies hebt gereden. Dat maakt namelijk veel uit bij een bekeuring van rond de "40 km/h" te hard. Tot en met 40 km/h krijg je alleen een bekeuring van 120 euro en 3 strafpunten in Flensburg. Vanaf 41 km/h te hard krijg je niet alleen een bekeuring van 160 euro en 3 strafpunten, maar ook een rijverbod in Duitsland van 1 maand. In Nederland mag je natuurlijk verder rijden, alhoewel men wel je rijbewijs in Duitsland een keer voor ingang van het rijverbod wil zien om deze te registreren.

Mocht je al strafpunten in Flensburg hebben kan je bekeuring worden verhoogd.

en als je niet goed op de verplichte foto staat; twijfel zaaien!

Gast123 op 21 mrt. 2014 18:32

Dat werkt helaas maar één keer. Je moet namelijk dan verplicht een rijboek bijhouden. Als je dat niet doet krijg je bij een volgende overtreding een extra boete (wegens het niet bijhouden van een rijboekje) en bovendien is de voertuighouder dan standaard verantwoordelijk voor de boete en de gevolgen daarvan, wanneer hij niet kan aangeven wie dan wel gereden heeft bij een onduidelijke foto.

Vorig jaar ook geflitst bij Keulen, buiten de bebouwde kom, ongeveer 50 km te hard.
Heb gewoon de brief weggegooid en nooit meer iets van gehoord, dus mijn advies is gewoon weggooien!

Mijn advies is in het vervolg normaal rijden.

40 kmh te hard? Voelde je je "losgelaten" of zo …

40 kmh te hard? Voelde je je "losgelaten" of zo …

Gast738 op 21 mrt. 2014 20:29

160 km p/h op een duitse snelweg is toch heel normaal?

Gang is alles

Geen rijbewijs?

@jesper, niet als je. Maar 120 mag…

@jesper, niet als je. Maar 120 mag…

Gast453 op 21 mrt. 2014 21:54

Oh je bedoelt bij wegwerkzaamheden ofzo?

Gang is alles

Naja ik heb niet dat ik iets van 400€ binnen krijg, op de ANWB site staat dat het rond de 170€ kost kan dit kloppen?

40 te hard op de duitse snelwegen lijkt me redelijk makelijk te halen, je hoeft maar 1 keer een bordje te missen van einde onbeperkt vanaf hier 100 en dan dus door rijden met 140 wat niet echt een te gek harde snelheid is :P

on-topic: ik heb van meerdere het verhaal van gast816 gehoord, niets mee doen dan hoor je er niets meer van. maar heb het zelf niet meegemaakt dus pin me er niet op vast. Voor je eigen nachtrust is betalen en nergens meer naar om te hoeven kijken wel zo prettig :)

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@birdhaert, achterhaalde info. Steeds vaker komt men het gewoon incasseren, zeker de wat ‘interessantere’ gevallen.

Heb gewoon de brief weggegooid en nooit meer iets van gehoord, dus mijn advies is gewoon weggooien!

Gast816 op 21 mrt. 2014 19:52

Was dat de eerste brief? Als men daar niet op reageert dan is er inderdaad niks aan de hand. Is in Duitsland zelfs redelijk gebruikelijk, wanneer de foto met gegevens niet volledig aan de voorschriften voldoet. Dit checkt men later altijd nog een keer dubbel. Mocht je brief al de bekeuring zijn geweest, dan werkt je truc alleen nog maar als je gedurende een lange periode niet meer naar Duitsland gaat, anders ben je bij de eerste volgende verkeerscontrole het slachtoffer voor de politie. Bovendien kunnen ernstigere overtredingen aan het Nederlandse CJIB overgedragen worden.

40 te hard op de duitse snelwegen lijkt me redelijk makelijk te halen, je hoeft maar 1 keer een bordje te missen van einde onbeperkt vanaf hier 100 en dan dus door rijden met 140 wat niet echt een te gek harde snelheid is

Birdheart op 21 mrt. 2014 22:51

In de gevallen dat er geflitst wordt op de snelweg, wordt de Vmax meestal wel een paar keer van te voren aangegeven. Het risico van het toevallig over het hoofd zien is betrekkelijk klein, anders ben je niet actief aan het autorijden en dan ben je m.i. een gevaar voor de omgeving. Nederlanders rijden helaas vaak te passief auto, terwijl zeker in Duitsland een actieve rijstijl gevraagd is.

