Advies bij aankoop ski's (full camber of rocker tip)

Jaja: het volgende topic met een adviesvraag bij aankoop van ski’s. Ik heb al aardig wat topics doorgenomen hier, maar het is toch een redelijk persoonlijke en daarmee subjectieve aangelegenheid.

Anyways: ik ski nu 4 jaar, waarvan ik het afgelopen jaar 2x ben weggeweest. Tot op heden met huur ski’s:

Eerste jaar op lokale huurski’s, geen idee. Daarna 2 jaar op Salomon Enduro Lx 750 (met een tip rocker). Dit jaar eerst op Volkl supersport en daarna op Volkl Unlimited AC 7.4. Deze 2 allebei volledig cambered.

In de zaak waar ik de ski’s heb gehuurd was de verkoper erg te spreken over de Volkl Tigershark 8ft. Die had ie voor een mooi prijsje. Voor mij aanleiding om eens rond te gaan kijken en me erin te verdiepen. Je koopt niet zo maar wat.

Ik loop in de zoektocht tegen 2 dingen aan:

  • kies ik nu voor volledig camber of voor een rocker tip
  • hoe kies ik de juiste lengte en is die dan wel beschikbaar

Voor het beeld:

  • Ik ben circa 188 en 70 kilo
  • Ik ski alleen op de piste en blijf dat de komende jaren ook zeker doen
  • Ik haal de grootste lol uit op techniek mooie bochten draaien en met snelheid naar beneden (inmiddels ook rood/zwart)
  • Ik heb een gruwelijke hekel aan de hobbels en kuilen die na de middag ontstaan, want dan raak ik uit balans :)

In welke richting zouden jullie mij adviseren te gaan zoeken? Met mijn lengte van 188 moet ik volgens mij ski’s kopen van rond de 180 en misschien nog wel langer als ze een rocker tip hebben, dit gezien het korte raakvlak van de ski’s. Maar het valt mij op dat ski’s in deze lengte niet veel te krijgen zijn? Of kunnen mijn ski’s ook wel korter, omdat ik naar verhouding niet heel zwaar ben?

Alvast bedankt voor de input!

Jaja, het volgende antwoord op een adviesvraag :-)

Indien mogelijk zou ik een aantal verschillende ski’s huren en uitproberen. Het is erg lastig om adviezen te geven aangezien deze veelal voortkomen uit eigen ervaringen en je weet ervaringen van een ander …

Zonder een specifieke ski te benoemen vermoed ik dat je een vergevingsgezinde ski wilt hebben. Kortom, niet te stijf, niet al te grote radius en qua lengte ongeveer 180cm (dit begint al te neigen naar iets specifieks :-P).

Bottomline is dat ik vind dat je het zelf moet voelen en ervaren.

When life gets too complicated.... SKI

Tegenwoordig zijn alle All mountains full camber met rocker tip, en persoonlijk heb ik een wat langere ski voor de stabiliteit.

Maar zoals @Alex al aangaf is het heel moeilijk om voor een ander een specifieke ski aan te wijzen, persoonlijk vind ik rocker geweldig. Vorig jaar voor het eerst geskied met een rocker uitgevoerde ski namelijk de Fischer Progressor 800.

Nogmaals het is heel persoonlijk.

Hi Alex en Michel. Thanks voor jullie input. Helemaal gelijk natuurlijk, dat het heel erg persoonlijk is. Ik ben ook niet op zoek naar: “die ski moet het zijn:”, maar meer waar ik rekening mee moet houden in de afwegingen.
@Michel: jij spreekt over een All mountain ski. Is dat ook wat ik nodig heb, als 100% op de piste ski? Of kom ik dan op een racer uit? Volgens mij zijn de ski’s die ik dit jaar mee heb gekregen allebei racers omdat ze full camber zijn.

Thanks!

de allmountain zal het u normaal gezien wat aangenamer maken in de namiddag, zodat je de hele dag kan genieten ipv een halve "haat"dag.

in principe kun je niet veel last hebben van een rocker tip. het weegt iets meer maar het zorgt er ook voor dat je ski in meer omstandigheden goed uit de voeten kan. Camber met een rocker tip, en dan langer nemen als je liever minder bochten maakt dan meer (lees stabiliteit) en korter als je liever veel en kort draait.

Kijk ook eens wat de Elan Amphibio waveflex 12 of 14 voor je kan betekenen. Heb zelf vanaf dit seizoen de 12ti ook specifiek voor op de piste en die biedt alles wat je op dat terreinen nodig hebt. Ik gebruik ook nog de Aromic SX7 en M9 als heerlijke piste/carve ski’s. De Elan voegt daar, voor mij althans, nog het nodige positieve aan toe. Ook alle testen en reviews zijn (zeer) positief.

@EvtK, tegenwoordig worden bijna alle piste skié aangemerkt als all mountain maar vond het wel lekker iets bredere en langere ski met rocker.

Stabiel op hogere snelheid, meer drijfvermogen mocht er een flinke dump geweest zijn op de piste, en de wendbaarheid die ook mede door de rocker aanwezig is.

Kijk je b.v. naar de Elan Amphibio waveflex 12 is ook een heerlijke ski, heb er een dagje op geskied in Saalbach.

https://www.wintersport.nl/skitest/ski/175

@all thanks voor de input… ik neig ook steeds meer naar duidelijke all mountain ski’s zodat ik inderdaad ook goed uit de voeten kan, wanneer de piste er niet uberstrak bij ligt.
@Michelr, je bent de tweede die refereert aan die Elan’s… Die ga ik eens checken!

Edit: ik zie dat de max lengte 176 is. Is dat wel voldoende met mijn lengte van 188 (en gewicht van circa 70)?

Lees verder mooie reviews idd! Links en rechts verschillend… dat wordt opletten haha

Kijk anders ook eens naar de Fischer Motive 80 in maat 182cm. Dit is een veelzijdige allmountain ski die heel goed getest is hier op wintersporters (maar ook bij anwb en in andere Duitse tests) en voor weinig te vinden op internet. Heb ze zelf vorige week laten overkomen uit Duitsland (Skitreff.de) voor 306 euro en dat was inclusief verzenden en afstellen zoollengte. Deze ski gaat je ook helpen bij de bobbels en kuilen aan het einde van de dag vanwege het allmountain karakter.

Hey Maarten, dat klinkt als een goede deal! Maat 182 is meer wat ik moet hebben wellicht, alleen lees ik in de reviews en ervaringen wel dat deze motive 80 iets minder piste georiënteerd is dan de Elan. Daardoor twijfel ik toch…

we blijven zoeken. Begin nu inmiddels dankzij vele reacties hier al wel een goed beeld te krijgen.

Ik heb in Trois Vallees ook een dag op Elan 12ti geskied na een nacht met veel sneeuw en daardoor ongeprepareerde pistes. Ook dat ging perfect. De ski heeft weliswaar een redelijk slanke taille maar is voor en achter voldoende breed om ook voldoende als all mountain uit de voeten te kunnen. Zijn bochtenwerk is erg goed. Hij helpt je echt door de bochten, zowel kort als lang. Ben zelf 1.77 en 70 kg. Heb de 1.68.

Hoi Gast138… altijd goed te lezen dat er goede ervaringen zijn ;) je hebt niet het idee dat je hem langer had moeten hebben?

Ik zie overigens op de site van elan dat het advies is om het tussen de 5 a 15 cm kleiner te nemen dan je eigen lengte. Wat dat betreft is 1,76 zo gek nog niet :)

Voor mijn lengte zijn ze prefect al heb ik natuurlijk geen ervaringen met langere exemplaren. Ook de 2 stel Atomics die ik heb zijn die lengte. U bent. Zelf 10 cm langer dan ik dus is een wat grotere lengte begrijpelijk. Door zijn specifieke vormgeving voelt de Elan sowieso ook nog korter aan maar daardoor gaat het bochtenwerk nog vlotter. U moet ook bedenken dat ik weliswaar circa 10 jaar skiervaring heb maar pas op 57 jarige leeftijd ben gestart. Heb wel de 4 eerste jaren lessen gevolgd in Les Deux Alpes en Les Menuires maar ik heb daarmee, denk ik, wel een goede basistechniek opgebouwd. Veel schaatsen en skien op binnenbanen voegt daar op mijn leeftijd veel positiefs aan toe. Naast de 12 is er uiteraard ook de 14 van Elan, nog wat stijver en wellicht ook nog wat professioneler. Ik heb ergens op dit forum ook ervaringen gelezen waarbij men de 12 prettiger vond dan de 14. Veel succes, zoeken en vergelijken is immers ook meer dan leuk.

@ all

wilde nog even een update geven hier: inmiddels de Elan’s 12 gekocht, erg voordelig via ebay bij een italiaanse skiwinkel.

Dank voor alle input!

Nu wachten op het volgende wintersport seizoen, helaas mogen ze fonkelnieuw dus nog even in de kast. :(

Die Amphibio technologie, ik ben er fan van :) Ik ben nogal fan van korte bochten, dus had vorig seizoen de Elan SLX waveflex fusion. Die vond ik minder.

Maar mij toch nog eens laten overtuigen door Elan en dit jaar stond ik op de Elan SLX Amphibio met Powerspine technologie. Man wat skiet die fijn! Door de camber op de binnenkant van de ski heb je lekker veel kantengrip en door de rocker op de buitenkanten van de ski’s (voor alle duidelijkheid, je hebt een linker en rechter ski). Pak je heel mooi die binnenski mee doorheen de bocht en gaat die lekker op zijn kant. Specifiek is de mijne, met slechts 165cm en ik ben 182cm, heel stabiel op hoge snelheid, vooral in de korte en middellange bochten. Lang kan je er ook mee skiën, maar dat wil een slalom niet echt :)

Ik weet niet hoe het zit met de modellen die lager in de Amphibio reeks liggen, maar als de kantenwissels even vlot gaan als bij de mijne zou ik zeggen: super aankoop :)

Plaats een reactie