Gelukkig was mijn boete maar €10,- … Dat verhaal van niet reageren heb ik ook wel eens gehoord, echter heb ik ook gehoord dat je een aangetekende brief thuis kan krijgen.

Wanneer je de brief weggooit moet je je wel realiseren dat je in de komende jaren een probleem hebt mocht je een keer aangehouden worden in Duitsland of bijvoorbeeld betrokken raken bij een ongeval of iets anders waarbij je persoonsgegevens gecontroleerd worden. Het risico dat je dan direct een hoger bedrag zal moeten aftikken bestaat wel degelijk!

🏂

Inderdaad achterhaalde info en mocht je een volgende keer in Dld een keer staande gehouden worden dan ben je echt serieus de sjaak.

Ik kom maandelijks in Dld inclusief aanhanger en heb me vooraf ook verdiept in e.e.a. en zoals Frans het vertelt zit het inderdaad.
@Jesper: op heeel veel delen in Dld mag je niet meer ongelimiteerd hard hoor, daar zijn geen wegwerkzaamheden voor nodig.

160 km p/h op een duitse snelweg is toch heel normaal?

Hangt van je definitie van "normaal" af …
Iets wat "gebruikelijk" is, hoeft niet altijd "normaal" te zijn.

Rob

M’n vader kreeg een brief thuisgestuurd in het duits met waarschijnlijk een vraag over wie de auto bestuurde waarmee met aanhanger te hard gereden en ingehaald was bij een inhaalverbod.
Nooit op gereageerd en niks meer van gehoord.
Hij is later nog eens aangehouden voor een controle oid. en ook toen was er ook niks aan de hand.
Is nu inmiddels 4 jaar geleden.

Btw. ik weet niet hoe het zit als je een bekeuring thuis gestuurd krijgt maar als je staande gehouden word kun je wel degelijk je rijbewijs (tijdelijk) kwijtraken in duitsland. En uiteraard mag je dan ook in nederland niet meer rijden.

Übung macht den meister!!!

Oke maar ik zal de zin aanpassen:

In heel veel delen van DU is het toch gebruikelijk om 160 te rijden?
Dan rijdt elke auto gewoon rond de 160/180 op stukken Duitse snelweg

Gang is alles

Dat wel, maar als er een snelheidsbeperking staat aangegeven zou ik me er maar aan houden anders ben je net als in Nederland gewoon de Sjaak!

Nogmaals nee, er zijn nog een paar stukken Autobahn waar geen snelheidslimiet is maar dat worden er steeds minder en ook op die stukken rijden de meesten rond de 130-140 kmh, de geldende adviessnelheid in Dld. Boven die snelheid wordt je medeaansprakelijk bij ongelukken.

@jesper, that was ;)

http://www.autobahnatlas-online.de/Limitkarte.pdf
http://www.autobahnatlas-online.de/LegendeLimit.pdf…

hier een kaartje met hoe hard je waar mag op de duitse autobahn, en als ik dat zo zie heeft @Jesper toch echt gelijk dat er in heel veel delen van duitsland hard gereden mag worden.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik ben vooral s’nachts een aantal keren met vrij hoge snelheid geflitst. Je krijgt een mooie brief met een beetje wazige foto van je zelf achter het stuur. Ik heb op deze briefen verder ooit gereageerd en tot op heden niks van gehoord. Zelfs toen ik een keer aan gehouden werd toen ik per ongeluk door rood reed.

Ik hoor de laatste jaren steeds net voor de zomervakantie weer dat verschillende landen gaan samen werken met verkeersboetes. Toevallig komt dat nieuws altijd voor de vakantie.

May the ski force be with you !!

Bij Keulen 40 te hard. Dat is hetzelfde als op de A10 in NL 140 gaan rijden. De ring en gebied rondom Keulen is al 20 jaar 100 km. Bij rijden in Duitsland moet je doen wat de Duitsers doen; als die langzamer gaan rijden, doen zij niet voor niets. Ik zou maar gewoon betalen, door alle systemen tegenwoordig sta je werkelijk overal geregistreerd.

M’n vader kreeg een brief thuisgestuurd in het duits met waarschijnlijk een vraag over wie de auto bestuurde waarmee met aanhanger te hard gereden en ingehaald was bij een inhaalverbod.
Nooit op gereageerd en niks meer van gehoord.
Hij is later nog eens aangehouden voor een controle oid. en ook toen was er ook niks aan de hand.
Is nu inmiddels 4 jaar geleden.

RFKANGOO op 22 mrt. 2014 00:18

Er zit een wezenlijk verschil tussen een "Anhörungsbogen" en een "Bußgeldbescheid". Het eerste is een verhoorbrief. Je wordt geconfronteerd met je overtreding en hebt de kans om jou kant van het verhaal uit te leggen en/of in beroep te gaan. Op dit moment bestaat er nog geen opgelegte straf.

Wanneer je niet op de eerste brief reageert, gaat men er vanuit dat je instemt met het bewijs van je overtreding. Na een bepaalde periode krijg je normaal gezien een "Bußgeldbescheid" thuisgestuurd. Pas vanaf dat moment moet je betalen en kom je niet meer onder de boete, strafpunten en een eventueel rijverbod uit. Komt er echter na een "Anhörungsbogen" verder geen brief meer, dan is na 3 maanden je overtreding verjaard. Bovendien heb je dan nooit een straf opgelegd gekregen, zodat de politie bij een controle inderdaad niks zal doen.

Kleine overtredingen tot 20 km/u te hard kennen geen "Anhörungsbogen". Je krijgt dan direct een schikking thuisgestuurd in de vorm van een zogenaamde vermaning. Betaal je die, dan wordt je overtreding verscheurd. Betaal je die niet, dan komt hetzelfde proces in gang als bij grotere overtredingen.

Een aantal waarheden, maar ook wat stellig gebrachte onwaarheden in dit topic.
Mijn advies luidt: gebruik die brief om binnenkort de BBQ mee aan te steken. Geen aangetekende post aannemen als je niets verwacht en nergens op reageren. Ze houden vanzelf op en er wordt geen centraal register met overtredingen bijgehouden (boetes gaan per Landskreis, alleen de punten (die niet voor buitenlanders gelden) worden centraal bijgehouden in Flensburg).

Een aantal waarheden, maar ook wat stellig gebrachte onwaarheden in dit topic.
Mijn advies luidt: gebruik die brief om binnenkort de BBQ mee aan te steken.

Mike123 op 22 mrt. 2014 10:12

Dat geldt dus alleen voor de "Anhörungsbogen". Komt er daarna binnen 3 maanden niks meer, dan heb je geluk. Als het reeds een "Bußgeldbescheid" betreft is het dus te laat! Bovendien kunnen boetes dan ook nog aan het CJIB overgedragen worden.

if you can’t do the time don’t do the crime

Ook een keer in de Eifel met de motor tegen gehouden door Herr flik, papiertje thuis gekregen, en weg geworpen, 2 weken laten herinnering, weer weg geworpen, ff advocaat gebeld voor de zekerheid, antw wegwerpen die handel.
Maand later via een hollander incassobedrijfje om toch die boete plus intresten te betalen, mijn gedacht, waar moeit dien hollander zich mee, na een maandje weer briefje van dien hollander, daarna werd het rustig en vredig. Na 4 maand via vlieghaven Düsseldorf op vakantie vertrokken, ff schrik aan de paspoort kontrole ( er moest maar eens dien hollander staan ;-) ) niks nade niente schoon op vakantie, mijn ervaring met buitenlandse boetes, wel opletten voor boete in hollanderland en bij de fransen, daar kom je niet onderuit.

Vint je ein spellings vout mag je tie hauten ;-)

@fritsspits, of een Belg op wintersporters.NL

Plaats een reactie